مقدمه
در دهه ۲۰۰۰ میلادی، تولیدکنندگان موتورسیکلتهای اسپرت در تلاش بودند تا با عبور از محدودیتهای مهندسی، به بالاترین قدرت ممکن دست پیدا کنند. تا اواسط دهه ۲۰۰۰ چهار غول ژاپنی بهنوبت جایگاههای برتر را به خود اختصاص میدادند، اما اواخر این دهه، برندهای اروپایی نیز پا به میدان رقابت گذاشتند. خیلی زود، بازی تغییر کرد و در اوایل دهه ۲۰۱۰، قدرت ۲۰۰ اسب بخار به معیار جدید سنجش توانمندی موتورسیکلتها تبدیل شد. برای مهار چنین قدرتی، به تجهیزات الکترونیکی و ایمنی جدید احتیاج بود و اضافهشدن آنها وزن موتورسیکلتها را افزایش میداد. به همین خاطر صرفنظر از توان افزوده، رکورد سرعت در پیستها تغییر خاصی پیدا نمیکرد. بااینحال در سال ۲۰۱۵ سوپربایکهای پیشرفته به تکامل رسیدند و شرایط عوض شد. آنها با ترکیب متعادلی از قدرت باورنکردنی، شاسی پیشرفته و تجهیزات الکترونیکی فراوان روی کار آمدند و مفهوم سرعت را به نمایش گذاشتند. خوشبختانه اکثر این موتورسیکلتها هنوز هم در بازار وجود دارند و با نصف قیمت معامله میشوند. ما در این مقاله به معرفی قدرتمندترین موتورسیکلتهای اسپرت ۲۰۲۵ میپردازیم که سن آنها به ده سال رسیده است.
دوکاتی 899 Panigale با حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب بخار
لیست قدرتمندترین موتورسیکلتهای اسپرت دهساله را با مدل ۸۹۹ پانیگاله آغاز میکنیم که بر خلاف سایز موتورسیکلتهای ذکرشده در مقاله، به پیشرانه ۲ سیلندر پیشرفته مجهز است. موتور ۹۰ درجه ۸۹۸ سیسی که با فناوری خنکسازی مایع تنظیم دما میشود، حدود ۱۴۸ اسب بخار قدرت آزاد میکند که رقم قابلتوجهی نسبت به راندمان پیشرانههای ۲ سیلندر معمولی بهحساب میآید. پانیگاله ۸۹۹ شاید یک ماشین دوچرخ قدیمی به نظر برسد، ولی چه در زمان خود و چه در حال حاضر در دسته قدرتمندترین موتورسیکلتها قرار میگیرد. باگذشت زمان، قیمت ۸۹۹ پانیگاله کاهش پیدا کرده و در محدوده ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار تعریف میشود. بااینحال موتورسیکلت ۱۶۹ کیلوگرمی هنوز هم بهعنوان یک گزینه ارزشمند در بازار حضور دارد.
سوزوکی GSX-R750 با حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب بخار
نخستین محصول سوزوکی در لیست موتورسیکلتهای اسپرت دهساله در ۲۰۲۵، GSX-R750 نام دارد. بسیاری از کارشناسان حوزه و رانندگان حرفهای، از GSX-R750 یا همان جیکسر ۷۵۰ بهعنوان بهترین سوپر اسپرت در تمام ادوار یاد میکنند. سوزوکی از زمان عرضه تاکنون تغییر خاصی روی ساختار جیکسر ۷۵۰ اعمال نکرده و همین موضوع، برتری مهندسی و همینطور عدم علاقه شرکت ژاپنی به شرکت در مسابقات را به اثبات میرساند. آخرین بهروزرسانی این موتورسیکلت به سال ۲۰۱۱ بازمیگردد. این مدل هنوز هم جزو بهترینهای بازار است و موتور ۷۴۹ سیسی و شاسی بادوام آن بهخوبی روز اول کار میکنند. جیکسر ۷۵۰ حدود ۱۷۹ کیلوگرم وزن داشته و هندلینگ فوقالعاده دقیق و راحتی دارد. با برچسب قیمت ۸ الی ۱۰ دلار، موتورسیکلت اسپرت ژاپنی یک انتخاب ایدهآل برای افراد علاقهمند به سواری هیجانانگیز است.
هوندا CBR1000RR Fireblade با حداکثر قدرت ۱۷۴ اسب بخار
در سال ۲۰۱۲، فایربلید بهروزرسانی شد، اما اکثر رانندگان دلیل دیگری برای انتخاب این مدل از بین رقبای مختلف داشتند. موتورسیکلتهای مجهز به پیشرانه ۱ لیتری معمولاً موقعیت سواری ناراحتکنندهای دارند و اکثر آنها برای رانندگی در پیستهای موتورسواری طراحی شدهاند. اما هوندا CBR1000RR فایربلید اینطور نیست و آسودگی حین رانندگی، این مدل را به موتورسیکلت اسپرت بهتری در دنیای واقعی تبدیل میکند. فایربلید حدود ۲۰۵ کیلوگرم وزن داشته و در محدوده قیمت ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار به فروش میرسد. قوای محرکه این دوچرخ ژاپنی بهوسیله پیشرانه ۹۹۹ سیسی ۴ سیلندر تأمین میشود که ۱۷۴ اسب بخار قدرت آزاد میکند.
سوزوکی GSX-R1000 با حداکثر قدرت ۱۸۳ اسب بخار
یکی دیگر از قدرتمندترین موتورسیکلتهای اسپرت دهساله در ۲۰۲۵ بازهم به سوزوکی تعلق دارد و با نام GSX-R1000 یا جیکسر ۱۰۰۰ شناخته میشود. این موتورسیکلت نخستین بار در سال ۲۰۰۱ روانه بازار شد و سوزوکی در سال ۲۰۰۹ آن را بهروزرسانی کرد. در سال ۲۰۱۵، جیکسر ۱۰۰۰ از لحاظ قدرت در جایگاه پایینتری نسبت به رقبا قرار داشت، ولی شاسی فوقالعاده باعث شده این موتورسیکلت ژاپنی تا به امروز به عنوان یک موتورسیکلت رقابتی در بازار باقی بماند. همانند مدلهای قدرتمندتری مثل آپریلیا و کاوازاکی، سوزوکی GSX-R1000 نیز در بازه قیمت ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار معامله میشود. پیشرانه ۹۹۹ سیسی ۴ سیلندر مجهز به فناوری خنکسازی مایع با تولید ۱۸۳ اسب بخار قدر،ت، وظیفه به حرکت درآوردن موتور ۲۰۳ کیلوگرمی را بر عهده دارد.
یاماها YZF-R1M با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار
لیست قدرتمندترین موتورسیکلتهای اسپرت دهساله ۲۰۲۵ را با یاماها YZF-R1M ادامه میدهیم. در سال ۲۰۱۵، یاماها از افزودن R1M به خط تولید خود خبر داد. این موتورسیکلت به پیشرانه CP2 مجهز شد که از قبل با تولید گشتاور شگفتانگیز و حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت، توانمندی و موفقیت خود را به اثبات رسانده بود. یاماها در ساخت R1M تنها به کاربرد CP2 بسنده نکرد و محصول خود را با سیستم تعلیق مسابقهای و قطعات فیبرکربنی در دسترس مشتریان قرار داد. این موتورسیکلت در محدوده قیمت ۱۶ الی ۱۸ هزار دلار معامله میشود.
بیامو S 1000 RR با حداکثر قدرت ۱۹۸ اسب بخار
زمانی که بیامو در سال ۲۰۰۹ وارد رقابت سوپربایکها شد، مدل S 1000 RR در ششمین سال تولید خود به سر میبرد. این موضوع نشان میدهد که موتورسیکلت آلمانی در آن دوران از لحاظ فناوری و پرفورمنس، در جایگاه بالاتری نسبت به سایز مدلهای موجود در بازار قرار داشت. با تمام این اوصاف، S 1000 RR یک موتورسیکلت کامل نبود. حتی در سال ۲۰۱۵ نیز انتقاداتی در مورد اطمینانپذیری پایین به این محصول وارد میشد. با این وجود، قدرت موتورسیکلت آلمانی انکارناپذیر است و هنوز هم طرفداران خود را دارد. بیامو S 1000 RR به پیشرانه ۹۹۹ سیسی ۴ سیلندر مجهز بوده و با ۱۹۸ اسب بخار قدرت در جاده میتازاند. با پرداخت ۱۲ الی ۱۴ هزار دلار میتوان پشت فرمان این موتورسیکلت نشست و از سواری با آن لذت برد. مشابه با ادعایی که در مورد موتورسیکلتهای ایتالیایی آن دوره مطرح میشود، اگر S 1000 RR به درستی کار کند، بدون رقیب خواهد بود.
آپریلیا RSV4 Factory با حداکثر قدرت ۲۰۱ اسب بخار
همانند موتورسیکلت بیامو، نخستین نمونههای RSV4 نیز با مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان دست و پنجه نرم میکردند. اگرچه اکثر این مشکلات در سال ۲۰۱۵ برطرف شدهاند، اما بازهم خریداران در انتخاب این موتورسیکلت، تردید دارند. این موضوع به تنهایی باعث شده ماشینهای دوچرخ شگفتانگیز آپریلیا با قیمتی پایینتر از حد معقول، به فروش برسند. با این حال، موتورسواران حرفهای از ارزش واقعی RSV4 مطلع هستند و از چنین فرصتی برای خرید محصول استفاده میکنند. قیمت آپریلیا RSV4 فکتوری بین ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار است. این موتورسیکلت از پیشرانه ۱ لیتری ۴ سیلندر استفاده میکند و وزن آن به ۲۰۸ کیلوگرم میرسد.
دوکاتی 1299 Panigale با حداکثر قدرت ۲۰۵ اسب بخار
در هنگام عرضه مدل ۱۲۹۹، دوکاتی به خوبی بر این حقیقت واقف بود که دوران پیشرانههای دو سیلندر ۴۵ درجه و ۹۰ درجه به پایان رسیده است. در واقع ۱۲۹۹ پانیگاله آواز قوی پیکربندی V-Twin در محصولات دوکاتی به شمار میآید و به همین خاطر میتوان روی توانمندی آن حساب باز کرد. پیشرانه ۱۲۸۵ سیسی قادر به تولید ۲۰۵ اسب بخار قدرت است و ۱۲۹۹ را در لیست قدرتمندترین موتورسیکلتهای اسپرت دهساله در سال جاری قرار میدهد. دوکاتی 1299 Panigale در محدوده قیمت ۱۴ الی ۱۶ هزار دلار به فروش میرسد.
کاوازاکی Ninja ZX-10R با حداکثر قدرت ۲۰۷ اسب بخار
کاوازاکی نینجا ZX-10R یک موتورسیکلت ۲۰۲ کیلوگرمی با سرعت خیرهکننده است که در هنگام عرضه توانست شور و هیجان بسیاری را در دل اسپرتبازها به وجود آورد. در آن زمان، هیچ موتورسیکلتی نمیتوانست در جاده به گرد پای ZX-10R برسد. نینجا با موتور ۹۹۸ سیسی ۴ سیلندر خود در بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ برنده مسابقات قهرمان WorldSBK بود و در نهایت جای خود را به مدل ZX-10RR داد. کاوازاکی نینجا ZX-10R بین ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
اموی آگوستا F4 RV با حداکثر قدرت ۲۱۲ اسب بخار
قدرتمندترین موتورسیکلت اسپرت که در سال ۲۰۲۵ دهساله شده، مدل F4 RV متعلق به شرکت اموی آگوستا است. تنها ۲۵۰ نمونه از این موتورسیکلت ساخته شده و میتوان گفت که F4 RV یک آیتم کلکسیونی در نظر گرفته میشود. این موتورسیکلت زیبا و جذاب در محدوده قیمت ۳۰ الی ۴۰ هزار دلار به فروش میرسد و جالب اینکه ارزش F4 RV برای کلکسیونرها بسیار بالاتر است. با ۱۷۹ کیلوگرم وزن و پیشرانه ۹۹۸ سیسی ۲۱۲ اسب بخاری، موتورسیکلت اسپرت آگوستا پرفورمنس بینظیری را در جاده به نمایش میگذارد.
دیدگاهتان را بنویسید