مقدمه
در طول سالها شاهد ورود و خروج خودروهای جذابی در مسابقات لمانز بودهایم. تیمهای قدرتمندی توانستهاند با مدلهای شگفتانگیز، رقیبان را به چالش دعوت کنند و بسیاری از شرکتها در تلاش بودهاند تا چهارچوبها را شکسته و رقابتها را برای همیشه تغییر دهند. با اینکه خودروهای خاص و منحصربهفرد متعددی در رقابتهای لمانز شرکت کرده و به پیروزی و شهرت دست یافتهاند، ما در این مقاله شما را با برترین خودروهای کلاسیک لمانز در تمام ادوار آشنا میکنیم که باعث شکوه آفرینی در این رویداد شدهاند.
مدل ۱۹۷۰ پورشه 917
مدل ۱۹۷۰ پورشه ۹۱۷ در کنار استیو مککوئین در فیلم لمانز محصول سال ۱۹۷۱ هنرنمایی کرده و بدون شک گزینه عالی برای شروع لیست برترین خودروهای کلاسیک لمانز در تمام ادوار محسوب میشود. پورشه در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ نخستین پیروزیهای خود در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را با این خودرو به دست آورد. مدل ۹۱۷ در ابتدا همانند یک گربه سرکش برای تیم عمل میکرد؛ بهسختی کنترل میشد و هندلینگ دشواری داشت. پس از اعمال چند تغییر جزئی، ۹۱۷ رام شد و عملکرد شگفتانگیزی را در مسابقات لمانز به نمایش گذاشت. پورشه ۹۱۷ درک جدیدی از نحوه اجرا در لمانز را به تصویر کشید.
مدل ۱۹۹۳ آلفا رومئو 8C 2300 LM
یک خودروی دیگر با تاریخچه درخشان در مسابقات لمانز، آلفا رومئو 8C است. این ماشین که با نام 8C 2300 tipo Le Mans نیز شناخته میشود، نسخه اسپرت مدل شهری 8C 2300 بهحساب میآید. آلفا رومئو 8C 2300 LM در مسابقات Eireann Cup سال ۱۹۳۱ و با هدایت هنری برکین توانست ورود شکوهمندانه خود را اعلام کند. این خودرو از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ پیروز مسابقات ۲۴ ساعته لمانز بود. خودروی مسابقهای 8C 2300 LM در آن زمان بهعنوان یک عنصر اصلی، استانداردهای متعددی را برای ورزش اتومبیلرانی تعیین کرد.
مدل ۱۹۶۰ شورولت Le Mans Corvette
در سال ۱۹۶۰، بریگز کانینگهام با کوروت ۸ سیلندر، نخستین پیروزی را برای شورولت به ارمغان آورد. ناگفته نماند که کوروت عرضه شده در آن زمان، به پیشرانه ۶ سیلندر مجهز بود. ولی برای برندهشدن در لمانز، این پیشرانه جای خود را به موتور ۸ سیلندر داد و کوروت با اعمال چند ارتقای اسپرت دیگر، به ماشینی عالی و قدرتمند برای شرکت در رقابت تبدیل شد. در این میان، شانس نیز به یاری تیم آمد. درست شب قبل از مسابقه، طوفان شدیدی به راه افتاد و با ایجاد مشکل برای چندین خودرو، ترکیب مسابقه اندکی تغییر پیدا کرد. از سه کوروت شرکتکننده، دو دستگاه آسیب دید، بهطوریکه یکی از آنها به طور کامل از مسابقه خارج شد و دیگری بافاصله بسیاری از سایر خودروها عقب افتاد. اما سومین کوروت توانست رهبری را در دست بگیرد و پیروز میدان شود. این داستان، آغاز ماجراهای کوروت در مسابقات لمانز بود و درخشش خودرو هماینک نیز در کلاسهای GTE ادامه دارد.
مدل ۲۰۱۲ نیسان DeltaWing
مسابقات لمانز در سال ۲۰۱۲ جزو جذابترین رقابتها محسوب میشود. خودروی محشر و بینظیری به نام نیسان دلتا وینگ برای نخستینبار در مسابقات لمانز ۲۰۱۲ حضور پیدا کرد. طراحی دلتا وینگ به نحوی بود که گویی بتموبیل و یک خودروی مسابقهای در کالبد نوعی ماشین سوپرجت با یکدیگر ترکیب شدهاند. به نظر میرسد خالقین دلتا وینگ در تلاش بودهاند تا آینده را در این طراحی جدید و منحصربهفرد به نمایش بگذارند. اگرچه دلتاوینگ در دور هفتاد و پنجم مسابقه آتش گرفت، ولی بهعنوان یکی از نمادینترین خودروهای لمانز در خاطرهها ثبت شد.
مدل ۱۹۶۷ چاپارال 2F
چاپارال 2F یکی دیگر از برترین خودروهای کلاسیک لمانز در تمام ادوار شمرده میشود که توسط راننده افسانهای، جیم هال ساخته شده است. این ماشین با بهرهمندی از یک باله بزرگ قابلتنظیم در قسمت عقب، دانفورس را به لمانز معرفی کرد. در آن زمان بسیاری از قانونگذاران از بالهها متنفر بودند. آنها نمیدانستند که دانفورس یا همان نیروی روبهپایین چه تأثیر مهمی در عملکرد خودروی مسابقهای دارد. آنها تا جایی که میتوانستند، استفاده از باله را ممنوع کردند. بااینحال خودروهای مسابقهای مجهز به باله در برخی مسابقات ظاهر میشدند و عملکرد عالی آنها انکارناپذیر بود. در نهایت، سنگر مخالفین باله شکست و نتیجه آن، حضور استاندارد خودروهای مسابقهای با طراحی دانفورسمحور در مسابقات لمانز امروزی شد.
مدل ۱۹۵۵ مکلارن F1 GTR
در این قسمت مقاله به بررسی خودرویی میپردازیم که بهاندازهای محبوبیت داشت که هواداران به شخصه آن را وارد پیست مسابقات کردند. مکلارن F1 بهعنوان یک خودروی خیابانی پرسرعت طراحی شد و رانندگان به حدی عاشق آن بودند که نمیتوانستند عدم حضور F1 در لمانز را درک کنند. خبرها به گوش مک لارن رسید و شرکت انگلیسی در پاسخ به درخواست هواداران خود، F1 را در مدل GT روانه پیست مسابقات کرد. عملکرد ماشین به حدی خوب بود که سریعاً توسط چند تیم خریداری شد و آنها را در پنج جایگاه اول قرارداد. مک لارن F1 ظاهری جذاب و سرعتی شگفتانگیز داشت و محبوب همگان بود. این ماشین انتظار سازنده خود را در حد کمال برآورده ساخت.
مدل ۱۹۶۴ فراری 250 LM
از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵، فراری پیروز رقابتهای لمانز بود. این شرکت بر مسابقات تسلط داشت و چندین مرتبه به طور متوالی بهعنوان برنده از میدان خارج میشد. مدل 250 LM آخرین خودروی فراری بود که توانست پیروزی را برای شرکت ایتالیایی به ارمغان آورد و پس از آن، فورد برای چندین سال رتبه برتر را در دست گرفت. از سال ۱۹۶۵ به بعد، فراری شانس چندانی برای پیروزی در مسابقات لمانز به دست نیاورد و تنها میتوانست جزو ده خودروی برنده باشد. با تمام این اوصاف، ۵ سال پیروزی متوالی و مبارزه بهعنوان یک رقیب سرسخت، فراری 250 LM را به یکی از برترین خودروهای کلاسیک لمانز در تمام ادوار تبدیل میکند.
مدل ۱۹۶۶ فورد GT40
این خودرو به دلایل متعدد به شهرت رسیده است نخست اینکه مدل GT40 توانست حاکمیت پنجساله فراری در مسابقات لمانز را در هم بشکند. در واقع قهر فراری و فورد از همان زمان آغاز شد. پیروزی فورد تا سال ۱۹۶۹ ادامه پیدا کرد و این یک رکورد مهم و قابلملاحظه بری آمریکایی و هواداران فورد محسوب میشد، چراکه تا پیش از سال ۱۹۶۶، هیچ خودروی آمریکایی نتوانسته بود که مقام اول در مسابقات لمانز دست یابد. فورد با GT40 کلیشه را شکست و از آن زمان به بعد، نقش بسزایی در مسابقات لمانز ایفا میکند.
مدل ۱۹۹۱ پژو 905
پژو ۹۰۵ یکتکه کلاسیک از تاریخچه لمانز بهحساب میآید. از دیدگاه طرفداران پژو، مدل ۹۰۵ محصول سال ۱۹۹۱ یکی از بهترین و جذابترین خودروها در تمام ادوار در نظر گرفته میشود. این ماشین در حین ورود و خروج از پیست مسابقات به طور پیوسته تکامل پیدا میکرد. طراحی اصلی خودرو دومرتبه اصلاح شد و نام آن در طول سه دوره، تغییر پیدا کرد. پژو ۹۰۵ یکمرتبه در اواسط فصل ۱۹۹۱ به 905B تغییر نام دارد و سپس برای فصل ۱۹۹۳ با نام 905 Evo 1B وارد میدان شد. خودروی فرانسوی در سال ۱۹۹۳ در مسابقات لمانز به پیروزی رسید و پس از آن از صحنه خارج شد و تمرکز خود را روی ساخت F1 گذاشت.
جگوار C-Type
لیست برترین خودروهای کلاسیک لمانز در تمام ادوار را با مهمترین خودروی مسابقهای این رویداد، یعنی جگوار C-Type به پایان میرسانیم. این ماشین به لطف تلاشهای مهندسی به نام مالکوم سایر، علم کامل ائرودینامیک را به دنیای مسابقات وارد کرد. سایر در شرکت هواپیماسازی بریستول مشغول مطالعه و پیادهسازی ویژگیهای آئرودینامیکی بود و متوجه شد که ماشینها برای رسیدن به حداکثر سرعت میبایست با نهایت دقت محاسباتی طراحی شوند تا درگ تا حد ممکن کاهش یابد. این علم جدید قبلاً در این سطح روی یک خودروی مسابقهای اعمال نشده بود. خودروی طراحی شده توسط سایر نسبت به ماشین ویلیام لیونز قرار برتری داشت و توانست نخستین پیروزی در مسابقات لمانز را برای جگوار رقم بزند.
دیدگاهتان را بنویسید