ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
1 بازدید

نگاهی بر مشخصات آیکونیک SP جانشین مزدا RX-7

نگاهی بر مشخصات آیکونیک SP جانشین مزدا RX-7

مقدمه

پس از بازگشت تویوتا سوپرا، هوندا پریلود، نسخه تمام برقی NSX و به‌روزرسانی نیسان Z، به نظر می‌رسد خودروهای اسپرت ژاپنی در حال بازگشت به میادین هستند تا سال‌های ازدست‌رفته را جبران کنند. در این میان جای خالی یکی از بازیگران کلیدی احساس می‌شود و آن مزدا RX-7 آیکونیک است. پس از خروج RX-8 از خط تولید در سال ۲۰۱۲، مزدا بارها از طریق معرفی خودروهای کانسپت مختلف به بازگشت کوپه موتور چرخشی خود اشاره کرده است. البته باتوجه‌به قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و رواج برقی‌سازی در صنعت خودرو، بسیار بعید به نظر می‌رسد که موتور روتاری به همان شکل قبلی قابلیت احیاشدن داشته باشد، چراکه این موتور مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارد.

با تمام این اوصاف، مزدا با رونمایی از کوپه اسپرت ICONIC SP با آن ظاهر جذاب و موتور روتاری هیبریدی، علاقه‌مندان حوزه خودرو را شگفت‌زده کرد. آیکونیک SP چراغ‌سبز مزدا برای بازگشت RX-7 در شمایل مدرن‌تر و قدرت بیشتر است. با بررسی مشخصات مزدا آیکونیک SP جانشین RX-7 افسانه‌ای همراه ما باشید.

نسل بعدی مزدا RX-7 با موتور هیبریدی روتاری

خبر تبدیل ICONIC SP ‌ از یک خودروی کانسپت به یک خودروی تولیدی توسط ماساشی ناکایاما، سرپرست طراحی مزدا مورد تأیید قرار گرفته است. طبق گفته ناکایاما، «آیکونیک SP با سایر خودروهای نمایشی فانتزی فرق دارد. این ماشین باهدف تبدیل به یک مدل تولیدی واقعی در آینده نه‌چندان دور طراحی شده است».

ناگفته نماند که مزدا بارها به شیوه‌های مختلف، از جزئیات مربوط به نسل بعدی کوپه موتور چرخشی خود خبر می‌داد. اگرچه این خودروی مفهومی نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳ در نمایشگاه اتومبیل ژاپن رونمایی شد، ولی مزدا خیلی قبل‌تر، به کاربرد سیستم هیبریدی چرخشی دوموتور در این محصول اشاره کرده بود.

آیکونیک SP مجهز به سیستم هیبریدی چرخشی می‌تواند باقدرت ۳۶۵ اسب بخار در جاده جولان دهد. همانند تمام ماشین‌های اسپرت RX، آیکونیک SP ‌ نیز با تمرکز روی وزن پایین ساخته شده و یک خودرو سبک‌وزن به‌حساب می‌آید. این ماشین ۴۱۸۰ میلی‌متر طول، ۱۸۴۹ میلی‌متر عرض و ۱۱۴۸ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله بین محوری آن به ۲۵۹۰ میلی‌متر می‌رسد.

وزن خالص خودرو حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. ازآنجاکه خودروهای اسپرت باتری‌خور در عصر کنونی بسیار سنگین هستند، ماشینی با ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن به طرز شگفت‌انگیزی سبک در نظر گرفته می‌شود. این ماشین جثه جمع و جوری داشته و تا حدودی هم‌اندازه با مزدا MX-5 میاتا است. نسبت قدرت به وزن ۳ به ۹ و توزیع وزن ۵۰-۵۰ از دیگر مشخصات آیکونیک اس‌پی به‌حساب می‌آیند.

مزدا رنگ قرمز ویولا را به‌عنوان رنگ اصلی آیکونیک SP ‌ انتخاب کرده است؛ یک‌رنگ مفهومی که به‌خاطر ارادت شرکت ژاپنی به رنگ هیجان‌انگیز و عصیانگر «قرمز» به وجود آمده و فلسفه مزدا مبنی بر «غنی‌کردن زندگی در حرکت برای افرادی که به آن‌ها خدمت می‌کنیم» را تداعی می‌کند. محصولات مزدا همیشه یادآور لذت سواری ناب و خالص به کاربران هستند و بدون شک آیکونیک SP چنین لذت و هیجانی را به اوج می‌رساند.

توسعه پیشرانه هیبریدی چرخشی

مزدا قصد دارد تکنولوژی تویوتا را کنار گذاشته و فناوری هیبریدی انحصاری خود را در محصولات آتی، به‌ویژه آیکونیک SP مورداستفاده قرار دهد. همانند خودروسازان دیگری همچون جنرال‌موتور، فورد و ولوو، مزدا نیز تصمیم گرفته ابتدا ماشین‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی را جایگزین خودروهای بنزینی کرده و سپس به سمت خودروهای تمام الکتریکی گام بردارد. به بیان بهتر، مزدا نیز فناوری نیمه برقی را بهترین روش برای انتقال از خودروهای سنتی بنزینی به ماشین‌های مدرن برقی در نظر گرفته است.

ماساهیرو مورو، مدیرعامل مزدا در گزارشی اظهار داشته که شرکت هیروشیمایی در حال فعالیت روی دو موتور چرخشی است که با استفاده از سوخت‌های کربن خنثی کار می‌کنند و می‌توانند با سیستم‌های هیبریدی برقی جفت شوند. این موتورهای چرخشی می‌توانند به‌عنوان سیستم‌های بُردافزا برای خودروهای الکتریکی نیز به کار روند.

به بیان بهتر، در زیر کاپوت آیکونیک اس‌پی یک سیستم هیبریدی نصب شده که شامل تعدادی موتور الکتریکی و یک موتور چرخشی دوموتور می‌شود. به گفته مزدا، موتور چرخشی وظیفه تولید انرژی را بر عهده دارد. این موضوع نشان می‌دهد که موتور چرخشی تنها یک تعمیم‌دهنده بُرد یا همان بُردافزا است که باتری را شارژ می‌کند و دخالت مستقیم در حرکت چرخ‌ها ندارد. مزدا فناوری مشابهی را در MX-30 e-Skyactiv به کار برده، با این تفاوت که موتور چرخشی در آن تنها دارای یک روتور است که نقش ژنراتور باتری را دارد.

آیکونیک SP از سوخت کربن خنثی استفاده می‌کند، ولی می‌تواند سوخت‌های دیگری همچون هیدروژن را بسوزاند. پیشرانه  ۳۶۵ اسب بخاری این خودرو، سرعت قابل‌توجهی را به وجود می‌آورد. این ماشین همچنین به‌عنوان یک منبع برق‌رسانی عمل می‌کند. یعنی زمانی که در فضای خارج از خانه هستید، می‌توانید برق لازم برای وسایل الکتریکی خود را از ماشین دریافت کنید.

فضای داخل آیکونیک SP

کابین مزدا آیکونیک SP به شیوه‌ای ساده و درعین‌حال مدرن و امروزی ساخته شده است. یک نمایشگر کوچک در سمت راست غربیلک فرمان به چشم می‌خورد که متعلق به سیستم اطلاعات سرگرمی است. نمایشگر دیجیتالی کوچک دیگری در پشت غربیلک فرمان جاسازی شده که اطلاعات مهم درباره وضعیت ماشین را به راننده نشان می‌دهد. تعدادی دکمه کنترلی لغزنده نیز روی کنسول مرکزی تعبیه شده‌اند. صندلی‌های خوش‌ساخت و اسپرت ماشین با چرم جیر روکش شده‌اند و تودوزی‌های قرمزرنگ همخوانی جالبی با بدنه ویولای آیکونیک SP پیدا کرده است.

تاریخ عرضه آیکونیک SP

اطلاعات بیشتری در مورد جانشین مزدا RX-7 افسانه‌ای نیست. بااین‌حال گزارش‌های مختلف به این نکته اشاره می‌کنند که کانسپت آیکونیک SP اوایل سال ۲۰۲۶ وارد فاز تولید می‌شود. در طی این یک سال بدون شک اطلاعات کامل‌تری از خودروی اسپرت ژاپنی در دسترس اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0