ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
21 بازدید

معرفی ۸ پیکاپ خیابانی افسانه‌ای که آرزوی بازگشت آن‌ها را داریم

معرفی ۸ پیکاپ خیابانی افسانه‌ای که آرزوی بازگشت آن‌ها را داریم

مقدمه

مقوله پیکاپ تراک پرفورمنس مقوله جدیدی نیست، ولی علی‌رغم وجود آفرودهای قدرتمندی همچون فورد F150 رپتور، رم ۱۵۰۰ TRX و حتی تویوتا تاکوما TRD Pro که ترکیب عالی از پرفورمنس، کاربردپذیری و سواری هیجان‌انگیز هستند، نمی‌توان کمبود یکی از سگمنت‌های بازار پیکاپ پرفورمنس، یعنی پیکاپ‌های خیابانی را احساس نکرد. سابقه پیکاپ‌های خیابانی به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. نخستین پیکاپ پرفورمنس در جهان، یعنی دوج Lil Red Express، از لحاظ فنی یک پیکاپ خیابانی بود که در سال ۱۹۷۸ در دسترس مشتریان قرار گرفت. از آن زمان به بعد، مدل‌های متعددی از پیکاپ‌های خیابانی به عرضه درآمدند و نهایتاً از دور خارج شدند. در حال حاضر که اکثر پیکاپ‌ها ماهیت آفرودی به خود گرفته‌اند، شاید زمان آن فرارسیده که پیکاپ‌های خیابانی به میدان بازگردند. فورد تا حدودی به این واقعیت واقف شده و قصد دارد مدل Maverick Lobo را در سال ۲۰۲۵ روانه بازار کند. با این حساب جای تعجبی ندارد اگر باقی تولیدکنندگان نیز به فکر بازگشت به این سگمنت پرفورمنس جذاب بیفتند. در این صورت، امیدواریم ۸ پیکاپ خیابانی افسانه‌ای زیر به خیابان‌ها بازگردند.

دوج Ram SRT-10

شاید انتظار داشتید که نخستین پیکاپ خیابانی که آرزوی بازگشت آن را داریم، همان Lil Red Express باشد. ولی این خودرو بر اساس سری D دوج ساخته شده که بعدها تبدیل به دوج رم فول سایز شد و اگر بخواهیم یک پیکاپ خیابانی مبتنی بر دوج به خیابان‌ها بازگردد، آن مدل Ram SRT-10 است. این خودرو تنها بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ به تولید رسید، ولی به لطف موتور ۸.۳ لیتری تنفس طبیعی ۱۰ سیلندر خود، در جرگه پیکاپ‌های آیکونیک و نمادین قرار گرفت. اس‌آرتی ۱۰ خودرویی بسیار وحشتناک‌تر از سوپرکار معروف دوج وایپر است. قدرت ۵۰۰ اسب بخاری پیشرانه این ماشین جای تحسین دارد، ولی گشتاور ۷۱۱ نیوتن متری آن برق از سر راننده و بیننده می‌پراند. حدود ۹۰ درصد این گشتاور بین دور موتورهای ۱۵۰۰ تا ۵۶۰۰ ایجاد می‌شد. رم SRT-10 یک پیکاپ دیفرانسیل‌عقب بوده و علی‌رغم وزن ۲۲۶۸ کیلوگرمی خود، شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان کمتر از ۵ ثانیه مدیریت می‌کرد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۴۸ کیلومتر در ساعت بود.

فورد F-150 SVT LightningFord F 150 SVT Lightning

فورد F-150 SVT Lightning یکی دیگر از پیکاپ‌های خیابانی افسانه‌ای است که آرزوی بازگشت آن را داریم. تیم خودرو ویژه (SVT) فورد امروزه تحت برند رپتور شناخته می‌شود که مسئولیت ساخت پیکاپ‌های پرفورمنس را بر عهده دارد. اس‌وی‌تی لایتنینگ یک نسخه پرفورمنس از F-150 به‌حساب می‌آید که از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۴ در دو نسل روانه بازار شد. هر دو نسل از نوع دیفرانسیل‌عقب بودند، ولی نسل دوم به سبب برخورداری از پیشرانه ۵.۴ لیتری سوپر شارژ ۸ سیلندر با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور، محبوبیت بیشتری به دست آورد. این ماشین به ۵.۲ ثانیه زمان احتیاج داشت تا از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت خودرو نیز در ۲۲۹ کیلومتر بر ساعت سرعت محدود شده بود. فورد در حال حاضر می‌تواند F-150 رپتور را به یک پیکاپ خیابانی تبدیل کرده و نام SVT را به آن بازگرداند؛ تنها کافی‌ست پکیج آفرودی آن را بردارد، سیستم تعلیق و تایرها را عوض کند و قوای محرکه موتور اکو بوست ۶ سیلندر ۴۵۰ اسب بخاری را تنها به چرخ‌های جلو یا عقب انتقال دهد.

جی‌ام‌سی Syclone

یکی دیگر از پیکاپ‌های خیابانی که علی‌رغم بعید بودن، آرزوی بازگشت آن را به خیابان‌ها داریم، سایکلون جذاب GMC است که تنها دو سال در بازار حاضر بود. این ماشین با موتور ۴.۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر خود می‌توانست باقدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۴۷۴ نیوتن متر در خیابان‌ها جولان دهد. گیربکس آن نیز از نوع ۴سرعته اتوماتیک بود و نیروی موتور را به سمت هر چهارچرخ انتقال می‌داد. سایکلون بر پایه مدل Sonoma ساخته شده و یک پیکاپ سایز متوسط به‌حساب می‌آمد. این ماشین ظاهری نه‌چندان جذاب، ولی بدنه محکمی داشت و ارقام پرفورمنس آن وجهه معمولی آن را جبران می‌کرد. سایکلون یک پیکاپ تند تیز با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود که می‌توانست شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۶ ثانیه محقق سازد. در حقیقت رسانه Car and Driver سایکلون را در برابر فراری ۳۴۸ قرارداد و پیکاپ GMC را برنده بازی شتاب اعلام کرد.

شورولت SSRChevrolet SSR

شورولت SSR یک مدل بحث‌برانگیز برای انتخاب در لیست پیکاپ‌های خیابانی افسانه‌ای شمرده می‌شود. این ماشین تلفیقی از استایل ریترو، بدنه پیکاپ و سقف کانورتیبل است که در نگاه اول به‌خاطر عجیب بودن، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. البته این عجیب بودن باعث شد SSR تنها چند سال در بازار باقی بماند و فروشی کمتر از ۹۰۰۰ دستگاه داشته باشد. بااین‌وجود، شورولت SSR به سبب ابعاد جمع‌وجور و موتور ۸ سیلندر کوچک ولی قدرتمند، مفهوم یک پیکاپ خیابانی پرفورمنس را به طور کامل یدک می‌کشد. نسل دوم SSR با موتور ۶ لیتری ۸ سیلندر به عرضه درآمد که قادر به تولید ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتن متر گشتاور بود. این مشخصات به واسطه گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب وارد شده و شتاب صفر تا صد ۵.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت را برای پیکاپ آمریکایی رقم می‌زد.

شورولت El Camino

یکی دیگر از پیکاپ‌های خیابانی افسانه‌ای که آرزوی بازگشت آن را داریم، ال‌کامینو است. این ماشین در بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۷ در پنج نسل متفاوت در بازار حاضر بود. ولی محبوب‌ترین نسخه، مدل ۱۹۷۰ با موتور ۸ سیلندر ۷.۴ لیتری است. شورولت ال کامینو SS با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور به حرکت درمی‌آمد. این ماشین دیفرانسیل‌عقب می‌توانست سرعت خود را به ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برساند. تجسم ال کامینو در قالب پیکاپ‌های امروزی چندان ساده نیست. ولی شورولت می‌تواند با تقلید از فورد در ساخت ماوریک لوبو، به نحوی ال کامینو را در قالب پیکاپ خیابانی با شاسی یکپارچه به بازار برگرداند.

تویوتا Tacoma X-RunnerToyota Tacoma

آخرین‌مدل تاکوما ایکس رانر پس از ۱۰ سال ماندگاری در بازار، حدود ده سال پیش از خط تولید خارج شد. این ماشین به پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر مجهز بود که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶سرعته دستی به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد. تاکوما ایکس رانر در مدت‌زمان ۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست تا ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. البته تویوتا به پرفورمنس این مدل کفایت نکرد و با همکاری واحد TRD، فناوری سوپر شارژ را به موتور افزود. این‌گونه شد که X-Runner با ورود ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۷ نیوتن متر گشتاور به چرخ‌های عقب در جاده جولان می‌داد. ولی حتی در نسخه پایه، تاکوما ایکس رانر به‌روزرسانی قابل‌توجهی را در طول سال‌ها دریافت کرد. این به‌روزرسانی شامل کاهش ارتفاع سیستم تعلیق دو جناغی، تعلیق بیشترین و مهاربندی متقابل زیرفریم می‌شود. رینگ‌های ۱۸ اینچی پوشیده شده با لاستیک‌های خیابانی سری ۴۵، میله‌های ضدلغزش بزرگ‌تر و دیفرانسیل محدودکننده لغزش از دیگر مشخصات فنی تاکوما ایکس رانر به‌حساب می‌آیند.

شورولت 454 SS

درحالی‌که جی‌ام‌سی از پیشرانه توربوشارژ ۶ سیلندر در ساخت سایکلون استفاده کرد، شورولت ۴۵۴ اس‌اس به‌عنوان پیکاپ عضلانی با موتور ۸ سیلندر در جاده جولان می‌داد‌. موتور ۷.۴ لیتری، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۹ نیوتن متر گشتاور داشت و چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. مدل 454 SS یک پیکاپ فول‌سایز مبتنی بر شورولت C/K بود و شامل میل نوسان محکم در قسمت جلو، شوک‌های بیلشتاین، قفسه فرمان پرسرعت و رینگ‌های ۱۵ اینچی می‌شد. پیکاپ آمریکایی ظاهر چندان زیبا و چشمگیری نداشت، ولی لوگوی پاپیونی شورولت، عکس‌برگردان‌های متعدد روی بدنه و خروجی دوگانه اگزوز، وجهه قابل‌قبولی را فراهم می‌آوردند. حداکثر سرعت 454 SS به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. احیای این ماشین‌کار سختی نیست، تنها کافی‌ست سیلورادو ۱۵۰۰ را در نظر گرفته و سپس بستر حمل بار ۷۰ اینچی از مدل‌های کرو – کب را روی آن سوار کرد. جاسازی موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر ZR2 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور نیز انتخاب خوبی برای ماشین به‌حساب می‌آید.

دوج داکوتا  R/TDodge Dakota

دوج دیگر سازنده پیکاپ نیست و حالا زیرمجموعه Ram ساخت این نوع ماشین‌ها را بر عهده دارد. بااین‌وجود، در سبد محصولات رم جای خالی مدل سایز متوسطی همچون داکوتا احساس می‌شود. اگر رم بخواهد داکوتا را احیا کرده و در مقابل رقبایی همچون فورد رنجر و تویوتا تاکوما قرار دهد، بدون شک به فروش بالایی خواهد رسید. رم ۱۵۰۰ یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌های سایز بزرگ است و نسخه کوچک‌تر آن می‌تواند همچون دینامیت، بازار را منفجر کند. زمانی که دوج داکوتا یک ماشین پرطرف‌دار بود، نسخه R/T آن به‌عنوان جانشین معنوی شلبی داکوتا روانه بازار شد. داکوتا تنها تراک سایز متوسط در بازار ایالات متحده بود که می‌شد آن را با موتور ۸ سیلندر سفارش داد. اما نسخه R/T از پیشرانه حجیم ۵.۹ لیتری ۸ سیلندر مگنام استفاده می‌کرد که قادر به تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۷ نیوتن متر گشتاور بود. این ماشین دیفرانسیل‌عقب تا ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گرفت و شتاب صفر تا صد ۶.۹ ثانیه‌ای را به نمایش می‌گذاشت.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0