ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
3 بازدید

نشانه‌های خرابی انژکتور چیست؟

نشانه‌های خرابی انژکتور چیست؟

مقدمه

اکثر خودروهای امروزی به موتور انژکتوری مجهز هستند. انژکتور وظیفه تأمین سوخت موتور را بر عهده دارند. سوخت از طریق سوزن انژکتور به داخل سیلندر وارد شده و فرایند احتراق جهت تأمین انرژی لازم برای حرکت چرخ‌های ماشین آغاز می‌شود؛ بنابراین انژکتور یکی از اجزای بسیار مهم ماشین به‌حساب می‌آید که بروز هرگونه نقص و آسیب به آن موجب اختلال در عملکرد موتور می‌شود. خوشبختانه خرابی انژکتور با علائم متعددی همراه است که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها می‌بایست خودرو را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید تا مشکل را برطرف کند. پیش از بررسی نشانه‌های خرابی انژکتور بد نیست نگاهی به ماهیت این بخش مهم و عملکرد آن بیندازید.

انژکتور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

انژکتور یکی از مهم‌ترین اجزای ماشین است که نقش بسزایی در فعالیت بی‌نقص و راندمان موتور دارد. انژکتور، سوخت لازم برای احتراق را به شیوه پاشش یا تزریق به داخل سیلندر وارد می‌کند. انژکتور از بخش‌های متعددی تشکیل شده و بروز نقص در هر یک از آن‌ها، موجب اختلال در عملیات سوخت‌رسانی به محفظه احتراق شده و موتور نمی‌تواند به‌درستی کار کند.

زمانی که خودرو استارت می‌خورد، سوخت با فشار ثابت از سوی پمپ‌بنزین به سمت فیلتر ورودی انژکتور هدایت می‌شود. سپس ایسیو دستورالعمل لازم را در مورد میزان و مدت پاشش یا تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق صادر می‌کند. با دریافت این دستورالعمل، پیستون کوچک داخل انژکتور به‌وسیله یک آهنربای کوچک شروع به حرکت کرده و راه را برای ورود سوخت به داخل نازل‌ها باز می‌کند. بدین ترتیب، سوخت با فشار زیاد از طریق سوزن انژکتور به‌صورت کاملاً پودری به محفظه احتراق وارد می‌شود. پاشش سوخت روی سوپاپ هوا در مرحله مکش صورت می‌گیرد. هر چه ذرات سوخت ریزتر باشند، بهتر با هوا ترکیب شده و احتراق به شیوه مؤثر و کامل‌تری انجام می‌شود.

خودروهای قدیمی به انژکتور با کنترل مکانیکی مجهز هستند. این نوع انژکتور شامل اجزایی همچون بدنه، فنر پلانجر و فنر اصلی بوده و با استفاده از فنر و پیستون، سرعت سوخت‌رسانی، زمان و فشار آن را به طور مکانیکی کنترل می‌کند. ولی خودروهای امروزی از سیستم انژکتور با کنترل الکترونیکی بهره می‌گیرند. در این سیستم، سرعت سوخت‌رسانی، میزان، فشار و مدت‌زمان آن به‌صورت الکترونیکی و با کمک شیر برقی انجام می‌شود. سیستم انژکتوری با کنترل الکترونیکی نیز دارای بدنه و پیستون است.

اما سوزن انژکتور مهم‌ترین قسمت این سیستم به شمار می‌آید که باگذشت زمان دچار گرفتگی شده و به شستشو و یا تعویض احتیاج پیدا می‌کند. اگر سوزن انژکتور مسدود شود، هر چه پای خود را روی پدال گاز فشار دهید بازهم نمی‌توانید قدرت کافی را از موتور دریافت کنید. ضمن اینکه به دلیل احتراق ناقص، دود سیاهی از اگزوز خارج شده و مصرف سوخت به طور قابل‌توجهی بالا می‌رود؛ بنابراین می‌توان گفت که مهم‌ترین دلیل خرابی انژکتور، گرفتگی و مسدودشدن سوزن آن است. در ادامه نشانه‌های خرابی انژکتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نشانه‌های خرابی انژکتور کدامند؟

خرابی انژکتور تأثیر مستقیم روی عملکرد موتور و خودرو دارد. ازآنجاکه وزن انژکتور حساس‌ترین و کم‌عمرترین بخش این سیستم است، اکثر نشانه‌های خرابی انژکتور به این بخش مربوط می‌شود. مهم‌ترین  نشانه‌های خرابی انژکتور را در ادامه توضیح می‌دهیم.

افزایش مصرف سوخت

یکی از بارزترین نشانه‌های خرابی انژکتور، افزایش مصرف سوخت است. وقتی سوزن انژکتور دچار گرفتگی شود و نتواند سوخت کافی را به داخل محفظه انتقال دهد، موتور سوخت بیشتری را از ایسیو درخواست می‌کند. هرچند که به دلیل احتراق ناقص، موتور نمی‌تواند به عملکرد صحیح ادامه داده و به راندمان مورد انتظار دست یابد؛ بنابراین همیشه عطش سوخت بیشتر را دارد.

لرزش موتور خودرو

خرابی انژکتور و عدم پاشش سوخت کافی در داخل سیلندرها، باعث اختلال در انفجارهای درون سیلندری می‌شود. این اختلال، لرزش موتور و حتی خاموشی کامل آن را به همراه دارد.

جهش موتور

از دیگر نشانه‌های خرابی انژکتور می‌توان به جهش موتور اشاره کرد. وقتی سوخت بیش از حد به داخل سیلندرها پاشیده شود، راندمان موتور دچار اختلال شده و شتاب ماشین کاهش پیدا می‌کند. در این حالت، علی‌رغم ثابت نگه‌داشتن پا روی پدال گاز و دنده، دور موتور به‌جای اینکه در محدوده یک عدد ثابت باقی بماند، به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند.

روشن‌شدن چراغ چک

چراغ چک به دلایل متعددی روشن می‌شود که یکی از آن‌ها، خرابی انژکتور است. این چراغ به راننده هشدار می‌دهد که هر چه سریع‌تر مسیر حرکت را به سمت یک تعمیرگاه معتبر تغییر دهد. در هنگام خرابی انژکتور، سوخت به میزان کم یا بیشتر از حد لازم به داخل محفظه احتراق پاشیده می‌شود. این وضعیت غیرعادی توسط سنسورها شناسایی شده و به اطلاع ایسیو رسانده می‌شود. ایسیو نیز چراغ چک را روشن می‌کند.

نشت سوخت

نشت سوخت یکی دیگر از علائم خرابی انژکتور است. زمانی که انژکتور باگذشت زمان یا بر اثر ضربه دچار ترک‌خوردگی یا شکستگی شود، سوخت حین حرکت به سمت نازل، به بیرون نشت پیدا می‌کند. در این صورت، شاهد نشت بنزین در بخش بیرونی یا روی ریل سوخت خواهید بود که با استشمام بوی بنزین همراه است.

عدم ثبات موتور در دور آرام

در اکثر خودروها، دور آرام موتور ۸۰۰ دور در دقیقه است. در این حالت، موتور خودرو بدون نیاز به فشردن پدال گاز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بااین‌حال اگر اختلالی در سیستم انژکتوری به وجود آید، موتور نمی‌تواند سوخت کافی برای ثبات در دور موتور مطلوب را دریافت کند. در نتیجه این امر، دور آرام به کمتر از حد مطلوب رسیده و حتی ممکن است موتور به دلیل عدم دریافت سوخت کافی، خاموش شود.

جمع‌بندی

انژکتور یکی از بخش‌های مهم خودرو به‌حساب می‌آید که سوخت لازم برای احتراق را به درون محفظه انتقال می‌دهد. عملکرد مؤثر موتور وابسته به‌دقت انژکتور در میزان و مدت سوخت‌رسانی است؛ بنابراین اگر کوچک‌ترین نقص و اختلالی در سیستم انژکتور به وجود آید، موتور نیز نمی‌تواند بازده مطلوب را از خود نشان دهد. کاهش شتاب ماشین، افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، خاموشی ناگهانی موتور، نشت و استشمام بوی بنزین همگی جزو علائم خرابی انژکتور هستند که نیاز به رسیدگی فوری دارند. معمولاً مشکل سیستم انژکتور با شستشو یا تعویض سوزن‌ها برطرف می‌شود. به همین خاطر بهتر است سرویس‌های دوره‌ای را به طور منظم انجام داده و بررسی انژکتور و سوزن‌ها را نیز در اولویت قرار دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0