مقدمه
واردات خودرو روی غلتک افتاده و بهتدریج خودروهای وارداتی به بازار تزریق میشوند. در حال حاضر سامانه یکپارچه تنها کانال مجاز برای فروش خودروهای وارداتی است و واردکنندگان موظف هستند از طریق این سیستم، مدلهای خارجی را در دسترس مشتریان قرار دهند. خوشبختانه واردات خودرو تنها به محصولات چینی محدود نمیشود. در ادامه به معرفی تمام خودروهای وارداتی ژاپنی میپردازیم که تاکنون (۱۷ بهمنماه) در سامانه یکپارچه فروش به عرضه درآمدهاند.
سدان ژاپنی تویوتا کرولا
تویوتا کرولا (Corolla) یکی از محبوبترین و پرفروشترین خودروهای جهان است که بهواسطه معین خودرو در دو نسخه ۱.۲ و ۱.۵ لیتری در دسترس مشتریان ایرانی قرار میگیرد. در حقیقت کرولای وارداتی به کشور، فیس لیفت نسل دوازدهم با کد E210 بوده که ظاهری زیبا، اسپرت و جوانپسند را به نمایش میگذارد.
نسخه ۱.۲ لیتری کرولا به موتور ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT به چرخهای جلو وارد میکند. این ماشین میتواند بهسرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی کرولا ۱.۲ لیتری در هر صد کیلومتر حدود ۵.۶ لیتر اعلام شده است. علاوه بر مصرف سوخت پایین، مهمترین مزیت این خودروهای ژاپنی نسبت به اکثر سدانهای موجود در بازار، استفاده از سیستم تعلیق عقب مولتی لینک است که امکان سواری نرم و هندلینگ عالی را در مسیرهای پرپیچوخم فراهم میآورد.
نسخه ۱.۵ لیتری کرولا نیز همچون نسخه ۱.۲ لیتری از سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب مولتی لینک بهره میگیرد. البته موتور بهکاررفته در این نسخه دارای ۳ سیلندر و از نوع تنفس طبیعی است. این موتور ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتن متر گشتاور داشته و با کمکگیربکس CVT چرخهای جلو را به حرکت میاندازد. تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری حداکثر ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر، ۵.۶ لیتر است.
سدان ژاپنی نیسان سانی
سانی (Sunny) یکی از قدیمیترین مدلهای نیسان است که در چین، مصر، مکزیک، ویتنام و… ساخته شده و توسط جهان نوین آریا روانه بازار میشود. آخرین نسخه سانی به سال ۲۰۱۹ تعلق دارد و به همین خاطر چهره این خودرو به جذابیت و گیرایی سایر سدانهای وارداتی به کشور نیست. بااینحال مزایایی همچون ایمنی، موتور تنفس طبیعی و صندوقعقب جادار، سانی را به یک خودروی مقبول و کاربردی تبدیل میکند. این ماشین شهری به موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور دارد. سانی تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و در ازای هر صد کیلومتر مسافت ترکیبی، حدود ۶.۷ لیتر بنزین میسوزاند.
سدان ژاپنی تویوتا لوین
لوین (Levin) در دو نسخه توربو و هیبریدی توسط برساوش در ویترین سامانه یکپارچه قرار گرفته است. این ماشین حقیقتاً ظاهری باشکوه دارد و با همان نگاه اول قلب هر بینندهای را به تسخیر خود درمیآورد. دیلایتهای L-مانند و جلوپنجره ذوزنقهای شکل بزرگ و مشکی رنگی که با سپر ادغام شده، مشخصه اصلی لوین بهحساب میآیند.
نسخه هیبریدی لوین از یک موتور بنزینی ۱.۸ تنفس طبیعی و یک موتور الکتریکی استفاده میکند. موتور بنزینی ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد، حالآنکه در ترکیب با موتوربرقی، این مشخصات به ۱۴۰ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر افزایش پیدا میکند. این مشخصات از طریق گیربکس E-CVT با ۱۰ دنده مصنوعی به چرخهای جلو وارد شده و خودرو را به حرکت میاندازند. مصرف سوخت ترکیبی لوین هیبریدی در ازای پیمایش مسافت صد کیلومتری حدود ۴ لیتر اعلام شده است.
نسخه توربو تویوتا لوین قوای محرکه خود را از موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر دریافت میکند. این موتور ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور داشته و به جعبهدنده ۱۰سرعته اتوماتیک S-CVT متصل است. تویوتا لوین توربو یک خودروی دیفرانسیلجلو بوده و با مصرف سوخت ترکیبی ۵.۹۵ لیتر در هر صد کیلومتر، جزو ماشینهای کممصرف در نظر گرفته میشود. این سدان کامپکت ژاپنی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۱.۳ ثانیه اعلام شده است.
سدان ژاپنی نیسان سیلفی هیبرید
مدعیان متعددی برای واردات خودروهای نیسان اعلام آمادگی کردهاند که یکی از آنها آمیتیس خودرو است. آمیتیس در سامانه یکپارچه فروش، سدان نیسان سیلفی (Sylphy) را به عرضه درآمده که با موتور هیبریدی کار میکند. سیلفی وارداتی، نسل چهارم نیسان سنترا بوده و یک خودرو اسپرت و خوشچهره است که بهراحتی میتواند نظر مشتری از هر قشری را به سمت خود جلب کند. این ماشین در چین، تایلند و مکزیک ساخته شده و با پیشرانههای مختلف روانه بازار میشود. نسخه وارداتی به کشور به پیشرانه هیبریدی ۱.۲ مجهز است که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه با گیربکس تک سرعته جفت شده و چرخهای جلو را به حرکت میاندازد. به لطف پیشرانه ترکیبی، سیلفی در ازای پیمودن صد کیلومتر جاده ترکیبی تنها ۴.۱۸ لیتر بنزین مصرف میکند. در ضمن علیرغم استفاده از گیربکس تک سرعته، شتاب صفر تا صد در مدتزمان کمتر از ۱۰ ثانیه اتفاق میافتد. نهایت سرعت این ماشین ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
هاچبک ژاپنی سوزوکی بالنو
بالنو (Baleno) یکی از پرفروشترین خودروهای سوزوکی است و مدل ۲۰۲۲ آن توسط راسا موتور خاورمیانه روانه بازار ایران میشود. این خودروی هاچبک اقتصادی ظاهری مقبول و همهپسند داشته و کابین آن حس و حال نشستن در یک ماشین اسپرت را به سرنشین القا میکند. بالنوی راسا موتور به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این مشخصات بهواسطه گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو وارد میشوند. حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیهای و مصرف سوخت ترکیبی ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر، از دیگر مشخصات فنی بالنو بهحساب میآیند.
سدان ژاپنی سوزوکی سیاز
سدان اقتصادی سیاز (Ciaz) یکی دیگر از وارداتیهای راسا موتور خاورمیانه است که با برند سوزوکی در دسترس خریداران ایرانی قرار میگیرد. این ماشین اگرچه چهرهای قدیمی و معمولی دارد، ولی شامل مزایای متعددی میشود که از جمله آنها میتوان به موتور تنفس طبیعی و سازگار باکیفیت پایین بنزین کشور، ایمنی بالا و مصرف سوخت پایین اشاره کرد. سوزوکی سیاز همانند بالنو به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور خود را از طریق گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال میدهد. این ماشین تا ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و شتاب صفر تا صد را در مدتزمان ۱۴ ثانیه مدیریت میکند. سیاز برای پیمودن صد کیلومتر جاده ترکیبی تنها به ۶ لیتر بنزین احتیاج دارد.
دیدگاهتان را بنویسید