ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
85 بازدید

نگاهی بر شاسی‌بلند تمام برقی و تحسین‌برانگیز BYD U8

نگاهی بر شاسی‌بلند تمام برقی و تحسین‌برانگیز BYD U8

هنگامی‌که صحبت از تولید خودرو به میان می‌آید، کمتر کسی به استارت – آپ‌های سازنده چینی اشاره می‌کند. اما شرکت BYD یکی از خودروسازان نسبتاً جوان چین به‌حساب می‌آید که در سال ۲۰۰۳ بنیان‌گذاری شده و با اینکه در ابتدا کار خود را با تولید نسخه‌های ارزان‌قیمت خودروهای اروپایی لوکس و پیشرفته آغاز کرد، ولی حالا پس از تقریباً ۲۰ سال، به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای پلاگین هیبرید در جهان تبدیل شده است.

شرکت بی وای دی در سال ۲۰۲۲ توانست در فروش خودروهای باتری دار، از تسلا پیشی بگیرد و چهره واقعی خود را به جهان نشان دهد. کمپانی قدرتمند چینی در حال حاضر روی دو مدل کار می‌کند که یکی از آن‌ها یک شاسی‌بلند تمام برقی فول سایز است. این خودرو با نام یانگ وانگ U8 دارای خصوصیات جالب و چشمگیری بوده و به لطف پیاده‌سازی ابتکارات مهندسی بسیار عجیب، یک ماشین منحصربه‌فرد و بی‌نظیر در بازار خودروهای برقی محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی مشخصات شاسی‌بلند آفرودی بی وای دی U8 می‌پردازیم.

شاسی‌بلند فول سایز BYD اگرچه یک خودروی تمام برقی است، ولی طراحی جعبه‌ای و سفت‌وسخت آن، بیننده را به یاد مدل‌های قدیمی همچون تویوتا لندکروزر و نیسان‌پاترول می‌اندازد که با چاشنی خودروی جدید لندروور دیفندر ترکیب شده است. حس و حال ماشین‌های 4×4 دهه ۹۰ به‌خوبی در این محصول دیده می‌شود. یانگ وانگ U8 حدود ۵.۴ متر طول داشته و فاصله بین محورهای آن   تقریباً به ۳ متر می‌رسد. این خودرو روی رینگ‌های ۲۰ اینچی سوار می‌شود و از تایرهای ۲۷۵/۶۰ استفاده می‌کند.

مهندسین چینی در حین طراحی ظاهر یانگ وانگ U8 تصمیمات جالبی گرفته‌اند که باعث شده این خودرو جلوه خاصی در نظر بیننده پیدا کند. ابتکار چینی‌ها به‌خوبی در نمای مقابل مشاهده می‌شود. جلوپنجره بزرگ به شیوه‌ای خاص با چراغ‌های جلو ادغام شده و به‌جای تهاجمی بودن، چهره‌ای آینده‌نگرانه به خودرو بخشیده است. در نمای جانبی نیز مشخصاتی همچون گلگیرهای جعبه‌ای، رینگ‌های چند پر و دستگیره‌های درب مخفی به چشم می‌آید. طراحی جعبه‌ای بدنه روی شکل چراغ‌های عقب نیز تأثیر گذاشته که به‌صورت دو مستطیل بزرگ در طرفین خودرو جاسازی شده‌اند. کاور شش‌ضلعی لاستیک زاپاس نیز از دیگر المان‌های موجود در نمای عقب است.

غول جعبه‌ای  BYD روی شاسی نردبانی ساخته شده و به سبب برخورداری از ویژگی ساخت بدنه روی فریم (Body-on-frame)، به شاسی‌بلندهای کمیابی همچون تویوتا لندکروزر شباهت دارد. ازآنجاکه U8 ‌ به‌منظور رقابت با نسخه‌های برقی لندروور دیفندر و مرسدس جی – کلاس (EQG) ساخته شده، استفاده از پلتفرم مخصوص جاده‌های آفرودی، توجیه‌پذیر و منطقی به نظر می‌رسد.

یانگ وانگ U8 علی‌رغم کاربرد شاسی نردبانی، پویایی منحصربه‌فردی دارد. نیروی محرکه این خودروی برقی توسط چهار پیشرانه تأمین می‌شود. هر موتور مسئول حرکت یک چرخ است. هر یک از این موتورها می‌توانند ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنند. بدین ترتیب، مجموع خروجی سیستم به ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. گفته می‌شود شاسی‌بلند U8 تنها در عرض ۳ ثانیه از حالت سکون به‌شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. این شتاب و چالاکی در بین خودروهای آفرودی برقی کم‌نظیر و حقیقتاً تحسین‌برانگیز است.

اگرچه هنوز اطلاعاتی در مورد تحمل عمق آب، زاویه ورود، زاویه خروج و زاویه شکست خودرو در دسترس نیست، اما یانگ وانگ U8 به لطف بدنه ضد آب خود، از حالتی به نام Floating Water Mode (شناور در آب) پشتیبانی کرده و به‌راحتی می‌تواند در آب‌های کم‌عمق به مسیر خود ادامه دهد. امکان توزیع گشتاور بسته به شرایط رانندگی نیز وجود دارد. طبق ادعای BYD، استفاده از چهار پیشرانه مستقل و مجزا به سیستم چهارچرخ با کنترل الکترونیکی اجازه می‌دهد تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از سیستم‌های معمولی عمل کند.

اگر تمام مشخصات بی وای دی YangWang U8 تاکنون جالب‌توجه بوده‌اند، ولی ویژگی‌های جذاب و هیجان‌انگیز دیگری نیز در این خودرو یافت می‌شود. این خودروی برقی چینی از تکنولوژی رانندگی Yisifang ‌ بهره می‌گیرد که با نام پلتفرم e4 نیز شناخته می‌شود. این فناوری به U8 اجازه می‌دهد حرکاتی نظیر چرخش ۳۶۰ درجه (مثل مرسدس EQG) و راه‌رفتن خرچنگی (مثل خودروی برقی هامر GMC) را انجام دهد. مهم‌تر از همه، این سیستم به هر یک از موتورها اجازه می‌دهد بدون نیاز به دریافت ورودی از سمت فرمان، رانندگی با یک لاستیک پنچر را تحت کنترل درآورند. به لطف این مزیت، حتی با لاستیک پنچر هم می‌توان با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد!

به نظر می‌رسد شاسی‌بلند بی وای دی U8 در دو مدل متفاوت عرضه می‌شود. یکی از مدل‌ها به آینه‌های جانبی معمولی و دیگری به آینه‌های جانبی دوربین‌دار مجهز است. بااین‌وجود، ازآنجاکه آینه‌های جانبی دوربین‌دار یک تکنولوژی غیرمجاز در چین به‌حساب می‌آید، می‌توان حدس زد که مدل دوم مخصوص بازارهای خارجی ساخته شده است.

آفرودی یانگ وانگ U8 در ماه آوریل در نمایشگاه خودرو شانگهای به طور رسمی رونمایی می‌شود و اطلاعات بیشتری در خصوص باتری‌ها، بُرد پیمایشی، فضای درون کابین و مشخصات فنی آن به دست می‌آید. این خودروی لوکس در مدل پایه حدود ۱۱۸ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0