مقدمه
همانند تمام وسایل نقلیه، موتورسیکلت نیز به نگهداری احتیاج دارد تا بتواند در مدتزمان طولانی به راننده خدمت کند. اگر پشت فرمان موتورسیکلت مینشینید، موظف به انجام مجموعهای از کارهای هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه در قبال وسیله نقلیه خود هستید، در غیر این صورت موتورسیکلت کارایی خود را ازدستداده و سریع خراب میشود. سواری با موتورسیکلت بهاندازه کافی خطرناک است و توصیه میشود با رعایت چند نکته ساده، از بروز مشکلات بالقوه برای موتورسیکلت جلوگیری کنید تا سواری ایمن و راحتی داشته باشید.
شستشوی منظم
اولین نکته نگهداری از موتورسیکلت که میبایست به طور منظم رعایت شود، شستشوی آن است. موتورسیکلت تمیز به طور واضح معایب احتمالی را نشان میدهد، حالآنکه آلودگی و گریس، مشکلات بالقوه را میپوشانند. بهعلاوه، آلودگی باعث فرسایش زودهنگام قطعات موتورسیکلت میشود. برای شستن ماشین دوچرخ خود میتوانید از صابونها یا مواد شوینده مناسب برای وسایل نقلیه استفاده کنید. ابتدا موتورسیکلت را با آب بشویید. سپس صابون و ماده شوینده را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کرده و بعد یکپارچه نرم یا اسفنج را به این محلول شوینده آغشته کنید. پارچه را روی قسمتهای مختلف موتورسیکلت بکشید و آن را تمیز کنید. سپس مجدداً وسیله نقلیه را بشویید و اجازه دهید خشک شود.
بررسی وضعیت لاستیکها و تنظیم فشار باد
فشار هوای درون لاستیکهای موتورسیکلت به دلایل مختلف تغییر میکند. اما تنظیم باد لاستیکها تضمینکننده رانندگی ایمن در جاده است. به همین خاطر توصیه میشود فشار باد لاستیکها را به طور منظم بررسی و تنظیم کنید. فشار باد مناسب روی تایر نوشته شده است. اگر فشار باد بیش از حد باشد، ناحیه تماس تایر با جاده کاهشیافته و کشش و چسبندگی مناسب از بین میرود. اگر فشار باد کمتر از حد باشد، ناحیه تماس تایر با جاده بیشتر شده و مصرف سوخت افزایش پیدا میکند. توصیه میشود در هنگام تنظیم باد تایرها، نگاهی به شکل آنها نیز بیندازید تا مبادا آجهای لاستیک ساییده شده باشند. بهعنوان یک نکته مهم، هرگز از لاستیک خودرو روی موتورسیکلت استفاده نکنید.
تخلیه و تعویض روغن و فیلتر
همانند خودروها، موتورسیکلتها نیز به تعویض روغن و فیلتر نیاز دارند. برای آگاهییافتن از زمان مناسب تعویض روغن یا فیلتر میتوانید به دفترچه راهنمای موتورسیکلت مراجعه کنید. در صورت نیاز به تعویض روغن، بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که موتور هنوز گرم است (ولی داغ نه). معمولاً محفظه روغن در قسمت زیرین موتورسیکلت قرار دارد. پس از تخلیه این محفظه، فیلتر را نیز عوض یا تمیز کنید. پس از نصب فیلتر تمیز یا نو و پر کردن محفظه روغن، موتورسیکلت را روشن کرده و مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد.
تعویض باتری خراب
زمان مناسب برای تعویض باتری موتورسیکلت به محل زندگی، میزان استفاده روزمره از موتورسیکلت و کیفیت باتری بستگی دارد. باتریهای بیکیفیت قیمت پایینی دارند، ولی خیلی زود خراب شده و باید تعویض شوند. زندگی در محیطی که بهشدت سرد یا گرم است، فشار اضافی به باتری وارد کرده و عمر مفید آن را کاهش میدهد. اگر موتورسیکلت شما بهسختی استارت میخورد، احتمالاً باتری آن در حال خرابشدن است.
بررسی سطح مایع خنککننده
مایع خنککننده در موتورسیکلت درست همانند خودرو عمل میکند و دمای موتور را کاهش میدهد. موتورسیکلت دارای محفظهای است که مایع خنککننده در آن قرار دارد. سطح مایع خنککننده میبایست بین خطوط حداقل و حداکثر باشد. اگر حین بررسی سطح، متوجه کاهش کیفیت مایع خنککننده شدید، توصیه میشود آن را عوض کنید.
تعویض لنت در صورت ساییدگی
لنتها با ایجاد اصطکاک، قدرت متوقف سازی موتورسیکلت را فراهم میآورند. نبود لنتها درست شبیه به نشستن پشت فرمان یک موشک چرخدار است که هیچ راه امنی برای کاهش سرعت آن وجود ندارد. توصیه میشود لنت ترمز موتورسیکلت را پس از کارکرد ۲۰ هزار مایل عوض کنید. البته زمان تعویض لنتها به کیفیت لنت و عادت راننده در استفاده از ترمز بستگی دارد. رانندگانی که در شهرهای شلوغ زندگی میکنند یا عشق سرعت هستند، بیشتر از سایرین میبایست به تعویض لنت موتورسیکلت اهمیت دهند. بهعلاوه، برخی رانندگان عادت دارند بیشتر از ترمز جلو استفاده کنند. بااینحال بهتر است به طور منظم هم لنت جلو و هم لنت عقب را بررسی کرده و در صورت تشخیص سایش نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
بررسی وضعیت دسته سیمها و کابلهای جلو
با نگاهی به قسمت جلوی موتورسیکلت خود متوجه کابلهایی میشوید که دستهها را به اجزای دیگر متصل کردهاند. این کابلها با روغن یا گریس پوشانده شدهاند تا به نرمی حرکت کنند. ولی باگذشت زمان روغن و گریس خشک میشود و حرکت نرم کابلها از بین میرود. همچنین باید شرایط فیزیکی کابلها را مورد بررسی قرار دهید. کابلهای زخمی یا فرسوده را تشخیص داده و آنها را عوض کنید. کلاچ، ترمزها و دستهگاز، مهمترین اجزایی هستند که کابلهای آنها میبایست به طور منظم بررسی شده و در صورت مشاهده فرسودگی یا بریدگی عوض شوند.
سفت کردن و روانکاری زنجیر
زنجیرچرخ میبایست همیشه تمیز و روغنکاری شده باشد تا از فرسودگی و پارگی در امان بماند و به نرمی کار کند. ولی فراهمآوردن چنین شرایطی بسیار سخت است، چون زنجیر در معرض خاک و آلودگی جاده قرار دارد. بااینوجود با نگهداری مناسب میتوانید زنجیر را در بهترین وضعیت عملیاتی قرار دهید. کافی است یک برس نرم را برداشته و اتصالات زنجیر را بهوسیله آن تمیز کنید. پس از آن، طول زنجیر را به طور کامل روغنکاری کنید. بعد مسافت کوتاهی را با موتورسیکلت طی کنید تا روغن به طور یکپارچه روی زنجیر توزیع شود.
تعویض شمعکها در صورت فرسودگی
رانندگان موتورسیکلتهای جدید به لطف پیشرفت تکنولوژی نیازی به نگرانی در مورد فرسودگی شمعکها ندارند. اما موتورسیکلتهای قدیمیتر نیازمند بررسی منظم شمعکها هستند. بسته به نوع شمعک، زمان مناسب برای تعویض آن فرق میکند. شمعک، یک قطعه کوچک است که وظیفه ایجاد جرقه، جهت اشتعال ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق را بر عهده دارد. شمعک به دلایل مختلف مثل حرارت ناشی از احتراق دفرمه شده و کارایی خود را از دست میدهد. اگر موتورسیکلت شما مثل همیشه کار نمیکند، صدای عجیب میدهد یا قدرت پیشرانه آن کم شده است، احتمالاً وقت آن رسیده شمعکها را عوض کنید.
تعویض یا تمیزکردن فیلتر هوا
فیلتر هوا، هوای ورودی به داخل محفظه احتراق را تصفیه میکند. این قطعه با مرور زمان کثیف شده و منافذ آن مسدود میشوند و نمیتواند آنطور که باید اثر خاصی در پالایش هوا داشته باشد. ورود هوای آلوده به محفظه احتراق نیز نتیجهای به جز احتراق ناقص، کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت و آلایندگی به همراه نخواهد داشت. در صورت کثیفشدن یا گرفتگی فیلتر هوا میبایست هر چه زودتر آن را تمیز یا تعویض کنید. بسته به پیکربندی موتورسیکلت، تعویض فیلتر هوا ممکن است فرایند زمانبر و وقتگیری باشد. در برخی مدلها، فیلتر هوا بهراحتی قابلدسترس است و در برخی دیگر میبایست به دنبال آن بگردید. پس از یافتن ایرباکس در موتورسیکلت، میتوانید فیلتر هوا را جدا کرده و آن را تمیز یا تعویض کنید. درصورتیکه فیلتر قابل شستشو باشد، ابتدا اجازه دهید به طور کامل خشک شود و سپس آن را به محل اصلی بازگردانید.
دیدگاهتان را بنویسید