مقدمه
صنعت خودروسازی جهان به سمت برقیسازی پیش میرود. خودروهای برقی و نیمه برقی از انواع مختلف گیربکسهای تک سرعته و اتوماتیک استفاده میکنند و دیگر جایی برای گیربکس دستی نیست. در حال حاضر نیز اکثر شرکتهای خودروسازی محصولات خود را با گیربکساتوماتیک روانه بازار میکنند و بامو از این قاعده مستثنی نیست. هرچند هنوز هم چند مدل انگشتشمار وجود دارند که به گیربکس دستی مجهز هستند. شرکت آلمانی بهزودی تولید خودرو با گیربکس دستی را متوقف خواهد کرد؛ بنابراین اگر مایل به خرید بامو با پدال سوم هستید، فرصت شما روبهاتمام است. در ادامه با بررسی جدیدترین خودروهای BMW با گیربکس دستی همراه ما باشید، هرچند همه این مدلها به خانواده M تعلق دارند.
مدل ۲۰۲۵ بامو M2 باقیمت پایه ۶۴۹۰۰ دلار
جدیدترین مدل M2 با ارائه تجربه سواری ناب و خالص، شعار همیشگی BMW یعنی «نهایت یک خودرو» را تداعی میکند. در زیر کاپوت این ماشین یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوشارژ قرار گرفته که قادر به تولید ۴۷۳ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور است. بامو M2 با گیربکس دستی میتواند شتاب صفر تا صد را در عرض ۳.۹ ثانیه مدیریت کند.
البته این ماشین با گیربکساتوماتیک نیز عرضه شده که مدل دلخواه رانندگان راحتطلب و تازهکار است. صرفنظر از نوع گیربکس، یک واقعیت انکارناپذیر در مورد M2 وجود دارد. خودروی آلمانی برای سرعت مسیر مستقیم ساخته نشده است، چراکه نهایت سرعت آن به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. در عوض مشخصاتی همچون تعلیق اسپرت، تایرهای چسبنده و خطوط و منحنیهای آئرودینامیکی متعدد، BMW M2 را به عملکرد عالی در پیچهای طولانی و جایگاه بالا در پیست اتومبیلرانی میرساند.
مدل ۲۰۲۵ بامو M2 یک خودروی مسابقهای کوچک است که برای رانندگی روزمره نیز به کار میرود، مخصوصاً اگر راننده علاقه بسیاری به گیربکس دستی داشته باشد. البته M2 را نمیتوان یک ماشین خانوادگی تلقی کرد، چون علاوه گنجایش کم صندوقعقب، فضای کافی برای راحتی سرنشینان ردیف دوم وجود ندارد.
مدل ۲۰۲۴ بامو M3 باقیمت پایه ۷۶۰۰۰ دلار
بامو M3 نسخه جذاب سدان محبوب و پرطرفدار سری ۳ است. شرکت آلمانی برای دههها روی بهبود M3 کارکرده تا هر نسل این خودرو را بهتر از نسل قبلی روانه بازار کند. برای سال ۲۰۲۵، M3 به لطف موتور توئین توربوشارژ ۳ لیتری ۶ سیلندر ۵۲۳ اسب بخاری، پرفورمنس فوقالعادهای را از خود نشان میدهد. این ماشین دیفرانسیلعقب تنها به ۲.۷ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و نهایت سرعت را به ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت برساند.
همانند برادر کوچکتر خود، یعنی M2، M3 نیز عملکرد فوقالعادهای در پیست اتومبیلرانی دارد و درعینحال، یک ماشین با جواز تردد در خیابانها است. ولی بر M2، M3 تنها در بدنه سدان ساخته شده و بهراحتی میتواند چهار و حتی پنج سرنشین را در کابین خود جای دهد. درهرصورت، بامو M3 یکی از معدود خودروهایی است که در نسخه استاندارد از گیربکس ۶سرعته دستی بهره میگیرد. البته مشتری میتواند این ماشین را با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک خریداری کند.
همانطور که گفته شد، نقطه قوت M3 تنها پرفورمنس نیست. این ماشین کابین جادار و راحتی دارد. صندلیهای جلو از نوع باکت هستند و در پیچهای شدید، سرنشینان را در آغوش میگیرند. ام تری همچنین به نسخه ۸.۵ سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive و نمایشگر هدآپ مجهز است تا راننده را همیشه مطلع و سرنشینان را سرگرم نگه دارد. بامو M3 یک افسانه در کلاس خود محسوب میشود و با گیربکس دستی خود، هیجان رانندگی وصفناپذیری را فراهم میآورد. تنها ایراداتی که به این خودرو وارد شده مربوط به طراحی عجیب جلوپنجره و نبود سیستم AWD برای مدلهای دستی است.
مدل ۲۰۲۵ بامو M4 باقیمت پایه ۷۹۱۰۰ دلار
مدل ۲۰۲۵ بامو M4 یک کوپه مسابقهای تمامعیار محسوب میشود. این خودروی درشت جثه با بدنه عریض و گلگیرهای عضلانی که در قوس چرخهای پهن با لاستیکهای بزرگ جاسازی شدهاند، نظر هر بینندهای را به خود جلب کرده و حس تمجید را در وی به وجود میآورد. ام فور به لطف دریچهها، منحنیها و خطوطی که به کاهش دانفورس در سرعتهای بالا کمک میکند، آئرودینامیک عالی را به نمایش میگذارد.
قلب تپنده این ماشین آلمانی، یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توئین توربو است که ۴۷۳ اسب بخار قدرت را بهوسیله گیربکس ۶سرعته دستی به چرخهای عقب انتقال میدهد. تریم Competition با قدرتی حدود ۵۰۰ اسب بخار در جاده جولان میدهد، هرچند تنها با گیربکساتوماتیک عرضه شده است. قدرت موتور در مدل CS بهبود پیدا کرده و به ۵۴۳ اسب بخار میرسد. تمام این قدرت بهوسیله یک سیستم تعلیق ارتقایافته پشتیبانی میشود که به طور خاص برای خودنمایی در پیست مسابقات یا شکافت باد در جادهها طراحی شده است. از این ماشین میتوان برای مصارف روزمره نیز استفاده کرد، هرچند سرنشینان میتوانند تمام نقصهای جاده را احساس کنند.
فضای داخل کوپه M4 شبیه به خودروهای مسابقهای طراحی شده است. صندلیهای جلو از نوع باکت و از جنس فیبرکربن هستند و در پیچهای شدید بهخوبی از سرنشینان محافظت میکنند. بااینحال فضای کافی برای صندلیهای عقب لحاظ نشده است و این موضوع باعث میشود M4 گزینه مناسبی برای سفرهای جادهای نباشد. این ماشین با استفاده از نمایشگر بزرگ ۱۴.۹ اینچی، بساط سرگرمی سرنشینان را فراهم میآورد. فناوریهای اپل کارپلی، اندروید اتو و سیستم صوتی هارمن کاردن جزو تجهیزات استاندارد M4 هستند.
مدل ۲۰۲۵ بامو Z4 باقیمت پایه ۵۴۰۵۰ دلار
یکی دیگر از خودروهای بامو که با گیربکس دستی عرضه شده، جدیدترین مدل Z4 است. زدفور یک کروزر بسیار راحت با بدنه کانورتیبل بوده که بهجای اسپرت بودن، روی آسودگی سرنشینان تمرکز دارد. چنین آسایشی به لطف سیستم تعلیق انطباقی فراهم شده که با هر جادهای سازگاری داشته و کوبشهای ناشی از ناهمواریها را به حداقل رسانده و تا حد زیادی آنها را خنثی میکند.
علاوه بر راحتی، BMW Z4 یک خودروی بسیار چابک است. دو موتور متفاوت ۴ سیلندر و 6 سیلندر برای این ماشین عرضه شده که به ترتیب ۲۵۵ اسب بخار و ۳۸۲ اسب بخار قدرت تولید میکنند. اگر با حوزه خودرو آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که این پرفورمنس شبیه به تویوتا سوپرا است. در حقیقت سوپرا و Z4 قطعات مکانیکی مشترکی دارند و حتی از لحاظ ظاهری نیز شبیه یکدیگر هستند. هر دو موتور عرضه شده برای Z4 به طور استاندارد با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جفت شدهاند، ولی بر خلاف موتور ۴ سیلندر، موتور ۶ سیلندر ۳۸۲ اسب بخاری با گیربکس شش سرعته دستی نیز قابل خرید است. در این مدل، نیروی موتور به سمت چرخهای عقب هدایت میشود.
از لحاظ پرفورمنس، بامو زدفور با استفاده از موتور ۴ سیلندر خود میتواند شتابگیری صفر تا صد را در عرض ۵.۱ ثانیه مدیریت کند. این در حالی است که با موتور ۶ سیلندر و گیربکساتوماتیک، شتابگیری صفر تا صد در مدتزمان ۳.۵ ثانیه اتفاق میافتد. زدفور با گیربکس دستی به ۴.۲ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت توقف بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
کابین Z4 با متریال مرغوب و باکیفیت ساخته شده و شامل تجهیزات تکنولوژیکی متنوع میشود که از جمله آنها میتوان به نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی و قابلیت اتصال اپل کارپلی اشاره کرد. صندوقعقب فضای کافی را برای حمل بار ارائه میدهد و امکان جاسازی چمدان را برای یک سفر آخر هفتهای میسر میسازد.
دیدگاهتان را بنویسید