مقدمه
اسلیپرها جزو مدلهای پرطرفدار و محبوب هستند. اسلیپر بهوسیله نقلیهای گفته میشود که در ظاهر آرام، ولی در باطن یک هیولای خشمگین و تهاجمی است، درست مثل یک گرگ در پوست بره. ولی به همان اندازه که اسلیپرها محبوبیت دارند، پیادهسازی ویژگیهای آنها در خودروهای دوچرخ کار دشواری بهحساب میآید. تنها طراحی بدنه و تناسبات یک موتورسیکلت برای تبدیل آن به یک اسلیپر چالشهای فراوانی به همراه دارد. ولی این موضوع باعث نشده تا شرکتهای مطرح شانس خود را در تولید یک محصول پرطرفدار از دست بدهند. در بازار فعلی موتورسیکلتهای متنوعی از برندهای یاماها، سوزوکی، هارلی دیویدسون، تریومف و… وجود دارند که در دسته اسلیپرها قرار میگیرند. ما در این مقاله به معرفی موتورسیکلتهایی میپردازیم که ظاهری آرام ولی باطنی قدرتمند دارند.
هارلی دیویدسون Low Rider S با حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار
لیست موتورسیکلتهای در ظاهر کمسرعت با پرفورمنس بالا را با محصولی از هارلی دیویدسون آغاز میکنیم. مدل لو رایدر S نسخهای از سافتیل است که بهخاطر استفاده از پیشرانه ۱۹۱۷ سیسی میلواکیایت ۱۱۷ عملکردی فوقالعاده را از خود نشان میدهد. موتورسیکلت آمریکایی در دور موتور ۵۰۰۰ به حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار میرسد و حداکثر گشتاور ۱۷۴ نیوتن متری آن در دور موتور ۴۰۰۰ به وجود میآید. نهایت سرعت این خودروی دوچرخ در ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. هارلی دیویدسون لو رایدر S به یک باک بنزین بزرگ مجهز شده و در صورت رانندگی با سرعت استاندارد میتواند مسافت طولانی را طی کند. قیمت این موتورسیکلت از ۲۰۴۹۹ دلار آغاز میشود.
یاماها XSR900 با حداکثر قدرت ۱۱۷.۴ اسب بخار
مدل MT-09 یاماها در حال حاضر یکی از بهترین موتورسیکلتهای اسپرت در کلاس نیکد بهحساب میآید که در طول سالها توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. شرکت ژاپنی لباس جدیدی بر تن MT-09 کرده و مدل XSR900 را به عرضه درآورده است. البته XSR900 چند تفاوت جزئی با MT-09 دارد که از جمله آنها میتوان به وزن و طول بازوی شناور اشاره کرد. موتورسیکلت ۱۹۳ کیلوگرمی میتواند به حداکثر سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت برسد و تجربه سواری هیجانانگیزی را به راننده انتقال دهد. این پرفورمنس به لطف پیشرانه ۸۸۹ سیسی ۳ سیلندر به وجود آمده که حدود ۱۱۷.۴ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. مدل XSR900 یاماها باقیمت پایه ۱۰۵۹۹ دلار در بازار یافت میشود.
ایندیان Chieftain PowerPlus 112 با حداکثر قدرت ۱۲۶ اسب بخار
ایندیان با تعبیه پیشرانه پاورپلاس ۱۱۲ در چیفتین، پرفورمنس این موتورسیکلت را به سطح بالاتری ارتقا داده است. این پیشرانه ۱۸۳۵ سیسی با دو سیلندر ۶۰ درجه به موتورسیکلت آمریکایی اجازه میدهد با ۱۲۶ اسب بخار قدرت در جاده بتازاند و در دور موتور ۳۶۰۰ به حداکثر گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر برسد. سیستمهای ترمز ضد قفل در پیچها، کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی، ترمزهای الکترونیکی، کروز کنترل، رادار نقطه کور، چراغ هشدار عقب و سیستم هشدار برخورد از عقب، مهمترین تجهیزات ایندیان چیفتین پاورپلاس ۱۱۲ هستند. این موتورسیکلت باقیمت ۲۶۴۹۹ دلار به فروش میرسد.
هوندا CB1000R Black Edition با حداکثر قدرت ۱۴۳.۵ اسب بخار
هوندا CB1000R بلک ادیشن یکی دیگر از موتورسیکلتهای آرام و در ظاهر کمسرعت است که زیر دستان رانندگان حرفهای به یک هیولای خشمگین با پرفورمنس بالا تبدیل میشود. هوندا در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت با ایجاد تغییر در طراحی CBR1000R مسیر کاملاً جدیدی را در پیش گیرد و موتورسیکلت نیکد فعلی را در سال ۲۰۱۸ روانه بازار کرد. ظاهر نئو ریتروی CB1000R جدید تفاوت بسیاری نسبت به مدل قبلی دارد و تلفیقی از مینیمالیسم و شناور بودن را به نمایش میگذارد. البته پیشرانه بهکاررفته در این موتورسیکلت، همان پیشرانه قدیمی در CBR1000RR است که با اعمال اصلاحات قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۱۴۳.۵ اسب بخار و ۱۰۴ نیوتن متر کاهشیافته تا در عوض سرعت تعویض دنده و واکنشدهی بهبود پیدا کند. بااینوجود، حداکثر سرعت هوندا CB1000R بلک ادیشن به ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت میرسد. قیمت پایه این دوچرخ ژاپنی از ۱۲۹۹۹ دلار آغاز میشود.
سوزوکی GSX-S1000GX+ با حداکثر قدرت ۱۵۲ اسب بخار
سوزوکی GSX-S1000GX+ نهتنها نامی طولانی را یدک میکشد، بلکه دارای یک لیست بلندبالا از ویژگیها و تجهیزات در کلاس خود است. سوزوکی با تولید این موتورسیکلت قصد داشت از رقبای هم دوره خود پیشی بگیرد و البته بهراحتی به هدف خود دست پیدا کرد. علاوه بر تجهیزات الکترونیکی، GSX-S1000GX+ شامل ویژگیهایی مثل تعلیق الکترونیکی فعال، سیستم کنترل کشش فعال، کروز کنترل و سیستم ترمزی میشود که از بالا آمدن چرخ عقب حین ترمزگیری در سراشیبیها جلوگیری میکند. پیشرانه ۹۹۹ سیسی ۴ سیلندر خطی از فناوری خنکسازی مایع و DOHC بهرهمند بوده و قادر به تولید ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۰۶ نیوتن متر گشتاور است. به لطف این پیشرانه، سرعت موتورسیکلت به ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت میرسد. نسخه پایه سوزوکی GSX-S1000GX+ دارای برچسب قیمت ۱۸۵۹۹ دلاری است.
دوکاتی Diavel V4 با حداکثر قدرت ۱۶۸ اسب بخار
یکی دیگر از موتورسیکلتهایی که در ظاهر کمسرعت و در باطن هیولای پرفورمنس است، محصولی از شرکت ایتالیایی دوکاتی به شمار میآید. دیاول V4 قوای محرکه خود را از پیشرانه ۱۱۵۸ سیسی ۴ سیلندر ۹۰ درجه گرنتوریسمو دریافت میکند که ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه ضمن حفظ پرفورمنس، فاقد معایب و کاستیهای مدلهای دسمودرومیک است. دوکاتی همچنین از میللنگ ناهمسوگرد در دیاول V4 استفاده کرده که بیشتر در موتورسیکلتهای مسابقهای کاربرد دارد و موجب بهبود فرمانپذیری میشود. دیاول V4 عملکردی فوقالعاده را حین حرکت در پیچها با سرعت بالا از خود نشان میدهد و حداکثر سرعت آن در مسیر مستقیم در ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. نسخه پایه این موتورسیکلت ۲۷۱۹۵ دلار قیمت دارد.
بامو S 1000 XR با حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار
بامو S 1000 XR نسخه پایه S 1000 RR بهحساب میآید و از لحاظ قوای محرکه در جایگاه پایینتری نسبت به مدل دوم قرار میگیرد. مدل XR از همان پیشرانه بهکاررفته در RR استفاده میکند، ولی بامو با اعمال تغییراتی در آن باعث شده قدرت و گشتاور به ترتیب به ۱۷۰ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتن متر برسد. به لطف این پیشرانه تضعیفشده، هندلینگ موتورسیکلت بهبودیافته و دو سرنشین میتوانند لذت رانندگی با حداقل سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنند. البته پیشرانه تنها قطعه مشترک با نسخه سوپر اسپرت نیست. رینگها، تایرها و ترمزهای S 1000 XR نیز از نسخه RR گرفته شدهاند. این موتورسیکلت همچنین دارای تعلیق الکترونیکی، سیستم ترمز ضد قفل قابلتعویض، استارت بدون کلید و چراغ جلو باقابلیت کرنرینگ لایت است. نسخه پایه S 1000 XR باقیمت ۱۷۹۹۵ دلار به فروش میرسد.
کیامتی 1390 Super Adventure S Evo با حداکثر قدرت ۱۷۳ اسب بخار
بسیاری افراد از ظاهر مدل ۱۳۹۰ سوپر ادونچر S Evo خوششان نمیآید، البته به شرطی که مجال نگاهکردن به آن را داشته باشند. پیشرانه ۱۳۵۰ سیسی LC8 مجهز به دو سیلندر با چیدمان ۷۵ درجه، قوای محرکه این موتورسیکلت را تأمین کرده و به آن اجازه میدهد با ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور در جاده بتازاند. این دوچرخ اتریشی از گیربکساتوماتیک AMT بهره میگیرد و لذت سواری هیجانانگیز و فوقالعادهای را به سرنشین انتقال میدهد. کیتیام ۱۳۹۰ سوپر ادونچر اس ایو میتواند بهسرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
تریومف Rocket 3 Storm با حداکثر قدرت ۱۸۰ اسب بخار
راکت ۳ استورم خودرویی با ظاهری آرام و منش هیولایی است که از بزرگترین پیشرانه بهکاررفته در موتورسیکلتهای تولیدی جهان استفاده میکند. تریومف ضمن افزایش قدرت و اندازه، وزن پیشرانه را کاهشیافته تا راکت ۳ استورم به یک کروزر قدرتمند واقعی تبدیل شود. بدین ترتیب پیشرانه ۲۴۵۸ سیسی ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اگرچه طول این موتورسیکلت باعث شده مانوردهی در پیچها بهاندازه دیاول لذتبخش نباشد، ولی همچنان مهندسی و تجهیزات الکترونیکی آن قوانین فیزیک را به سخره میگیرند. حداکثر سرعت استورم ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت است و قیمت پایه آن از ۲۴۹۹۵ دلار آغاز میشود. تریومف راکت ۳ جیتی نهایت تجربه رانندگی با یک کروزر چاق و درشت جثه را برای سرنشین به ارمغان میآورد.
دیدگاهتان را بنویسید