مقدمه
تویوتا در سال ۱۹۹۵، پیکاپ تاکوما (Tacoma) را بهعنوان جایگزینی برای هایلوکس معرفی کرد. در مقایسه با هایلوکس، تاکوما با تمرکز بیشتر روی کیفیت سواری، هندلینگ، راحتی و ایمنی ساخته شده و استحکام و ظرفیت بار در اولویت دوم مهندسی قرار دارند. تا کنون چهار نسل متفاوت از تاکوما روانه بازار شده که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. نسل اول در دسته پیکاپهای کامپکت قرار میگیرد، حالآنکه نسلهای بعدی بهعنوان پیکاپهای سایز متوسط دستهبندی میشوند.
نسلهای مختلف تویوتا تاکوما
در طول سالها پژوهش و خلاقیت، تاکوما به نمادی از قابلیت اطمینان و کیفیت تبدیل شده است. این پیکاپ ژاپنی نخستینبار در سال ۱۹۹۵ به عرضه درآمد و در مقایسه با هایلوکس، قدرت و قابلیتهای آفرودی بیشتری داشت. باگذشت زمان، تاکوما با توانمندیها و ویژگیهای منحصربهفرد کامل شد و جدیدترین نسل آن هماکنون در بازار قابلدسترس است.
نسل اول تویوتا تاکوما (۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴)
نسل اول پیکاپ تویوتا تاکوما از ۱۹۹۵ با ویژگیها و عناصر طراحی مختلف روانه بازار شد تا سال ۲۰۰۴ روی خط تولید قرار داشت. این نسل از تاکوما در سه پیکربندی کابین قابلدسترس بود؛ کابین معمولی (تککابین)، کابین Access و کابین Double (دو کابین). نسخه تککابین دارای بستر بار ۱.۸ یا ۲.۱ متری، نسخه اکسس دارای بستر بار ۱.۸ متری و نسخه دو کابین دارای بستر بار ۱.۵ متری بود. تویوتا دو پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر و ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر را برای نسل اول تاکوما در نظر گرفت.
تویوتا تاکوما در تریمهای پایه، SR، SR5 و Limited به عرضه درآمد. تریمهای SR و SR5 از سطح تجهیزات بالاتری برخوردار بودند که از جمله آنها میتوان به قابلیتهای آفرودی مثل اسکیدپلیت و قفل دیفرانسیلعقب اشاره کرد. تریم Limited بهعنوان بهترین و گرانترین مدل تاکوما با امکاناتی همچون مونروف برقی، شیشهبالابرهای برقی، قفل درب برقی، و روکش چرمی صندلیها به فروش گذاشته شد. برای این پیکاپ ژاپنی، آپشنهای مختلف مثل قفسه کمپینگ و کفی بار نیز قابلخرید بود.
نسل اول تویوتا تاکوما از لحاظ ایمنی در جایگاه بالایی قرار داشت. تجهیزاتی مثل ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای ضد قفل و ویژگیهای ایمنی فعال همچون سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، جزو مشخصات استاندارد ماشین بودند. ایربگ جانبی و ایربگ پردهای نیز بهعنوان آپشن برای تاکوما وجود داشتند.
تاکوما بهمحض عرضه مورد استقبال مشتریان و بهویژه افرادی قرار گرفت که به دنبال یک وسیله نقلیه قابلاطمینان، انعطافپذیر و کاربردی بودند. وجود تریمهای مختلف با ویژگیهای متنوع، از دیگر دلایل انتخاب تاکوما بهحساب میآید.
نسل دوم تویوتا تاکوما (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵)
تویوتا در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت تاکوما را بهروزرسانی کرده و این پیکاپ دوستداشتنی را از لحاظ پیکربندی کابین، تنوع پیشرانه، سطوح تریم و ویژگیهای ایمنی ارتقا دهد. بدین ترتیب، نسل دوم تویوتا تاکوما با چهرهای متفاوت، کابین مدرنتر و تعلیق پیشرفتهتر به بازار آمد. تاکومای نسل ظاهر تهاجمیتری داشت و جلوپنجره مشکیرنگ آن با کروم تزیین شده بود. تویوتا برای ساخت کابین به سراغ متریال بهتری رفت و فضای ذخیرهسازی وسایل را اضافه کرد. سیستم تعلیق نیز به فنرها و دمپرهای نرمتری مجهز شد تا تجربه سواری بهبود یابد.
نسل دوم تویوتا تاکوما با سه پیشرانه مختلف در دسترس مشتریان قرار گرفت؛ ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر، ۴ لیتری ۶ سیلندر و ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر. موتورهای ۶ سیلندر و ۸ سیلندر نسبت به نسل قبلی، قدرت بیشتری آزاد میکردند و پیشرانه ۶ سیلندر میتوانست ظرفیت یدککشی ۲۹۴۸ کیلوگرمی را برای تاکوما فراهم آورد. تاکومای جدید همچنین مصرف سوخت بهینهتری نسبت به نسل قبلی داشت، بهطوریکه مدل مجهز به موتور ۶ سیلندر در ازای پیمایش صد کیلومتر مسافت با سرعتهای ترکیبی، حدود ۱۱.۲ لیتر بنزین مصرف میکرد.
پیکاپ تاکوما در تریمهای SR5، TRD Sport، TRD Off-Road و Limited به بازار آمدند. این تریمها از جنبههای مختلف مثل تعلیق، ظرفیت یدککشی و متریال ساخت کابین با یکدیگر فرق داشتند. برای تریمهای آفرود و لیمیتد، پکیجهای آفرودی ویژه با تجهیزاتی مثل تایرهای بزرگتر، قفل دیفرانسیل و اسکیدپلیت عرضه شده بود.
نسل دوم تاکوما همانند نسل اول، طرفداران بسیاری داشت. وجود پیشرانهها، تریمها و آپشنهای مختلف، محبوبیت این پیکاپ را دوچندان میکرد. در مقایسه با نسل اول، خودروهای نسل دوم از قابلیت یدککشی بالاتری برخوردار بوده و مصرف سوخت پایینتری داشتند. همین موضوع باعث شد تاکوما به گزینهای عالی و ایدهآل برای کمپینگ تبدیل شود. آفرود بازها نیز با خرید تاکوما به همراه پکیجهای ویژه، میتوانستند بهراحتی از دشوارترین و چالشبرانگیزترین مسیرها عبور کنند.
نسل سوم تویوتا تاکوما (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲)
با ظاهری تهاجمی و برجستهتر، ویژگیهای ایمنی بهبودیافته و تریمهای مختلف، نسل سوم تویوتا تاکوما با ارائه بهترین تجربه سواری در سال ۲۰۱۶ به عرضه درآمد. نسل سوم تاکوما به چهار دلیل اصلی، یکی از محبوبترین پیکاپهای موجود در بازار بهحساب میآید. این دلایل عبارتاند از:
- پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر با ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور.
- پکیجهای ویژه برای تریمهای مختلف TRD Pro، Off-Road و Limited.
- پکیج فناوریهای ایمنی انحصاری تویوتا TSS-P (Toyota Safety Sense P)
- عرضه پیشرانه هیبریدی با مصرف سوخت پایین
نسل سوم تویوتا تاکوما با بدنهای عضلانی و محکم طراحی شده است. دیگر از جلوپنجره با تزیینات کرومی خبری نیست و نمای مقابل شامل یک گریل بزرگ مشکل رنگی میشود که ظاهری تهاجمیتر از همیشه را برای خودرو به وجود آورده است. در مقایسه با نسل قبلی، عرض خودرو و فاصله میان محوری آن بیشتر شده تا توانمندی و پایداری بهبود یابد. تایرهای بزرگ آفرودی و تعلیق تقویتشده نیز پرفورمنس بیراهه نوری تاکوما را افزایش میدهند.
همانطور که گفته شد، سومین نسل تاکوما در تریمهای مختلف از جمله TRD Pro، Off-Road و Limited به عرضه درآمده که برای هر یک از آنها پکیجهای مخصوصی جهت خرید وجود دارد. پکیج تریم TRD Pro دارای ویژگیهایی مثل فنرهای مخصوص TRD و شوکهای بیلستین است. پکیج Off-Road شامل سیستم انتخاب حالت رانندگی در مسیرهای مختلف، سیستم کنترل خزش (کراولینگ) و مانیتورینگ چندگانه میشود. پکیج تریم Limited نیز با امکاناتی نظیر مونروف برقی، صندلیهای مجهز به روکش چرمی و سیستم صوتی ممتاز JBL در دسترس مشتریان قرار دارد.
در بخش ایمنی، تاکومای جدید بهعنوان یک پیکاپ مدرن، جای هیچ انتقادی باقی نمیگذارد. رادار نقطه کور، سیستم هشدار ترافیک عقب، پکیج ایمنی TSS-P با ویژگیهایی مثل سیستم هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی و نوربالای اتوماتیک تنها بخشی از امکانات ایمنی و کمکراننده ماشین بهحساب میآیند.
در دنیای امروزی که به سمت برقیسازی سوق پیدا کرده، وجود پیکاپ نیمه برقی موهبت بزرگی در نظر گرفته میشود. تویوتا برای نسل سوم تاکوما، پیشرانه هیبریدی انحصاری Hybrid System II را معرفی کرده که به طور قابلملاحظهای مصرف سوخت و انتشار آلودگی را کاهش میدهد. استفاده از موتور الکتریکی و باتری نیکل متال هیدرید نیز موجب بهبود قدرت و پرفورمنس پیکاپ شده است.
نسل چهارم تویوتا تاکوما (۲۰۲۳ تاکنون)
جدیدترین نسل تاکوما در ماه مه سال ۲۰۲۳ روانه بازار شد. این خودرو روی پلتفرم بدنه روی فریم TNGA-G ساخته شده و بهطورکلی در ۸ تریم متفاوت عرضه شده است. تریمهای SR، SR5، Limited، TRD Sport، TRD Off-Road و TRD Pro از نسل قبلی به نسل جدید منتقل شدهاند و در کنار دو تریم جدید Trailhunter با تجهیزات خاص آفرودی و کمپینگ و TRD PreRunner (نسخه تک دیفرانسیل آفرودی) در دسترس مشتریان قرار دارند.
تویوتا در سال ۲۰۲۴ بالاخره از کاربرد موتورهای تنفس طبیعی دست کشید. حالا پیشرانههای بنزینی ۲.۴ لیتری توربوشارژ و هیبریدی و همینطور گیربکسهای ۶سرعته دستی و ۸سرعته اتوماتیک برای تاکومای جدید در نظر گرفته شدهاند. بسته به تریم و گیربکس، پیشرانه بنزینی میتواند ۲۲۸ الی ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۹ الی ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سیستم هیبریدی که با نام i-Force MAx شناخته میشود، قادر به تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور است.
تاکوما ۲۰۲۴ با لیست طویلی از امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی به بازار آمده و جزو پرآپشنترین پیکاپها محسوب میشود. نسل چهارم به پکیج انحصاری Safety Sense 3.0 مجهز بوده که شامل سیستمهای هشدار برخورد از جلو و عقب به همراه قابلیت تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار رانندگی بین خطوط، سیستم هشدار خروج از خط، نوربالای اتوماتیک و ویژگی جدیدی به نام دستیار راننده فعال میشود. دستیار راننده فعال از دوربینها و رادارهای خودرو استفاده میکند و بهمنظور حفظ فاصله مناسب از کاربران جاده (خودرو، عابر پیاده، موتورسوار و دوچرخهسوار) کنترل فرمان و ترمزگیریهای ملایم را انجام میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید