مقدمه
اگرچه موتورسیکلتهای کروزر و اسپرت فروش بالایی دارند، اما در حال حاضر ادونچرها محبوبترین نوع موتورسیکلت در بازار بهحساب میآیند. ادونچرها همچنین سابقه طولانی در صنعت دارند و پیدایش آنها از دهه ۸۰ میلادی آغاز شد. این موتورسیکلتها تلفیق راحتی، قدرت، تکنولوژی، بازه پیمایشی طولانی و قابلیتهای آفرودی هستند. بامو نخستین شرکتی بود که موتورسیکلت ادونچر را به بازار معرفی کرد. پس از آن، هوندا، یاماها، سوزوکی و حتی هارلی دیویدسون وارد بازی شدند و هر یک به سطوحی از موفقیت دست پیدا کردند. اما هیچ تولیدکنندهای بهجز تریومف نتوانست به معنای واقعی کلمه در مقابل بامو GS قرار گیرد و شرکت آلمانی را بهزانو درآورد. اگر فکر میکنید تریومف تنها در ساخت موتورسیکلتهای کلاسیک مدرن همچون بونویل تبحر دارد، کاملاً در اشتباه هستید. موتورسیکلتهای ادونچر تریومف با نام سری تایگر شناخته میشوند و ترکیب عالی از قدرت، مدرنیته و پیشرفتهای تکنولوژیکی را به نمایش میگذارند. ما در این مطلب به معرفی موتورسیکلتهای ادونچر تایگر تریومف پرداخته و آنها را بر اساس قدرت، مرتبسازی میکنیم.
تریومف تایگر Sport 660 با حداکثر قدرت ۸۱ اسب بخار
یکی از جدیدترین اعضای خانواده ادونچر تریومف، تایگر اسپرت ۶۶۰ نام دارد که بر اساس مدل تریدنت ۶۶۰ ساخته شده و مناسب برای رانندگانی است که قصد کنارگذاشتن موتورسیکلتهای کوچک را دارند. تایگر اسپرت ۶۶۰ اگرچه موتورسیکلت بلندی به نظر میرسد، ولی ارتفاع سواری آن دردسری برای رانندگان تازهکار به وجود نمیآورد. این خودروی دوچرخ از پیشرانه ۳ سیلندر ۶۶۰ سیسی بهره میگیرد که ۸۱ اسب بخار قدرت و ۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. تایگر اسپرت ۶۶۰ یک محصول اقتصادی با ویژگیهای استانداردی مثل تعلیق عقب قابلتنظیم، دو حالت رانندگی (جاده و باران) و ترمز جلو دوگانه است. زمانی که این ادونچر جذاب از شهر خارج شود، هیولای درون خود را نشان میدهد.
تریومف تایگر 850 Sport با حداکثر قدرت ۸۴ اسب بخار
همانند مدل ۶۶۰، تایگر ۸۵۰ نیز با تمرکز روی رانندگی در خیابان ساخته شده و جثه درشتتری نسبت به مدل اول دارد. تایگر ۸۵۰ اسپرت نیز از پیشرانه ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ استفاده میکند، هرچند حجم آن به ۸۸۸ سیسی افزایشیافته است. شاید قدرت موتور نسبت به مدل ۶۶۰ بهبود خاصی پیدا نکرده، ولی گشتاور ۸۱ نیوتن متری، تایگر ۸۵۰ را در جایگاه بالاتری نسبت به مدل کوچکتر قرار میدهد. این موتورسیکلت همچنین به میللنگ T-plane تریومف مجهز است که صدای اگزوز متمایزی را به وجود میآورد. مدل ۸۵۰ اسپرت یک تورر اسپرت اقتصادی بهحساب میآید و درعینحال، شامل تجهیزاتی مثل ترمزهای استایلما برمبو، دوشاخهای معکوس مارزوچی، چراغهای LED و عناصر ارگونومی پویا میشود.
تریومف تایگر 900 GT با حداکثر قدرت ۱۰۶.۵ اسب بخار
تریومف بهتازگی مدل ۹۰۰ جیتی را ارتقا داده و راندمان پیشرانه آن را بدون ایجاد تغییر در حجم، افزایش داده است. موتور ۳ سیلندر ۸۸۸ سیسی حالا بهجای ۹۳ اسب بخار، ۱۰۶.۵ اسب بخار قدرت آزاد میکند و گشتاور آن به ۹۰ نیوتن متر میرسد. محصول بهروزرسانی شده، درشتتر و چابکتر از نسخه قبلی بوده و توانایی بیشتری از خود نشان میدهد. مدل پایه ۹۰۰ جیتی بهاندازه کافی راحت و مجهز است تا بتواند سفر شما را به یک تجربه لذتبخش و فراموشنشدنی تبدیل کند. بااینحال برای دسترسی به امکانات بیشتر باید به سراغ مدل GT Pro رفت که البته قیمت بالاتری دارد.
تریومف تایگر 900 GT Pro با حداکثر قدرت ۱۰۶.۵ اسب بخار
هر دو موتورسیکلت ۹۰۰ جیتی و ۹۰۰ جیتی پرو برای رانندگی در جاده ساخته شدهاند. این دو محصول مناسب برای رانندگانی هستند که به دنبال جایگزینی برای تایگر ۸۵۰ اسپرت میگردند. بااینحال، ۹۰۰ جیتی پرو از همان پیشرانه نسخه غیر پرو استفاده میکند و پرفورمنس مشابهی دارد. هرچند باقیمت بالاتری به فروش میرسد و دلیل آن را میتوان به وجود تجهیزات بیشتر ربط داد. موتورسیکلت جیتی پرو از حالات رانندگی مختلف شامل جاده استاندارد، بارانی، اسپرت و آفرود پشتیبانی میکند. این دوچرخ انگلیسی همچنین به تعلیق عقب قابلتنظیم مارزوچی و سیستم دستیار تعویض دنده یا همان کوئیک شیفتر انحصاری تریومف مجهز است.
تریومف تایگر 900 Rally Pro با حداکثر قدرت ۱۰۶.۵ اسب بخار
گل سرسبد خط تولید تایگر ۹۰۰، مدل رالی پرو است که یکی از بهترین موتورسیکلتهای ادونچر با وزن متوسط بهحساب میآید. علاوه بر تمام تجهیزات موجود در مدلهای جیتی و جیتی پرو، رالی پرو از یک سیستم دستهفرمان خاص بهره میبرد که امکان رانندگی در حالت ایستاده را برای راکب فراهم میآورد. این موتور همچنین از شش حالت رانندگی پشتیبانی میکند. دستههای گرمشونده و سیستم پایش باد لاستیکها، تجهیزات استاندارد رالی پرو هستند. سیستم تعلیق موتورسیکلت برای سال ۲۰۲۴ بهبودیافته و شامل دوشاخهای قابلتنظیم شووا و شوک عقب میشود. رالی پرو به رینگهای پرهدار تیوبلس مجهز شده و اندازه رینگ جلو، ۲۱ اینچ است تا بهخوبی بتواند از پس مسیرهای BDR برآید. ادونچر تریومف از موتور ۸۸۸ سیسی سه سیلندر ۱۲ سوپاپ استفاده میکند که قدرت و گشتاور آن به ترتیب. ۱۰۶.۵ اسب بخار و ۹۰ نیوتن متر است.
تریومف تایگر 1200 GT Pro با حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار
تریومف در سال ۲۰۲۴ از سری جدید تایگر ۱۲۰۰ رونمایی کرد. این موتورسیکلتهای سنگینوزن بریتانیایی به طور خاص ادونچرهای بامو را به چالش میکشند. در دنیای امروزی که قیمت برخی موتورسیکلتها باقیمت خودروهای چهارچرخ برابری میکند، مدل ۱۲۰۰ جیتی پرو ارزانترین گزینه بهحساب میآید که نسخه پایه آن به ارزش ۲۱۸۹۵ دلار به فروش میرسد. البته دلایل موجهی پشت این قیمت وجود دارد که مهمترین آنها، وجود پیشرانه ۱۱۶۰ سیسی ۳ سیلندر خطی در هر چهار مدل ۱۲۰۰ است. این موتور ۱۴۷ اسب بحار قدرت و ۱۲۹ نیوتن متر گشتاور داشته و بهوسیله خنکسازی مایع در وضعیت بهینه نگهداری میشود. باک سوخت ۵.۳ گالنی و رینگ جلوی ۱۹ اینچی، از دیگر مشخصات جیتی پرو شمرده میشوند.
تریومف تایگر 1200 Rally Pro با حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار
رالی پرو در اساس همان GT Pro است، ولی به طور خاص برای رانندگانی ساخته شده که به دنبال ادونچر آفرودی هستند. مدل جیتی پرو بهتر میتواند از پس مسیرهای دشوار برآید. از دیگر ویژگیهای مشترک بین این دو موتورسیکلت میتوان به دستهفرمان باقابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. مدل رالی پرو همچنین دارای تجهیزات اضافه برای رانندگی در مسیرهای خاکی، مثل تایر جلوی ۲۱ اینچی تیوبلس است. بخش عقب موتورسیکلت نیز روی تایر ۱۸ اینچی سواری میشود. این مرزبندی بین قابلیتهای آفرودی و جادهای در مدلهای ارتقایافته GT و Rally Explorer نیز دیده میشود. تریومف بهخوبی میداند که در هنگام طراحی موتورسیکلتهای ادونچر با دو نوع راکب مواجه است و نیاز هر دو طرف را در نظر میگیرد. درهرصورت، تایگر ۱۲۰۰ رالی پرو به پیشرانه ۱۱۶۰ سیسی ۳ سیلندر خطی مجهز بوده که از فناوریهای خنکسازی مایع و DOHC پشتیبانی میکند. راندمان موتورسیکلت ۱۴۷ اسب بخار و ۱۲۹ نیوتن متر است.
تریومف تایگر 1200 GT Explorer با حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار
جیتی اکسپلورر برترین ماشین تورینگ اسپرت تریومف بهحساب میآید. این موتورسیکلت انگلیسی از لحاظ راحتی، حجم باک سوخت (۷.۹ گالن) و قدرت روی جاده آسفالت، حرف اول را در بین سایر مدلهای تریومف میزند. همانند موتورسیکلت جیتی پرو، اکسپلورر نیز میتواند از جادههای خاکی عبور کند، ولی برای هدف دیگری ساخته شده است. تایگر ۱۲۰۰ جیتی اکسپلور همانند کروزرهای هارلی دیویدسون و ایندیان، یک گزینه ایدهآل برای سفرهای طولانی در نظر گرفته میشود. این موتورسیکلت با ارائه سواری سرگرمکننده در مسیرهای پرپیچوخم، راحتی کامل در مسافتهای طولانی و همینطور تجهیزات مختلف، راننده را به لبخند پشت دستهفرمان در هنگام طلوع آفتاب دعوت میکند. همانند باقی مدلهای ۱۲۰۰، جیتی اکسپلورر نیز از پیشرانه ۱۱۶۰ سیسی ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ بهره میگیرد و با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۹ نیوتن متر گشتاور در جاده جولان میدهد.
تریومف تایگر 1200 Rally Explorer با حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار
تریومف مدل ۱۲۰۰ رالی اکسپلورر از خانواده تایگر را بهعنوان رقیب اصلی بامو GS معرفی و روانه بازار کرده است. این موتورسیکلت با قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار به فروش میرسد که مبلغ قابلملاحظهای بهحساب میآید. ولی صرفنظر از این قیمت، رالی اکسپلورر درست مثل یک رؤیا میماند. ادونچر تریومف شامل تجهیزاتی مثل تایرهای پرهدار تیوبلس، سیستمهای الکترونیکی کمکراننده، تعلیق شووا، ترمزهای برمبو، اجزای تعلیق نیمهفعال جلو و عقب و چراغهای کرنرینگ تطبیقی میشود. هر آنچه برای سفر نیاز دارید، در این موتورسیکلت وجود دارد و این موضوع قیمت بالا را توجیهپذیر میکند. پیشرانه و راندمان موتور همانند سایر مدلهای ۱۲۰۰ است. ناگفته نماند که بامو GS نیز از لحاظ قیمت دستکمی از رالی اکسپلورر ندارد. در حقیقت تریومف با تولید بهترین موتورسیکلتهای ادونچر در جهان باعث شده تولیدکنندگان دیگر نیز در ساخت این نوع محصولات کاملاً صادق باشند.
دیدگاهتان را بنویسید