ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
10 ماه پیش
.
92 بازدید

مقایسه سدان‌های KMC J7 با آریزو ۶ مدیران خودرو

مقایسه سدان‌های KMC J7 با آریزو ۶ مدیران خودرو

مقدمه

با اینکه محبوبیت کراس‌اوورها هر روز بیشتر می‌شود، ولی بازار خودروهای سدان در کشور هنوز هم داغ و پررونق است. ازآنجاکه سدان‌های تولید داخل بر اساس پلتفرم قدیمی ساخته شده و ظاهری کسل‌کننده و تکراری دارند، شرکت‌های بخش خصوصی پیوسته در حال رقابت هستند تا با مونتاژ و عرضه سدان‌های پیشرفته‌تر و خوش‌چهره خارجی، از یکدیگر پیشی گرفته و به فروش بالاتری دست پیدا کنند. در بین محصولات مختلف، کرمان موتور باعرضه J7 و مدیران خودرو باعرضه Arrizo 6  توانسته‌اند عرصه را برای رقبای دیگر تنگ کنند. در ادامه با مقایسه KMC J7 و آریزو ۶ همراه ما باشید تا از مزایا و معایب هر یک مطلع شوید.

مقایسه مشخصات ظاهری KMC J7 و چری آریزو ۶

مقایسه سدان‌های KMC J7 با آریزو ۶ را با بررسی مشخصات ظاهری آن‌ها آغاز می‌کنیم. سدان کرمان موتور محصول سال ۲۰۲۱ بوده و در نمای مقابل شامل جلوپنجره چندتکه و چراغ‌های کشیده می‌شود که چهره‌ای خشمگین و تهاجمی به خودرو بخشیده‌اند. البته این خوی تهاجمی در نمای جانبی کاهش پیدا می‌کند که به‌واسطه رینگ‌های چندپره، شیب سقف و زاویه نسبتاً تند ستون C، حالت اسپرت تری به خود گرفته است. نمای عقب ماشین نیز شامل آنتن باله کوسه‌ای، چراغ سرتاسری با الگوی شانه‌ای، چراغ‌های مه‌شکن عمودی، دیفیوزر اسپرت و یک خروجی اگزوز دایره شکل در دو طرف سپر می‌شود که روی ویژگی اسپرت بودن ماشین تأکید می‌کنند. کی‌ام سی جی ۷ در ابعاد ۴۷۸۰ × ۱۸۲۰ × ۱۴۹۲ میلی‌متر ساخته شده و فاصله بین دو محور آن به ۲۷۷۰ میلی‌متر می‌رسد. یک نکته جالب در مورد جی ۷ وجود دارد و آن لوگوی به‌روزرسانی شده کرمان موتور روی درب کاپوت است.

از طرف دیگر، آریزو ۶ به دلیل تولید در سال ۲۰۱۶، نمای قدیمی‌تری نسبت به KMC J7 دارد. بخش جلویی ماشین شامل یک جلوپنجره نسبتاً بزرگ می‌شود که یک نوار کرومی با لوگوی چری از میان آن عبور کرده است. جلوپنجره به‌واسطه یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ، از دو گوشه به چراغ‌های جلو متصل شده است. چراغ‌های مه شکل افقی در سپر ادغام شده‌اند و ورودی هوای باریکی در بخش پایین‌تر به چشم می‌خورد. جانب ماشین طراحی بسیار ساده‌ای داشته و تنها المان مهم در آن، رینگ‌های چندپره اسپرت است. در نمای عقب ماشین، همان نوار کرومی با لوگوی چری این بار در میان دو چراغ قرار گرفته است. بخش سپر هم‌رنگ با بدنه بوده و تنها شامل یک خروجی اگزوز در دو طرف می‌شود. آریزو ۶ مدیران خودرو ۴۶۷۵ میلی‌متر طول، ۱۸۱۴ میلی‌متر عرض و ۱۴۹۳ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۵۰ میلی‌متر می‌رسد.

اگرچه تعیین زیبایی یک مسئله شخصی و سلیقه‌ای است، اما می‌توان گفت سدان کرمان موتور از لحاظ طراحی، در جایگاه بالاتری نسبت به خودروی رقیب قرار می‌گیرد. آریزو ۶ چهره‌ای ملیح و کلاسیک داشته و چندان باسلیقه قشر جوان سازگار نیست. در عوض جی ۷ با ظاهر مدرن و اسپرت خود می‌تواند قلب هر بیننده‌ای را به تپش درآورد.

مقایسه کابین چری آریزو ۶ و KMC J7

همانند مشخصات ظاهری، ابتدا درون کابین جی ۷ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این خودرو فضای داخلی ساده و درعین‌حال مجهزی دارد که در دنیای امروزی به آن سبک مینیمال گفته می‌شود. اگرچه ارگونومی خاصی در کابین لحاظ نشده، ولی به سبب وجود امکانات، فضای باز و صندلی‌های نرم و راحت، کابین KMJ7 نمره قبولی را از کاربران دریافت می‌کند. در بخش جلو، غربیلک فرمان به‌صورت دی – کات طراحی شده و دکمه‌های کنترلی متعدد روی آن به چشم می‌خورد. یک کلاستر تمام دیجیتالی نیز پشت فرمان قرار گرفته که اطلاعات حیاتی ماشین را به راننده نشان می‌دهد. در قسمت وسط، نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۰.۴ اینچی به‌صورت عمودی جاسازی شده و چند دکمه پیانویی در پایین آن دیده می‌شوند. این دکمه‌ها برای کنترل سیستم تهویه مورداستفاده قرار می‌گیرند. کنسول مرکزی در میان دو صندلی جلو قرار گرفته و به ساده‌ترین شیوه ممکن طراحی شده است. اهرم تعویض دنده به همراه دکمه‌های ترمز پارک برقی و اتوهلد در بخش چپ در دسترس راننده قرار دارند. سمت راست نیز شامل جای خالی برای قراردادن دو عدد لیوان می‌شود که البته دارای پوشش است و می‌تواند به یک فضای مسطح تبدیل شود.

از طرف دیگر، کابین آریزو ۶ حدود ۵ سانتیمتر از جک J7 کوچک‌تر است، ولی بازهم فضای باز و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در مقایسه با جی ۷، به‌وضوح می‌توان گفت کابین آریزو ۶ با سبک قدیمی طراحی شده، هرچند کیفیت و زیبایی آن را نمی‌توان انکار کرد. البته بر خلاف محصول کرمانی، ماشین مدیران خودرو در اتاقک خود شامل دکمه‌های فیزیکی متعدد می‌شود که در طراحی‌های امروزی منسوخ شده است. حالت گرد غربیلک فرمان، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، دریچه عریض تهویه هوا و در پایین آن، نمایشگر ۹ اینچی با چیدمان افقی درون داشبورد از جمله امکاناتی هستند که در بخش جلوی کابین جاسازی شده‌اند. در بخش کنسول مرکزی، اهرم تعویض دنده در قسمت وسط قرار گرفته و دکمه‌های متعدد در دو طرف آن به چشم می‌خورند. جا لیوانی‌ها مابین استراحتگاه بازو و بخش کنترلی هستند.

آریزو ۶ مدیران خودرو

مقایسه مشخصات فنی KMC J7 و چری آریزو ۶

بررسی مشخصات فنی، جذاب‌ترین بخش مقایسه دو خودرو به شمار می‌آید. همانند دو بخش قبلی، این بررسی را با KMC J7 آغاز می‌کنیم. سدان جدید کرمان موتور به موتور ۱.5 لیتری توربوشارژ مجهز بوده که ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه خودکار به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. این موتور ۴ سیلندر با استاندارد آلایندگی یورو۶ سازگاری داشته و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. شتاب صفر تا صد ۷.۶ ثانیه‌ای، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، تعلیق مک فرسون در بخش جلو، تعلیق مولتی لینک در بخش عقب، ترمزهای دیسکی خنک شونده در بخش جلو و ترمزهای دیسکی عادی برای چرخ‌های عقب، سایر مشخصات فنی J7 به حساب می‌آیند.

به طور مشابه، آریزو ۶ از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این مشخصات از طریق گیربکس ۹سرعته اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو وارد شده و ماشین را به حرکت می‌اندازد. این ماشین در مدت‌زمان ۹.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و این رقم را تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. موتور آریزو ۶ سازگار با استاندارد آلایندگی یورو ۵ پلاس بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. هر چهارچرخ خودرو به ترمز دیسکی خنک‌شونده مجهز هستند. از دیگر مشخصات چری آریزو ۶ می‌توان به تعلیق مک فرسون در بخش جلو و تعلیق تورشن بیم در بخش عقب اشاره کرد.

هر دو خودرو سواری نرم و راحتی دارند، ولی جی ۷ به دلیل استفاده از تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب، امکان هندلینگ بهتری را در مسیرهای پرپیچ‌وخم فراهم می‌آورد. محصول کرمان موتور همچنین قوای محرکه و مصرف سوخت بهتری نسبت به خودروی مدیران خودرو دارد. بااین‌حال خودروبازان عشق سرعت، آریزو ۶ را به جی ۷ ترجیح می‌دهند.

مقایسه امکانات و تجهیزات ایمنی

بررسی کاتالوگ نشان می‌دهد که هر دو محصول از لحاظ امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی در جایگاه مناسبی قرار دارند. سدان KMC J7 در صورت بروز تصادف با استفاده از ۴ عدد کیسه هوا از سرنشینان جلو محافظت می‌کند. ترمز و پایداری خودرو نیز به‌وسیله سیستم‌های ABS، EBD، ESP، EBA، HAS و TCS تأمین شود. آریزو ۶ مدیران خودرو نیز در بخش ترمز و پایداری شامل همین سیستم‌ها می‌شود، ولی در صورت بروز سانحه، سرنشینان خودرو به‌واسطه ۶ عدد ایربگ مورد محافظت قرار می‌گیرند.

از لحاظ امکانات و تجهیزات رفاهی نیز این دو خودرو دارای اشتراکات بسیاری هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، نوربالای فعال، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور پارک عقب، سنسور نور، سیستم ورود و استارت بدون کلید، اتوهلد، اتولایت، آینه‌بغل برقی تاشونده، سانروف اشاره کرد؛ بنابراین می‌توان گفت در صورت خرید آریزو ۶ یا جی ۷، از امکانات رفاهی تقریباً یکسانی بهره‌مند خواهید شد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0