سایپا نخستینبار در سال ۱۳۹۷ از خودروی جدیدی به نام رهام رونمایی کرد. این ماشین ظاهری متفاوت و جدید نسبت به محصولات قبلی سایپا داشت و در آن زمان توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. اواخر سال ۱۴۰۰ بود که رهام با نام شاهین روانه بازار شد. شاهین بهعنوان یک خودروی اقتصادی وارد سبد کالای سایپا شده و به سبب تعجیل در عرضه، فراخوانیها و بهبودهای متعددی باگذشت زمان روی آن اعمال شده است.
البته از دید بسیاری از کاربران، شاهین از لحاظ کیفیت و مشخصات فنی تفاوت چندانی با خودروهایی نظیر ساینا و تیبا ندارد و سایپا کوچکترین ابتکاری در ساخت شاهین به خرج نداده است. در ادامه، با بررسی مشخصات و نکات فنی شاهین، ادعای این دسته از رانندگان را مورد بررسی قرار میدهیم.
شاهین بر اساس پلتفرم بومی SP100 ساخته شده و با تمام محصولات قبلی سایپا فرق دارد. این پلتفرم (X300)، مبدأ تمام محصولات جدید سایپا در سالهای بعد از ۱۴۰۰ است؛ بنابراین میتوان گفت خودروی شاهین پلتفرم مشترکی با محصولات آتی سایپا دارد، اما چنین ادعایی در مورد خودروهای قبلی نظیر کوییک و تیبا (با پلتفرم X200) صادق نیست. البته بهغیراز پلتفرم، مشخصه فنی مهمتری وجود دارد که دلیل انتقادات بسیار از شاهین را توجیه میکند.
در آن زمان که شاهین با نام «رهام» شناخته میشد، قرار بود به پیشرانه ۶.۱ لیتری BM16 برلیانس مجهز باشد. اما به سبب وضع تحریمها و محرومیتهای بینالمللی، سایپا بهناچار، موتور ۵.۱ لیتری M15T را زیر کاپوت شاهین قرارداد. این موتور، نسخه اصلاحشده با فناوری توربوشارژ پیشرانه M15 است که سواریهای تیبا، ساینا و کوییک از آن استفاده میکنند. ناگفته نماند که موتور M15T به جز بهرهگیری از فناوری توربوشارژ، استاندارد یورو ۵ را نیز پاس کرده و اصلاحات جزئی متعددی روی آن اعمال شده و تا حدی میتوان آن را بهعنوان یک موتور جدید در نظر گرفت.
درهرصورت، موتور ۵.۱ لیتری توربوشارژ شاهین دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ بوده و میتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
شاهین در دو مدل دستی و اتوماتیک در دسترس خریداران قرار گرفته است. در مدل دستی، قدرت پیشرانه از طریق گیربکس ۵سرعته به چرخهای جلو وارد میشود، حالآنکه در مدل اتوماتیک، وظیفه انتقال نیرو به محور جلو بر عهده گیربکس ۶سرعته است.
بر اساس تجارب رانندگی مختلف، شاهین در شرایط معمولی میتواند در عرض ۱۳.۲ ثانیه از حالت سکون بهشتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت خودرو حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است؛ بنابراین گل سرسبد محصولات شاهین چندان خودروی چالاک و تند و تیزی نیست، اما از قدرت و سرعت قابل قبولی برخوردار بوده و با سلایق مختلف همخوانی دارد. مصرف ترکیبی سوخت نیز حدود ۷.۲ لیتر در ازای پیمودن هر صد کیلومتر اعلام شده است.
این سدان جمعوجور روی شاسی یکپارچه قرار گرفته و دارای ۴۴۶.۴ متر طول، ۱.۷۷۱ متر عرض و ۱.۴۹ متر ارتفاع است. فاصله بین محور چرخها به ۶۵.۲ متر میرسد و میتوان گفت شاهین فضای کابین کافی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. بدنه خودرو روی رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی سوار است که مشخصهای رایج در بین خودروهای حاضر در بازار ایران محسوب میشود. سیستم تعلیق شاهین در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب از نوع محور پیچشی است. ترمزهای عقب و جلو، هر دو از نوع دیسکی هستند.
بنابراین، شاهین سایپا بهعنوان یک خودروی اقتصادی جدید از مشخصات فنی قابلقبول و مرسومی برخوردار است. عمده خریداران گلایه چندانی از مشخصات فنی شاهین نکردهاند، بهغیراز چندین گزارش که دررابطهبا ورود صدای موتور به داخل کابین به گوش میرسید. این مشکل بیشتر مختص شاهینهایی بود که اواخر سال ۱۴۰۰ و در اقدامی ناگهانی روانه بازار شده بودند. سایپا با اعلام یک فراخوانی، شاهینهای قدیمی را جمعآوری و خیلی سریع مشکل عایقبندی را حل کرد. از دیدگاه بسیاری از رانندگان، شاهین یک خودروی مقبول با قیمت منصفانه است که میتواند در طول سفرهای شهری و برونشهری، آسودگی سرنشینان را فراهم آورد. با تمام این اوصاف، یک ایراد بزرگ در بخش امکانات و تجهیزات ایمنی شاهین دارد. مدلهای دستی شاهینهای فعلی بر خلاف بسیاری از خودروهای موجود در بازار، فاقد سیستمهایی همچون کروز کنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و همچنین کنترل سرعت در سرپایینی در بخش ترمز و پایداری هستند. البته سایپا وعده داده در مدلهای اتوماتیک و همینطور نسلهای بعدی شاهین، این ایراد را برطرف کند.
دیدگاهتان را بنویسید