مقدمه
جالب است بدانید که اکثر خودروهای اسپرت موجود در بازار به لطف مهندسی بج، به حیات خود ادامه میدهند. عرضه یک ماشین تحت برندهای مختلف در بازارهای متفاوت، یکی از راهکارهای مؤثر برای حفظ قیمت پایین و درعینحال ارزش خودرو است؛ بنابراین ریبج کردن لزوماً فرایند بدی نیست. در حقیقت به لطف این راهکار، دسترسپذیری به مدلهای مختلف سادهتر و حتی ارزانتر میشود. در این مقاله شما را با برترین خودروهای اسپرت ریبج شده در تمام ادوار آشنا میکنیم.
دوج Stealth
اگر با فرنچایز «سریع و خشمگین» آشنایی داشته باشید، قطعاً دوج استلث را دیدهاید. اگرچه استلث نامونشان آمریکایی دارد، ولی اصالت آن به خارج از آمریکای شمالی بازمیگردد. دوج استلث در واقع نسخه ریبجشده میتسوبیشی 3000GT است و این دو خودرو به طور همزمان و با مشخصات فنی یکسان در بازار ایالات متحده حضور داشتند. پیشرانه ۳ لیتری توئین توربوشارژ ۶ سیلندر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، هر چهارچرخ 3000GT VR-4 و استلث R/T را به حرکت میانداخت. این دو ماشین فرقی با یکدیگر ندارند و جزو بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی بهحساب میآیند. دوج استلث و میتسوبیشی 3000GT شتاب صفر تا صد را در عرض ۴.۸۹ ثانیه مدیریت میکردند.
مدل ۲۰۰۴ پونتیاک GTO
نام GTO یک نام افسانهای نزد طرفداران پونتیاک و علاقهمندان خودروهای عضلانی تلقی میشود. به همین خاطر زمانی که در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی اعلام شد که GTO به بازار بازمیگردد، هواداران سر از پا نمیشناختند. بااینحال جیتیاو جدید یک ماسلکار تماماً آمریکایی نبود. در آن زمان جنرال موتورز بهمنظور کاهش هزینه و زمان توسعه تصمیم گرفت خودروها هولدن مونارو (Monaro) استرالیایی را تغییر نام داده و تحت برند پونتیاک و با نام GTO روانه بازار کند. جالب اینکه جنرالموتور با این ریبج، به نتیجه رضایتبخشی رسید. مونارو روحیه ماسلکارهای دهه ۶۰ میلادی را داشت و از قطعات جنرال موتورز استفاده میکرد. این ماشین با پیشرانههای ۵.۷ لیتری و ۶ لیتری به عرضه درآمد و به طور قابلتوجهی قدرتمند و سریع بود. نسخه ۶ لیتری ۸ سیلندر با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور میتوانست در مدتزمان ۴.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت خود را به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت برساند. پونتیاک GTO هنوز هم یک خودروی به شدت محبوب به حساب میآید و به تیونرها به طور خاص علاقه بسیاری به آن دارند، چراکه پیشرانه LS V8 به راحتی قابل ارتقا بوده و میتواند قدرت باورنکردنی تولید کند.
سوبارو BRZ
زمانی که بحث دوقلوهای ریبج شده مطرح میشود، نام BRZ در کنار تویوتا GT86 (یا همان سایون FR-S) به چشم میخورد. در مقایسه با خودروی تویوتا، BRZ مورد کمتوجهی قرار گرفته است، هرچند این موضوع به معنی پرفورمنس کمتر نسبت به همزاد هموطن خود نیست. تویوتا GT86 و سوبارو BRZ تقریباً از هر لحاظ شبیه به یکدیگر هستند و تنها سیستم تعلیق متفاوتی دارند. در آن زمان اگر GT86 مورد بهروزرسانی قرار میگرفت، BRZ نیز آنها را دریافت میکرد. سوبارو BRZ یک ماشین اقتصادی با پرفورمنس عالی باقابلیت تیونینگ بالابود و به همین خاطر، جزو برترین خودروهای اسپرت ریبجشده در تمام ادوار بهحساب میآید. اسپرت ژاپنی به پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر باکسر و گیربکس ۶سرعته دستی (اتوماتیک) مجهز بود و با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور میتوانست در عرض ۷.۶ ثانیه بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
ساترن Sky
زمانی بحث خودروهای ریبجشده مطرح است، هیچ مدلی بهاندازه اسکای داستان جالب و درعینحال گیجکنندهتری ندارد. ساترن اسکای نسخه ریبجشده اوپل GT است که در اروپا به فروش میرسد. اوپل GT به نوبه خود نسخه ریبج شده پونتیاک سالستیس بوده که در کنار اسکای در آمریکای شمالی عرضه میشد. به بیان بهتر، ساترن اسکای در اصل یک ماشین آمریکایی بوده که سپس به شکل یک خودروی اروپایی درآمده و مجدداً با سبک آمریکایی پسند، به کشور بازگشته است. این ماشین با دو پیشرانه متفاوت قابلخرید بود؛ یکی موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۷۷ اسب بخار قدرت که در پونتیاک سالستیس هم مورد استفاده قرار میگرفت، و دیگری موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۱ نیوتن متر گشتاور که یک پیشرانه انتخابی برای اوپل GT بود. تریم ممتاز Red Line با موتور ۲ لیتری توربوشارژ میتوانست شتاب صفر تا صد را در عرض ۵.۲ ثانیه برآورده سازد.
کرایسلر Conquest
کرایسلر کانکوئست یکی از جذابترین خودروهای ریبج شده در تمام ادوار است که نسخه وارداتی میتسوبیشی استاریون (Starion) بهحساب میآید. استاریون در دایره خودروهای پرفورمنس ژاپنی بهعنوان کوپه اسپرت درخشان دهه ۸۰ شناخته میشود و بدون شک کانکوئست نیز از چنین درخششی برخوردار است. این ماشین تنها با قدرتمندترین پیشرانه بهکاررفته در استاریون، یعنی موتور ۲.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ روانه بازار شد. قدرت موتور در بدنههای کشیده به ۱۴۵ اسب بخار و در مدلهای عریضتر (TSi) به ۱۸۸ اسب بخار میرسید. با همین قوای محرکه، کانکوئست یکی از پرسرعتترین خودروهای زمانه خود بهحساب میآمد. ازآنجاکه میتسوبیشی استاریون در حال تبدیل به یک ماشین کلاسیک است، کانکوئست نیز بهزودی به جرگه کلاسیکها وارد میشود.
ایگل Talon
همانند دوج استلث و کرایسلر کانکوئست، ایگل تالون نیز یکی دیگر از مدلهای میتسوبیشی ریبج شده برای بازار آمریکا است. این ماشین همان میتسوبیشی اکلیپس بوده که در نمایشگاههای آمریکا در دسترس مشتریان قرار گرفت. تالون با همان پیشرانههای بهکاررفته در اکلیپس، از جمله موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر روانه بازار شد. این موتور با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۸ نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت مدل TSi قرار داشت که کمیابترین مدل با بالاترین پرفورمنس بود. اگرچه نام ایگل تالون در صنعت خودروسازی دهه ۹۰ در حال محوشدن است، ولی این ماشین را بههیچوجه نباید نادیده گرفت. بسیاری از خودروهای اسپرت کوچک بر اساس پلتفرم تالون ساخته شدهاند و اگر اکلیپس به یک ماشین کلاسیک تبدیل شود، تالون نیز از آن پیروی میکند.
مرکوری Capri
برند مرکوری مدتهاست که ازمیانرفته، ولی در برههای از زمان بازوی نیمه کلاسیکتر و لوکس خودروهای فورد بود. تقریباً برای هر یک از محصولات فورد، یک نسخه مرکوری نیز وجود داشت و نسخه فاکس بادی ماستنگ دهه ۸۰، یکی از برترین خودروهای اسپرت ریبجشده در تمام ادوار بهحساب میآید. این نسخه با نام کاپری شناخته میشود. از موتور ۲.۳ لیتری پینتو با ۸۸ اسب بخار قدرت گرفته تا موتور ۵ لیتری پوشراد ۸ سیلندر ۲۰۰ اسب بخاری، نسل دوم کاپری با همان پیشرانهها و گیربکسهای بهکاررفته در فاکس بادی ماستنگ روانه بازار شد. با اینکه خودروی فورد چندان مورد پسند طرفداران ماسلکارها قرار نگرفت، ولی کاپری به هر نحوی توانست از این بیعلاقگی فرار کرده و به محبوبیت برسد. میتوان حدس زد بخش عمدهای از این محبوبیت به درج نشان مرکوری روی خودرو مربوط میشد.
شلبی Cobra
شاید عجیب و بعید به نظر برسد، ولی شلبی کبرا نیز جزو خودروهای ریبج شده است که در دسترس مشتریان ساکن در آمریکای شمالی قرار گرفت. در باقی نقاط جهان، این ماشین با تحت برند AC و با نام اِیس (Ace) به فروش میرسید. کبرا علاوه بر مدل استاندارد، در تریمهای متعددی عرضه شده که یکی از آنها سوپر اسنیک (Super Snake) است که یکی از فوقالعادهترین خودروهای آن دوره به شمار میآید. میراث شلبی کبرا از دههها پیش تا کنون حفظ شده و بدون شک تا چندین دهه آینده ادامه دارد. شرکتهای بسیاری در ساخت کپی کبرا تخصص دارند و چندان دور از انتظار نیست اگر در آینده شاهد عرضه نسخه برقی خودرو باشیم. شلبی کبرا بدون شک یکی از برترین خودروهای اسپرت ریبج شده در تمام ادوار است که قویترین نسخه آن از پیشرانه ۷ لیتری ۸ سیلندر استفاده میکند. این پیشرانه ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۱ نیوتن متر گشتاور داشته و میتواند سرعت ماشین را به ۲۶۴ کیلومتر بر ساعت برساند.
بیوک Grand National
وقتی بحث خودروهای اسپرت آمریکایی متعلق به دهه ۸۰ میلادی مطرح میشود، هیچ خودرویی بهاندازه بیوک گرند نشنال مورد احترام قرار نمیگیرد. گرند نشنال تنها بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ ساخته شده و علیرغم جایگاه بالا، هرگز پیشرانه ۸ سیلندر دریافت نکرد. خودروی اسپرت بیوک در ابتدا به موتور ۴.۱ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی مجهز بود، هرچند قدرت چشمگیری نداشت. بعدها پیشرانه ۳.۸ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر زیر کاپوت ماشین قرار گرفت که قدرت آن به ۲۵۰ اسب بخار میرسید. با این قدرت، گرند نشنال به یک خودروی پرسرعت تبدیل شد و ازآنجاکه به دلیل فقدان موتور ۸ سیلندر اغلب مورد قضاوت نادرست قرار میگرفت، به دسته اسلیپرها پیوست. بهعنوان بخشی از مجموعه Regal، گرند نشنال عضوی از خانواده ماشینهای ریبجشده تلقی میشود. این خودرو بر اساس پلتفرم G-Body جنرال موتورز ساخته شده و دارای قطعات مشترک با سایر مدلهای همرده متعلق به GM همچون شورولت مونتکارلو و اولدزموبیل کوتلاس سوپریم است.
اتوزم AZ-1
اتوزم AZ-1 مزدا گل سرسبد لیست برترین خودروهای اسپرت ریبج شده در تمام ادوار محسوب میشود. این ماشین به موتور ۰.۶ لیتری ۶۳ اسب بخاری مجهز بوده و جثه جمعوجور و عجیبوغریبی دارد. بااینحال در بین طرفداران ماشینهای JDM، مدل AZ-1 از محبوبیت بسیاری برخوردار است. وزن پایین و جثه کوچک باعث شده AZ-1 با همین موتور کمقدرت، به یک وسیله نقلیه چالاک و تندوتیز تبدیل شود. اتوزم AZ-1 بر اساس قوانین کیکارهای ژاپنی ساخته شده که محدودیتهای سختگیرانهای روی اندازه موتور، قدرت موتور و اندازه ماشین اعمال میکند. کیکارها بهترین و مقرونبهصرفهترین گزینهها برای تردد و مانوردهی در خیابانهای شلوغ و پرازدحام هستند. با تمام این اوصاف، AZ-1 یک ماشین ریبجشده است و نسخه اصلی آن با نام سوزوکی کارا (Cara) شناخته میشود. کارا در تیراژ بسیار محدودی به تولید رسیده و یک ماشین کلکسیونی بهحساب میآید.
دیدگاهتان را بنویسید