ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
17 بازدید

نگاهی به بهترین خودروهای بیوک در تمام ادوار

نگاهی به بهترین خودروهای بیوک در تمام ادوار

مقدمه

بیوک یکی از مشهورترین خودروسازان جهان است که پایه تأسیس یکی از غول‌های خودروساز آمریکایی، یعنی جنرال موتورز را بنا کرد. اگرچه خط تولید بیوک هم‌اینک تنها شامل شاسی‌بلندهای لوکس می‌شود، ولی این شرکت در طول سال‌ها فعالیت خود مدل‌های جذاب و قابل‌توجهی را به جهان معرفی کرده است. در این مقاله با بهترین خودروهای بیوک در تمام ادوار آشنا می‌شوید. در این لیست احتمالاً با چند نام ناشناخته مواجه خواهید شد. این اسامی به خودروهای اسپرتی تعلق دارند که مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند و امید است به‌وسیله این مقاله، نام آن‌ها در خاطره‌ها ثبت شود.

مدل ۱۹۵۰ بیوک Roadmaster

نسل اول خودروی رودمستر در سال ۱۹۳۶ به‌عنوان پرچم‌دار بیوک روانه بازار شد. در سال ۱۹۵۰، شرکت آمریکایی تصمیم گرفت با نصب جلوپنجره‌ای دارای میله‌های عمودی، طراحی خودرو را تغییر دهد. البته این تغییر موردعلاقه همه طرف‌داران بیوک قرار نگرفت. بااین‌وجود، رودمستر باعث شد بیوک به ۳۸ درصد فروش بیشتر نسبت به سال گذشته دست پیدا کند. این خودرو به موتور ۵.۲ لیتری ۹ سیلندر مجهز بود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. رودمستر در سال ۱۹۵۸ از خط تولید خارج شد، ولی حدود ۳۰ سال بعد در قالب سدان سایز بزرگ و واگن به بازار بازگشت. مدل ۱۹۹۶ آخرین واگن فول سایز با نام رودمستر بود که در آمریکا به فروش رسید.

مدل ۱۹۶۳ بیوک Special Skylark

به دنبال توقف تولید بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۰، اسکای لارک مجدداً در سال ۱۹۶۱ با پلتفرم جدید و یکپارچه Y پا به میدان گذاشت. بیوک برای سال ۱۹۶۳ توازنی عالی از پرفورمنس و پیچیدگی را در اسکای لارک به وجود آورد و نسخه اسپشیال را در قالب کانورتیبل، استیشن واگن و سدان در دسترس مشتریان قرارداد. اگر بخواهیم خودروهای دهه ۶۰ میلادی را تجسم کنیم، تنها کافی‌ست نسخه اسپشیال اسکای لارک را با خطوط تمیز و تزیینات کرومی به یادآوریم. اسکای لارک با کمک موتور ۳.۵ لیتری ۸ سیلندر ۱۵۵ اسب بخاری خود در خیابان‌ها جولان می‌داد. تأثیر این خودرو روی طراحی کلی و مدل‌های بعدی بیوک غیرقابل‌انکار است. اسکای لارک بازار جدیدی را برای برند آمریکایی فراهم آورد که برای سال‌ها دوام و ماندگاری داشت.

بیوک Riviera

ریویرا یکی دیگر از بهترین خودروهای بیوک است که بدنه آن با خطوط برجسته و ناهمواری‌های ظریف، حسادت فراری را برمی‌انگیزد. ریویرا باعث شدن مفهوم لوکس بودن آمریکایی تغییر یابد. این خودرو در مدل پایه به پیشرانه ۶.۶ لیتری ۸ سیلندر مجهز بود که ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. البته بعدها موتور ۷ لیتری ۸ سیلندر ۳۴۰ اسب بخاری نیز برای بیوک ریویرا عرضه شد. ماشین آمریکایی نه‌تنها باعث چرخاندن سرها می‌شد، بلکه لرزه بر اندام بیننده می‌انداخت. بیوک در آن زمان با افتخار ایستاده بود و بهترین‌های بازار لوکس را به رقابت دعوت می‌کرد.

مدل ۱۹۶۶ بیوک Wildcat GS

با شنیدن نام وایلدکت (گربه وحشی) احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که هیولای بیوک، نه خرخر بلکه غرش می‌کند. وایلدکت GS با موتور ۷ لیتری ۸ سیلندر ۳۴۰ اسب بخاری خود، بوکسور جنتلمن دنیای خودرو در آن زمان بود. البته این خودرو تنها یک سال روی خط تولید قرار داشت و همین موضوع باعث شده بسیاری از کلکسیونرها به دنبال این ماسل‌کار کمیاب باشند.

مدل ۱۹۷۰ بیوک GSX Stage 1

مدل GSX استیج وان بدون شک در لیست بهترین خودروهای بیوک در تمام ادوار قرار می‌گیرد. دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، عصر طلایی ماسل‌کارها بود و بسیاری از شرکت‌های خودروساز پیش از وضع قوانین سخت‌گیرانه در مورد اندازه موتور و قدرت آن، مدل‌های دیوانه‌کننده‌ای را به تولید رساندند. شورولت و فورد در حال جنگ بر سر جایگاه نخست بودند که بیوک با معرفی GSX Stage 1 سیلی محکمی به‌صورت آن‌ها نواخت و بر سر تخت سلطنت نشست. با موتور ۷.۵ لیتری ۸ سیلندر ۳۶۰ اسب بخاری، جی‌اس‌ایکس استیج وان باعث شد سایر خودروهای عضلانی در آن زمان همانند موش‌های بدنساز به نظر برسند!

مدل ۱۹۷۵ بیوک Skyhawk

زمانی که بیوک از اسکای هاوک رونمایی کرد، همگان نسبت به تغییر جهت خودروساز آمریکایی شگفت‌زده شدند. بحران نفت دهه ۱۹۷۰ صحنه را برای ورود این خودروی جدید آماده کرده بود. با خطوط برجسته و ظاهر اسپرت، اسکای هاوک نگاه را به سمت خود جلب می‌کرد و تصورات را به چالش می‌کشید. این محصول نشان داد که بیوک می‌تواند همپای جمعیت برقصد و درعین‌حال کلاس خود را حفظ کند. علی‌رغم جثه کوچک، اسکای هاوک با موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر خود، پرفورمنس قابل‌ملاحظه‌ای را از خود به نمایش می‌گذاشت و لذت سواری مهیجی را به راننده انتقال می‌داد. بیوک با معرفی این خودرو، آن‌هم زمانی که بهره‌وری سوخت به موضوع حائز اهمیتی برای مصرف‌کنندگان آمریکایی تبدیل شده بود، توانست توانمندی و پتانسیل خود را در تنوع‌بخشی به محصولات به اثبات برساند.

مدل ۱۹۸۷ بیوک GNX

شاید تعجب‌برانگیزترین محصول بیوک در تمام ادوار، GNX مجهز به توربوشارژ باشد که نسخه های‌پرفورمنس مدل Regal Grand National است. این موتورسیکلت تنها در ۵۴۷ دستگاه ساخته شده و یک انتخاب عالی برای کلکسیونرها تلقی می‌شود. اگرچه موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر این ماشین دوچرخ حدود ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت، ولی در خیابان‌ها باعث خجل زدگی سوپر کارهای آن زمان می‌شد. بیوک GNX در رقابت درگ استریپ از فراری F40 سریع‌تر بود و از این خودروی جنجالی جلو می‌زد.

بیوک Reatta

زمانی که بیوک از ریتا رونمایی کرد، گویی یک UFO را وارد خیابان‌ها کرده بود. این موتورسیکلت هرچند ماندگاری کوتاهی در بازار داشت، ولی حس تمجید و تحسین را در دل کاربر و بیننده برمی‌انگیخت. درست مثل یک ساعت سوئیسی، ریتا نیز ساخته دست مهندسان بیوک بود تا توانایی و قابلیت خود را در تولید موتورسیکلت اسپرت و پیشرفته نشان دهند. با چراغ‌های پاپ‌آپ و نمایشگر لمسی (بله، نمایشگر لمسی در دهه ۸۰ میلادی)، ریتا جایگاهی در آسمان‌ها داشت و جسارت بیوک در رؤیاپردازی متفاوت را به تصویر می‌کشید. پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر با ۱۶۵ اسب بخار، نیروی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ‌های ریتا را فراهم می‌کرد. این موتورسیکلت هم‌اینک جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها نزد کلکسیونرها محسوب می‌شود.

بیوک Park Avenue

بیوک باعرضه پارک اونیو با پیشرانه ۶ سیلندر، گویی فردی متشخص با کت‌وشلوار و پاپیون مشکی رنگ را روانه یک مهمانی کرده بود. پارک اونیو ظاهری کلاسیک و باظرافت داشت، ولی در باطن از هیولایی قدرتمند نگهداری می‌کرد. موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر این خودرو به فناوری سوپر شارژ مجهز بوده و باقدرت ۲۴۰ اسب بخار، چرخ‌ها را به حرکت درمی‌آورد. البته تنها پرفورمنس و ظاهر نقاط قوت پارک اونیو به‌حساب نمی‌آیند. این ماشین با تجهیزات به‌روز و پیشرفته زمان خود در دسترس مشتریان قرار گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل، سیستم استارت بدون کلید و سیستم کنترل دمای دوگانه اشاره کرد.

بیوک  Regal GS

نسل پنجم بیوک رگال در زمان عرضه جزو سدان‌های سایز متوسط اسپرت با ظاهری جذاب بود. البته این خودرو در حال حاضر نیز چهره مدرن و همه‌پسندی دارد. نسخه GS رگال با الهام از ماشین‌های اسپرت اروپایی ساخته شده و به سبب تایرهای پهن و تعلیق پایین، هندلینگ دقیق و عالی را ارائه می‌کرد. رگال جی‌اس با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲۷۰ اسب بخاری، یک ماشین اسلیپر به‌حساب می‌آید که هنوز هم طرف‌داران بسیاری دارد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0