مقدمه
پورشه یکی از معروفترین سازندگان خودروهای اسپرت در تاریخ است. این خودروساز تاکنون مدلهای جذاب و فوقالعادهای را در سگمنت پرفورمنس به عرضه درآورده که از جمله آنها میتوان به مدل آیکونیک و نمادین ۹۱۱ اشاره کرد. مدل ۹۱۱ از شصت سال پیش تاکنون در بازار حضور دارد و صرفنظر از پیشرفت مهندسی، ظاهر جذاب و کلاسیک خود را حفظ کرده است. پورشه تاکنون نسخههای متعددی از ۹۱۱ را روانه بازار کرده، ولی برخی از آنها با تولید محدود ساخته شده و جزو محصولات کمیاب بهحساب میآیند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کمیابترین مدل پورشه در تمام ادوار آشنا کنیم.
کابریولت ۹۶۴ توربو ۱۹۹۳؛ کمیابترین مدل پورشه در تمام ادوار
سال ۱۹۸۹ یک سال سرنوشتساز در تاریخ ۹۱۱ بود. به مناسبت تولد ۲۵ سالگی ۹۱۱، پورشه میخواست انقلابی را در خودروی اسپرت خود به وجود آورده و آن را برای آینده آماده کند. مدل ۹۱۱ برای چندین دهه تقریباً دستنخورده باقیمانده بود؛ با همان ظاهر آشنا و موتور ۶ سیلندر تخت که در قسمت عقب قرار داشت و نیروی خود را به چرخهای عقب وارد میکرد.
یکی از تحولاتی که در سال ۱۹۷۵ در صنعت خودسازی اتفاق افتاد، استفاده از توربوشارژ بود. موتور توربوشارژ میتوانست ۲۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند و شتاب صفر تا صد را در مدتزمان ۵.۴ ثانیه برآورده سازد. این ارقام در سال ۱۹۷۵ با پرفورمنس یک سوپرکار برابری میکردند. پورشه علاقه بسیاری به این فناوری پیدا کرد و میخواست مدل اسپرت ۹۱۱ نیز به چنین قابلیتی دست پیدا کند. اینگونه بود که پورشه با نصب توربوشارژ روی پیشرانه، مدل ۹۶۴ را به وجود آورد.
حدود ۸۵ درصد از قطعات بهکاررفته در ۹۱۱ جدید بوده و در مدل قبلی یافت نمیشد. اما طبق سنت، این ماشین در کالبد کوپه، تارگا و کابریولت به عرضه درآمد. علاوه بر موتور قدرتمند، تغییر بزرگ دیگری در نسخه ۹۶۴ مشاهده میشد و آن، استفاده از سیستم چهارچرخ محرک بود. به بیان بهتر، نسخه ۹۶۴ نخستین مدل ۹۱۱ بود که از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک (AWD) استفاده میکرد. پورشه ۹۶۴ ۹۱۱ معروف به کاررا ۴ به طور انحصاری با چنین پیکربندی در سال ۱۹۸۹ به جهان معرفی شد. دو سال بعد، کاررا ۲ با همان سیستم RWD قدیمی و شناختهشده در سال ۱۹۹۰ به تولید رسید و یک سال بعد، مدل توربو به لیست پیوست.
کمیابترین پورشهای که تابهحال ساخته شده، ترکیب جذابی از این دو مدل است که توسط واحد Porsche Exclusive طراحی شد. این واحد فروش در ویساخ آلمان، با سفارشهای خاص از سوی مشتریان بسیار مرفه و ثروتمند سروکار داشت و درست همانند برنامه RPO شورولت عمل میکرد.
بهطورکلی ۶ دستگاه کابریولت ۹۶۴ کاررا ۲ از خط تولید پورشه بیرون آمد و به واحد پورشه اکسکلوسیو فرستاده شد تا در اختیار مشتریان خاص این فروشگاه قرار گیرند.
کابریولت ۹۱۱ توربو برای ۶ راننده خوششانس ساخته شد
توربو ۹۶۴ در ابتدا به شکل کابریولت نبود. به همین خاطر خودروهای کاررا ۲ نمیتوانستند به موتور ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر مجهز باشند. پورشه بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ از موتور ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ تخت در مدل توربو استفاده میکرد.
بااینحال، موتور ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ نیز در نهایت در سال ۱۹۹۳ به عرضه درآمد. هرچند موتور ۳.۳ لیتری در قسمت عقب کابریولتهای کاررا ۲ باقی ماند.
هر ۶ دستگاه کابریولت ۹۶۴ کاررا ۲ دارای پکیج X33 S بودند که باعث میشد قدرت موتور از ۳۲۰ اسب بخار به ۳۵۵ اسب بخار افزایش پیدا کند.
این پکیج همچنین با بدنه کشیدهتر، ترمزها و رینگهای جدید، تعلیق ارتقا یافته و اسپویلر بال نهنگی همراه بود تا ظاهر آنها را به مدلهای توربو شبیهتر کند. سه دستگاه از ۶ خودرو کمیاب پورشه برای رانندگان دست چپ ساخته شده و روانه بازار آلمان شدند.
هر کدام از کابریولتهای ۹۶۴ توربو خاص و منحصربهفرد بودند
گفته میشود دو دستگاه کابریولت ۹۶۴ توربو به انگلستان و یک دستگاه به استرالیا فرستاده شدند. هر شش خودرو بسته به سلیقه مشتری خود، دارای مشخصات خاص و متفاوتی بودند. بهعنوانمثال، یکی از کابریولتهای فرستادهشده به انگلستان، بدنهای به رنگ صدفی آمیتیس داشت و از چرم کشمیر در کابین آن استفاده شده بود. این خودرو همچنین تجهیزاتی مثل دیفرانسیل ضدلغزش کاهنده چرخش، ترمزهای دیسکی خنکشونده بزرگ، پایهها و نیم شفتهای ارتقا یافته، سیستم تهویه، سیستم صوتی ممتاز سونی و سقف پارچهای برداشتنی کاملاً برقی را در دسترس مشتری ثروتمند خود قرار میداد. موتور ۳.۳ لیتری آن به گیربکس ۵سرعته دستی متصل بود.
کابریولت ۹۶۴ توربو یک افسانه در دنیای خودروهای اسپرت بهحساب میآید و مسلماً قیمت آن برق از سر مخاطب میپراند. در آخرین حراجی که توسط RM Sotheby برگزار شده، این خودرو باقیمت ۴۸۷۵۰۳ دلار به فروش رسید.
احیای کابریولت ۹۱۱ توربو پس از ۲۰ سال
با اینکه کابریولت ۹۶۴ توربو کمیابترین خودرو تولیدی پورشه در تمام ادوار به شمار میآید، اما این برند آلمانی محصولات کمیابتری نیز دارد که تنها در شوروم به نمایش گذاشته شدند. برای مثال میتوان به Project Gold اشاره کرد. این خودرو توسط تیم نابغه و پراستعداد پورشه کلاسیک در سال ۲۰۱۸ به تولید رسید. ایده اصلی، ساخت یک نسخه سفارشی از ۹۹۳ توربو، محصول سال ۱۹۹۸ بود.
برای پروژه گلد، یک شاسی و بدنه جدید با طراحی مشابه نمونه اصلی ساخته شده است. تیم پورشه کلاسیک همچنین از سرویس قطعات قدیمی پورشه کمک گرفته تا بتواند تمام قطعات لازم برای ساخت ۹۹۳ جدید را تهیه کند. در این خودروی خاص، یک پیشرانه ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر تخت توئین توربو جاسازی شده که ۴۵۰ اسب بخار تولید میکند. بدنه ماشین نیز همانند سایر خودروهای مدرن پورشه، تحت پوشش محافظ ضد فرسودگی و خوردگی قرار گرفته است.
برای به حداکثر رساندن شباهت میان خودروی جدید و ماشین کلاسیک، گیربکس ۶سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت AWD نیز از سرویس قطعات قدیمی پورشه تهیه شده است. باتوجهبه بهبود فرایندهای ساخت در مقایسه با ۲۰ سال پیش، بدون شک پروژه گُلد اطمینانپذیری و دوام بیشتری نسبت به نسخه اصلی دارد.
تکمیل پروژه گلد حدود یک سال و نیم زمان گرفت. این خودروی جذاب قرار بود باهدف کمک به خیریه به حراج گذاشته شود. ماشین جدید پورشه مطابق با نام پروژه، به رنگ طلایی متالیک درآمد.
در نهایت نیز پورشه طلاییرنگ در اکتبر سال ۲۰۱۸ در RM Sotheby به حراج گذاشته شد و با مبلغ ۲.۹۶ میلیون دلار به فروش رسید. این پول مستقیماً به خیریه FerryFoundation اهدا شد و تیم پورشه کلاسیک پروژه موفق دیگری را در کارنامه درخشان خود ثبت کرد.
دیدگاهتان را بنویسید