خودرو از طرق مختلف مثل صدا، لرزش، نشانگرهای پشت فرمان و… با راننده صحبت میکند. با اینکه تعمیر و عیبیابی خودرو به تخصص و مهارت نیاز دارد، ولی گاهی اوقات از طریق نشانهها میتوان ریشه مشکلات را یافته و برای حل آنها اقدام کرد. تغییر رنگ دود اگزوز نیز یکی از همین نشانهها است که زنگ خطری برای راننده بهحساب میآید.
دود اگزوز در حالت طبیعی بدون رنگ است. در اکثر مواقع در ایام سرد سال نیز شاهد خروج دود سفیدرنگ از لولهاگزوز هستیم. اما زمانی که دود به رنگ مشکی یا آبی درمیآید، آنگاه باید نگران سلامت خودرو بود و دراسرعوقت به مکانیکی مراجعه کرد. در ادامه، معنی رنگهای مختلف دود اگزوز و مشکلات احتمالی مرتبط با آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.
خروج دود سفیدرنگ از اگزوز
دود سفیدرنگ در ایام سرد سال میتواند نشاندهنده آب سوزی باشد. زمانی که هوا سرد است، احتمالاً تا مدتی پس از روشنشدن موتور شاهد خروج دود سفیدرنگ از لولهاگزوز خواهیم بود. این دود، بخار آب است و اگر بهصورت موقتی باشد، اصلاً جای نگرانی ندارد. در فصول سرد سال، سیلندرها و قطعات مختلف موتور دمای بسیار پایینی دارند. پس از روشنشدن موتور، بهتدریج قطعات گرمتر شده و آب موجود در جداره سیلندرها پس از بخارشدن، بهصورت دود سفیدرنگ از دهانه اگزوز خارج میشوند.
اما اگر خروج دود سفیدرنگ برای مدت طولانی ادامه یابد، آنگاه میتوان حدس زد که خودرو در حال کلنجاررفتن با یک مشکل بزرگ است. اگر مایع خنککننده و یا روغن هیدرولیک به هر طریقی به درون موتور راه پیدا کند، دود خروجی اگزوز به رنگ سفید درمیآید. اگر چنین ایراد بزرگی را نادیده بگیرید، موتور بهشدت آسیبدیده و بدون شک متحمل پرداخت هزینه گزافی خواهید شد.
مایع خنککننده در صورتی وارد موتور میشود که واشر سرسیلندر دچار نقص شده باشد. در این صورت، ترکیب آب و مایع خنککننده وارد سیلندر شده و حجم زیادی بخار آب از اگزوز خارج میشود و دود به رنگ سفید درمیآید.
همچنین اگر مخزن روغن هیدرولیک گیربکس نیز نشتی داشته باشد و این روغن به هر نحوی وارد موتور شود، بازهم دود خروجی اگزوز به سفید تغییر رنگ میدهد. در هر دو صورت بهتر است از روشنکردن خودرو اجتناب کرده و هر چه سریعتر به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
خروج دود سیاهرنگ از اگزوز
دود مشکی رنگ، بدون شک نشاندهنده احتراق ناقص است. کیفیت پایین سوخت مصرفی، سوخترسانی ناقص، شمعهای خراب، کثیفشدن فیلتر هوا و کثیف و کیپ شدن مسیر ورود هوا، نشتی در انژکتورها و… همگی میتوانند باعث احتراق ناقص شوند.
با یک نگاه به شمعها میتوانید از خرابی آنها مطلع شوید. سرامیک شمع سالم به رنگ خاکستری – زرد و تا حدی متمایل به قهوهای است. اما اگر سرامیک به رنگ دیگری درآمده و یا نقصی در الکترودهای آن به وجود آید، یعنی شمع عملکرد صحیح خود را ازدستداده و نیاز به تعویض دارد.
آلودگی فیلتر نیز بهراحتی قابلتشخیص است. اگر پس از تعویض فیلتر، بازهم دود سیاه از دهانه اگزوز خارج شد، بهتر است ماشین خود را نزد تعمیرکار ماهر ببرید تا نقصهای احتمالی را شناسایی کرده و پیش از بروز مشکل حادتر، آنها را برطرف کند.
خروج دود آبیرنگ از اگزوز
خروج دود آبیرنگ از اگزوز نشانه روغنسوزی بوده که یک مشکل حاد بهحساب میآید. معمولاً احتمال مشاهده خروج دود آبیرنگ از اگزوز خودروهای قدیمی بیشتر است. روغنسوزی زمانی اتفاق میافتد که گاید و مهروموم سوپاپها یا رینگ پیستون دچار فرسودگی یا شکستگی شده باشد و در نتیجه، روغن یا سایر مواد روانکننده به بخش احتراق راه پیدا کند. همچنین اگر روغنموتور بیش از حد استاندارد به کار رود، آنگاه دود اگزوز به رنگ آبی درمیآید.
اگر دود آبی با نگهداشتن پا روی پدال گاز و افزایش دور موتور از بین برود، بدون شک مشکل از سوپاپها (کاسهنمدهای ساق سوپاپ) است. اما اگر خروج دود آبی متوقف نشد، احتمالاً مشکلی در رینگ پیستون، تنه سیلندر یا سرسیلندر وجود دارد. در این حالت بهتر است سطح روغن را در موتور بازرسی کرد تا مبادا کم یا بیش از حد باشد. اگر سطح روغنموتور پایین بود، مشکل دود آبی با اضافهکردن روغن حل میشود. در غیر این صورت بهتر است خودرو را به یک فرد متخصص نشان دهید تا عیوب احتمالی را شناسایی و برطرف کند.
جمعبندی
شناسایی مشکلات خودرو نیاز به دانش تخصصی ندارد. احساس لرزش، شنیدن صدا یا استشمام بوی عجیب، نشانگرهای پشت فرمان و همینطور دود خروجی از اگزوز و… همگی میتوانند نشانه وجود مشکل در بخشهای مختلف خودرو باشد. به طور خاص، تغییر رنگ دود اگزوز مشکلی است که بهاحتمال زیاد به موتور و متعلقاتش ربط دارد؛ بنابراین در صورت مشاهده خروج دود آبی، سفید یا مشکی رنگ از دهانه اگزوز، بهتر است در روشنکردن خودرو احتیاط به خرج داده و دراسرعوقت وسیله نقلیه خود را به تعمیرکار ماهر نشان دهید.
دیدگاهتان را بنویسید