مقدمه
صنعت خودروسازی ژاپن طی یک قرن اخیر برندهای برجسته و موفق متعددی را به دنیا معرفی کرده است. مزدا و تویوتا دو مورد از این برندهای سرشناس هستند که حضور غالبی در بازار خودرو داشته و باعرضه مدلهای معروف و منحصربهفرد، جای پای خود را در صنعت سفت کردهاند. این دو شرکت میراث ارزشمندی را در طول تاریخ به دست آوردهاند و هر دو روشهای تجاری مشابهی را در پیش گرفتهاند. بااینحال تفاوتهای اساسی، از برندینگ گرفته تا طراحی محصولات، بین آنها دیده میشود که در ادامه ۱۰ مورد از آنها را با یکدیگر مرور میکنیم.
خودروهای مزدا طراحی داخلی پیشرفتهتری نسبت به تویوتا دارند
تویوتا و مزدا رویکرد متفاوتی در طراحی داخلی خودرو دارند و حتی جنس موادی که استفاده میکنند نیز فرق دارد. برند مزدا عموماً از سبکهای لوکس و گرانقیمت اروپایی برای طراحی داخلی خودرو کمک میگیرد. این امر را میتوان بهخوبی در سطوح چرمی مختلف، طراحی محافظهکارانه برای اهرم تعویض دهنده و استفاده از رنگهای مشکی و سفید مشاهده کرد. تودوزی چرمی صندلی، روکش چرمی داشبورد، طراحی ساده و مینیمال کابین، استفاده از نور سفید برای دکمهها و نمایشگر السیدی و همینطور نصب نمایشگر اطلاعات سرگرمی روی داشبورد، همهوهمه جزو ویژگیهای منحصربهفرد مزدا به شمار میآیند. به همین خاطر است که حتی خودروهای ارزانقیمت مزدا نیز از طراحی داخلی جذاب و لوکسی برخوردار هستند.
علاوه بر این، رابط کاربری نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا یعنی مزدا کانکت (Mazda Connect) ظاهر و عملکرد بهتری داشته و تجربه دلپذیری را برای کاربران به ارمغان میآورد. در مقابل، خودروهای تویوتا با اینکه از نظر طول عمر و کیفیت ساخت بینظیر هستند، اما طراحی ابتدایی نسبت به محصولات مزدا دارند.
خط تولید خودروهای برقی تویوتا بهمراتب از مزدا بزرگتر است
برند تویوتا بیشتر از مزدا از صنعت خودروسازی الکتریک استقبال کرده و تا کنون مدلهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی متعددی را به بازار فرستاده است. مدل پلاگین هیبرید پریوس و راوفور و همینطور کراساوور تمام برقی bZ4X از جمله معروفترین این محصولات به شمار میآیند. تویوتا همچنین توانست با معرفی مدل میرای که یک خودروی الکتریکی سلول سوخت هیدروژنی است، فاصله خود را با مزدا بیشتر کند. تویوتا آنقدر در صنعت خودروسازی برقی پیش رفته که مدل کمری را اکنون تنها در مدل هیبرید تولید میکند. اسامی دیگر همچون تاکوما، توندرا و کرولا نیز همگی دارای نسخههای هیبریدی هستند.
کمپانی مزدا؛ اما همچنان در حال تغییر رویه و بازنگریهای متعدد برای گنجاندن خودروی برقی در خط تولید است. این شرکت یک شاسیبلند برقی به نام MX-30 را برای رقابت با bZ4X وارد بازار کرد؛ اما به دلیل فروش بسیار پایین، مجبور شد سال ۲۰۲۳ آن را از بازار آمریکا حذف کند. مزدا در حال حاضر تمرکز خود را روی توسعه خط تولید پلاگین هیبرید گذاشته و پیشرانه جدید خود را در CX-70 و CX-90 استفاده کرده است.
مزدا بر خلاف تویوتا تأمینکننده موتورهای چرخشی است
طراحی خاص و منحصربهفرد موتورهای چرخشی باعث شده تا شرکتها تمایل چندانی به ساخت آنها نشان ندهند. اما مزدا یک گام فراتر از تویوتا برداشته و این موتور احتراقی جدید را علیرغم تمام ضعفهایش وارد خط تولید خودکرده است. بر خلاف موتورهای سیلندری استاندارد که از اجزای مختلفی مانند پیستون تشکیل شدهاند، موتور چرخشی دارای سه بخش اصلی است: محفظه بشکهای، روتور سهگوش و شفت خروجی. موتور چرخشی میتواند علیرغم جابهجایی اندک، قدرت زیادی تولید کند. بهعنوانمثال، موتور چرخشی تنفس طبیعی ۱.۳ لیتری بهکاررفته در مزدا RX-8 دارای قدرت ۲۳۲ اسب بخار است. درحالیکه قدرت موتورهای پیستونی حتی نزدیک این رقم نیز نمیرسد. مزدا برنامههای بسیاری برای احیا و مدرنسازی موتورهای چرخشی دارد و بارها از این پیکربندی در کانسپت خودروهای پلاگین هیبرید استفاده کرده است.
بخش تیونینگ داخلی تویوتا همچنان در حال فعالیت است
واحد توسعه خودروهای مسابقهای تویوتا یا همان TRD، واحد خودروهای آفرود و TRD پرو همچنان در حال معرفی و عرضه محصول به بازار هستند. واحد TRD بهعنوان بخش تیونینگ داخلی عمل میکند و محصولات را از نظر مکانیکی و زیباییشناسی مورد بررسی قرار داده و آنها را بهبود میبخشد. این واحد تا کنون مدلهای پرفورمنس زیادی را معرفی کرده که عملکرد خارقالعادهای در داخل و خارج جاده دارند. نسخه TRD کمری، فور رانر پرو، خودروی آفرود تاکوما و آوالون از جمله این محصولات هستند.
واحد تیونینگ مزدا؛ اما از دهه ۲۰۰۰ تا کنون غیرفعال است. البته این به آن معنا نیست که نسل جدید خودروهای مزدا امکان تیونینگ ندارند. شاید جالب باشد بدانید شرکتهای متعددی هستند که پس از ورود محصولات مزدا به بازار آنها را پشتیبانی میکنند.
تویوتا هیچ محصولی برای رقابت با رودستر معروف مزدا ندارد
مزدا با معرفی خودروی اسپرت MX-5 در سال ۱۹۸۹ توانست حس و حال رودسترهای کلاسیک بریتانیایی را زنده کند. این شرکت هنوز از پیشرانه تنفس طبیعی چهارسیلندر در MX-5 استفاده میکند. قدرت موتور از طریق گیربکس دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. این خودروی سبک دو درب علیرغم قدرت پایین موتور، تجربه لذت بخشی را برای رانندگان به ارمغان میآورد. شرکت تویوتا نیز خودروهای اسپرت مشهوری همچون GR سوپرا و GR86 را وارد بازار کرده که البته هیچکدام توان رقابت با مزدا MX-5 را ندارند.
تویوتا در سگمنتهای بیشتری در حال رقابت است
تویوتا در سگمنتهای مختلف صنعت خودروسازی حضور پررنگی دارد. این شرکت با تنوع بالای محصولات خود، از خودروهای ساب کامپکت گرفته تا سدان و اسیووی، به نیاز تمام مشتریان پاسخ میدهد. طیف محصولات مزدا؛ اما محدودتر است. بهعنوانمثال، مزدا در حال حاضر تنها ۵ مدل خودروی شاسیبلند برای ارائه دارد؛ اما تعداد اسیوویهای تویوتا از ۱۵ مدل نیز فراتر رفته و گونههای بنزینی، هیبرید، پلاگین هیبرید و برقی را نیز شامل میشود. علاوه بر این، پیکاپ تراک تویوتا همچنان محبوبیت بالایی در بازار آمریکا دارد و خریداران میتوانند از بین مدلهای متعدد همچون تاکوما و توندرا یکی را انتخاب کنند. حالآنکه از آخرین باری که مزدا یک خودروی پیکاپ را در آمریکا عرضه کرد زمان زیادی میگذرد.
فروش خودروهای تویوتا در آمریکا بسیار بیشتر از مزدا است
محبوبیت و تنوع محصولات تویوتا در بازار آمریکا بهمراتب از مزدا بیشتر است. این شرکت توانست در سهماهه اول ۲۰۲۴ بیش از ۱.۴۸ میلیون خودرو را در ایالات متحده به دست خریداران برساند. حالآنکه مزدا تنها ۳۱۳۴۵۲ دستگاه فروش کرد. این اختلاف چشمگیر نشان میدهد که اغلب آمریکاییها محصولات تویوتا را به مزدا ترجیح میدهند.
تویوتا یک برند مستقل برای خودروهای لوکس دارد
تویوتا برای ارائه مدلهای سطح بالا و لوکس خود بخش لکسوس را راهاندازی کرد. محصولات لکسوس از همان پیکربندی و پیشرانههای تویوتا استفاده میکنند؛ اما طراحی آنها ظریفتر و جذابتر است. شرکت مزدا در دهه ۱۹۹۰ تصمیم گرفت برای رقابت با تویوتا، بخش مجزایی برای برند لوکس خود راهاندازی کند و حتی نام آماتی (Amati) را نیز برای آن انتخاب کرد. متأسفانه تلاش مزدا در نهایت به جایی نرسید. برند آماتی حتی پیش از شروع فعالیت در ایالات متحده از حرکت ایستاد و بدین ترتیب خودروی لوکس و پرچمدار میلنیا با همان نشان مزدا وارد بازار شد.
مزدا منحصراً از فناوری موتور اسکای اکتیو بهره میبرد
شرکت مزدا از نظر سطح مهندسی و بهکارگیری فناوریهای جدید در محصولات، برتری چشمگیری نسبت به تویوتا دارد. مزدا با ابداع فناوری اسکای اکتیو موفق شد تعادل قابلقبولی بین عملکرد حداکثری و میزان مصرف سوخت برقرار کند. جالب آنکه تمام بخشهای محصولات مزدا، از موتور و استحکام شاسی گرفته تا وزن کلی و طراحی گیربکس، با درنظرگرفتن فناوری اسکای اکتیو طراحی شدهاند.
تویوتا دارای واحد اختصاصی برای خودروهای اسپرت است
تویوتا و مزدا هر دو ید طولایی در طراحی و ساخت خودروهای اسپرت دارند؛ اما تنها تویوتا دارای واحد اختصاصی برای محصولات اسپرت است. این واحد که گازو ریسینگ (Gazoo Racing) یا همان جیآر نام دارد، از فناوری و قطعات خودروهای مسابقهای برای طراحی محصولات عادی استفاده میکند تا تجربه رانندگی را بهبود بخشد. تویوتا کرولا جیآر، GR86 و جیآر سوپرا محبوبیت زیادی در بازار ایالات متحده دارند. خودروی یاریس جیآر (برای استفاده در مسابقات) و همینطور نسخه جیآر شاسیبلند لند کروزر نیز با استقبال زیادی در سراسر دنیا مواجه شدند.
دیدگاهتان را بنویسید