مقدمه
صنعت خودروسازی جهان رو به سبزشدن و برقیسازی پیش میرود. پیشرفت تکنولوژی، کمبود سوختهای فسیلی و محافظت از محیطزیست با کاهش آلایندهها، از جمله دلایلی هستند که باعث شدهاند شرکتهای مطرح جهان بهتدریج از تولید خودروهای بنزینی دست کشیده و پا به عرصه برقیسازی یا دستکم هیبریدی کردن خودروها بگذارند. اهمیت خودروهای کممصرف و پاک به حدی است که حتی شرکتهای دولتی و خصوصی ایران نیز در تلاش برای افزودن خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی به سبد محصولات خود هستند.
اگرچه تا چند سال پیش به سبب نبود امکانات و زیرساختهای لازم، عرضه خودروهای پلاگین هیبریدی یا برقی به بازار کشور توجیه خاصی نداشت، ولی حالا با تلاش شرکتهای دانشبنیان و تکنولوژیکی همچون مپنا، راه برای ورود خودروی برقی یا لااقل پلاگین هیبریدی باز شده است. با اینکه هماکنون تعداد انگشتشماری خودرو با پیشرانه پلاگین هیبرید توسط خودروسازان و مونتاژکاران داخلی معرفی شده، ولی باتوجهبه آزادسازی واردات خودرو، به نظر میرسد در آینده شاهد رونمایی از محصولات جدیدی باشیم. در ادامه، نگاهی جزئی به مشخصات خودروهای پلاگین هیبرید حاضر در بازار ایران میاندازیم.
کراساوور میتسوبیشی اوتلندر آرین پارس
قدیمیترین خودرو پلاگین هیبرید در بازار ایران، میتسوبیشی اوتلندر است که توسط آرین موتور، درست یک سال قبل از اجرای قانون منع واردات خودرو، روانه بازار شد. البته آرین موتور باعرضه اوتلندر، ریسک بزرگی را پذیرفت، چراکه در آن زمان عموم افراد از مزایای خودروهای پلاگین هیبریدی غافل بوده و البته زیرساختهای لازم برای چنین خودرویی نیز چندان وجود نداشت. هرچند باتری اوتلندر با برق شهری نیز شارژ میشد، ولی به سبب محدودیتها و همینطور قیمت بالا، این ماشین تنها مورد استقبال قشر خاصی از خریداران قرار گرفت.
اوتلندر پلاگین هیبرید به یک موتور ۲ لیتری بنزینی ۴ سیلندر با توان ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۹۱ نیوتن متر و دو موتور الکتریکی مجهز است که در مجموع، ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مشخصات از طریق گیربکس CVT به چهارچرخ انتقالیافته و باعث حرکت ماشین میشود. اوتلندر میتواند در مدتزمان ۱۱ ثانیه از حالت سکون بهشتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. موتورهای برقی این خودرو از پیمایش مسافت ۵۲ کیلومتری با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پشتیبانی میکنند. البته حداکثر سرعت خودرو به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. از دیگر مشخصات اوتلندر میتوان به مصرف سوخت ترکیبی ۱.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اشاره کرد. خودروی ژاپنی اگرچه در سال ۲۰۱۶ تولید شده، ولی از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پیروی میکند و به تنوع وسیع آپشنها و امکانات ایمنی و رفاهی مجهز است.
کراساوور فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس پلاگین هیبرید مدیران خودرو
مدیران خودرو بهتازگی از نخستین محصول پلاگین هیبریدی مونتاژی خود به نام Tiggo 8 pro e+ رونمایی کرده است. این محصول با برند فونیکس و در راستای توسعه خودروهای پاک و سبز و همینطور حمایت از کاربرد انرژیهای جدید در صنعت خودرو روانه بازار میشود. پلاگین هیبرید تیگو ۸ بهعنوان محصول سال ۲۰۲۳، ظاهری جذاب و البته شبیه به اکثر خودروهای چینی موجود در بازار داشته و پیشرانه هیبریدی آن شامل یک موتور بنزینی و دو موتوربرقی میشود. موتور بنزینی با حجم ۱.۵ لیتر از نوع ۴ سیلندر توربوشارژ است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. موتورهای الکتریکی در مجموع ۱۷۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر به قوای پیشرانه اضافه میکنند. بدین ترتیب، پیشرانه ترکیبی تیگو ۸ پرو ای پلاس میتواند ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس DHT به چهارچرخ ماشین انتقال دهد.
کراساوور متفاوت فونیکس حداکثر ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و شتاب صفر تا صد آن حدود ۷.۶ ثانیه اعلام شده است. به لطف قوای هیبریدی، پیمودن صد کیلومتر جاده ترکیبی به مصرف تنها ۱.۵۵ لیتر سوخت احتیاج خواهد داشت. البته این ماشین نیز پیروی استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و نیازمند سوخت باکیفیت و سوپر است. در صورت پر بودن باک بنزین و شارژ کامل باتری، تیگو ۸ پرو e پلاس میتواند ۹۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند. موتورهای برقی بدون دخالت موتور بنزینی قادر به پیمایش ۷۵ کیلومتر مسافت هستند.
شاسیبلند دانگفنگ فنگون E5 بهمن موتور
شاسیبلند فنگون E5 نسخه هیبریدی دانگفنگ ۵۸۰ است که تحت برند جدید BM Cars توسط بهمن موتور راهی بازار ایران میشود. این ماشین محصول سال ۲۰۲۳ بوده و ظاهری جذاب، اسپرت و تهاجمی دارد. فنگون E5 در دسته خودروهای خانوادگی و ۷ نفره قرار میگیرد که بهتازگی محبوبیت بسیاری در بین مشتریان ایرانی پیدا کرده است.
پیشرانه پلاگین هیبریدی فنگون E5 که در چین با نام لاندیان نیز شناخته میشود، از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری و سیستم برقی DHT300 تشکیل شده که محصولی از شرکت فودی (زیرمجموعه BYD) بهحساب میآید. موتور بنزینی ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد و در کنار موتوربرقی، حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ماشین میتواند در مدتزمان ۲.۹ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی حدود ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. در صورت پر بودن باک بنزین و شارژ کامل باتری، E5 مسافتی حدود ۱۱۵۰ کیلومتر را بدون نیاز به شارژ یا سوخترسانی مجدد طی میکند. بازه پیمایشی بدون دخالت موتور بنزینی حدود ۱۱۰ کیلومتر شده است.
کراساوور هایما 6P ایرانخودرو
کراساوور ساب کامپکت ایرانخودرو به نام هایما 6P بهتازگی رونمایی شده که نخستین محصول پلاگین هیبریدی شرکت دولتی است. این ماشین محصول سال ۲۰۲۱ بوده و نسخه جدیدتر هایما S5 محسوب میشود. این خودرو با استفاده از تکنولوژی انحصاری P2 هایما ساخته شده و از لحاظ ظاهری، از زبان طراحی بهکاررفته در S5 پیروی می کند که مدتها پیش توسط ایرانخودرو روانه جادههای ایران شد.
در زیر کاپوت خودروی ترکیبی هایما، یک سیستم پلاگین هیبریدی قرار دارد که شامل یک موتور بنزینی ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر و یک موتور الکتریکی سنکرونیزه مگنتی میشود و در مجموع، ۲۴۹ اسب بخار قدرت و ۵۲۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. موتور بنزینی بهتنهایی قادر به تولید ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور است. قوای پیشرانه از طریق گیربکس ۷سرعته دوکلاچه به چرخهای جلوی خودرو وارد شده و ماشین را به حرکت وامیدارد. کراساوور کممصرف ایرانخودرو بهشرط استفاده از هر دور موتور، در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسافت، تنها ۱.۴ لیتر بنزین مصرف میکند. موتوربرقی بهتنهایی قادر به پیمایش ۸۰ کیلومتر مسافت است. حدود ۷ ثانیه طول میکشد تا شتاب صفر تا صد ماشین برآورد شود.
دیدگاهتان را بنویسید