ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
16 بازدید

مشکلات فنی خودرو که ارزش تعمیر ندارند

مشکلات فنی خودرو که ارزش تعمیر ندارند

مقدمه

بروز مشکل برای خودرو به‌خصوص در بخش فنی، امری اجتناب‌ناپذیر است. در این صورت سه راه‌حل پیش روی مالک قرار می‌گیرد؛ دست‌کشیدن از خودرو، تعمیر قطعه مشکل‌دار یا تعویض قطعه معیوب. باتوجه‌به قیمت نامعقول خودرو در بازار فعلی، مالک در صورت مواجهه با مشکل فنی در خودرو ترجیح می‌دهد به سراغ تعمیر قطعه معیوب برود. ولی گاهی اوقات تعمیر اثرگذار نیست و یا به‌صرف هزینه گزاف احتیاج دارد. در این صورت راه‌حلی به‌جز تعویض قطعه باقی نمی‌ماند. البته در برخی شرایط حتی تعویض راهکار بیهوده‌ای است و مالک ناچار به دست‌کشیدن از خودرو می‌شود. در ادامه با چند نمونه از مشکلات فنی خودرو آشنا می‌شوید که ارزش تعمیر ندارند و یا باید قطع معیوب را تعویض کرد و یا به‌طورکلی از خیر ماشین گذشت.

انحراف شاسی

در صورت بروز حادثه رانندگی مشکلات متعددی برای بخش‌های مختلف خودرو به وجود می‌آید، ولی هیچ‌یک به وخامت انحراف شاسی نیست. انحراف شاسی موجب آسیب جدی به ساختار اصلی ماشین می‌شود و اگرچه قابل‌تعمیر است، ولی خودرو هرگز به استحکام و ایمنی اولیه بازنمی‌گردد؛ بنابراین انحراف شاسی به‌عنوان یکی از مشکلات فنی خودرو که ارزش تعمیر و حتی تعویض ندارد، چاره‌ای به‌جز دست‌کشیدن از خودرو و فروش آن برای مالک باقی نمی‌گذارد.

نقص جدی در سیستم تعلیق

گاهی مواقع در اثر بروز تصادف، شاسی ماشین در امان می‌ماند، ولی سیستم تعلیق دچار آسیب جدی می‌شود. در بحث جلوبندی شاید بتوان با تعویض بوش‌ها یا سیبک، تعمیرات نسبتاً آسان و کم‌هزینه‌ای را انجام داد، ولی اگر کل سیستم  نیاز به تعمیر یا بازسازی داشته باشد، آنگاه هزینه کلانی باید پرداخت کرد. در این صورت توصیه می‌شود هزینه لازم برای تعمیر سیستم تعلیق را روی بودجه عایدی از فروش خودروی معیوب گذاشته و ماشین جدیدی را خریداری کنید.

خرابی باتری خودرو برقی

باتوجه‌به ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای برقی و نیمه برقی، تردد این ماشین‌ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. مهم‌ترین قطعه در یک خودروی الکتریکی یا پلاگین هیبریدی باتری آن است که درعین‌حال، یکی از گران‌ترین قطعات نیز به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که باتری خودرو برقی یا نیمه برقی خراب شود، تعویض آن حداقل هزینه‌ای بین ۴۰۰۰ الی ۶۰۰۰ هزار دلار دربر خواهد داشت؛ بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند به‌جای تعویض باتری خودروی برقی، به سراغ خرید ماشین جدید بروید.

آسیب جدی در سیستم ترمز

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماشین است که نقش مستقیم در ایمنی و پایداری خودرو دارد. سیستم ترمز اجزای متعددی دارد که باگذشت زمان باید آن‌ها را تعویض کرد. لنت‌ها، دیسک‌ها یا کالیپرهای سیستم ترمز، اجزایی هستند که تعمیر و تعویض آن‌ها به‌صرفه بوده و ضرر مالی خاصی به مالک وارد نمی‌کند. ولی اگر سیستم ترمز با تعویض این قطعات به عملکرد بهینه بازنگردد و نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد، بهتر است از خودرو دست بکشید و موجبات خرید یک ماشین جدید را فراهم آورید.

آسیب جدی موتور

موتور یکی از مهم‌ترین و گران‌ترین بخش‌های خودرو است که در صورت خرابی، چه تعمیر و چه تعویض آن هزینه قابل‌توجهی طلب می‌کند. البته اگر خودرو تحت پوشش گارانتی باشد و مشکلی برای موتور به وجود آید، بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید برای تعویض آن با نمونه سالم اقدام کنید. هزینه تعمیر موتور خراب ماشین‌های داخلی تا حدودی موجه و قابل‌پرداخت است. اما اگر موتور ماشین مونتاژی یا خارجی خراب شود بهتر است فکر تعمیر آن را از سرتان بیندازید و یک موتور جدید خریداری کرده و آن را روی ماشین‌سوار کنید.

ایجاد ترک یا شکستگی در بلوک موتور

یکی دیگر از مشکلات فنی خودرو که ارزش تعمیر ندارد، بروز ترک و شکستگی در بلوک موتور است. جوش‌دادن ترک یا شکستگی هم کار حساس و دشواری است و هم به‌وقت و هزینه زیاد احتیاج دارد. از همه مهم‌تر، اطمینانی به بلوک جوش‌خورده نیست، به‌ویژه اگر شکستگی و ترک نه به دلیل آسیب خارجی، بلکه به سبب گذشت زمان به وجود آمده باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌جای تعمیر شکستگی در بلوک موتور به سراغ تعویض بلوک یا خریدنیم موتور کاملاً نو بروید.

تعمیر اساسی سیستم گیربکس

سیستم گیربکس معمولاً ماندگاری بالایی دارد، مگر اینکه عمر مفید آن گذشته باشد و یا عواملی همچون کاهش سطح روغن باعث آسیب به بخش‌های داخلی آن شود. در این صورت نیاز به تعمیر قطعات داخلی گیربکس است که با درنظرگرفتن دستمزد تعمیرکار، هزینه زیادی روی دوش مالک می‌گذارد. به همین خاطر در صورت بروز اشکالات اساسی در گیربکس به‌جای صرف هزینه برای تعمیر، گیربکس نو یا حداقل کارکرده سالم تهیه و آن را با نمونه خراب تعویض کنید.

تعمیر شکستگی جعبه‌فرمان

جعبه‌فرمان وظیفه کنترل و هدایت خودرو را بر عهده داشته و به راننده اجازه می‌دهد که با چرخش فرمان، جهت حرکت ماشین را مشخص کنید. استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد و یا روغن بی‌کیفیت باعث آسیب و شکستگی جعبه‌فرمان می‌شود. باتوجه‌به حساسیت این بخش و هزینه بالای قطعات و تعمیرات این بخش، توصیه می‌شود در صورت تشخیص شکستگی جعبه‌فرمان به سراغ خرید نمونه سالم رفته و بودجه خود را صرف تعمیرات نکنید.

زنگ‌زدگی شاسی

زمانی که شاسی یا کابین زنگ بزند، بهتر است فکر تعمیر آن را از سر بیندازید، چون به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد. در عوض توصیه می‌شود از شاسی کامل یا کابین کامل دست‌اول استفاده کنید، آن‌هم به شرطی که خودرو به مرحله اسقاط نرسیده باشد. در این صورت بهتر است بی‌خیال تعمیر و نگهداری از ماشین شده و هر چه سریع‌تر آن را به فروش برسانید.

شکستگی میل پلوس

میل پلوس یکی از قطعات فنی و مهم خودرو است که در قسمت جلوبندی خودرو جاسازی شده و وظیفه دارد نیروی وارد بر دیفرانسیل را مستقیماً به چرخ‌ها انتقال دهد؛ بنابراین در صورت فرسودگی یا شکستگی این میله بهتر است به سراغ راه‌حل‌هایی همچون جوشکاری نروید و آن را با یک نمونه جدید و باکیفیت عوض کنید.

فرسودگی میل بادامک

میل بادامک یا همان میل‌سوپاپ، تنظیم‌کننده نحوه ورود هوا به موتور و خروج دود از موتور است. این قطعه مهم باگذشت زمان و یا در صورت استفاده از روغن بی‌کیفیت، فرسوده شده و دچار ترک و شکستگی می‌شود. در این صورت تعمیر آن از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست و بهتر است قطعه نو و جدیدی را جایگزین قطعه معیوب کنید.

ترک‌خوردگی سرسیلندر

سرسیلندر یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور است که عواملی همچون گرم‌شدن بیش از حد موتور، سردشدن بیش از حد بدنه سیلندر، سردوگرم شدن‌های ناگهانی، خرابی میل‌لنگ، کج‌شدن پیستون و شاتون و…  باعث ترک‌خوردگی و شکستن آن می‌شوند. در صورت تشخیص ترک‌خوردگی در سرسیلندر به‌هیچ‌وجه به دنبال جوشکاری و تعمیر آن نباشید، چراکه نهایتاً دو الی سه ماه دیگر راهی تعمیرگاه خواهید بود. به‌جای صرف هزینه برای تعمیر، یک سرسیلندر سالم و نو بخرید.

خرابی سوزن انژکتور

یکی دیگر از مشکلات فنی خودرو که ارزش تعمیر ندارد و قطعه دخیل در آن باید تعویض شود، خرابی سوزن انژکتور است. سوزن انژکتور معمولاً باگذشت زمان رسوب می‌گیرد و تنها کافی است با استفاده از مکمل سوخت مناسب، گرفتگی آن را برطرف کنید. بااین‌وجود به‌ندرت پیش می‌آید که سوزن انژکتور خراب شود. ازآنجاکه این قطعه چندان گران‌قیمت نیست، بهتر است به‌جای پرداخت هزینه به تعمیرکار، یک نمونه سالم را خریداری کرده و به‌جای قطعه خراب قرار دهید.

فرسودگی صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یک قطعه نسبتاً بادوام در خودروهای مجهز به گیربکس دستی است که به طور متوسط پس از کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر به‌تدریج کارایی خود را ازدست‌داده و خراب می‌شود. برخی افراد معتقد هستند که با تعمیر صفحه کلاچ و لنت‌کوبی، می‌توانند بازهم از این قطعه مهم استفاده کنند. ولی صفحه کلاچ تنها شامل لنت نمی‌شود و اجزای مرتبط دیگری نیز دارد که اکثر آن‌ها پس از لنت‌کوبی دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین به‌جای پرداخت هزینه‌های مکرر برای رسیدگی به مشکلات صفحه کلاچ، بهتر است پس از تشخیص فرسودگی به فکر تعویض آن باشید.

فرسودگی رادیاتور خودرو

همانند سایر قطعات به‌کاررفته در خودرو، رادیاتور نیز پس از گذشت زمان و یا عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای فرسوده می‌شود. در صورت تشخیص فرسودگی بدون هیچ چون‌وچرایی به دنبال تعویض آن باشید، چون تمام راهکارها تنها برای مدت کوتاه اثربخش خواهند بود. رادیاتور نقش بسیار مهمی در سلامت و راندمان موتور داشته و در صورت خرابی می‌بایست هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد.

فرسودگی رادیاتور بخاری

رادیاتور بخاری باگذشت زمان فرسوده می‌شود. این قطعه در زیر داشبورد قرار دارد و تعمیر آن هزینه زیادی را بر دوش مالک خودرو قرار می‌دهد. به‌علاوه فرسودگی رادیاتور به معنی فرسودگی دیریازود شلنگ‌های آن نیز هست. به همین خاطر توصیه می‌شود به‌جای تعمیر رادیاتور بخاری، به‌یک‌باره کل مجموعه بخاری متشکل از رادیاتور و شلنگ‌های مربوطه را عوض کنید، چون صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

خرابی کمپرسور کولر

کمپرسور کولر یکی از قطعات نسبتاً گران‌قیمت در خودرو به‌حساب می‌آید که هزینه تعویض آن تفاوت چندانی با هزینه تعمیر ندارد؛ بنابراین توصیه می‌شود در صورت خراب‌شدن کمپرسور، قطعه نو یا حداقل نمونه استوک آن را تهیه و روی خودرو سوار کنید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به قیمت بالای خودرو و قطعات آن، بسیاری از افراد در صورت مشاهده مشکل به سراغ تعمیرکار ماهر رفته و از وی درخواست کمک می‌کنند تا با کمترین هزینه ممکن، مشکل را حل کند. برخی بر این باورند که تعمیر قطعه خراب همیشه صرفه اقتصادی دارد، ولی این‌طور نیست. بعضی قطعات ارزش تعمیر ندارند، چون یا پس از مدت‌زمان کوتاهی مجدداً از کار می‌افتند، و یا هزینه تعمیر آن‌ها از هزینه خرید قطعه نو بیشتر می‌شود. البته مشکلاتی همچون انحراف شاسی یا خرابی کامل سیستم تعلیق نیز وجود دارند که در صورت بروز آن‌ها نه تعمیر و نه تعویض به کار نمی‌آید. تنها راه‌حل فروش و خلاصی از ماشین است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0