فرمان، تنها واسط بین راننده و ماشین است که دستور هدایت ماشین را به چرخها وارد میکند. هر زمان که فرمان به هر نحوی دچار اختلال شود، کنترل ماشین از دست راننده خارج شده و سرنشینان و همینطور سایر خودروهای موجود در جاده در معرض خطر قرار میگیرند.
اختلال در فرماندهی خودرو نشانههای متعددی دارد که یکی از آنها، ضربهزدن جعبهفرمان در هنگام چرخش ماشین است. اگر حین رانندگی با حرکت فرمان به سمت راست یا چپ، صدایی از سمت جعبهفرمان به گوشتان رسید، ادامه مسیر را از سمت راست و بااحتیاط کامل برانید و بهمحض رسیدن به نزدیکترین تعمیرگاه، از یک متخصص برای عیبیابی جعبهفرمان و قسمتهای مختلف آن کمک بگیرید.
مراجعه به تعمیرگاه در صورت تشخیص عدم عملکرد هر یک از قسمتهای ماشین، امری بدیهی و عاقلانه است. بااینوجود بد نیست با مهمترین دلایل ضربهزدن جعبهفرمان هنگام چرخش ماشین آشنا شوید.
دلایل اصلی ضربهزدن جعبهفرمان حین چرخش ماشین
جعبهفرمان به دو سیستم اصلی متصل است که یکی از آنها مسئول حفظ تعلیق خودرو بوده و دیگری وظیفه هدایت چرخها را بر عهده دارد. به اولی، سیستم تعلیق ماشین و به دومی، سیستم هیدرولیک فرمان گفته میشود.
زمانی که خودرو از روی برجستگیها و چالههای موجود در جاده عبور میکند، سیستم تعلیق باعث خنثیشدن اثر ناهمواریها میشود. رینگ و لاستیک، بوش، فنرها، کمکفنرها، سیبک، میل رابط، میل موج و… همگی جزو سیستم تعلیق هستند و بروز هرگونه مشکل در آنها، باعث اختلال در عملکرد سیستم تعلیق و در نتیجه اختلال در عملکرد جعبهفرمان میشود؛ بنابراین اگر حین چرخاندن ماشین، سروصدای خاصی از سمت جعبهفرمان شنیدید، ممکن است هر یک از اجزای سیستم تعلیق نیاز به بازرسی داشته باشد.
البته تنها سیستم تعلیق عامل ضربهزدن جعبهفرمان هنگام چرخش ماشین نیست. سیستم هیدرولیک فرمان نیز در صورت بروز اختلال، عملکرد جعبهفرمان را با مشکل مواجه میکند. سیستم هیدرولیک به راننده اجازه میدهد با کوچکترین فشار روی فرمان، خودرو به سمت راست یا چپ متمایل شود. سیستم هیدرولیک نیز از بخشهای مهمی از جمله روغن هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک، لولههای رفتوبرگشت روغن، تسمه هیدرولیک فرمان، مخزن هیدرولیک و… تشکیل شده که بروز مشکل در هر یک از آنها موجب اختلال در جعبهفرمان میشود؛ بنابراین دلیل دیگر ضربهزدن جعبهفرمان هنگام چرخش ماشین میتواند به سیستم هیدرولیک و به طور خاص، به روغن هیدرولیک ربط داشته باشد.
حال که از عوامل اصلی اختلال در عملکرد جعبهفرمان آگاه شدید، بد نیست نگاهی به چند مورد از شایعترین دلایل صدای فرمان حین چرخاندن ماشین بیندازید.
شایعترین دلایل صدای فرمان حین چرخاندن ماشین
– کاهش سطح یا خرابی روغن هیدرولیک
مهمترین دلیل ایجاد صدا از جعبهفرمان حین چرخاندن ماشین، پایین آمدن سطح روغن هیدرولیک یا تمامشدن آن است. روغن هیدرولیک ماشین یک مایع مصرفی است که در فواصل زمانی مشخص باید تعویض و تجدید شود.
– میل پلوس
یکی دیگر از دلایل ضربهزدن جعبهفرمان هنگام چرخش ماشین، اختلال در عملکرد میل پلوس است. این قطعه وظیفه دارد نیروی تولیدی موتور را به گیربکس انتقال دهد. هرگونه مشکل در میل پلوس، موجب ضربهزدن جعبهفرمان حین چرخاندن خودرو میشود. بررسی عملکرد و سلامت میل پلوس به دانش تخصصی و مهارت یک تعمیرکار احتیاج دارد.
– غیراستاندارد بودن لاستیکها و رینگ
سلامت خودرو را نباید فدای زیبایی ظاهری کرد. استفاده از رینگهای غیراستاندارد صرفاً برای جلوه دهی به خودرو و یا کاربرد لاستیکهای نامناسب، بالانس این ناحیه را از بین برده و موجب اختلال در سیستم تعلیق و در نتیجه اختلال در جعبهفرمان میشود.
– کهنگی رادها
راد، قطعهای از خودرو است که میله و فرمان را به تایرها متصل میکند. کهنگی و فرسودگی رادها باعث ضربهزدن و سروصدای فرمان خودرو در هنگام حرکت در جادههای پرپیچوخم میشود.
– فرسودگی بازوها و ضربهگیرها
از دیگر دلایل ضربهزدن جعبهفرمان حین چرخاندن ماشین میتوان به فرسودگی بازوها و ضربهگیرهای خودرو اشاره کرد. این قطعات به سیستم فنربندی چرخها تعلق دارند که مجدداً جزوی از سیستم تعلیق محسوب میشود. به طور خاص زمانی که در مسیرهای پرپیچوخم در حال رانندگی هستید، فرسودگی بازوها و ضربهگیرها با ایجاد سروصدای آزاردهنده از سوی جعبهفرمان، خود را نشان میدهد.
– ایراد در ساختار بوشها
بوشها جزوی از سیستم تعلیق بهحساب میآیند و هرگونه مشکل در ساختار آنها، اعم از شکستگی، ترکخوردن، پارگی و یا حتی شلشدگی، باعث سروصدای اضافی در هنگام حرکتدادن فرمان خودرو میشود.
– ایراد در بلبرینگها و مهرهها
یکی دیگر از دلایل ضربهزدن جعبهفرمان حین چرخش ماشین و به طور خاص شنیدن صدای قیژ در این هنگام، وجود اشکال در بلبرینگها، مهرهها و یا نحوه بستن آنها است.
– استفاده از قطعات یدکی بیکیفیت
رایجترین دلیل سروصدای فرمان حین چرخش ماشین، استفاده از قطعات و لوازمیدکی تقلبی و بیکیفیت در سیستمهای تعلیق و هیدرولیک است. قطعات بیکیفیت خیلی سریع قابلیت و عملکرد صحیح خود را ازدستداده و موجب اختلال در سیستمهای تشکیلدهنده جعبهفرمان میشوند.
جمعبندی
جعبهفرمان، یکی از مهمترین بخشهای خودرو بهحساب میآید که بروز هرگونه اختلال در آن، باعث خروج کنترل ماشین از دست راننده میشود. ضربهزدن و شنیدن صدا از سوی جعبهفرمان در هنگام چرخش ماشین، یکی از مهمترین نشانههای اختلال در جعبهفرمان است که معمولاً به بروز مشکل در سیستم تعلیق یا سیستم هیدرولیک مربوط میشود عیبیابی جعبهفرمان و سیستمهای تشکیلدهنده آن خارج از تخصص افراد عادی بوده و به مهارت و دانش تعمیرکاران و کارشناسان فنی نیاز دارد؛ بنابراین توصیه میشود بهمحض شنیدن سروصدا از جعبهفرمان، خودرو را به تعمیرگاه معتبر انتقال داده و از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری کنید.
دیدگاهتان را بنویسید