مقدمه
واردات خودرو در شهریورماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید و از اواخر آذرماه فاز عملیاتی به خود گرفت. ولی عرضه خودروهای نو و دستاول خارجی به بازار کشور با محدودیتهای بسیاری از جمله حجم موتور، سقف قیمت، پیروی از استانداردها و… همراه بوده و موانع بسیاری از جمله کمبود ارز، موجب کُندی و کاهش اثرگذاری این فرایند شده است. به همین خاطر، دولت با واردات خودروهای کارکرده نیز موافقت کرده که مهمترین مزیت آن را میتوان کاهش ارزبری دانست. به دنبال موافقت با واردات خودروهای کارکرده و چشمپوشی از محدودیتهای مختلف از جمله سقف قیمت، گزینههای بیشماری پیشروی واردکنندگان کشور قرار میگیرد. اما آیا میتوان به ورود هر خودرویی به بازار ایران امیدوار بود؟
لیست برندهای مجاز برای واردات خودرو
دولت با ورود خودروهای دستدوم موافقت کرده است. بااینحال برخی برندها بههیچوجه حق ورود به بازار کشور را ندارند. دولت هیچ سقف قیمت خاصی را برای خودروهای دستدوم مشخص نکرده است. از طرف دیگر، باتوجهبه دستورالعمل منتشرشده توسط سازمان ملی استاندارد کشور، خودروهای وارداتی از کسب مجوز از این سازمان و همینطور سازمان محیطزیست معاف هستند؛ بنابراین میتوان گفت دلیل منع برخی برندها، به مسائل و مشکلات سیاسی مربوط میشود.
لیست برندهای مجاز برای واردات خودرو چندی پیش منتشر شده و در آن نشانهای از جواز ورود به خودروهای آمریکایی دیده نمیشود. بااینحال، صرفنظر از ماشینهای ساختهشده در آمریکا، گزینههای بسیاری پیشروی واردکنندگان قرار دارند که واردات آنها از لحاظ قانونی با هیچ مشکلی مواجه نمیشود.
تجار و واردکنندگان کشور میتوانند از بین برندهای کرهای، ژاپنی و همینطور برندهای کشورهای اتحادیه اروپا و انگلیسی، هر خودرویی را بنا به صلاحدید خود انتخاب کرده و روانه بازار کشور کنند.
کیا، هیوندای و سانگ یانگ (با نام جدید KG) برندهای مجاز برای واردات خودرو از کشور کره جنوبی هستند. حال که محدودیت قیمت برداشته شده، میتوان منتظر ورود خودروهای جذابی همچون سانگ یانگ تورس، کوراندو، کیا پیکانتو، کیا پگاس، هیوندای النترا، هیوندای توسان و… بود.
از بین برندهای متعدد ژاپنی، واردکنندگان کشور میتوانند دست روی محصولات تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا بگذارند. تویوتا کرولا، تویوتا یاریس، میتسوبیشی اکلیپس، میتسوبیشی ASX، مزدا ۳ و… جزو خودروهای محبوب ژاپنی هستند که بدون شک ورود آنها به بازار ایران موجب شادی و هیجان در دل خریداران میشود.
کیفیت ساخت خودروهای ژاپنی و کرهای ستودنی و غیرقابلانکار است. اما محصولات پیشرفته و شکیل اروپایی جزو آن دسته از خودروهایی هستند که عطش سیریناپذیری برای آنها در بازار کشور وجود دارد. خوشبختانه، تقریباً تمام برندهای اروپایی برای واردات به کشور مجاز هستند. در آینده نزدیک، میتوان شاهد عرضه برندهای بنز، بی ام و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اُپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا و ایویکو در بازار کشور بود.
هفت استاندارد برای واردات خودروهای دستدوم
چشمپوشی از محدودیتهای سختگیرانه برای ورود خودروهای دستدوم به این معنی نیست که چنین محصولاتی بدون هیچ استانداردی روانه بازار کشور شده و در دسترس مشتریان قرار گیرند. در حقیقت سازمان ملی استاندارد ۷ معیار مهم زیر را بهعنوان لازمه صدور جواز ورود خودروی خارجی دستدوم معرفی کرده است:
- خودروهای وارداتی دستدوم باید گواهی صحهگذاری تأیید نوع از سازمان استاندارد طی ۵ سال گذشته داشته باشند.
- خودروهای وارداتی دستدوم باید به برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوبی تعلق داشته باشند.
- خودروهای وارداتی دستدوم باید دارای تأییدیه کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی باشند.
- خودروهای وارداتی دستدوم باید با گواهی استاندارد ایمارک COC منطبق باشند.
- خودروهای وارداتی دستدوم باید دارای گواهی تأیید GCC تأییدکننده کشورهای حوزه خلیجفارس GSO باشند.
- خودروهای وارداتی دستدوم باید دارای گواهی تأییدیه چین CC باشند.
- خودروهای وارداتی دستدوم باید دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشند.
مزایای واردات خودروهای کارکرده به کشور
واردات خودروهای کارکرده به کشور با مزایای متعددی همراه است. ازآنجاکه خودروی دستدوم قیمت بسیار کمتری نسبت به خودروی نو و دستاول دارد، «افزایش عرضه» در ازای هزینه کمتر را میتوان مهمترین مزیت واردات خودروهای کارکرده در نظر گرفت. در ضمن، ازآنجاکه هزینه کمتری صرف خرید و ورود این نوع خودروها به کشور میشود، ارزبری کمتری صورت میگیرد.
با ورود خودروهای وارداتی، اختلاف فاحش میان عرضه و تقاضا بهتدریج کاهشیافته و بازار به حد تعادل میرسد. بدین ترتیب، خودرو از ماهیت سرمایهای به ماهیت اصلی خود، یعنی «کالای مصرفی» بودن بازمیگردد و قیمت آن در بازار معقولانهتر میشود. افزایش عرضه هر کالایی از جمله خودرو، ارتباط مستقیم با ارزانتر شدن آن محصول در بازار دارد.
از دیگر مزایای ورود خودروهای کارکرده، کاهش تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور است. خودروهای فرسوده علاوه بر آلایندگی هوا، مصرف بیش از حد سوخت و افزایش تعداد تصادفات جادهای، چهره شهرها را زشت میکند. خوشبختانه، ورود خودروی دستدوم منوط به اسقاط خودروی فرسوده است و این موضوع، یک مزیت مهم بهحساب میآید.
یکی دیگر از مهمترین مزایای واردات خودروهای کارکرده با قیمت پایین، ترغیب خودروسازان داخلی به افزایش کیفیت محصولات خود و همینطور افزایش حس رقابتپذیری در آنها است. اکثر خودروهای داخلی در بازار بهعنوان خودروهای اقتصادی در دسترس مشتریان قرار دارند و ورود خودروهای خارجی شکیل و باکیفیت بدون شک موجب اختلال در فروش محصولات داخلی میشوند؛ بنابراین خودروساز برای حفظ جایگاه خود، چارهای بهجز ارائه خلاقیت، افزایش کیفیت و تنظیم رقابتی قیمت محصولات خود نخواهد داشت.
دیدگاهتان را بنویسید