رانندگی در برف و یخبندان مگر در مواقع ضروری، بههیچوجه توصیه نمیشود. در واقع بارها پلیس راهنماییورانندگی به افراد توصیه کرده در هنگام بارش برف و حتی باران در هوای سرد که به معنی یخزدگی جادهها است، از خانههای خود خارج نشده و به طور خاص سفرهای بینشهری را به زمان دیگری موکول کنند.
بااینوجود، برخی مواقع سفر در جادههای برفی ضروری و اجتنابناپذیر است. کار زمانی سختتر میشود که بهجای خودروی دنده دستی، پشت فرمان خودروی اتوماتیک نشسته و کنترل قدرت موتور را در دست ندارید. البته خودروهای اتوماتیک نیز بهخوبی خودروهای دنده دستی از پس حرکت در برف و یخبندان برمیآیند. بااینحال نکاتی در مورد نحوه رانندگی با ماشین اتوماتیک در برف وجود دارد که راننده جهت حفظ ایمنی ملزم به رعایت آنها است.
خودروی دندهاتوماتیک یا به طور خلاصه، خودروی اتوماتیک بهوسیله نقلیهای گفته میشود که در آن، عمل تعویض دنده بدون دخالت راننده و برحسب سرعت خودرو به طور خودکار صورت میگیرد. پدال کلاچ در این خودرو حذف شده و راننده تنها قادر به فشردن گاز و یا ترمز است. در خودروهای اتوماتیک، کنترل پیشرانه و سیستم انتقال حرکت در دست راننده نیست، ولی این موضوع به معنی ناتوانی راننده و خودرو برای حرکت در مسیرهای برفی و یخی نیست.
اکثر خودروهای اتوماتیک دارای حالتی به نام Snow Mode هستند. این حالت مخصوص رانندگی در شرایط برفی بوده و کار را برای راننده راحتتر میکند. در صورت استفاده از حالت برف، خودرو با دور موتور پایین و دنده ۲ شروع به حرکت کرده و مانع شتابگیریهای ناگهانی میشود. به بیان سادهتر، حالت Snow Mode با تنظیم سرعت مناسب از هرزهگردی چرخها و انحراف خودرو جلوگیری کرده و اجازه نمیدهد دنده به طور خودکار از حالت ۲ به ۳ تعویض شود.
بااینوجود، برخی خودروهای اتوماتیک ممکن است فاقد پشتیبانی از حالت Snow یا همان «رانندگی در برف» باشند. در این صورت راننده رفتاری مشابه حالت Snow داشته باشد تا بتواند به طور امن در جادههای برفی حرکت کند.
لازمه حرکت ایمن در جادههای برفی با خودروهای اتوماتیک، تنظیم دنده روی L یا ۲ بهجای دنده معمولی D است. با تنظیم حالت روی دنده L، امکان تعویض دنده از ۱ به ۲ وجود ندارد. تنظیم روی دنده ۲ نیز به معنی تعویض دنده بین ۱ و ۲ (و نه بیشتر) است. اما در حالت D تمام دندهها درگیر هستند و به همین خاطر، امکان تعویض به دندههای بالاتر و افزایش سرعت وجود دارد که بههیچوجه توصیه نمیشود.
برخی گیربکسهای اتوماتیک از حالت تیپ ترونیک پشتیبانی میکنند که در این صورت علامت + و – روی آن به چشم میخورد. حالت تیپ ترونیک شبیهسازی دنده دستی بوده و کار را برای راننده راحتتر میکند.
حال که از نحوه رانندگی با ماشین اتوماتیک در برف آگاه شدید، بد نیست حین رانندگی در جادههای برفی و یخی نکات مهم زیر را در خاطر نگه دارید.
نکات مهم حین رانندگی با ماشین اتوماتیک در برف
– نخستین و مهمترین نکته مهم برای رانندگی در جادههای برفی، چه برای خودروهای دستی و چه برای خودروهای اتوماتیک، استفاده از تایر با آجها و میزان باد مناسب و همینطور بستن زنجیرچرخ است.
– نکته مهم دیگر، حفظ سرعت پایین و ایمن در هنگام رانندگی، مخصوصاً حین گذر از گردنهها و پیچهای جاده است. سرعت پایین باعث افزایش تسلط و کنترل شما روی خودرو شده و از اعمال فشار روی گیربکس جلوگیری میکند. حتماً چند متر پیش از رسیدن به پیچ، سرعت خودرو را کم کنید تا اصطکاک با سطح زمین زیاد شود و با تغییر جهت تایرها، خودرو لیز نخورد. در صورت سرخوردن روی برف بههیچوجه پدال ترمز را فشار ندهید.
– در زمستان پیش از زدن به دل جاده، حتماً از سلامت باتری و سیستم فنی خودرو اطمینان حاصل کنید. ضدیخ به همراه داشته باشید و مایعات و روغنهای مختلف را چک کنید.
– در جادههای برفی همیشه سوخت کافی به همراه داشته باشید، چرا که نامساعد بودن شرایط آبوهوایی معمولاً باعث ایجاد ترافیک و در نتیجه هدررفتن اجتنابناپذیر سوخت میشود؛ بنابراین با باک پر راهی جادههای برفی و یخی شوید.
– روشن بودن چراغها در هنگام شب حائز اهمیت است، ولی در صورت بارش برف نیز باید از سلامت چراغهای خودرو از جمله مهشکنها، چراغهای جلو، چراغهای عقب، چراغ نوربالا و دی لایتها اطمینان حاصل کنید.
– خودرو و مسیر را بلد باشید. رانندگی در جادهها و شرایط برفی بهاندازه کافی چالشبرانگیز است. توصیه میشود هرگز با خودرویی که تاکنون پشت فرمان آن ننشستهاید، راهی مسیرهای یخی و برفی نشوید. همچنین از مسیر مناسب به سمت مقصد اطلاع داشته باشید تا در صورت برفپوش شدن مسیرهای فرعی، سرگردان جادهها نشوید.
رانندگی در برف با خودروی دنده دستی راحتتر است، چرا که کنترل ماشین تا حد زیادی در اختیار راننده قرار دارد. بااینوجود با رعایت چند نکته ساده، با اطمینان میتوان با خودروهای اتوماتیک نیز در مسیرهای برفی حرکت کرد و با ایمنی کافی به مقصد رسید.
دیدگاهتان را بنویسید