ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
175 بازدید

معرفی خودروهایی که بازتاب نسل جدید ماشین‌های ژاپنی هستند

معرفی خودروهایی که بازتاب نسل جدید ماشین‌های ژاپنی هستند

مقدمه

خودروهای ژاپنی همیشه محبوب نبودند، ولی این رویه از دهه ۱۹۹۰ به بعد تغییر کرد. ماشین‌هایی مثل تویوتا سوپرا و نیسان اسکای لاین GT-R در فیلم‌هایی مثل سریع و خشمگین و بازی‌هایی مثل گرن توریسمو و عطش سرعت به شهرت رسیدند و برندهای ژاپنی به‌تدریج طرف‌داران بسیاری در سراسر جهان پیدا کردند. افسانه این مدل‌های پرفورمنس ژاپنی نسلی به نسل دیگر انتقال‌یافته و هم‌اکنون اکثر آن‌ها در مجموعه کلکسیونرها قرار دارند و به سبب قیمت بسیار بالا، دور از دسترس خریداران عادی هستند. اکثر خودروهای نمادین و آیکونیک تولیدشده توسط خودروسازان ژاپنی در نسل جدید عرضه شده‌اند، هرچند برخی آن‌ها انتظارات طرف‌داران را به طور کامل برآورده نمی‌کنند. درهرصورت، در این مقاله با خودروهایی آشنا می‌شوید که بازتاب نسل جدید ماشین‌های ژاپنی هستند. این ماشین‌ها بر اساس حداکثر سرعت مرتب‌سازی شده‌اند.

نیسان Z با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

جایگزین نیسان 370Z که مدت‌ها در انتظار عرضه آن بودیم درنهایت در سال ۲۰۲۳ روانه بازار شد تا میراث Fairlady Z را ادامه دهد. نیسان همیشه به این موضوع افتخار می‌کرده که برخلاف شرکت‌هایی مثل تویوتا، خودروهای اسپرت خود را به‌تنهایی ساخته، هرچند برای تحقق این هدف فداکاری‌هایی کرده است. مدل ۲۰۲۳ نیسان Z برخی قطعات خود را از نیسان 370Z گرفته که محصول سال ۲۰۰۸ و مبتنی بر پلتفرم قدیمی‌تر، متعلق به سال ۲۰۰۱ است. گیربکس دستی نیز به 370Z تعلق دارد. نیسان Z جدید حتی کد شاسی داخلی 370Z را نگه داشته، چراکه این ماشین در اصل نسخه بهینه‌شده از همان شاسی است. بااین‌وجود، نیسان Z یک قهرمان امروزی به‌حساب می‌آید که به کمپانی‌ها نشان داده هنوز هم می‌توان خودروهای اسپرت ساخت. موتور VR30 DDT همان موتور به‌کاررفته در مدل‌های Q50 و Q60 است که قدرت شگفت‌انگیزی تولید می‌کند. به‌علاوه، ظاهر ریتوی Z نیز یک ترکیب حماسی از مدل‌های قبل از خود را به تصویر می‌کشد.

اینفینیتی Q60 RedSport با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

همان‌طور که هیچ لکسوسی در ژاپن نیست، هیچ ماشینی با برند اینیفیتی نیز در خیابان‌های این کشور به چشم نمی‌خورد. محصولات لوکس نیسان با همان لوگوی نیسان در بازار ژاپن به فروش می‌رسند و مدل Q60 نشان اسکای لاین را به همراه دارد.  مدل‌های G35 و G37 اینفینیتی همیشه جزو خودروهای محبوب بوده‌اند و Q60 مشعل موفقیت آن‌ها را در دست گرفته است. موتور VR30 DDT به سبب اثبات پتانسیل خود در ایجاد رقم بالای اسم بخار (قدرت) به یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های ژاپنی تبدیل شده که در Q60 RedSport نیز به‌کاررفته است. کوپه Q60 از همان پلتفرم نیسان Z استفاده می‌کند که بخش عمده آن از نیسان 370Z و اینفینیتی G37 به ارث رسیده است.

لکسوس SC430 با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

هیچ خودرو لکسوسی در خیابان‌های ژاپن دیده نمی‌شود، چراکه این مدل‌های لوکس همگی دارای لوگوی تویوتا هستند. بااین‌وجود، نسل دوم SC430 که با نام تویوتا سورر (Soarer) به فروش رسید، توسط مجله Top Gear مورد انتقاد قرار گرفت و به‌عنوان بدترین خودروی ساخته‌شده در تمام ادوار شناخته شد. البته که این عقیده به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. در حقیقت کانورتیبل لوکس ژاپنی نمونه کامل و عالی از مهندسی آینده‌نگرانه و فراتر از محدوده ژاپنی‌ها بود. لکسوس SC430 برای رقابت با مرسدس SL500 ساخته شده و طرف‌داران بسیاری دارد. موتور ۸ سیلندر 3UZ-FE یکی از بهترین پیشرانه‌های تویوتا است که پرفورمنس و ماندگاری بالایی را از خود نشان می‌دهد. این موتور ۳۰۴ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور داشته و شتاب صفر تا صد SC430 را در مدت‌زمان ۵.۸ ثانیه مدیریت می‌کند.

تویوتا GR Supra با حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت

زمانی که نسل پنجم سوپرا از راه رسید، کارشناسان خودرو متوجه شدند که سوپرا در واقع همان BMW Z4 در کالبدی جدید است. تویوتا هرگز تلاش نکرد تا این حقیقت را پنهان کند، هرچند اظهار داشت که مهندسان شرکت اصلاحاتی را روی خودرو انجام داده‌اند. درهرصورت، پرفورمنس دائمی تویوتا جی‌آر سوپرا انکارناپذیر است. موتور B58 تعبیه شده در سوپرا عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود نشان داده و شتاب صفر تا صد ۳.۹ ثانیه‌ای را برای خودرو رقم زده است. جی آر سوپرا یک وسیله نقلیه ۲ صندلی بوده و همین موضوع، بزرگ‌ترین تفاوت میان این خودرو و نسل‌های قدیمی‌تر سوپرا به‌حساب می‌آید. تویوتا ترجیح داده که در خودروی جدید به‌جای گیربکس‌اتوماتیک ZF از گیربکس دستی استفاده کند تا رضایت اسپرت سواران را جلب کند.

آکورا NSX با حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

نسخه اصلی آکورا NSX با موتور ۶ سیلندر و شاسی سبک‌وزن، توسط راننده افسانه‌ای فرمول ۱، آریتون سنا به شهرت بسیار زیادی دست پیدا کرد. ان‌اس‌ایکس باعث شد سوپرکارهای مطرحی همچون فراری روی زانوی خود خم شوند. آکورا NSX جدید نیز به‌عنوان نخستین خودرو اسپرت مجهز به پیشرانه هیبریدی رویه مشابهی را در پیش گرفته است. این ماشین می‌تواند در عرض ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. اگرچه نسل دوم NSX سال‌ها پس از توقف تولید مورد استقبال قرار گرفت، اما قیمت آن هرگز پایین‌تر از ۶ رقم نیامد؛ بنابراین می‌توان گفت هوندا آکورا NSX دومین خودرو اسپرت ژاپنی ارزشمند در عصر مدرن است.

نیسان GT-R با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت

گودزیلا به دلایل بدیهی می‌بایست در لیست خودروهایی باشد که بازتاب نسل جدید ماشین‌های ژاپنی هستند. زمانی که RS35 GT در سال ۲۰۰۹ در سطح جهان عرضه شد، به بیان واقعی کلمه، بازی را عوض کرد. خودروهای این سری دوبرابر مدل‌های قبلی قیمت داشتند و لقب گودزیلا را حفظ کردند. ماندگاری این مجموعه روی خط تولید، میراث نیسان غول کش را به اثبات می‌رساند و قیمت‌های فعلی بازتاب این واقعیت هستند. بسیاری از طرف‌داران اسکای لاین از نبود گیربکس دستی ابراز ناخوشنودی کرده‌اند، اما در سطحی که R35 قرار دارد، کاربرد گیربکس‌اتوماتیک با تعویض سریع دنده‌ها منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در نسخه R نیسان GT از گیربکس DCT (محصول مشترک بین نیسان و بورگ‌وارنر) استفاده شده که می‌تواند در عرض ۰.۱۵ ثانیه عملیات تعویض دنده را انجام دهد. سیستم چهارچرخ محرک به‌کاررفته در این ماشین که با نام ATTESSA شناخته می‌شود، بهترین کشش را در تمام شرایط جوی فراهم آورده و GT-R را به یکی از های‌پرفورمنس‌ترین خودروهای امروزی تبدیل می‌کند.

لکسوس LFA با حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

هر کشوری دارای حداقل یک مدل با پرفورمنس بالا است که عملکرد آن از اعداد معمولی فراتر می‌رود. این مدل‌ها از لحاظ فناوری و تجربه رانندگی مورد تمجید و ستایش کاربران قرار دارند و وقتی صحبت از خودروهای اسپرت ژاپنی به میان می‌آید، لکسوس LFA تنها انتخاب رانندگان حرفه‌ای خواهد بود. موتورهای به‌کاررفته در مدل‌های های پرفورمنس تویوتا با همکاری یاماها ساخته می‌شوند و پیشرانه LFT لکسوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. ویژگی مشترک بین خودروهای اسپرت JDM همان موتور ۱۰ سیلندری است که به لطف مشارکت یاماها، هیچ جایی برای انتقاد باقی نمی‌گذارد. دور موتور این پیشرانه به‌شرط داشتن شمارنده دیجیتالی، در عرض ۰.۶ ثانیه از صفر به خط‌قرمز می‌رسد. لکسوس در اواسط فاز تولید LFA تصمیم گرفت شاسی کربن فیبری را جایگزین شاسی آلومینیومی کند و این موضوع باعث شد عرضه این خودرو ۵ سال به تعویق بیفتد. اگرچه قیمت خودرو بسیار بالا رفت، اما تمام نمونه‌های تولیدشده در مدت‌زمان کوتاهی فروخته شدند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0