ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
3 هفته پیش
.
5 بازدید

معرفی جذاب‌ترین هات هچ دنده دستی دو دیفرانسیل در سال ۲۰۲۵

معرفی جذاب‌ترین هات هچ دنده دستی دو دیفرانسیل در سال ۲۰۲۵

مقدمه

به‌خاطر دارید زمانی گیربکس دستی در تمام خودروهای چهارچرخ محرک وجود داشت و در جاده‌ها گردوغبار به پا می‌کرد؟ آن دوره جزو بهترین روزها بود و زمانی که مسابقات رالی و هات‌هچ‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به اوج خود رسیدند، هیچ‌چیز به‌اندازه ترکیب AWD و گیربکس دستی نمی‌توانست حس راننده رالی بودن را به شما انتقال دهد. اما روزگار عوض شده و گیربکس‌های دستی جای خود را به نمونه‌های اتوماتیک داده‌اند. زمانی تنوع هات‌هچ‌ها به‌اندازه‌ای بود که نمی‌شد بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کرد. ولی حالا تنها چهار سازنده اصلی به تولید هات‌هچ ادامه دهند و در بین مدل‌های انگشت‌شمار، تنها یکی از آن‌ها با گیربکس دستی عرضه شده و از نوع دو دیفرانسیل است. در مورد تویوتا GR Corolla صحبت می‌کنیم. ‌

هات‌هچ قهرمان پرورش‌یافته در پیست‌های رالی

اگرچه تویوتا GR کرولا در پیست‌های رالی پرورش و توسعه‌یافته، اما نمی‌توان آن را یک ماشین مناسب برای مسابقات رالی در نظر گرفت. بااین‌وجود، هات‌هچ ژاپنی از همان پیشرانه، گیربکس و سیستم انتقال نیرویی استفاده می‌کند که در خودروی مسابقه‌ای و کوچک‌تر جی‌آر یاریس به‌کاررفته است. در واقع تویوتا تمام این مشخصات را در کالبد بزرگ‌تر جی‌آر کرولا قرار داده تا تناسب بهتری با نیاز و سلیقه بازار پیدا کند و البته همین مشخصات باعث شده تا کرولا به یک ماشین فوق‌العاده جذاب تبدیل شود.

تویوتا جی‌آر کرولا به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر خطی مجهز شده که قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۳۰۰ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتن متر می‌رسد‌. شرکت ژاپنی بدون هیچ‌گونه پشیمانی و ترس از قضاوتی از فناوری توربوشارژ روی موتور استفاده کرده تا ضمن تقویت راندمان آن، شخصیتی را برای جی‌آر کرولا به وجود آورد که در اکثر ماشین‌های پرفورمنس امروزی به چشم نمی‌آید. اما برگ برنده اصلی کرولا، سیستم چهارچرخ GR-Four است که می‌تواند بین سه حالت توزیع گشتاور جابه‌جا شود‌.

– حالت ۶۰ به ۴۰ جلو به عقب. توزیع گشتاور استاندارد برای رانندگی روزمره.

– حالت ۳۰ به ۷۰. مربوط به رانندگی اسپرت در جاده‌های منحنی و خاکی.

– حالت ۵۰ به ۵۰. مربوط به رانندگی در پیست‌های اتومبیل‌رانی با توزیع یکسان گشتاور روی محورهای جلو و عقب به‌منظور به حداکثر رساندن چسبندگی.

به‌علاوه، یک پکیج پرفورمنس نیز برای جی‌آر کرولا عرضه شده که با افزودن دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به قسمت‌های جلو و عقب، قابلیت‌های گشتاور برداری را فراهم می‌آورد. این پکیج همچنین دارای ترمزدستی مکانیکی است که به راننده کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی خودرو داشته باشد، به‌ویژه در جاده‌هایی که با خاک نرم پوشیده شده است.

گیربکس ۶سرعته دستی شاید به‌اندازه نمونه اتوماتیک دقیق نباشد، ولی یک گزینه کمیاب در سال ۲۰۲۴ به‌حساب می‌آید و مورد استقبال رانندگانی قرار می‌گیرد که به دنبال تفریح و هیجان در رانندگی هستند. گیربکس دستی، راننده را با فرایند تعویض دنده درگیر می‌کند و این یک مشخصه قابل‌احترام و مورد پسند نزد رانندگان و خودرو دوستان سنتی است.

البته گفته شده که تویوتا، گیربکس‌اتوماتیک را نیز برای GR کرولا به عرضه درمی‌آورد، هرچند هنوز خبری در این مورد در دست نیست و در این برهه زمانی، جی‌آر کرولا یک هات‌هچ خاص و منحصربه‌فرد در نظر گرفته می‌شود‌.

مطمئناً درگذشته هات‌هچ‌های AWD متعددی با توزیع گشتاور متغیر وجود داشته‌اند، اما در حال حاضر که اکثر تولیدکنندگان تمرکز خود را روی معیارهای دیگری به‌غیراز لذت سواری معطوف ساخته‌اند، تلاش تویوتا برای ارائه سواری ناب و لذت‌بخش در جی‌آر کرولا شایسته تحسین و تمجید است.

مشخصات فنی تویوتا جی‌آر کرولا

به‌عنوان ماشینی که دست‌پرورده رقابت‌های رالی است، جی‌آر کرولا پرفورمنس قابل‌توجهی را از خود نشان می‌دهد. هات‌هچ ژاپنی، اوج پرفورمنس مهندسی امروز تویوتا را به نمایش می‌گذارد. سیستم چهارچرخ محرک و تعلیقی که برای عملکرد اسپرت تنظیم شده، این ماشین را به یک هیولای کوچک تبدیل می‌کند که توانایی رقابت با غول‌هایی همچون فولکس‌واگن گلف R و هوندا سیویک Type R را دارد.

همان‌طور که گفته شد، در زیر کاپوت جی‌آر کرولا یک پیشرانه کوچک ۳ سیلندر توربوشارژ جاسازی شده که متعلق به هاچبک جی‌آر یاریس است. این پیشرانه می‌تواند در ازای هر لیتر، ۱۸۵.۴ اسب بخار قدرت تولید کند. حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور به‌وسیله گیربکس ۶سرعته دستی، چهارچرخ ماشین را به حرکت درمی‌آورد‌.

جی‌آر کرولا در سه نسخه پایه Core، متوسط Premium و ممتاز Circuit Edition در دسترس مشتریان قرار دارد. نسخه Circuit به‌صورت استاندارد با دیفرانسیل‌های جلو و عقب لغزش محدود عرضه شده، درحالی‌که در مدل پایه Core این تجهیزات آپشنال هستند. نسخه تیراژ محدود Morizo یک مدل مناسب برای پیست مسابقات است که روی رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن سوار بوده و پیشرانه آن به نحوی تغییریافته که ۴۰۲ نیوتن متر گشتاور آزاد کند. این ماشین همچنین دارای تعلیق با درجه‌بندی منحصربه‌فرد بوده و رینگ‌های آن با لاستیک‌های فوق‌العاده چسبنده پایلوت اسپرت کاپ ۲ میشلین پوشانده شده‌اند.

تویوتا GR Corolla در مسیرهای پرپیچ‌وخم ترکیبی عالی از پایداری کنترل را ارائه می‌دهد و تایرهای آن لحظه‌ای از جاده جدا نمی‌شوند. این ماشین تنها به ۴.۹ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت توقف کامل به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و در عرض ۱۱.۴ ثانیه به‌سرعت ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت ماشین در ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

تعلیق جلو مک فرسون، تعلیق عقب مولتی لینک، ترمزهای دیسکی خنک‌شونده روی چرخ‌های جلو و عقب، مصرف سوخت شهری ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف سوخت برون‌شهری ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر، سایر مشخصات تویوتا GR کرولا را در بخش فنی تعریف می‌کنند.

فولکس‌واگن گلف R یکی از جذاب‌ترین هات‌هچ‌های دنده دستی دو دیفرانسیل در سال ۲۰۲۴

فولکس‌واگن برای سال ۲۰۲۵، نسخه فیس‌لیفت گلف R را تنها با گیربکس‌اتوماتیک DHS روانه بازار می‌کند. اما مدل ۲۰۲۴ این ماشین نیز جزو جذاب‌ترین هات‌هچ‌های دنده دستی دو دیفرانسیل به‌حساب می‌آید که البته در تیراژ محدود ساخته شده است.

برای سال جدید، گلف R گیربکس دستی را کنار می‌گذارد، درحالی‌که جی‌آر کرولا کماکان با جعبه‌دنده دستی روانه بازار می‌شود. بااین‌وجود، هات‌هچ‌های دو دیفرانسیل دستی دیگری نیز در تاریخچه اخیر صنعت خودرو ساخته شده‌اند که ذکر نام آن‌ها خالی‌ازلطف نیست.

سایر هات‌هچ‌های دنده دستی که به‌تازگی از خط تولید خارج شده‌اند

– فورد Focus RS

فورد فوکوس RS یک هات‌هچ دو دیفرانسیل با دنده دستی است که در سال ۲۰۱۸ از خط تولید خارج شد. این ماشین به موتور ۲.۳ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز بود که ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. سیستم AWD در فوکوس RS بیش از حد خاص بود، چون از حالت دریفت پشتیبانی می‌کرد. در این حالت، یک دیفرانسیل‌عقب کلاچ – پک تمام قدرت موتور را به چرخ عقب بیرونی انتقال می‌داد و راننده می‌توانست یک دریفت دودآلود را با وسیله نقلیه خود انجام دهد.

– سوبارو Impreza WRX STI

پیش از اینکه WRX و WRX STI به دو مدل مستقل و مجزا تبدیل شوند، سوبارو نسخه‌هایی از آن‌ها را به فروش رساند که بر اساس هاچبک ایمپرزا تولید شده بودند. در سال ۲۰۰۸، هاچبک ایمپرزا WRX STI با موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ۲۹۶ اسب بخاری و گیربکس دستی روانه بازارهایی از جمله بازار ایالات متحده شد. این ماشین چندان مورد استقبال عموم قرار نگرفت. هر دو هاچبک WRX و WRX STI تنها در یک نسل به عرضه درآمده و در سال ۲۰۱۴ برای همیشه از خط تولید خارج شدند. در حال حاضر دیگر نامی از WRX STI شنیده نمی‌شود و WRX تنها در کالبد سدان قابل‌دسترس است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0