مقدمه
بسیاری افراد بر این باورند که موتورسیکلتها قیمت کمتری نسبت به باقی خودروها دارند. این باور در اکثر موارد صادق است. موتورسیکلتها جثه کوچکتر، قطعات کمتر و ساختار سادهتری نسبت به خودروها دارند و منطق حکم میکند که ارزانتر از آنها باشند. بااینوجود، برخی سازندگان موتورسیکلت در حال عرضه محصولاتی هستند که برچسب قیمت آنها برق از سر مخاطب میپراند. شاید فکر کنید که درباره اسامی معروفی همچون موتورسیکلت ۱۲۸ هزاردلاری آرک 1s یا کمبت موتور ریث ۱۵۵ هزاردلاری صحبت میکنیم. ولی قیمت گرانترین موتورسیکلتهای جهان از ۲۲۵ هزار دلار آغاز میشود و در واقع شاهکارهای هنری بهحساب میآیند. با معرفی گرانترین موتورسیکلتهای بازار در سال ۲۰۲۴ همراه ما باشید.
دوکاتی کانسپت Testa Stretta NCR Macchia Nera باقیمت ۲۲۵ هزار دلار
موتورسیکلتها بر اساس پرفورمنس فنی، طراحی، بدنه و ظاهر قیمتگذاری میشود. ولی یکی دیگر از معیارهای تعیین قیمت یک محصول، میزان تیراژ آن است. هر چه یک محصول در تعداد محدودتری ساخته شود، کمیابتر و در نتیجه گرانتر خواهد بود. این موضوع در مورد موتورسیکلتها نیز صدق میکند. دوکاتی ماکیا نرا شاید در مقایسه با سایر موتورسیکلتهای معرفیشده در این مقاله، سرعت کمتری داشته باشد، اما کاربرد متریال تیتانیومی و فیبر کربن باعث کاهش قابلتوجه وزن این خودروی دوچرخ شده است. ماکیا نرا تنها ۲۹۷ کیلوگرم وزن دارد. از طرف دیگر، مشارکت هنری آلدو درودی و طراحان خلاق دیگر باعث شده ۲۲۵ هزار دلار بهعنوان یک قیمت موجه و قابلقبول برای این موتورسیکلت پذیرفته شود.
دوکاتی Desmosedici D16RR NCR M16 باقیمت ۲۳۲۵۰۰ دلار
موتورسیکلت Desmosedici D16RR NCR باقیمت پایه ۷۲۵۰۰ دلار به فروش میرسد. دوکاتی تغییراتی را روی این مدل به وجود آورده و با کاهش وزن و افزایش قدرت، آن را به یک موشک جادهای به نام NCR Millona 16 تبدیل کرده که ارزشی معادل ۲۳۲۵۰۰ دلار دارد. اما این هزینه هنگفت صرف چه چیزهایی شده است؟ فیبر کربن در همه جای M16 دیده میشود؛ فریم، رینگها، بازوی شناور (دوشاخ)، باک بنزین، فیرینگ و گلگیر. بهعلاوه، قطعات مکانیکی یا از جنس تیتانیوم هستند یا آلومینیوم درجهیک اویونیک. موتور ۹۸۹ سیسی ۴ سیلندر دوکاتی قادر به تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت است، ولی شرکت ایتالیایی با اعمال تغییراتی در این موتور، قدرت آن را در NCR M16 به ۳۷۵ اسب بخار رسانده است که به چرخ عقب وارد میشود. جدیدترین نسل تعلیق MotoGP، تجهیزات الکترونیکی مسابقهای با کنترل کشش، ثبت دادهها و مسیریابی روی نقشه از دیگر ویژگیهای NCR میلونا ۱۶ بهحساب میآیند. با باک خالی بنزین، M16 حدود ۱۴۵ کیلوگرم وزن دارد و سبکتر از سایر موتورسیکلتهای چهارسیلندر MotoGP است.
ایکاسه FE Ti XX Titanium Series باقیمت ۳۰۰۰۰۰ دلار
در سال ۲۰۰۷ اکثر افراد بر این باور بودند که ۳۰۰ هزار دلار، قیمت دیوانهکنندهای برای یک موتورسیکلت است حتی اگر تمام جزئیات در ساخت آن لحاظ شده باشد. بااینحال باگذشت زمان، ارزش ۳۰۰ هزار دلار نیز کاهش پیدا کرد و حالا به جایی رسیده که در رتبه هشتم موتورسیکلتهای گرانقیمت جهان قرار میگیرد. مدل FE Ti XX به پیشرانه ۲۴۰۹ سیسی بیلت آلومینیومی مجهز است که ۲۲۵ اسب بخار قدرت را به سمت چرخ عقب انتقال میدهد. ایکاسه برای کاهش وزن این خودروی دوچرخ از فیبر کربن برای ساخت بسیاری از قطعات استفاده کرده است. از دیگر ویژگیهای این موتورسیکلت گرانقیمت میتوان به کاربرد چرم معروف و شیک برتولی برای زین و لولههای اگزوز تیتانیومی درجه ۹ با روکش سرامیکی اشاره کرد. ازآنجاکه تنها ۱۳ نمونه از مدل FE Ti XX سری تیتانیوم در جهان وجود دارد، این موتورسیکلت باب میل کلکسیونرها است.
دوج Tomahawk V10 Superbike باقیمت ۵۵۰۰۰۰ دلار
مدل توماهاک V10 سوپربایک از نمای جانبی شبیه به یک ماشین چهارچرخ شباهت دارد. این موتورسیکلت یک هیولای عجیبوغریب است و از پیشرانه ۱۰ سیلندر چهارزمانه دوج وایپر استفاده میکند. این پیشرانه قدرتمند ۵۰۰ اسب بخاری به یک راننده قوی و کارکشته نیاز دارد تا بتواند کنترل موتورسیکلت را در دست گیرد. توماهاک در سال ۲۰۰۳ بهعنوان یک مدل کاربردی و جادهای معرفی شد، هرچند به طور کامل در جاده آزمایش نشده بود. این مدل میتواند در عرض ۲.۵ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به طور تئوری نهایت سرعت خود را تا ۶۴۴ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. هرچند در عمل هیچ رانندهای حاضر به اثبات این سرعت نیست. اگر ایول نایول فوت نکرده بود، احتمالاً لذت سواری با چنین سرعتی را از دست نمیداد. شاید فکر کنید که هیچکس حاضر نیست پشت فرمان این هیولای دوچرخ بنشیند، ولی بدون شک علاقهمندان بسیاری مشتاق هستند توماهاک دوج را به گاراژ خود ببرند. اجزای این موتورسیکلت بهصورت سفارشی از بلوکهای آلومینیومی ساخته شده و بدون شک نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند.
هارلی دیویدسون Cosmic Starship باقیمت ۱.۵ میلیون دلار
موتورسیکلتی که معمولاً جایگاه اول را در لیست گرانقیمتترینها داشت، حالا به جایگاه ششم در لیست گرانترین موتورسیکلتهای بازار در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. مدل کازمیک استارشیب با همکاری یکی از هنرمندان معروف اگزیستانسیالیستی به نام جک آرمسترانگ طراحی شده و با تلفیق رنگهای زرد و قرمز، نمایی کیهانی را از خود به نمایش میگذارد. شاید فکر کنید ۱.۵ میلیون دلار قیمت بالایی برای این موتورسیکلت است، ولی باتوجهبه اینکه برخی آثار آرمسترانگ باقیمت ۳ میلیون دلار به فروش رسیدهاند، دلیلی برای عدمپذیرش ارزش هنری دوچرخ آمریکایی نیست.
بیاماس Nehmesis باقیمت ۳ میلیون دلار
رنگآمیزی طلایی و نبود جک جانبی، نخستین ویژگیهای بارزی هستند که در نمسیس به چشم میخورند، درست مثل نهنگی که روی زمین آرمیده است. پس این خودروی دوچرخ چگونه حرکت میکند؟ نمسیس از یک سیستم بادی بهره میگیرد که با همراهی تعلیق عقب، حدود ۲۵ سانتیمتر از زمین فاصله گرفته و آماده حرکت میشود. بدین ترتیب موتورسیکلت گرانقیمت آمریکایی دیگر نیازی به پایه برای پارککردن ندارد. این هیولای لوکس بهوسیله ریلهای فریم خود به نرمی روی زمین مینشیند. بد نیست بدانید زرقوبرق زردرنگ روی بدنه، طلای ۲۴ عیار است و همین موضوع، قیمت ۳ میلیوندلاری را توجیه میکند. خریدار این موتورسیکلت بدون شک میبایست یک نمایشگاه شیشهای با حداکثر سطح ایمنی بهجای گاراژ داشته باشد.
هیلدبرند و ولفمولر باقیمت ۳.۵ میلیون دلار
تاریخ ارزش بسیاری دارد و پرداخت ۳.۵ میلیون دلار، شما را به ۱۲۴ سال پیش بازمیگرداند؛ یعنی زمانی که نخستین موتورسیکلت تولیدی در سال ۱۸۹۴ وارد صحنه شد. در این سال، هاینریش و ویلهلم هیلدبرند با همکاری آلویس ولفمولر نخستین موتور درونسوز خود را به تولید رساندند. محصول مشترک هیلدبرند و ولفمولر دارای یک موتور ۲ سیلندر چهارزمانه است، ولی هیچ پدال یا کلاچی در آن دیده نمیشود. به همین خاطر راننده آن میبایست آماده دویدن و پریدن با این موتورسیکلت باستانی کند.
ای کاسه ES1 Spirit باقیمت ۳.۶ میلیون دلار
زمانی که یک سازنده موتورسیکلت از راننده حرفهای درخواست میکند تا ابتدا دو هفته تمرین کند و سپس پشت فرمان محصول جدید بنشیند، یعنی با یک مدل منحصربهفرد و بدون شک گرانقیمت مواجه هستیم. این موتورسیکلت یک ماشین دوچرخ معمولی نیست؛ اول اینکه هیچ چارچوب شاسی ندارد، دوشاخ و تعلیق عقب آن به گیربکس متصل هستند و تعلیق جلو با موتور جفت شده است. راننده در وضعیتی مینشیند که به وی اجازه میدهد زانوهای خود را در نزدیکی بدنه قرار دهد تا کنترل و ارگونومی بهتری فراهم شود. تعلیق فیبر کربنی منحصربهفرد جلو و عقب به همراه دستهفرمانی که روی دوشاخ جلو نصب شده، تایر جلو را تحت تسلط کامل راننده قرار میدهد. با این مشخصات خاص، ای کاسه ES1 اسپیریت در مقابل یک خودروی فرمول ۱ قرار میگیرد و ارزش ۳.۶ میلیوندلاری خود را ثابت میکند.
مدل ۱۹۴۹ ایجیاس Porcupine باقیمت ۷ میلیون دلار
بهعنوان یک سازنده موتورسیکلت با تاریخچه غنی و میراث قهرمانی در مسابقات و البته مشکلات مالی فراوان، AJS تنها توانست چهار دستگاه پورکوپین در سال ۱۹۴۹ تولید کند. دستبرقضا، یکی از این نمونهها به خدمت لس گراهام درآمد و برنده مسابقات قهرمانی جهان در آن سال شد. فریم باز، آلیاژ آلومینیومی و موتور ۵۰۰ سیسی دو سیلندر مجهز به فناوری DOHC با سیلندرهای افقی، مرکز ثقل پایینی را به پورکوپین بخشیده است. این موتورسیکلت از فنرهای موسوم به Jam-pot و دوشاخهای مسابقهای تلدرولیک استفاده میکند. صاحبان پورکوپین تصمیمات AJS در طراحی و ساخت این موتورسیکلت را همچون منبعی موثق برای الهام ایدههای خلاقانه در نظر میگیرند. پس از گذراندن دوران جنگ سرد، پورکوپین کهنهکار حدود ۲۰ سال از عمر خود را در موزه ملی موتورسیکلتهای کاونتری گذراند، تا اینکه در دسترس مشتریان ثروتمند قرار گرفت.
نیمن مارکوس Limited Edition Fighter باقیمت ۱۱ میلیون دلار
گرانترین موتورسیکلت حاضر در بازار، نیمن مارکوس فایتر لیمیتد ادیشن است که در زمان عرضه تنها ۱۱۰ هزار دلار قیمت داشت. ولی بهتدریج ارزش طراحی منحصربهفرد شبیه به ساعت و شاسی چشمنواز یکپارچه نزد علاقهمندان بیشتر شد. زمانی که منتقدین برای اولینبار به بررسی این ماشین دوچرخ پرداختند، بهشدت تحتتأثیر سبک متحولکننده و انقلابی آن قرار گرفتند. نیمن در پاسخ به واکنش خلسه مانند آنها، محصول شگفتانگیز خود را به یک انقلاب ماشینی تشبیه کرد که اجزای اصلی آن برای پرفورمنس بهینه از ابتدا خلق و مهندسی شدهاند. فایتر، رؤیای فانتزی ما از یک موتورسیکلت خیابانی را محقق کرده که در تعدادی محدود ساخته شده است. تنها ۴۵ نمونه روانه بازار شده و این موضوع، فایتر را در لیست کمیابترین موتورسیکلتها قرار میدهد. هرچند تنها مشتریان خاصی توان پرداخت ۱۱ میلیارد پول برای خرید فایتر را دارند. این موتورسیکلت استریت جواز تردد در خیابانها را داشته و به پیشرانه ۱.۹ لیتری دو سیلندر مجهز است که نهایت سرعت آن به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. قطعات تیتانیومی، آلومینیومی و فیبر کربنی نقش بسزایی در پرفورمنس موتورسیکلت ایفا میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید