مقدمه
جیلی از مدتها پیش وارد عرصه خودروسازی شده و یکی از برندهای مطرح و برجسته چینی بهحساب میآید. جیلی همچنین یکی از پیشگامان اصلی در عرصه برقیسازی صنعت خودرو بوده و سهامدار بزرگ شرکتهای ولوو، اسمارت، لوتوس و زیکر است. با تمام این تفاسیر، جیلی نام چندان آشنایی در بازار خودرو ایران نیست و دلیل آن را میتوان تبلیغات ضعیف شرکتهای واردکننده، عرضه محصولات و شبکه محدود خدمات پس از فروش دانست. جیلی جزو نخستین کمپانیهای چینی بود که توانست ایمنی محصولات خود را در آزمونهای معتبر اروپایی به اثبات برساند. در حال حاضر مدلهای محدودی از برند چینی جیلی در بازار کشور یافت میشود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. البته با ازسرگیری واردات خودرو و افزایش اطمینان مشتریان ایرانی به محصولات چینی، میتوان به ادامه عرضه خودروهای جیلی در بازار کشور امیدوار بود.
سدان جیلی EC7
جیلی EC7 محصول سال ۲۰۰۹ بوده که مدتها پیش از وضع قانون منع واردات خودرو توسط شرکت جیلران وارد بازار کشور شد. ای سی ۷ نخستین خودروی چینی به شمار میآید که توانسته در تست تصادف مؤسسه یوروانکپ به چهارستاره ایمنی دست پیدا کند. جالب اینکه EC7 هنوز هم جزو ایمنترین خودروهای چینی در بازار ایران محسوب میشود. این ماشین به موتور ۱.8 لیتری تنفس طبیعی مجهز بوده که قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۱۳۸ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتن متر میرسد. قوای موتور از طریق گیربکس ۶سرعته اتوماتیک یا ۵سرعته دستی به چرخهای جلو وارد شده و ماشین را به حرکت میاندازد. موتور خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی میکند که یکی از دلایل ماندگاری این خودرو پس از گذشت بیش از ده سال است. جیلی EC7 حداکثر تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و در ازای پیمودن صد کیلومتر جاده ترکیبی، ۷.۲ لیتر بنزین میسوزاند.
هاچبک جیلی EC7 RV
با اینکه تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، ماشینهای چینی فاقد اعتبار و اطمینان نزد عموم مشتریان ایرانی بودند، ولی جیلران موتور تصمیم گرفت نسخه هاچبک EC7 RV را نیز در دسترس خریداران، مخصوصاً قشر جوان قرار دهد. هاچبک چینی بهمحض عرضه در مقابل پژو ۲۰۶ قرار گرفت و بدون شک اگر اطمینانپذیری امروز را داشت، به سبب امکانات رفاهی خود میتوانست همردیف با خودروی فرانسوی قرار گیرد. سدان EC7 و نسخه هاچبک از موتور یکسان استفاده میکنند و قوای فنی مشابهی دارند. این ماشین نیز نهایتاً بهسرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا صد آن در مدتزمان ۱۲ ثانیه اتفاق میافتد.
کراساوور جیلی امگرند X7
جیلی امگرند X7 محصول سال ۲۰۱۳ و یکی دیگر از خودروهای جیلی موجود در بازار ایران است. بهعنوان یکی از نخستین کراساوورهای وارداتی به کشور، امگرند X7 توانست نظر مشتریان بسیاری به خود جلب کند. این ماشین با چراغهای درشت و جلوپنجره دوتکه، طراحی جذابی در زمان خود داشت و یک وسیله نقلیه لوکس و متمایز بهحساب میآمد. کراساوور X7 در زیر کاپوت به موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶سرعته اتوماتیک بهسوی چرخهای جلو هدایت میکند. مصرف سوخت ترکیبی ماشین ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. امگرند X7 جیلی همچنین جزو اولین ماشینهایی بود که به دلیل پیروی موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۵، مالکین خود را مجبور به یافتن بنزین سوپر میکردند.
سدان جیلی GC6
با مشاهده فروش قابلانتظار خودروهای جیلی توسط جیلران موتور، گروه خودروسازی بم نیز تصمیم گرفت یکی از محصولات این شرکت چینی را به سبد محصولات خود اضافه کند و برای این منظور، دست روی سدان GC6 گذاشت. این خودرو محصول سال ۲۰۱۴ بوده و از نوع دیفرانسیلجلو است. یک موتور ۱.5 لیتری ۴ سیلندر با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور به گیربکس ۴سرعته خودکار متصل شده و وظیفه حرکت چرخهای جلو را بر دوش میکشد. اگرچه GC6 قوای فنی ضعیفتری نسبت به EC7 داشته و حداکثر سرعت آن به ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت میرسد، ولی مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر، یک مزیت مهم برای ماشین بهحساب میآید. البته سدان GC6 به دلایل مختلف از جمله ظاهر نهچندان جذاب و امکانات و آپشنهای کمتر نسب به سایر خودروهای چینی موجود در بازار ایران نتوانست به موفقیت مورد انتظار کرمانیها دست پیدا کند.
سدان جیلی GC6 اکسلنت
خودروسازی بم با شناسایی معایب GC6 نسخه بهروزتری از این ماشین را با پسوند اکسلنت در دسترس مشتریان ایرانی قرارداد. بر خلاف نسخه قبلی، مدل اکسلنت دارای امکانات و تجهیزات متنوعی بوده و از همه مهمتر، از ظاهر بسیار جذابتر و مدرنتری برخوردار است. از دیگر مزایای اکسلنت میتوان به استهلاک پایین و مصرف مناسب سوخت اشاره کرد. در زیر کاپوت این ماشین یک موتور ۱.5 لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور دارد. موتور به گیربکس ۴سرعته اتوماتیک متصل است که محصولی از شرکت JATCO ژاپن بوده و قوای محرکه را به چرخهای جلو وارد میکند. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدتزمان ۱۳ ثانیه مدیریت میشود. موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۴ سازگاری داشته و به خودرو اجازه میدهد تا ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. مصرف سوخت ترکیبی ماشین در ازای پیمایش صد کیلومتر مسافت، 6.8 لیتر است.
کراساوور جیلی آزکارا
بهمحض آزادسازی واردات خودرو، فردا موتور محصول دیگری از جیلی را به بازار تشنه خودرو کشور معرفی کرد. آزکارا نام کراساوور وارداتی فردا موتور است که در سال ۲۰۲۰ تولید شده و چهره متفاوتی نسبت به اکثر خودروهای چینی موجود در بازار دارد. این ماشین از پیشرانه هیبریدی خفیف استفاده میکند که با استاندارد آلایندگی یورو ۶ سازگاری داشته و شامل یک موتور ۱.5 لیتری بنزینی و یک موتور کوچک الکتریکی ۴۸ ولتی میشود. موتور بنزینی دارای ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ است و حداکثر ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. ولی موتور بری به کمک نمونه بنزینی آمده و با تولید ۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۵ نیوتن متر گشتاور، خروجی کلی پیشرانه را به ۱۹۰ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر میرساند. مهمترین مشخصه جیلی آزکارا، بهرهمندی از سیستم چهارچرخ متحرک است. البته دو دیفرانسیل بودن جیلی آزکارا بدین معنی نیست که ماشین قابلیت بیراهه نوردی و گردش در مسیرهای آفرودی را دارد. آزکارا یک کراساوور نسبتاً جدید برای رفتوآمدهای شهری است که حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا صد آن در مدتزمان ۹.۷ ثانیه اتفاق میافتد. ازآنجاکه مصرف سوخت کراساوور وارداتی مدیران خودرو در ازای پیمایش مسافت صد کیلومتری تنها 6.۴ لیتر است، میتوان آزکارا را در دسته خودروهای کممصرف قرارداد.
دیدگاهتان را بنویسید