مقدمه
در طول دو دهه اخیر، پیکاپها تا حدودی تغییر کاربری داده و بیشتر بهعنوان ماشینهای روزمره مورداستفاده قرار میگیرند. زمانی که شورولت C-10 در سال ۱۹۷۰ روانه بازار شد، مشتریان به چشم یک خودروی مناسب جهت جابهجایی بارهای سنگین و یدککشی به آن نگاه میکردند. حتی پیش از آن، مدل TT بهعنوان وسیله نقلیه پرکاربرد جهت حمل بار به کمک کشاورزان و کارگران ساختمانی آمد. امروزه پیکاپها هم برای انجام کارها و جابهجاییهای سنگین و هم برای ترددهای روزانه به کار میروند و اکثر آنها دارای ظاهری سرسخت و باطنی قدرتمند هستند. بااینوجود تمام شرکتهای تولیدکننده پیکاپ دستکم یک محصول فاجعهآمیز را روانه بازار کردهاند که موجب دردسر و زحمت فراوان خریداران شده است. در این مقاله به معرفی نامطمئنترین پیکاپهای موجود در بازار از دیدگاه مالکان میپردازیم.
مدل ۲۰۱۵ دوج Ram 2500 با امتیاز اطمینانپذیری ۱۱ از ۱۰۰
یکی از بهترین تصمیماتی که دوج جهت حفظ برتری نسبت به رقبای خود اتخاذ کرده، استفاده از موتور دیزلی قدرتمند در پیکاپهای خود است. این موتور برای اجرای کارهای سنگین طراحی شده و وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد. بااینوجود، مدل ۲۰۱۵ دوج رم ۲۵۰۰ با پیشرانههای محدودی عرضه شده و گزینههای چندانی را در دسترس مشتریان قرار نمیدهد. این موضوع روی قابلیت اطمینان پیکاپ تأثیر دارد، چون به گفته خریداران، موتور دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی ترجیح داده میشود، چون اجزا و بخشهای کمتری داشته و در صورت خرابی، به هزینه کمتری برای تعمیر آن احتیاج است. رم ۱۵۰۰ با کسب امتیاز ۱۱ از ۱۰۰ در بخش اطمینانپذیری، در لیست نامطمئنترین پیکاپهای موجود در بازار قرار میگیرد. اکثر خریداران از دوام پایین بدنه، خرابی توربوشارژرها، عملکرد ضعیف کلاچ و عملکرد ضعیف تجهیزات الکتریکی ابراز نارضایتی کردهاند. اگرچه دوج یکی از بهترین شرکتهای تولیدکننده پیکاپ در جهان بهحساب میآید، ولی از مدل رم ۲۵۰۰ آن باید اجتناب کرد. این ماشین تاکنون ۱۵ بار فراخوانی شده و هزینه تعمیر سالانه و دهساله آن به ترتیب به ۹۷۲ و ۲۶۶۶۵ دلار میرسد.
مدل ۲۰۰۸ فورد F-250/ F-350 با امتیاز اطمینانپذیری ۶ از ۱۰۰
از یک خودروی پیکاپ انتظار میرود که لااقل تا کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر، نیازی به تعمیر پیدا نکند. ولی مدل ۲۰۰۸ فورد F-250 و F-350 از این بابت بهشدت مالک را مأیوس میکند. در حقیقت به دلیل اطمینانپذیری بسیار پایین، فورد توانسته حدود ۳۸ درصد از این دو مدل رو به فروش برساند. تنها مزیت پیکاپهای نامطمئن فورد، رنگآمیزی جذاب و ماندگار و همینطور سیستمهای الکترونیکی آنها است. پیشرانه، سیستم خنککننده، گیربکس و سیستم برقرسانی، هیچیک جای تعریف و طرفداری ندارند. این خودروها بهطورکلی ۱۱ بار جمعآوری شده تا مشکلات عدیده آنها برطرف شوند. به گزارش ریپیرپَل (RepairPal)، هزینه نگهداری سالانه پیکاپهای فورد به ۹۸۹ دلار میرسد.
مدل ۲۰۲۲ شورولت Colorado با امتیاز اطمینانپذیری ۵ از ۱۰۰
باتوجهبه شدت سختگیری و اجبار خودروسازان به استفاده از موتورهایی با حداقل میزان تولید گازهای آلاینده، پیکاپهای فول سایز محبوبیت خود را نزد مشتریان ازدستدادهاند و در عوض، راه برای نسخههای کوچکتری هموار شده که لااقل از قابلیت جابهجایی باری به وزن ۷۰۰۰ کیلوگرم برآیند. شورولت کلرادو یک پیکاپ کوچک باقابلیت جابهجایی بارهای سنگین است که مصرف سوخت کمتری نسبت به همتایان درشت جثه تر دارد. بااینوجود علیرغم این ویژگیها و ظاهر بسیار جذاب و سرسخت، کلرادو عملکرد چندان خوبی را از خود نشان نمیدهد. امتیاز کاربران به اطمینانپذیری این ماشین ۵ از ۱۰۰ است. مشکلات اصلی کلرادو به سیستم گیربکس، سیستم برقرسانی و یکپارچگی خودرو مربوط میشوند. جانیفتادن دنده، عملکرد ضعیف سنسورها و اتصالات، خاموشی نمایشگر اطلاعات سرگرمی و شنیدن سروصداهای مختلف از سوی بدنه، ایراداتی هستند که مالکین را وادار له مراجعه به تعمیرگاهها میکنند. کلرادو تاکنون یکمرتبه برای رفع نواقص جمعآوری شده و هزینه نگهداری سالانه آن حدود ۵۹۹ دلار تخمین شده است.
مدل ۲۰۱۹ فورد F-350 با امتیاز اطمینانپذیری ۴ از ۱۰۰
پیکاپهای هوی دیوتی و سنگین همچون شورولت و جیامسی ۳۵۰۰ برای رسیدگی به کارهای سخت طراحی شدهاند. فورد نیز مدل F-350 را برای رقابت با این خودروها ساخته است که از بسیاری جهات یک پیکاپ قابل بهحساب میآید. این ماشین از قابلیت یدککشی ۳۵۰۰۰ کیلوگرم برخوردار بوده و میتواند باری به وزن ۷۶۴۰ کیلوگرم را بهراحتی جابهجا کند. بااینوجود، مشکلات متعدد F-350 باعث شده کاربران از آن مأیوس شوند و به اعطای امتیاز اطمینانپذیری ۴ از ۱۰۰ اکتفا کنند. بزرگترین ایراد فورد F-350 به موتور و گیربکس آن وارد شده است. خریداران همچنین از عملکرد سیستم برقرسانی، بدنه و سیستم تعلیق خودرو نیز ابراز نارضایتی کردهاند. با ۱۵ مرتبه جمعآوری، هزینه تعمیر سالانه ۱۳۰۴ دلار و هزینه تعمیر دهساله ۱۵۶۸۵ دلار، مدل ۲۰۱۹ فورد F-350 بدون شک ماشینی است که نباید به سراغ خرید آن رفت.
مدل ۲۰۲۱ فورد F-150 هیبرید با امتیاز اطمینانپذیری ۴ از ۱۰۰
انتقال به وسایل نقلیه برقی از دیدگاه مصرفکننده فرایندی ساده است، اما سازندگان خودروهای پیکاپ هنوز هم با مشکلات متعددی دراینخصوص دستوپنجه نرم میکنند. دلیل این موضوع نیز بسیار واضح و روشن است؛ برقیسازی یک فناوری جدید بهحساب میآید که جای تعجبی ندارد اگر طراحیهای اولیه چه با پیشرانه هیبریدی و چه با پیشرانه تمام برقی با ایراداتی همراه باشند. با این اوصاف، چنین بهانهای برای بسیاری از مصرفکنندگان قابلقبول نیست، مخصوصاً اگر با برند مطرحی همچون فورد سروکار داشته باشند. اگرچه پیکاپ F-150 هیبریدی از بسیاری لحاظ مورد تمجید قرار گرفته، ولی امتیاز اطمینانپذیری که از سوی مشتریان دریافت کرده، ۴ از ۱۰۰ است. گیربکس، سیستم رانندگی، اجزای الکتریکی و یکپارچگی بدنه، مشکلاتی هستند که مالکین مدل ۲۰۲۱ پیکاپ F-150 فورد را از خرید خود پشیمان کردهاند. این ماشین تاکنون ۱۸ بار جهت رفع نواقص فراخوانی شده است. هزینه نگهداری سالانه و دهساله آن نیز به ترتیب به ۷۸۸ و ۱۰۹۹۰ دلار میرسد.
مدل ۲۰۰۴ نیسان Titan با امتیاز اطمینانپذیری ۱ از ۱۰۰
صدرنشین لیست نامطمئنترین پیکاپهای موجود در بازار به برند خوشنام و معروف نیسان تعلق دارد. اگرچه اطلاعات کافی در مورد نیسان تایتان در وبسایت Consumer Reports وجود ندارد، ولی باتوجهبه میزان رضایت ۱ از ۵ خریداران، میتوان پایینترین اطمینانپذیری را به این خودرو اختصاص داد. پیشرانه تایتان شامل مشکلات رایج در اکثر پیکاپها میشود، ولی محور محرک عقب بهعنوان یک مشکل جدی و ثابت گزارش شده است. با نشت روغن اکسل، قسمت پشتی آن قفل شده و هزینه تعمیر هنگفتی را بر دوش مالک قرار میدهد. در هنگام رانندگی نیز سروصدای بیش از حد از سمت موتور به گوش میرسد که در مسیرهای طولانی باعث کلافگی راننده میشود. با تمام این اوصاف، هزینه تعمیرات تایتان در یک سال حدود ۵۵ دلار و در ده سال حدود ۹۱۱۶ دلار تخمین شده است. تایتان تاکنون ۷ مرتبه جمعآوری شده تا معایب آن برطرف و سپس تحویل مالک داده شود.
دیدگاهتان را بنویسید