ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
8 بازدید

معرفی نخستین سدان الکتریکی سونی و هوندا

معرفی نخستین سدان الکتریکی سونی و هوندا

مقدمه

با ورود به عصر برقی‌سازی، بسیاری از شرکت‌های خودرویی به سراغ همکاری با شرکت‌های تکنولوژیکی رفتند تا با کمک آن‌ها، محصولات برقی خود را به شیوه منحصربه‌فرد و کاربردی تولید کنند. یکی از این همکاری‌های بزرگ، مابین دو غول ژاپنی اتفاق افتاده و نتیجه آن به نام آفیلا برای نخستین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی CES 2023 به نمایش گذاشته شد. آفیلا حاصل سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت خودروسازی هوندا و شرکت تکنولوژیکی سونی است و در سال ۲۰۲۶ به عرضه درمی‌آید. در ادامه بیشتر با این سدان جذاب ژاپنی آشنا می‌شوید.

معرفی سدان آفیلا

هوندا و سونی، یک برند خودرویی جدید به نام AFeela را به وجود آورده و نخستین محصول آن، یعنی آفیلا ۱ را به‌زودی به عرضه رسمی درمی‌آورند. مدل ۱ یک سدان الکتریکی خاص با نمایی بسیار ساده و درعین‌حال جذاب و چشم‌نواز است که تاکنون چندین مرتبه در نمایشگاه‌های الکترونیک مصرفی (CES) معرفی شده و هر بار مخاطبین را بیشتر از قبل به وجد می‌آورد. باقیمت پایه کمتر از ۹۰ هزار دلار، آفیلا ۱ در دسته سدان‌های لوکس قرار می‌گیرد و به طور مستقیم با محصولات مشابهی همچون لوسید ایر و تسلا مدل S رقابت می‌کند.

به‌جای استفاده از ویژگی‌های لوکس سنتی و معمولی، آفیلا ۱ به‌عنوان محصولی از شرکت سونی به تجهیزات تکنولوژیکی و قابلیت‌های رایانشی پیشرفته مجهز است. به‌عنوان‌مثال، در مجموع چهل دوربین و سنسور متفاوت در داخل و خارج خودرو نصب شده‌اند که مورد استفاده سیستم‌های دستیار راننده قرار می‌گیرند. آفیلا ۱ پکیج کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده است که از جمله آن‌ها می‌توان به حالت رانندگی بدون دست (Hands-Free Driving Mode) اشاره کرد. این خودرو برقی همچنین از یک کامپیوتر آن بورد قدرتمند بهره می‌گیرد که وظیفه کنترل داشبورد تمام دیجیتالی و سیستم اطلاعات سرگرمی را بر عهده دارد.

سیستم اطلاعات سرگرمی مدل ۱ قابل‌پیکربندی است و با همکاری شرکت معروف Epic Game طراحی و ساخته شده است. اپیک گیم، یک کمپانی آمریکایی فعال در زمینه توسعه و ساخت نرم‌افزار و بازی‌های ویدیویی بوده و خالق موتور معروف آنریل (Unreal Engine) است. می‌توان تصور کرد که همکاری سونی و اپیک گیم برای تولید سیستم اطلاعات سرگرمی، چه محصول شگفت‌انگیزی را به وجود خواهد آورد. سیستم به‌کاررفته در آفیلا ۱ با نمایشگرهای مجزا، هم در دسترس سرنشینان ردیف جلو قرار می‌گیرد و هم در دسترس سرنشینان ردیف عقب.

از لحاظ فنی نیز اطلاعات متعددی درباره آفیلا ۱ وجود دارد. نخست اینکه این سدان ژاپنی همانند اکثر خودروهای الکتریکی از نوع دو دیفرانسیل بوده و با تولید قدرت فراوان، امکان شتاب‌گیری سریع را فراهم می‌آورد، درعین‌حال که تعلیق فنر بادی به‌صورت استاندارد، به سواری نرم و یکنواخت خودرو کمک می‌کند.

مشخصات ظاهری آفیلا ۱

آفیلا ۱ یک سدان چهاردرب است که حدود ۴۹۶۰ میلی‌متر طول داشته و وزن خالص آن به ۲۳۴۵ کیلوگرم می‌رسد. این ماشین بدنه‌ای سیال، صاف و یکدست داشته و در عین سادگی، ظاهری زیبا و آینده‌نگرانه را از خود به نمایش می‌گذارد. خط منحنی سقف و دستگیره‌های درب مخفی، از دیگر مشخصات ظاهری آفیلا ۱ به‌حساب می‌آیند. در نمای جلو، چراغ‌ها حالت سرتاسری داشته و طراحی خاص سپر، چهره‌ای عبوس را برای خودرو به وجود آورده است؛ درست مثل‌اینکه یک ربات چهارچرخ و مطیع، وظیفه انتقال سرنشینان را بر عهده دارد.

قیمت و زمان عرضه آفیلا ۱

آفیلا ۱ نخستین محصول مشترک سونی و هوندا به‌حساب می‌آید که باتوجه‌به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اواسط سال ۲۰۲۶ روانه بازارهای خارجی می‌شود. این ماشین در نسخه پایه ۸۹۹۰۰ دلار قیمت دارد و بسته به تریم ها و آپشن‌ها، حداکثر قیمت آن به ۱۰۲۹۰۰ دلار می‌رسد. آفیلا در دو تریم Origin و Signature ساخته می‌شود که تریم اولی، نسخه پایه و تریم دومی نسخه فول آپشن و ممتاز است. طبق اعلام آفیلا، ابتدا شاهد عرضه نسخه گران‌قیمت در بازار هستیم و نسخه اوریجین به‌احتمال زیاد در سال ۲۰۲۷ در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. هر دو مدل به همراه اشتراک سه‌ساله رایگان برای ویژگی‌های تکنولوژیکی تعبیه‌شده درون خودرو، مثل سیستم‌های نیمه اتوماتیک کمک‌راننده و دستیار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی به فروش می‌رسند.

پیشرانه و پرفورمنس آفیلا ۱

تمام مدل‌های آفیلا ۱ از نوع دو دیفرانسیل هستند و پیشرانه آن‌ها شامل دو موتور الکتریکی می‌شود. یک موتور برای انرژی‌رسانی به چرخ‌های جلو و دیگری برای تأمین قوای محرکه چرخ‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از این دو موتور می‌توانند ۲۴۱ اسب بخار قدرت تولید کنند. هنوز اطلاعاتی در مورد قدرت ترکیبی موتورها اعلام نشده، بااین‌حال باتوجه‌به قوای هر موتور، می‌توان حداقل قدرت ۴۰۰ اسب بخار را از پیشرانه تمام برقی آفیلا ۱ انتظار داشت.

به گفته شرکت، این خودرو به سیستم تعلیق فنر بادی و پیکربندی تایر پله‌ای مجهز است، به‌طوری‌که چرخ‌های محور عقب با لاستیک عریض‌تری پوشانده می‌شوند. مدل‌های اوریجین به‌عنوان نسخه پایه روی رینگ‌های ۱۹ اینچی سوار هستند، درحالی‌که تریم سیگنیچر از رینگ‌های ۲۱ اینچی استفاده می‌کنند.

باتری و محدوده پیمایشی

آفیلا ۱ انرژی خود را از یک پک باتری ۹۱ کیلووات ساعتی دریافت می‌کند، هرچند هنوز اشاره دقیقی به محدوده پیمایشی این باتری نشده است. بااین‌حال طبق ادعای آفیلا، مدل اوریجین با هر مرتبه شارژ باتری قادر به پیمودن مسافتی حدود ۳۰۰ مایل معادل ۴۸۴ کیلومتر خواهد بود. این شرکت همچنین اعلام کرده که باتری آفیلا ۱ از فناوری شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند و با پورت شارژ NACS عرضه می‌شود؛ بنابراین باتری آفیلا ۱ را می‌توان در ایستگاه‌های تسلا، شارژ کرد.

فضای داخلی و امکانات رفاهی

فضای داخلی آفیلا ۱ به‌اندازه نمای خارجی آن مینیمال، آینده‌نگرانه و زیبا طراحی شده است. یک نمایشگر بزرگ، سرتاسر داشبورد را فراگرفته و غربیلک فرمان حالت U کات دارد تا پنل پشت فرمان به طور کامل توسط راننده دیده شود. کابین به لطف سیستم نورپردازی داخلی می‌درخشد و کنترلگر چرخشی در جلوی استراحتگاه بازوی تعبیه‌شده در کنسول مرکزی مابین صندلی‌های جلو، امکان دسترسی به داشبورد تمام دیجیتالی را فراهم می‌آورد.

کابین از متریال مرغوب و باکیفیت ساخته شده و فضای باز و جاداری را در اختیار پنج سرنشین بالغ قرار می‌دهد. سقف خودرو نیز از نوع پانوراما است که با ورود نور طبیعی به داخل کابین در هنگام روز، محیطی گرم و زنده را به وجود می‌آورد. به‌جای استفاده از عناصر لوکس و تزیینات زرق‌وبرق‌دار، آفیلا تصمیم گرفته تا توجه سرنشینان را به سمت نمایشگرها و ویژگی‌های تکنولوژیکی جلب کند.

سیستم اطلاعات سرگرمی در آفیلا ۱

داشبورد به طور کامل به‌وسیله نمایشگرها پوشانده شده است. از درب سمت راننده گرفته تا درب سمت شاگردراننده، چندین نمایشگر در مقابل سرنشینان قرار دارد. همان‌طور که گفته شد، باتوجه‌به همکاری سونی و اپیک گیم در توسعه سیستم اطلاعات سرگرمی، محصولی منحصربه‌فرد در آفیلا جاسازی شده و در نگاه اول به نمایشگرها گویی در حال مشاهده صفحه خانه کنسول پلی‌استیشن هستید. این چیدمان به‌احتمال زیاد، حاصل ابتکار سونی است.

ازآنجاکه آفیلا روی شبکه‌های نرم‌افزاری و تجارب کاربری تمرکز دارد، سیستم اطلاعات سرگرمی رابطی کاربرپسند داشته و به طور یکپارچه کار می‌کند. در مقابل هر یک از سرنشینان ردیف عقب نیز یک نمایشگر بزرگ جاسازی شده که به آن‌ها اجازه می‌دهد در طول سفرهای کوتاه و طولانی با دیدن فیلم، پخش موسیقی یا بازی‌کردن خود را سرگرم کنند. سونی تجربه فراوانی در فناوری‌های صوتی داشته و آفیلا ۱ را به سیستم استریوی صوتی فضایی ۳۶۰ درجه مجهز کرده است که از فناوری‌های دالبی اتموس (Dolby Atmos) و حذف صوت فعال پشتیبانی می‌کند.

ایمنی و ویژگی‌های دستیار راننده

بر اساس اظهارات آفیلا، مدل ۱ از فناوری کمک‌راننده سطح ۲ و سطح ۳ پشتیبانی می‌کند. فناوری کمک‌راننده سطح ۳ به راننده اجازه می‌دهد تا در شرایط خاص، دست‌های خود را از روی غربیلک فرمان برداشته و به انجام کارهای دیگری همچون استفاده از گوشی هوشمند بپردازد. مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی که به‌صورت استاندارد در خودرو تعبیه شده شامل ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار خروج از خط، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و کروز کنترل انطباقی می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0