ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
28 بازدید

معرفی هیجان‌انگیزترین موتورسیکلت ادونچر در سال ۲۰۲۵

معرفی هیجان‌انگیزترین موتورسیکلت ادونچر در سال ۲۰۲۵

مقدمه

از هوندا آفریکا توئین به‌عنوان موتورسیکلتی یاد می‌شود که کاربرد گیربکس‌اتوماتیک را در مدل‌های ادونچر رایج کرد. امروزه برند مطرحی همچون BMW از گیربکس‌اتوماتیک انحصاری خود در R1300 GS استفاده می‌کند. عضو جدید کلوب موتورسیکلت‌های ادونچر مجهز به گیربکس‌اتوماتیک، مدل جدیدی از برند KTM است که مشتریان بسیاری در انتظار عرضه آن هستند. در ضمن به لطف بهره‌مندی از پیشرانه ۱۳۵۰ سی‌سی به‌کاررفته در مدل ۱۳۹۰ سوپر دوک R، محصول جدید KTM قدرتمندترین موتورسیکلت ادونچر ساخته‌شده توسط تیم اورنج به‌حساب می‌آید؛ بنابراین شرکت اتریشی موتورسیکلتی را روانه بازار می‌کند که رقیب سرسختی برای هیولاهایی همچون دوکاتی مولتی استرادا V4، ترایمف تایگر ۱۲۰۰ و ب‌ام‌و R 1300 GS است. در این مقاله، 1390 Super Adventure را به‌عنوان هیجان‌انگیزترین موتورسیکلت ادونچر در سال ۲۰۲۵ معرفی می‌کنیم.

کی‌تی‌ام 1390 Super Adventure مورد انتظارترین ادونچر سال ۲۰۲۵

موتورسیکلت 1290 Super Adventure به دلیل ظرافت و چابکی در جاده و خارج از جاده، یکی از ماندگارترین و محبوب‌ترین محصولات KTM در نظر گرفته می‌شود. البته طرفداران همیشه در انتظار نسخه ارتقایافته این محصول بوده‌اند و در پاسخ به این انتظار، جانشین این دوچرخ جذاب با نام 1390 Super Adventure در سال ۲۰۲۵ روانه بازار می‌شود. مدل ۱۳۹۰ سوپر ادونچر قدرتمندترین موتورسیکلت ماجراجویانه‌ای است که در سبد محصولات KTM قرار می‌گیرد.

علاوه بر موتور قدرتمند، سوپر ادونچر جدید به ویژگی‌های تکنولوژیکی جالبی نیز مجهز خواهد بود. زمانی که نمونه آزمایشی این موتورسیکلت در رویداد «ردبول ارزبرگرودئو» رونمایی شد، قابلیت‌های آفرودی قابل‌توجهی را از خود به نمایش گذاشت. کی‌تی‌ام همچنین محصول جدید خود را به رقابت «آیرن رود پرولوگ» فرستاد که توانست به جایگاه هفتم دست یابد. بدین ترتیب، مدل ۱۳۹۰ سوپر ادونچر به یکی از مورد انتظارترین موتورسیکلت‌های سال ۲۰۲۵ تبدیل شده که شور و هیجان خاصی را در دل سوارکاران به وجود آورده است.

پیشرانه قدرتمند ۱۳۵۰ سی‌سی به ۱۳۹۰ سوپر ادونچر انرژی می‌دهد

همان‌طور که مدل‌های ۱۲۹۰ دوک و ادونچر از پیشرانه مشترک استفاده می‌کنند، مدل‌های ۱۳۹۰ سوپر ادونچر نیز به موتور ۱۳۵۰ سی‌سی ۲ سیلندر مجهز هستند که از موتورسیکلت قدرتمند ۱۳۹۰ سوپر دوک R گرفته شده است. موتور به‌کاررفته در سوپر ادونچر جدید نسخه اصلاح‌شده پیشرانه ۱۲۹۰ دو سیلندر به‌حساب می‌آید. حجم موتور به دلیل افزایش قطر گردی سیلندر (از ۱۰۸ به ۱۱۰ میلی‌متر) حدود ۴۹ سی‌سی بیشتر از پیشرانه قبلی شده، ولی کورس پیستون دست‌نخورده باقی‌مانده است. قابلیت Cam-shift ‌ را می‌توان یکی از ویژگی‌های جذاب پیشرانه جدید تلقی کرد. به واسطه این قابلیت، پیشرانه در ازای محدوده دور موتورهای مختلف، بین دو حالت ورودی تعویض می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، قابلیت Cam-shift ‌ پسرعموی تهاجمی‌تر و پیچیده‌تر VVT است. همین موضوع باعث شده راندمان موتور حدود ۱۰ واحد از مدل ۱۲۹۰ بیشتر شده و به ۱۸۷ اسب بخار برسد.

اگرچه مدل‌های ادونچر و استریت فایتر پیشرانه یکسانی را به اشتراک دارند، اما قدرت و گشتاور موتور در هر مدل فرق می‌کند. موتورسیکلت ۱۲۹۰ سوپر ادونچر ۱۷ اسب بخار ضعیف‌تر از موتورسیکلت ۱۲۹۰ سوپر دوک است. با همین فرض، نسخه پایه ۱۳۹۰ سوپر ادونچر حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. به‌احتمال زیاد، کی‌تی‌ام از گیربکس ۶سرعته PANKL در این خودروی دوچرخ استفاده می‌کند.

جذاب‌ترین ویژگی‌های مدل ۲۰۲۵ کی‌تی‌ام ۱۳۹۰ سوپر ادونچر

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین ویژگی مورد انتظار در موتورسیکلت جدید، گیربکس نیمه اتوماتیک است. بدین ترتیب، ۱۳۹۰ سوپر ادونچر نخستین محصول KTM به‌حساب می‌آید که از گیربکس دستی اتوماتیک یا همان AMT رونمایی کرده است.

طبق گفته شرکت اتریشی، گیربکس AMT سواری هیجان‌انگیز و لذت بخشی را برای راننده به ارمغان می‌آورد. این سیستم به سوارکار اجازه می‌دهد حالت دستی یا اتوماتیک را انتخاب کند. در حالت اتوماتیک (A) راننده تنها گاز می‌دهد. ولی در صورت انتخاب حالت M یا همان دستی، راننده می‌بایست عملیات تعویض دنده را بر عهده گیرد. دنده به‌وسیله دو پدال شیفتر واقع در سمت چپ پایین سوئیچ گیر عوض می‌شود.

برخلاف ترتیب به‌کاررفته در جعبه‌دنده‌های قدیمی (1-N-2-3-4-5-6)، گیربکس AMT دارای ترتیب خاص P-N-1-2-3-4-5-6 است، به‌طوری‌که دنده P برای پارک‌کردن مورداستفاده قرار گرفته و از غلت‌زدن موتورسیکلت جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، در حالت دستی (M) قابلیتی وجود دارد که امکان تعویض دنده را در دور موتورهای بالا میسر می‌سازد. این قابلیت را می‌توان برای رانندگی بهتر در شرایط مختلف، فعال یا غیرفعال کرد. گیربکس‌اتوماتیک (A) نیز از سه حالت کامفورت، استریت و اسپرت پشتیبانی می‌کند. به‌طورکلی در گیربکس AMT، پارامترهای مختلفی برای تنظیم و بهبود هرچه بیشتر تجارت رانندگی متمایز مورداستفاده قرار گرفته است.

دسترسی به ویژگی‌های فناوری موتورسیکلت راداری بوش، یکی دیگر از مزایای جالب گیربکس AMT محسوب می‌شود. قابلیت‌هایی همچون کروز کنترل با کمک رادار، تشخیص نقاط کور و چند ویژگی کمک‌راننده به طور یکپارچه با AMT ‌ کار می‌کنند تا تجربه سواری راحت به حداکثر برسد. سایر ویژگی‌های تکنولوژیکی ۱۳۹۰ سوپر ادونچر عبارت‌اند از چراغ‌های جلو پشته‌ای LED با چراغ‌های کمکی گوشه‌ای، پنل TFT عمودی ۸.۸۸ اینچی، دستیار راننده گروهی (GRA) و سیستم تعلیق نیمه‌فعال WP که احتمالاً در گران‌ترین مدل جاسازی می‌شود.

موتورسیکلت ماجراجویی کی‌تی‌ام ۱۳۹۰ سوپر ادونچر چه زمان عرضه می‌شود؟

مدل ۲۰۲۵ سوپر ادونچر جدید KTM به‌تازگی روانه بازار شده است. مدل S EVO گران‌ترین نسخه این مجموعه به‌حساب می‌آید که شامل جدیدترین و قدرتمندترین پیشرانه و لیست طویلی از ویژگی‌های تکنولوژیکی مدرن، از جمله گیربکس AMT، ویژگی‌های کمکی مبتنی بر رادار و تعلیق نیمه‌فعال می‌شود. نسخه S موتورسیکلت ۱۳۹۰ سوپر ادونچر نسخه ارزان‌تر و یک پله پایین‌تر از EVO است.

مدل ۱۳۹۰ سوپر ادونچر رقبای سرسختی در بازار دارد. این خودروی دوچرخ ماجراجویانه به جمع موتورسیکلت‌های قدرتمندی اضافه می‌شود که مملو از امکانات پیشرفته و فناوری‌های مدرن هستند. با فرض قدرت ۱۷۰ اسب بخاری در نسخه پایه، جذاب‌ترین رقیب ۱۳۹۰ سوپر ادونچر KTM، دوکاتی مولتی استرادا V4 ‌ است. اگر پیشرانه نسخه EVO قادر به تولید ۱۸۰ اسب بخاری باشد، به‌راحتی می‌تواند از مولتی استرادا V4 پیشی بگیرد. ب‌ام‌و R1300 GS و ترایمف Tiger 1200 ‌ نیز رقبای آسانی برای ۱۳۹۰ سوپر ادونچر به‌حساب می‌آیند. حریف شایسته دیگر محصول جدید کی‌تی‌ام، مدل Stekvio موتوگوتزی است که علاوه بر قابلیت‌های ماجراجویانه، آئرودینامیک فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد.

آیا نسخه R برای موتورسیکلت ۱۳۹۰ سوپر ادونچر عرضه می‌شود؟

مدل ۱۳۹۰ سوپر ادونچر فعلاً در دو نسخه EVO و استاندارد در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد، ولی هنوز خبری از نسخه R نیست. بااین‌وجود مدل قبلی، یعنی ۱۲۹۰ سوپر ادونچر در یک نسخه R عرضه شد و لبخند رضایت را بر لبان آفرود بازها نشاند. اگرچه به طور رسمی اعلام نشده که موتورسیکلت ماجراجویانه KTL در نسخه R نیز ساخته می‌شود، ولی ویدیوهای تبلیغاتی این موتورسیکلت نشان می‌دهد که ۱۳۹۰ سوپر ادونچر یک ماشین بیراهه نورد است. به همین خاطر می‌توان حدس زد 1390 Super Adventure R به‌زودی به دو نسخه دیگر اضافه می‌شود و امکانات قابل‌توجهی را در دسترس آفرود بازها قرار خواهد داد. تعلیق WP Xplorer ویژه بیراهه‌نوردی، رینگ‌های مجهز به پره‌های سیمی، فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین، تایرهای مخصوص آفرود، المان‌های طراحی سرسخت و محکم، افزایش ارتفاع سواری و هندسه شاسی راحت‌تر، فرمان‌پذیری بهتر، صندلی باریک‌تر و فضای بیشتر برای پا جزو مشخصات احتمالی نسخه R هستند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0