مقدمه
موتورسیکلتهای اسپرت با طراحی رادیکال، تنها با تمرکز روی یک هدف ساخته شدهاند و آن چیزی نیست جز پرفورمنس. در حقیقت راحتی، بازه پیمایشی و حتی شعاع چرخش اهمیت خاصی در طراحی موتورسیکلتهای اسپرت ندارند. آنها ماشینهای تهاجمی و چالاکی هستند که فرمول موتورسیکلت را شکسته و محدودیتها را پشت سر میگذارند. علیرغم قدرت تحسینبرانگیز برخی موتورهای نیکد، آنها نیز از لحاظ آئرودینامیک و ارگونومی در جایگاه پایینتری نسبت به اسپرت بایکها قرار دارند.
بر هیچکس پوشیده نیست که موتورسیکلتهای اسپرت سواری هیجانانگیزی را به راننده انتقال میدهند، اما نگرانیهایی در مورد میزان آلایندگی آنها وجود دارد. بسیاری از خودروسازان در حال حذف پیشرانههای چهارسیلندر و جایگزینی پیشرانههای دو سیلندر موازی هستند. خوشبختانه یک سوپر اسپرت جذاب در راه است که هنوز تسلیم این روند نشده و در این مقاله بهعنوان هیجانانگیزترین موتورسیکلت اسپرت در سال ۲۰۲۵ معرفی میشود.
یاماها YZF-R9 هیجانانگیزترین موتورسیکلت سال ۲۰۲۵
مدل YZF-R9 یاماها مورد انتظارترین و به معنای واقعی کلمه، هیجانانگیزترین موتورسیکلت در سال ۲۰۲۵ بهحساب میآید. دلایل متعددی برای اثبات این ادعا وجود دارد که از جمله آنها میتوان به پیشرانه ۳ سیلندر تقریباً ۱ لیتری، دینامیک سواری تهاجمی و طراحی شیک و زیبا اشاره کرد. در ادامه به بررسی تکتک این دلایل میپردازیم، ولی شایانذکر است که علاوه بر YZF-R9 موتورسیکلتهای دیگری نیز در سال ۲۰۲۵ روانه بازار میشوند که میتوانند عرصه رقابت را برای دوچرخ ژاپنی تنگ کنند. نامهای KTM 990 RC و CFMoto 675SS را بهخاطر بسپارید. اما چرا یاماها YZ-R9 هیجانانگیز است؟
پیشرانه ۳ سیلندر خطی CP3 بهعنوان قلب تپنده
پیشرانه ۸۹۰ سیسی سه سیلندر CP3 دلیل اصلی پرفورمنس یاماها R9 محسوب میشود که از مدل MT-09 گرفته شده است. بر اساس اطلاعات رسمی، R9 همان جوازهای CARB متعلق به MT-09 و MT-09 SP را دریافت کرده و میتوان حدس زد که موتور CP3 و سیستم اگزوز آن تحت بهروزرسانی عمدهای قرار نگرفته است. این پیشرانه سه سیلندر خطی ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد، هرچند احتمال میرود در کالبد YZF-R9 راندمان بالاتری را از خود نشان دهد.
گفتنی است که پیشرانه CP3 یکی از بهترین و جذابترین نمونههای موجود در سگمنت به شمار میآید. این پیشرانه بهراحتی در دور موتورهای پایین کار میکند و زمانی که راننده گاز میدهد، قدرتی باورنکردنی را از خود به نمایش میگذارد. انگارنهانگار که این قدرت از سوی همان پیشرانهای میآید که در دور موتور پایین روی جاده میخرامید. در این حالت صدایی گوشنواز از سمت اگزوز شنیده میشود که لذت سواری را دوچندان میکند.
مشخصات پیشرانه یاماها YZF-R9 عبارتاند از سه سیلندر خطی، سیستم خنکسازی مایع، فناوری DOHC، حجم ۸۹۰ سیسی، نسبت فشردهسازی ۱۱.۵ به ۱، گیربکس ۶سرعته و کلاچ لغزنده، ۱۱۷ اسب بخار قدرت در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه و ۹۳ نیوتن متر گشتاور در ۷۰۰۰ دور در دقیقه.
مشابه و درعینحال متفاوت با مدل MT-09
با اینکه جزئیات پیشرانه YZF-R9 از طریق مدارک و جوازهای CARB فاش شده است، میتوان سرنخهای دیگری را از ویدیوهای تبلیغاتی این موتورسیکلت جدید به دست آورد. با توقف ویدیو در زمان مناسب به این سرنخها میرسید که یکی از واضحترین آنها، ظاهر جذاب و آشنای YZF-R9 است. فلسفه طراحی این محصول جدید ما را به یاد YZF-R7 میاندازد، با همان چراغهای جلوی LED که بهوسیله دیلایتها احاطه شدهاند.
از دیگر مشخصات ظاهری موتورسیکلت R9 میتوان به رینگ عقب اشاره کرد که بر خلاف MT-09 از طراحی ۵ پره پیروی میکند. ماشین دوچرخ یاماها دارای شاسی محیطی بوده و با رنگ آبی و سایههای محو رنگآمیزی شده است.
البته زبان طراحی YZF جدید و رینگهای پنج پره، باعث هیجانانگیز شدن یک موتورسیکلت نمیشود، ولی وجود فیرینگهای آئرودینامیکی، میلههای کلیپ – آن و تکیهگاه عقب میتواند به تعریف شخصیت این موتورسیکلت کمک کنند.
مدل YZF-R9 دارای همان فریم دلتا باکس بهکاررفته در MT-09 است، هرچند به نظر میرسد زیرفریم و فنر عقب آن کمی متفاوت باشد. بهاحتمال زیاد یاماها برای محصول جدید خود نیز از همان سیستم تعلیق KYB موجود در مدل MT-09 با دوشاخهای ۴۱ میلیمتری USD استفاده خواهد کرد، هرچند ترجیح بر این است که این سیستم را به دوشاخهای ۴۳ میلیمتری ارتقا دهد. بهعلاوه انتظار میرود مستر سیلندر برمبوی MT-09 نیز به مدل YZF-R9 منتقل شوند.
طبق اطلاعات بهدستآمده، R9 در نسخههای متعددی به عرضه درمیآید و ممتازترین آنها دارای کلیپرهای برمبو استیلما، تعلیق اولینز و تزیینات فیبرکربنی است. یاماها شاید نسخه Y-AMT را نیز به این مجموعه اضافه کند که در این صورت با زیباترین و جذابترین چهره R9 مواجه خواهیم شد.
مشخصات، قیمت و رقبای مدل ۲۰۲۵ یاماها YZF-R9
یاماها YZF-R9 هماینک وارد بازار شده است. لیست مهمترین مشخصات این موتورسیکلت را در ادامه مشاهده میکنید.
- پیشرانه ۸۹۰ سیسی CP3 با خنکسازی مایع
- سیستم رانندگی با سیم مجهز بهفناوری دریچه گاز کنترلشده با چیپ یاماها (YCC-T)
- اسلیپر کلاچ یا همان کلاچ لغزنده
- نسل سوم کوئیک شیفتر یاماها
- فریم آلومینیومی سبکوزن
- دوشاخه جلو کاملاً قابلتنظیم KYB
- فنر عقب کاملاً قابلتنظیم KYB
- کلیپرهای برمبو Stylema
- سیلندر مستر رادیال برمبو
- وینگلتهای آئرودینامیکی
- نمایشگر TFT تمامرنگی ۵ اینچی
- قابلیت اتصال به گوشی هوشمند
- سیستم IMU شش محوری پیشرفته
- فناوری پاور دلیوری (انتقال برق) سطح چهار (PWR)
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- سیستم کنترل لغزش (SCS) توسعهیافته توسط MotoGP
- سیستم کنترل ترمز BC به همراه ABS
- سیستم مدیریت ترمز موتور (EBM)
- سیستم تنظیم لغزش عقب (BSR)
- سیستم کنترل لانچ (LC)
- سیستم کنترل سواری یاماها (YRC) باقابلیت تنظیم دلخواه
- محدودکننده سرعت متغیر یاماها (YVSL)
- نورپردازی تماماً LED
- کروز کنترل
یاماها YZF-R9 در حال حاضر باقیمت پایه ۱۲۴۹۹ دلار روانه بازارهای بینالمللی شده است. در این رنج قیمت، YZF-R9 میتواند حریف قدری برای کاوازاکی نینجا و آپریلیا RS 600 محسوب شود.
دیدگاهتان را بنویسید