مقدمه
بالاخره انتظار فرارسید و آخرین کرایسلر سوار بر پلتفرم LX از خط مونتاژ برامپتون خارج شد. حدود ۱۹ سال پیش بود که خودروی کرایسلر ۳۰۰ وارد بازار شد و با ظاهر جسورانه و ابعاد بزرگ خود فرهنگ خودروسازی را برای همیشه تغییر داد. طراحان و مهندسین شرکت در این مدت بهجای آنکه تغییرات گسترده و انقلابی در خودرو ایجاد کنند، به فکر ارتقا و افزودن ویژگیهای جدید به آن بودند. در نهایت همه چیز در دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و آخرین خودروی چلنجر از خط تولید بیرون آمد.
رالف گیلس، مدیرعامل اسبق SRT که خودروهای مگنوم، ۳۰۰ و چلنجر را روی پلتفرم LX طراحی کرده بود، با انتشار پستی در رسانههای اجتماعی خود، خاطرات این پلتفرم را دوباره زنده کرد و عملکرد بینظیر آن را مورد ستایش قرارداد. ما نیز در ادامه به معرفی خودروهای آیکونیک کرایسلر میپردازیم که بر اساس پلتفرم LX ساخته شدهاند.
کرایسلر ۳۰۰
با ورود کرایسلر ۳۰۰ به بازار همه چیز آغاز شد؛ یک خودروی جذاب و خوش استایل که با الهام از کانسپت کرایسلر کرونوس ۱۹۹۸ ساخته شده بود. در واقع همکاری کرایسلر و دایملر و در نتیجه بهاشتراکگذاری قطعات و دانش این دو شرکت، باعث شد تا خودروی ۳۰۰ به یک سدان آمریکایی تمامعیار مبدل گردد. فاصله بین محوری طولانی، کابین و صندوق جادار و قدرت کافی موتور در زیر کاپوت، از جمله ویژگیهای خودروی کرایسلر به شمار میروند.
خودروی 300C (۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳)
کرایسلر ۳۰۰ تنها با موتورهای ۴ و ۶ سیلندری به بازار عرضه میشد. اما تریم لوکس این خودرو یعنی 300C از موتور همی ۵.۷ لیتری هشت سیلندر باقدرت ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۵۲۹ نیوتن متر بهره میبرد. یک گیربکس ۵سرعته اتوماتیک نیز نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. کرایسلر 300C در عرض ۶ ثانیه از حالت توقف بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. استفاده از روکش چرمی، چوب و تزیینات کرومی بینظیر به همراه رینگهای ۱۸ اینچی ظاهر شیک و جذابی به خودرو میدهد.
خودروی SRT8 (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴)
پس از آن که کرایسلر ۳۰۰ جهان را شگفتزده کرد، شرکت تصمیم گرفت نسخه SRT8 آن را نیز وارد بازار کند. واحد فناوریهای مسابقهای و خیابانی کرایسلر یا همان SRT با قراردادن موتور همی ۶.۱ لیتری ۸ سیلندر زیر کاپوت توانست قدرت ۴۲۵ اسب بخار و گشتاور ۵۶۹ نیوتن متر را برای خودرو تضمین کند. علاوه بر این، خودرو ظاهر اسپرتتری پیدا کرد و هندلینگ آن به لطف دکمههای کنترلی راحتتر شد.
دوج مگنوم
دوج مگنوم همزمان با خودروی ۳۰۰ معرفی شد و علیرغم ارائه مدلهای فوقالعاده در طی عمر کوتاه خود (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸)، هرگز توجه کافی را دریافت نکرد. عدهای معتقدند این محصول در زمان و مکان نامناسبی به دنیا معرفی شده؛ بااینحال اینطور که به نظر میرسد علاقهمندان خودرو بالاخره به ارزش این خودروی دوستداشتنی پی بردهاند.
مگنوم R/T (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸)
مگنوم R/T به لطف فضای داخلی زیاد یک خودروی خانواده به شمار میآید. این محصول سریعتر و جذابتر از مدلهای قبلی است و از موتور همی ۵.۷ لیتری هشت سیلندر باقدرت ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۵۲۹ نیوتن متر بهره میبرد. این خودرو در نسخههای دیفرانسیلعقب و دو دیفرانسیل نیز به عرضه درآمد. امروزه وجود ماشینهای عضلانی باقیمت مناسب مثل مگنوم R/T عمیقاً احساس میشود.
مگنوم SRT8 (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸)
دوج در سال ۲۰۰۶ با قراردادن موتور همی ۶.۱ لیتری هشت سیلندر زیر کاپوت و همینطور افزودن رینگهای ۲۰ اینچی، مگنوم را به یکی از جذابترین استیشن واگنهای آن زمان تبدیل کرد. این محصول ۲ تنی ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت و میتوانست در عرض ۵ ثانیه، از حالت توقف بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
دوج چارجر
نسل ششم دوج چارجر بهمحض ورود به بازار سروصدای بسیاری به پا کرد؛ چراکه عدهای وجود چهاردرب در خودروی چارجر را توهین به ارزشها و مقدسات میدانستند. این رویه تا دو هفته ادامه داشت تا اینکه خریداران متوجه شدند طراحی جدید مزایای بسیاری نسبت به مدلهای قبل دارد و از اینکه چارجر مانند یک سدان خانوادگی بود احساس رضایت کردند.
سوپر بی SRT8 (۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹)
خودروی سوپر بی SRT8 یاد و خاطره مدلهای آیکونیک اواخر دهه ۱۹۶۰ را در دلها زنده کرد. این محصول ابتدا زردرنگ بود و گلگیر و کاپوت آن طراحی مشکی داشت. سالهای بعد رنگ آبی و نارنجی نیز برای بدنه اضافه شد. این سدان عضلانی از موتور همی ۶.۱ سیلندر هشت لیتری باقدرت ۴۲۵ اسب بخار بهره میبرد و هندلینگ آن بسیار آسان است. تنها ۱۰۰۰ دستگاه از این خودرو سالانه روانه بازار شده که همگی آنها هنوز هم موردتوجه و علاقه افراد، بهخصوص کلکسیونرها هستند.
دوج چارجر واید بادی SRT هلکت دیتونا نسخه ۵۰ سالگی (۲۰۲۰)
سال ۲۰۱۵ هیچکس انتظار یک چارجر مجهز به موتور ۷۰۷ اسب بخاری را نداشت؛ اما دوج میدانست که زمان تغییر فرارسیده است. پیش از آن هیچ خودروسازی چنین قدرتی را در یک سدان آمریکایی اعمال نکرده بود. نسخههای بیشتری از چارجر در سالهای آتی به بازار معرفی شد؛ اما گل سرسبد آنها نسخه ۵۰ سالگی هلکت دیتونا بود. این محصول در رنگهای آبی، مشکی، نیکل و سفید در اختیار خریداران قرار گرفت. پیشرانه ۶.۲ لیتری هشت سیلندر سوپر شارژ نیرویی معادل ۷۱۷ اسب بخار را برای خودرو فراهم میآورد؛ اما گشتاور آن مانند نسخههای قبلی ۸۸۱ نیوتن متر بود. کابین راننده بعدها به بخیهدوزی و نشان ویژهای مجهز شد تا سرنشینان احساس خاص بودن داشته باشند.
دوج چلنجر
دوج چلنجر معروفترین خودروی ساخته شده روی پلتفرم LX است که در زمان خود توانست تغییرات بسیاری را در فرهنگ خودروسازی ایجاد کند. درست مانند سوارکاری که مهارتهای جدیدی به اسب خود میآموزد، مهندسان و طراحان دوج نیز رفتهرفته ویژگیهای مدرنتری را به چلنجر اضافه کردند تا این خودرو به یک محصول آیکونیک و بهیادماندنی مبدل گردد.
دوج چلنجر SRT8 (۲۰۰۸)
هنگامی که دوج در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۶ برای نخستینبار از کانسپت چلنجر رونمایی کرد، عده بسیاری از حیرت انگشتبهدهان ماندند. این خودروی عضلانی با کاپوت کشیده و ظاهر جذاب دو سال بعد وارد بازار شد و توانست خیلی زود نظر افراد را به خود جلب کند. این محصول به پیشرانه همی ۶.۱ لیتری هشت سیلندر و گیربکس ۵سرعته اتوماتیک مجهز شده و نیروی آن معادل ۴۲۰ اسب بخار است.
دوج چلنجر SRT هلکت (۲۰۱۵)
سال ۲۰۱۵ بود که دانشمندان دوج باپشتکار و تلاش بسیار و همینطور غلبه بر محدودیتها، یک موتور همی ۶.۲ لیتری هشت سیلندری سوپر شارژ باقدرت ۷۰۷ اسب بخار و گشتاور ۸۸۱ نیوتن متر را در کاپوت چلنجر جاسازی کردند. این محصول که در نهایت باقیمت ۶۰۹۹۰ دلار و همراه با گارانتی کارخانه به بازار عرضه شد، نگاه ما به قدرت را برای همیشه تغییر داد.
چلنجر SRT دیمون (۲۰۱۸)
وقتی یک چلنجر را به موتور سوپر شارژ ۶.۲ لیتری هشت سیلندر باقدرت ۸۴۰ اسب بخار و تجهیزات مسابقه درگ مجهز کنیم، یک هیولای واقعی به وجود میآید که جنگیدن با آن دشوار و حتی نشدنی است. در واقع هدف از ساخت این ماسلکار تنها یک چیز بود: کنارزدن تمام خودروهایی که در آن روز پا به عرصه رقابت گذاشته بودند.
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ (۲۰۲۳)
ارزش بالای دیمون ۱۷۰ بارها ثابت شده است. این ماشین از پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر همی بهره میگیرد که در صورت استفاده از سوخت مناسب، ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت به وجود میآورد. آخرینمدل این خودرو به فناوری سوپر شارژ مجهز بوده و شتاب صفر تا صد را در عرض ۱.۶۶ ثانیه برآورده میسازد. آخرین نمونه از دوج چلنجر در دسامبر سال ۲۰۲۲ از خط تولید خارج شد که ۳۳۰۰ اُمین نمونه از دیمون ۱۷۰ بود. دوج چلنجر SRT دیمون نهتنها یک ماشین کلاسیک ارزشمند و قابلتحسین است، بلکه از دیدگاه بسیاری افراد، بهترین خودروی عضلانی کارخانهای بهحساب میآید.
دیدگاهتان را بنویسید