مقدمه
ژاپن از دیرباز تاکنون به دستاوردها و موفقیتهای چشمگیری در صنعت خودروسازی دستیافته است. مهندسین ژاپنی سلیقه فراوانی در طراحی خودرو داشته و بسیاری از محصولات آنها علاوه بر ظاهر جذاب، قدرت و کارایی بالایی دارند. همین موضوع باعث تثبیت جایگاه خودروهای ژاپنی در بازارهای بزرگ جهانی شده است. بدون شک برندهای تویوتا، نیسان، هوندا و… طرفداران بسیاری در کشورهای مختلف دارند، بااینحال حتی معروفترین شرکتها نیز دارای چند محصول بدنام و مشکلدار در کارنامه خود هستند. در لیست بدترین خودروهای ژاپنی به چند مورد از موارد شکستخورده در بازار اشاره میکنیم.
خودرو هوندا CRX Del Sol
هوندا باعرضه CRX Del Sol در سال ۱۹۹۲ میتوانست جایگاه ممتازی در بازار خودرو پیدا کند. دل سول معروفیت CRX را یدک میکشید و بسیاری از مشتریان تنها به همین خاطر راضی به خرید خودرو شدند. اما متأسفانه دل سول هیچ شباهتی به محصولات CRX نداشت و در نهایت به یک ناکامی بزرگ برای هوندا تبدیل شد. سقف ماشین مشکل نشتی داشت و متریال بیکیفیت درون کابین توی ذوق سرنشینان میزد. سروصدای زیاد موتور نیز بهراحتی وارد کابین میشد. مشکلات دیگری همچون تاب برداشتن دیسک ترمز جلو باعث شد Del Sol هوندا بهعنوان یکی از بدترین خودروهای ژاپنی شناخته شود و نام CRX را نیز خدشهدار کند.
خودروی ایگل Talon
زمانی که کرایسلر مالک AMC شد، برند ایگل و حق مشارکت با کمپانی میتسوبیشی را نیز به دست آورد. خودروی تالون روی پلتفرم مشابهی با میتسوبیشی اکلیپس (Mitsubishi Eclipse) سوار است، اما بههیچوجه قابلمقایسه با آن نیست. دارندگان تالون خیلی زود به قانون مورفی اعتقاد پیدا کردند، چون هر مشکلی که در یک خودرو میتواند وجود داشته باشد، شامل حال تالون میشد! ایگل تالون دارای واشرهای معیوب، اتصالات ناقص، دیفرانسیل مشکلدار، رادیاتور ضعیف، دینامهای بیکیفیت و بسیاری اشکالات دیگر بود. تسمه تایم این خودرو نیز بهدرستی کار نمیکرد و تالون از همان ابتدا محکوم به شکست شد.
خودروی مزدا Capella
مزدا کاپلا به نام مزدا 626 نیز شناخته میشود که در شش نسل عرضه شد. کاپلا از مزایای متعددی مثل هندلینگ مناسب و سطوح NVH برخوردار بود، اما گیربکساتوماتیک آن عملکرد وحشتناکی داشت، بهنحویکه رانندگان به طور ناخوشایندی با تغییر دنده تصادفی مواجه میشدند. مزدا که کاپلا را یک خودروی کاملاً بینقص میدانست، در آن زمان از ارائه پاسخ به این انتقادات خودداری کرد. علاوه بر گیربکس ناقص، خرابی دینامها، اشکال در اتصالات CV، توزیعکننده و مشکل در سیستم خنککننده، باعث شد کاپلا به لیست بدترین خودروهای ژاپنی اضافه شود.
خودروی تویوتا Paseo
شرکت تویوتا، پاسو را بهعنوان یک خودروی اسپرت وارد بازار کرد و حتی نسل دوم و آخر آن در نسخه کانورتیبل (Toyota convertible) در دسترس خریداران قرار گرفت. اما ظاهر تنها چیزی بود که پاسو داشت. سرعت این خودرو نهتنها در حد ماشینهای اسپرت نبود، بلکه راندن دوچرخه میتوانست سرنشین را زودتر به مقصد برساند. علاوه بر سرعت پایین و قدرت ۸۴ اسب بخاری، رادیاتورهای این ماشین نیز با مشکل نشتی مواجه بودند و در نهایت مصرف بیش از حد سوخت، پاسو را به یک شکست بزرگ برای تویوتا تبدیل کرد.
خودروی سوزوکی Samurai
خودروی سامورایی به لطف قیمت پایین و قابلیت آفرود، در ابتدا مورد استقبال خریداران قرار گرفت. اما دارندگان این خودرو خیلی زود با یک واقعیت تلخ مواجه شدند. تنها یک باد شدید یا چرخش ناگهانی لازم بود تا سامورایی سرنگون شود. همین موضوع باعث شد سامورایی در مدتزمان کوتاهی در لیست بدترین خودروهای ژاپنی قرار گیرد.
مطلب ادامه دارد …
دیدگاهتان را بنویسید