ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
2 هفته پیش
.
7 بازدید

معرفی خودروهایی که زیر سایه تسلا مدل ۳ از نظر پنهان مانده‌اند

معرفی خودروهایی که زیر سایه تسلا مدل ۳ از نظر پنهان مانده‌اند

مقدمه

تسلا مدل ۳ در حال حاضر رتبه دوم را در میان پرفروش‌ترین خودروهای برقی جهان دارد. تسلا توانست بیش از ۵۰۰ هزار خودروی مدل ۳ را در سال ۲۰۲۳ به فروش برساند و رکورد جدیدی را ثبت کند. این محصول از نظر محدوده پیمایشی، عملکرد و قیمت، بهتر از سایر رقیبان بوده و یک خودروی مقرون‌به‌صرفه است. در ادامه به معرفی خودروهایی می‌پردازیم که به لطف تسلا مدل ۳، از نظر پنهان شده و علی‌رغم ارائه قابلیت‌های فراوان و پرفورمنس عالی، مانند گذشته توجه لازم را دریافت نمی‌کنند.

نیسان Leaf به‌خاطر برد و پرفورمنس

نیسان لیف زمانی پادشاه خودروهای الکتریک به‌حساب می‌آمد و حتی توانست در دسامبر ۲۰۱۹ عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را به خود اختصاص دهد. بااین‌حال طولی نکشید که تسلا مدل ۳ به بازار آمد و بازی را عوض کرد. نیسان لیف حدود ۱۰ هزار دلار از خودروی تسلا ارزان‌تر است؛ اما از نظر محدوده پیمایشی حرفی برای گفتن ندارد. این محصول ابتدا با رنج ۷۳ مایل عرضه شد و بعدها تا ۲۲۰ مایل نیز ارتقا پیدا کرد. این در حالی است که مدل ۳ از همان اول با رنج ۲۲۰ مایل در اختیار خریداران قرار گرفت و امروزه تا ۳۴۰ مایل نیز می‌رود. نیسان لیف همچنان در بازار خودرو باقی‌مانده اما میزان فروش آن بسیار کمتر از قبل است.

شورلت Bolt به‌خاطر عملکرد باتری

خودروی برقی شورلت بولت یکی از نخستین رقیبان نیسان لیف بود و شروع پرقدرتی داشت. اما به دلیل مشکلاتی همچون فراخوان جمع‌آوری باتری، رفته‌رفته محبوبیت خود را ازدست‌داده و اکنون باید راه طولانی را برای بازگشت به دوران اوج خود بپیماید. باتری مهم‌ترین نقش را در عملکرد خودروهای برقی ایفا می‌کند و هرگونه فراخوان مربوط به آن یک خط‌قرمز بسیار بزرگ است. شرکت جنرال موتورز در جولای ۲۰۲۴ مجبور شد احتمال آتش گرفتن باتری شورلت بولت را پذیرفته و فراخوان جمع‌آوری آن‌ها را صادر کند. جالب آنکه این اتفاق پیش‌تر نیز در تاریخ خودروهای برقی جنرال موتورز رخ داده است. شرکت تسلا نیز تا کنون فراخوان‌های متعددی را در خصوص لولای کاپوت، کیسه‌های هوا و کمربند ایمنی صادر کرده اما باتری آن همواره بی‌نقص بوده است.

لوسید Air به‌خاطر قیمت و برندینگ

لوسید ایر محدوده پیمایشی خارق‌العاده‌ای دارد و مجموعه‌ای از ویژگی‌های تکنولوژیکی را در خود جای‌داده است. بااین‌حال به دلیل قیمت بالا و برندینگ ضعیف، توانایی رقابت با خودروی تسلا را ندارد. قیمت لوسید ایر تقریباً دوبرابر تسلا مدل ۳ است و افراد کمی توانایی خرید آن را دارند. این موضوع باعث شده تا نام لوسید ایر آن‌طور که باید بر سرزبان نیفتد و تبلیغ چندانی برای آن نشود. از طرف دیگر، خودروی تسلا حتی از برخی سدان‌ها و شاسی‌بلندها نیز ارزان‌تر بوده و محبوبیت بیشتری بین علاقه‌مندان خودروهای برقی دارد؛ بنابراین بدیهی است که خریداران آن را به لوسید ایر ترجیح دهند.

پورشه Taycan به‌خاطر قیمت

پورشه تایکان یک خودروی اسپرت تمام برقی است که به‌محض ورود به بازار در سال ۲۰۱۹، استانداردهای صنعت خودروسازی الکتریک را به‌کلی جابه‌جا کرد. پورشه تایکان و تسلا مدل ۳ با اینکه در دسته‌بندی متفاوتی قرار دارند، اما رقیب شایسته‌ای برای یکدیگر هستند. خودروی تایکان سرعت شارژ بالاتر و عملکرد بهتری دارد و نشان سنگین پورشه را یدک می‌کشد؛ لذا طبیعی است که قیمت بالایی داشته باشد. بااین‌وجود خودروی تسلا به لطف قیمت کمتر خود، همچنان سرعت فروش بیشتری را تجربه می‌کند؛ تا جایی که وقتی صحبت از خودروی برقی در بازار تولید انبوه به میان می‌آید، پورشه تایکان تقریباً جایی در عرصه رقابت ندارد.

ب‌ام‌و i3 به‌خاطر طراحی و محدوده پیمایشی

ب‌ام‌و i3 با طراحی نامتعارفی وارد بازار خودروهای الکتریک شد و مشکلات بسیاری را در مرحله تولید تجربه کرد. ب‌ام‌و مبلغ هنگفتی را برای تحقیق‌وتوسعه i3 کنار گذاشته بود و بالاخره توانست به فرایند تولید فیبر کربن برسد. این فرایند در خط تولید استاندارد خودرو قابل‌استفاده است. ب‌ام‌و i3 با محدوده پیمایشی پایین و قیمت بالا، نتوانست نظر علاقه‌مندان خودروهای الکتریک را به خود جلب کند و در عرض ۹ سال، تنها ۲۲۵ هزار عدد از آن به فروش رفت. این محصول در نهایت در سال ۲۰۲۱ از بازار خارج شد. جالب آنکه تسلا در همان سال توانست بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی مدل ۳ را به دست خریداران برساند.

هیوندای Ioniq به‌خاطر برندینگ و محدوده پیمایشی

هیوندای آیونیک که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد، توانست نه‌تنها در بخش خودروهای الکتریکی، بلکه در بخش پلاگین هیبریدی و باتری برقی نیز خوش درخشیده و پرچم شرکت را بالا ببرد. اگرچه تولید آیونیک امروزه متوقف شده اما راه برای خط تولید فعلی هیوندای هموارتر از همیشه است. این محصول با محدوده پیمایش ۱۷۰ مایلی خود استاندارد تازه‌ای در صنعت خودروسازی الکتریک به وجود آورد و در عرض ۶ سال، بیش از ۸۰ هزار دستگاه در ایالات متحده فروش کرد. اما هم‌زمان با رقابتی‌تر شدن بازار خودروهای برقی، پایین بود رنج آیونیک نیز بیشتر به چشم آمد و شرکت کره‌ای مجبور شد تولید خودروی برقی را متوقف کند. لازم به ذکر است که تسلا مدل ۳ علی‌رغم قیمت بالاتر، از بسیاری جهات موفق‌تر از آیونیک عملکرد.

فیات 500e به‌خاطر محدوده پیمایشی

فیات 500e ابتدا در اغلب بازارهای جهان فروخته می‌شد؛ اما پس از عرضه مدل ۲۰۱۹ کم‌کم آمریکای شمالی را ترک کرد. طراحی کوچک و برد کم ۸۱ مایلی باعث می‌شد تا خودروی ایتالیایی تنها برای مسافت‌های کوتاه شهری مورداستفاده قرار گیرد. فیات 500e در سال آخر ۳۵۰۰ عدد فروش کرد؛ درحالی‌که تسلا رکورد فروش خودروی مدل ۳ را به بیش از ۹۲ هزار دستگاه رسانده بود.

جنسیس Electrified G80 به‌خاطر قیمت و برندینگ

جنسیس Electrified G80 یک سدان سایز متوسط لوکس تمام برقی است که اگر به‌خاطر دو مشکل بزرگ نبود، می‌توانست رقیب سرسختی برای تسلا مدل ۳ باشد. مشکل اول بالاتر بودن قیمت خودروی جنسیس نسبت به تسلا بود که خود عامل دلسردکننده‌ای به‌حساب می‌آمد. مشکل دوم، فروش پایین G80 در سال ۲۰۲۳ (حدود ۱۳۳۰ دستگاه) بود که از برندینگ ضعیف شرکت ناشی می‌شد و در نهایت خودروی کره‌ای را از میدان رقابت خارج کرد. شایان‌ذکر است تسلا در همان سال، به طور میانگین بیش از ۴۴ هزار در ماه فروش داشت و در حال جابه‌جاکردن رکورد بود.

مینی Cooper SE به‌خاطر طراحی و محدوده پیمایشی

مینی کوپه SE به دلیل طراحی عجیب‌وغریب خود، جذابیت خاصی برای علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی ندارد؛ اما در سال ۲۰۲۳ موفق شد فروش خود را به بیش از ۴۵ هزار دستگاه برساند. خودروی SE به چشم بسیاری افراد یک کوپه است، نه سدان. همین برندینگ ضعیف باعث شد تا تسلا محبوبیت بیشتری پیدا کند. مشکل دیگر محدوده پیمایش ۱۱۴ مایلی است که باعث می‌شود کوپه برای رانندگی در بزرگراه مناسب نباشد. حال‌آنکه خودروی تسلا با یک‌مرتبه شارژ، تا ۳۰۰ مایل نیز توانایی حرکت در جاده را دارد.

هیوندای Ioniq 6 به‌خاطر زمان عرضه در بازار

هیوندای آیونیک ۶ نسخه آپدیت شده مدل‌های قدیمی است و ضمن ارائه برد طولانی‌تر، عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد. بااین‌حال قیمت بالای آن باعث شده تا رقیب مناسبی برای تسلا مدل ۳ نباشد. جالب است بدانید برخی خودروهای الکتریکی و نه همه آن‌ها، واجد شرایط دریافت ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال هستند. اما اگر باتری خودرو در کشور دیگری به‌جز ایالات متحده ساخته شود، شرایط دریافت اعتبار را از دست می‌دهد. باتری آیونیک ۶ ساخت کره جنوبی است و به همین خاطر شامل دریافت اعتبار فدرالی نمی‌شود. حال‌آنکه تسلا مدل ۳ به لطف باتری آمریکایی خود، واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی است و هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروی هیوندای دارد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0