مقدمه
طراحیهای بسیار جذابی که در خودروهای برقی ظاهر شده، عصر جدیدی را برای دنیای خودروسازی به ارمغان آوردهاند. مهندسین و طراحان آزادی بیشتری در افزایش پکیجها و تناسبها دارند، هرچند بازهم پایبند محدودیتهایی هستند که اثر منفی روی آئرودینامیک خودرو و در نتیجه مصرف سوخت میگذارد. نتیجه این پایبندی، تولید وسیله نقلیه الکتریکی با ظاهر آیندهنگرانه و سرعت بیشتر نسبت به همتایان بنزینی خود است. در اکثر موارد، خودروهای الکتریکی پرسرعتتر از مدلهای ICE هستند، ولی نمونههایی وجود دارند که لزوماً روی پرفورمنس متمرکز نیستند. اگر به دنبال خودرویی هستید که سواری نرم و آرامی داشته باشد، ولی در ظاهر چالاک و پرسرعت به نظر برسد، مدلهای معرفیشده در این مقاله مخصوص شما هستند.
پورشه Taycan با شتاب صفر تا صد ۵.۱ ثانیهای
لیست خودروهای برقی که تنها در ظاهر چالاک هستند را با پورشه تایکان آغاز میکنیم. نسخه پایه تایکان با باتری استاندارد در مقایسه با رقبای خود یک ماشین معمولی و کمسرعت است. این خودرو از یک موتور مغناطیس دائمی استفاده میکند که با ۴۰۲ اسب بخار قدرت، چرخهای عقب را به حرکت درمیآورد. گشتاور ۳۳۲ نیوتن متری این موتور، شتاب صفر تا صد ۵.۱ ثانیهای را برای تایکان رقم میزند. با حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت میتوان گفت پورشه تایکان یک خودروی جالبتوجه و ارزشمند است، ولی بهاندازه ۱۰۰ هزار دلار. بااینوجود پرفورمنس پایین، مدل پایه تایکان به سبب تعادل و ظاهر جذاب مورد تحسین و تمجید قرار میگیرد.
بامو i5 eDrive40 با شتاب صفر تا صد ۵.۷ ثانیهای
یکی دیگر از خودروهای برقی که تنها ظاهر چالاک و پرسرعتی دارد، بامو i5 eDrive40 است. این ماشین یک سدان سایز متوسط متمایز بهحساب میآید، ولی طراحی زاویهدار و آیندهنگرانه باعث شده در نگاه اول، یک محصول پرفورمنس به نظر برسد. پیشرانه بهکاررفته در مدل پایه i5 تنها ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که در نتیجه آن، سرعت خودرو به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتاب صفر تا صد آن در مدتزمان ۵.۷ ثانیه اتفاق میافتد. این ارقام تنها در صورتی قابلتوجه هستند که با نمونه بنزینی مقایسه شوند.
بامو i4 eDrive35 با شتاب صفر تا صد ۵.۸ ثانیهای
بامو i4 eDrive35 کم قدرتترین خودرو الکتریکی مبتنی بر CLAR است. جدیدترین مدل این ماشین از یک موتور الکتریکی با ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و با کمکگیربکس تک سرعته اتوماتیک، چرخهای عقب را به حرکت میاندازد. این ماشین تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و شتاب صفر تا صد را در مدتزمان ۵.۸ ثانیه برآورده میسازد. این نتایج شاید برای سدانی باقدرت کمتر از ۳۰۰ اسب بخار قابلملاحظه به نظر برسند، ولی کمتر از حد استاندارد خودروهای برقی است.
تسلا مدل ۳ با شتاب صفر تا صد ۵.۸ ثانیهای
تسلا مدل ۳ یکی دیگر از ماشینهای برقی با ظاهر چالاک و سرعت پایین است که در پیکربندی پایه، شباهت بسیاری به تریم پرفورمنس دارد. پیشرانه برقی، چرخهای عقب مدل ۳ را به حرکت درمیآورد و همین موضوع باعث شده این ماشین، یک مدل پرسرعت و چالاک به نظر آید. ولی واقعیت این است که فناوری موتور مغناطیس دائمی در تسلا مدل ۳ تنها میتواند ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و نهایت سرعت ماشین را به ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت برساند. سدان آمریکایی همچنین در عرض ۵.۸ ثانیه زمان از حالت توقف بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. البته این آمار برای یک خودرو برقی شهری کاملاً کافی و مناسب هستند و قیمت نسبتاً معقولانه، مدل ۳ را به یک محصول پرفروش در سراسر دنیا تبدیل کرده است.
پولستار ۲ با شتاب صفر تا صد ۵.۹ ثانیهای
مدل پایه پولستار ۲ نیز همانند تسلا مدل ۳، به سیستم انتقال قدرت محور عقب یا همان RWD مجهز است تا ضمن بهبود هندلینگ، جذابیت بیشتری در بازار پیدا کند. پیشرانه بهکاررفته در پولستار ۲ با ۲۹۹ اسب بخار قدرت و ۸۵۶ نیوتن متر گشتاور و همینطور با کمکگیربکس تکمرحلهای اتوماتیک، شتاب صفر تا صد ۵.۹ ثانیهای را برای خودرو رقم میزند. سرعت پولستار ۲ در ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. بد نیست بدانید پولستار در اصل، واحد حرفهای تیونینگ ولوو بود که در سال ۲۰۱۷ از شرکت سوئدی جدا شد. این برند امروزه فلسفه طراحی ساده و شیک را در پیش گرفته، ولی بهراحتی میتوان میراث موتور اسپرت را در زوایای مختلف پولستار ۲ مشاهده کرد. به همین خاطر بسیاری افراد با دیدن پولستار ۲ فکر میکنند که با یک ماشین پرفورمنس تمامعیار مواجه هستند.
هیوندای Ioniq 6 SE با شتاب صفر تا صد ۶ ثانیهای
در طراحی آیونیک ۶ اسای، هیوندای روی آئرودینامیک تمرکز کرده و ظاهری را به وجود آورده که گویی با الهام از پورشه ۹۱۱ طراحی شده است. قسمت عقب ماشین حالت محدبی دارد، خطوط دینامیکی متعددی روی بدنه دیده میشود و اینطور به نظر میرسد که آیونیک ۶ یک ماشین پرسرعت است. اما این خودرو تنها از یک موتور الکتریکی معمولی روی محور عقب استفاده میکند که ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت آیونیک ۶ SE به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد و شتابگیری صفر تا صد آن در ۶ ثانیه اتفاق میافتد. این خودرو، یکی از گرانترین گزینهها در سگمنت خود بهحساب میآید. هرچند هیوندای با اشاره به بازه پیمایشی قابلتوجه و صرفهجویی در مصرف انرژی، چنین قیمت بالایی را بهخوبی توجیه کرده است.
مینی Cooper SE با شتاب صفر تا صد ۶ ثانیهای
طراحی جدیدترین مینی کوپر SE ترکیب چشمنوازی از آیندهنگری و پرفورمنس بوده و درعینحال، ظاهر مدل اصلی را حذف کرده است. بااینوجود در نگاه اول، مینی کوپر SE یک ماشین اسپرت پرسرعت و چابک به نظر میرسد. پیشرانه تک موتوره الکتریکی این خودرو در قسمت جلوی ماشین تعبیه شده و راندمان آن ۱۸۱ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر است. شتابگیری صفر تا صد این ماشین به ۶ ثانیه زمان احتیاج دارد و حداکثر سرعت آن از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نمیرود؛ بنابراین عملکرد این خودرو را میتوان با هاچبکهای ۱۵ سال پیش مقایسه کرد.
مرسدسبنز EQE 350 Plus با شتاب صفر تا صد ۶.۲ ثانیهای
یکی دیگر از خودروهای برقی که تنها ظاهری پرسرعت و چالاک دارد، مرسدسبنز EQE 350 Plus است. در حقیقت ایکیوای ۳۵۰ پلاس یکی از لوکسترین خودروهای الکتریکی موجود در بازار به شمار میآید که البته پرفورمنس آن اندکی ناامیدکننده به نظر میرسد. موتور الکتریکی این ماشین در قسمت عقب تعبیه شده که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب انتقال میدهد. با وجود این موتور قدرتمند، شتاب صفر تا صد خودرو در مدتزمان ۶.۲ ثانیه اتفاق میافتد که رقمی پایین در مقایسه با سایر خودروهای همکلاس و هم قیمت است. یک پکیج جذاب برای مرسدسبنز EQE 350 Plus عرضه شده که با رنگ انحصاری و تزیینات مشکی رنگ، ظاهر سدان آلمانی را زیباتر و چابکتر نشان میدهد، ولی تأثیری روی پرفورمنس ندارد.
نیسان Leaf با شتاب صفر تا صد ۷.۴ ثانیهای
از دیدگاه افرادی که با حوزه خودرو آشنایی ندارند، نیسان لیف یک مدل پرفورمنس است. پویایی و رینگهای آلومینیومی آئرودینامیک، گریل V شکل الهام گرفته شده از GT-R و خط سقف شناور، باعث میشوند لیف یک خودروی پرسرعت به نظر آید. ولی در عمل لیف فاصله زیادی با یک ماشین چابک دارد. موتور الکتریکی مغناطیس دائمی که در زیر کاپوت جاسازی شده، تنها ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید میکند و حداکثر سرعت خودرو را به ۲۱۹ کیلومتر بر ساعت میرساند. گشتاور ۳۲۰ نیوتن متری موتور نیز شتاب صفر تا صد ۷.۴ ثانیهای را برای سدان ژاپنی رقم میزند. با تمام این اوصاف، لیف بهعنوان یک خودروی الکتریکی کُند، طرفداران بسیاری داشته و جزو محصولات پرفروش شرکت ژاپنی است.
فیات 500e با شتاب صفر تا صد ۸.۵ ثانیهای
و اما فیات 500e در صدر جدول کندترین خودروهای برقی قرار میگیرد. این هاچبک کوچک و جمعوجور، دارای عناصر طراحی خاص شبیه به خودروی پرفورمنس آبارث است و همین موضوع باعث شده بیننده آن را با یک ماشین چابک و قدرتمند اشتباه بگیرد. در حقیقت شتاب فیات ۵۰۰ الکتریکی از نسخه بنزینی آن نیز کمتر است. موتور مغناطیس دائمی این خودرو با ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور، چرخهای جلو را به حرکت درآورده و حداکثر سرعت ماشین را به تنها ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت میرساند. فیات e500 در مدتزمان ۸.۵ ثانیه از حالت توقف به مرز سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که بههیچوجه، یک شتاب قابلملاحظه و هیجانانگیز نیست. البته آزمایشهای متعدد نشان میدهند که شتاب این خودروی ایتالیایی در شرایط مساعد به ۷.۸ ثانیه کاهش پیدا میکند، ولی در جادههای پرترافیک شهری نباید چندان روی این عدد حساب کرد.
دیدگاهتان را بنویسید