ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
33 بازدید

مهم‌ترین طراحی‌های کره جنوبی در تاریخ صنعت خودروسازی

مهم‌ترین طراحی‌های کره جنوبی در تاریخ صنعت خودروسازی

مقدمه

تاریخ صنعت خودروسازی کره در اوت سال ۱۹۵۵ آغاز شد. یعنی زمانی که چوی مو سونگ، تاجر کره‌ای، و دو تن از برادرانش (چوی هه سونگ و چوی سون سونگ)، نسخه بومی و اصلاح‌شده موتور جیپ را روی بدنه ساخته‌شده از قوطی‌های روغن و لاشه خودروهای نظامی جیپ سوار کردند. آن‌ها نام ماشین خود را سیبال گذاشتند که به معنی شروع دوباره است. از آن زمان تاکنون مهندسین و طراحان کره‌ای مدل‌های متعددی را طراحی کرده و به دستاوردهای بزرگی نائل شده‌اند. ولی از میان محصولات مختلف، چند مدل خاص وجود دارند که اهمیت آن‌ها در تاریخچه صنعت خودروسازی کره و پیشرفت‌های بعدی انکارناپذیر است. در ادامه با مهم‌ترین طراحی‌های کره جنوبی در تاریخ صنعت خودروسازی آشنا می‌شویم.

هیوندای Pony محصول سال ۱۹۷۶

هیوندای پونی با رأی تمام طراحان و خبرگان حوزه خودروسازی، در صدر جدول مهم‌ترین طراحی‌های کره جنوبی در تاریخ صنعت خودرو قرار می‌گیرد. پونی نخستین خودرویی است که توسط کره‌ای‌ها طراحی شد. چانگ جو یونگ فقید در سال ۱۹۶۷ شرکت هیوندای موتور را راه‌اندازی کرد. این شرکت در ابتدا خودروهای فورد را به مونتاژ می‌رساند و می‌فروخت. پس از شروع همکاری با خودروساز آمریکایی در سال ۱۹۷۳، هیوندای تصمیم گرفت خودروی انحصاری خود را بسازد. در ماه سپتامبر آن سال، هیوندای با میتسوبیشی وارد شراکت شد تا از لحاظ تکنولوژیکی حمایت شود. این‌گونه بود که پونی توسط جورجتو جوجاروی افسانه‌ای طراحی شد و موتور میتسوبیشی را به‌عنوان قلب تپنده خود به کار گرفت. باعرضه پونی، کره به دومین کشور آسیایی با مدل خودرو انحصاری تبدیل شد. هیوندای ۱۰۷۲۶ دستگاه پونی را به فروش رساند و ۴۳.۵ درصد بازار محلی را به خود اختصاص داد.

کیا K5 محصول سال ۲۰۱۰

کیا موتور شاسی‌بلندها و خودروهای چندمنظوره پرفروش و محبوبی داشت، ولی تا مدت‌ها جای خالی یک سدان پرطرف‌دار در سبد کالاهای این خودروساز کره‌ای به‌شدت احساس می‌شد. ازاین‌رو طبق گفته یون سئون هو، رئیس بخش طراحی و همین‌طور معاون اجرایی ارشد کیا موتورز، سدان‌های K5 و K7 باهدف فروش بالا و جلب‌توجه در سطح جهانی ساخته شدند. کیا K5 که درگذشته با نام آپتیما (Optima) شناخته می‌شد، در سال ۲۰۱۰ جایزه بهترین طراحی در ایالات متحده، و در سال ۲۰۱۱ جایزه طراحی iF و همین‌طور جایزه طراحی Red Dot در آلمان را از آن خود کرد. کی ۵ نخستین خودروی کره‌ای است که در مسابقه Red Dot لقب بهترین بهترین‌ها را به دست آورد. این ماشین بیشترین درجه تکامل را از لحاظ تئوریک و احساسی دارد.

کیا اسپورتیج R محصول سال ۲۰۱۰

از نظر آلن لونی، مدیر سابق طراحی شرکت سامسونگ رنو، اسپورتیج R بهترین خودروی کره‌ای از لحاظ طراحی است. این ماشین شاسی‌بلند توانسته بیشترین امتیازها را از خبرگان صنعت خودروسازی جهان دریافت کند. نسل سوم کیا اسپورتیج در کنار کیا K5، برنده جوایز طراحی iF و Red Dot آلمان در سال ۲۰۱۱ شده است.

هیوندای سوناتا YF محصول سال ۲۰۰۹

سوناتا YF نیز یکی دیگر از مهم‌ترین طراحی‌های کره جنوبی در تاریخ صنعت خودروسازی این کشور به‌حساب می‌آید، چرا که با پیروی از فلسفه طراحی جدید هیوندای به نام Fluidic Sculpture (پیکره سیال) ساخته شد. سوناتا YF از لحاظ ظاهری تفاوت چشمگیری با نسل قبلی داشت. به دلیل بدنه سیال، خطوط برجسته، گریل باله‌مانند و چراغ‌های جلو باریک و کشیده، برخی مشتریان به‌شدت عاشق این خودرو شدند و برخی دیگر از آن انتقاد کردند. بااین‌وجود اوه سوک جیون، مدیر بخش طراحی و معاون اجرای گروه هیوندای در آن زمان، فلسفه طراحی جدید را عامل اصلی فروش بالای سوناتای جدید در کشورهای خارجی می‌دانست. فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه سوناتا YF در سال ۲۰۱۰ به‌خوبی چنین ادعایی را به اثبات می‌رساند.

دوو لمانز محصول سال ۱۹۸۶

طبق گفته کیم پیل سو، پرفسور مهندسی خودرو در دانشگاه دایلیم، دوو لمانز نخستین خودروی کره‌ای با طراحی آئرودینامیکی به‌حساب می‌آید. لمانز در سال ۱۹۸۶ و بر اساس طراحی اوپل آلمانی ساخته شد و در طول ۱۰ سال و ۷ ماه، حدود نیم‌میلیون دستگاه از این خودرو در بازارهای متعدد به فروش رسید.

هیوندای سانتافه محصول سال ۲۰۰۰

به گفته یون سئون هو، معاون اسبق کیا موتورز، نسل اول سانتافه خودرویی بود که طراحان مایل به ساخت آن بودند و در واقع، نقش اصلی در ساخت ماشین را داشتند. یون در آن زمان جزو تیم طراحان، و نظاره‌گر اشتیاق آن‌ها در تولید Santa Fe بود. سانتافه نخستین شاسی‌بلند کره‌ای با شاسی یکپارچه است که در سال ۲۰۰۰ روانه بازار شد. این ماشین بر اساس پلتفرم نسل چهارم سوناتا ساخته شد و توانست در سال ۲۰۰۰، جایزه طراحی صنعتی به میزبانی دولت را از دستان شخص رئیس‌جمهور دریافت کند.

هیوندای سوناتا NF محصول سال ۲۰۰۴

نسل پنجم سوناتا با نمایش طراحی و کیفیت خود نشان داد که هیوندای در آن زمان، صادرات خودرو به کشورهای خارجی را جدی گرفته است. طراحی ساده و پایدار سوناتا NF بهبود قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی پیدا کرد. این خودرو در سال ۲۰۰۴ روانه بازار شد و در مقابل تویوتا کمری و هوندا اکورد قرار گرفت.

سامسونگ SM5 محصول سال ۱۹۹۸

به گفته آلن لونی، نسل اول SM5 نشان داد که کره جنوبی می‌تواند خودرویی ممتاز باکیفیت ممتاز تولید کند. سامسونگ SM5 در سال ۱۹۹۸ بر پایه نسل دوم نیسان سفیرو ساخته شد. سامسونگ موتورز برای تولید این خودرو از موتور و قطعات سفیرو استفاده کردند. اس‌ام ۵ به خودرویی معروف است که رانندگان از کابین ساده و درعین‌حال، باکلاس و لوکس آن خسته نمی‌شوند. این ماشین در ۱۰ نسخه ویژه و انحصاری برای مقامات بالا رتبه سامسونگ از جمله لی کون هی به تولید رسید.

جنرال موتورز اسپارک محصول سال ۲۰۰۹

از دیدگاه کیم جائهو مهندس سابق جنرال موتورز کره، ارتقای ماتیز به اسپارک نه یک تکامل بلکه یک انقلاب بود. اسپارک توسط طراحان کره‌ای در مرکز طراحی GM Korea ساخته و به‌عنوان جانشین دوو ماتیز روانه بازار جهانی شد. بد نیست بدانید در فرنچایز معروف ترنسفورمرز یا همان «تبدیل شوندگان» دو اتوبات دوقلو به نام اسکید وجود دارند که به اسپارک تبدیل می‌شوند.

هیوندای توسکانی محصول سال ۲۰۰۱

به گفته لونی از شرکت رنو سامسونگ موتورز، بسیاری از مردم پس از عرضه توسکانی با صنعت خودروسازی کره آشنا شدند. این ماشین به موفقیت در سطح جهانی رسید و توانست تصویر بسیار مثبتی از خودروهای کره‌ای را در ذهن عموم به وجود آورد. توسکانی به‌عنوان جانشین خودروی اسپرت تیبرون به بازارهای مختلف از جمله اروپا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا صادر شد. بد نیست بدانید توسکانی در اروپا به نام هیوندای کوپه معروف بود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0