ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
5 بازدید

قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو با گیربکس دستی در جهان

قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو با گیربکس دستی در جهان

مقدمه

زمانی که بحث قدرت به میان می‌آید، خودروهای دیفرانسیل‌جلو چالش‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین طرح‌بندی ممکن را به خود اختصاص می‌دهند. ازآنجاکه چرخ‌های جلو مستقیماً با ترمز و فرمان در ارتباط هستند، اعمال حداکثر قدرت روی آن‌ها نه‌تنها باعث سایش زودهنگام لاستیک‌ها می‌شود، بلکه چسبندگی را به‌شدت کاهش می‌دهد. این موضوع به طور خاص در هنگام تلاش برای شتاب گرفتن در پیچ‌ها با فرمان‌ قفل قابل‌مشاهده هست که باعث چرخش چرخ‌ها می‌شود، بدون اینکه مکانیزم محدودکننده لغزش بر آن‌ها حاکم باشد.

بااین‌حال وقتی سیستم دیفرانسیل‌جلو با گیربکس دستی ترکیب می‌شود، حس رانندگی هیجان‌انگیز و توصیف‌ناپذیری را به سرنشینان خودرو انتقال می‌دهد. تا کنون مدل‌های دستی متنوعی روانه بازار شده‌اند که به پیشرانه قدرتمندی مجهز بوده و از نوع دیفرانسیل‌جلو هستند. ولی ما در این مقاله شما را با قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو دنده دستی در تمام ادوار آشنا می‌کنیم.

فورد فوکوس RS500 قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو دنده دستی

در حال حاضر،  قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلویی که با گیربکس دستی روانه بازار شده، مدل ۲۰۱۰ فورد Focus RS500 است که خشن‌ترین و تهاجمی‌ترین نسخه از نسل دوم فوکوس RS به‌حساب می‌آید. بد نیست بدانید که کمپانی آمریکایی نشان RS را تنها روی مدل‌های راننده پسند خود می‌چسباند، مثل اسکورت RS کازوورث و سیرا RS کازوورث. فوکوس برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۲ توانست نشان RS را دریافت کند. در آن زمان، فوکوس هنوز در نسل اول بود و از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر با ۲۱۲ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

نسل دوم خودرو بر اساس مدل Mk.2 Focus در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد. فورد برای این ماشین دور موتور ۴ سیلندر را خط کشیده و در عوض از پیشرانه ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر توربوشارژ ولوو استفاده کرد. این پیشرانه می‌توانست با ۳۰۱ اسب بخار قدرت، چرخ‌های فوکوس را به حرکت بیندازد. فورد همچنین از دیفرانسیل لغزش محدود Quaife و یک سیستم تعلیق جلو مک فرسون سفارشی به نام RevoKnuckle در فوکوس استفاده کرد تا از پدیده تورک استیر (تأثیر گشتاور روی فرمان) و برخورد خودرو با نزدیک‌ترین اجسام موجود در محیط جلوگیری کند. بااین‌وجود، باز هم اثر کم‌رنگی از تورک استیر در فوکوس مشاهده می‌شد. در سال ۲۰۱۰، فورد احساس کرد که می‌تواند فوکوس RS قدرتمند خود را ارتقا دهد و نسخه RS500 را به عرضه درآورد؛ یک هیولای هات‌هچ جذاب و خشمناک که از زمان رونمایی تاکنون، لقب قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو دنده دستی را در اختیار گرفته است. فوکوس RS500 همچنین آخرین‌مدل از FWD بوده، چرا که نمونه‌های بعدی با سیستم چهارچرخ محرک روانه بازار شده‌اند.

تقویت پیشرانه ۵ سیلندر

دلیل نام‌گذاری RS500 این است که فورد می‌خواست با ساخت ۵۰۰ دستگاه از این خودرو، خط تولید آن را باشکوه هرچه‌تمام‌تر متوقف کند. فوکوس RS500 در مقایسه با فوکوس RS استاندارد، بدنه‌ای به رنگ مشکی مات دارد و از رینگ‌های مشکی رنگ استفاده می‌کند. به‌علاوه، روی کنسول مرکزی هر یک از این ۵۰۰ خودرو، یک پلاک فلزی نصب شده که عددی به‌صورت دستی روی آن حکاکی شده است. این عدد، به شماره ساخت خودرو اشاره می‌کند. مثلاً پلاک ۴۹ نشان می‌دهد که خودرو، ۴۹ اُمین فوکوس RS500 بوده که ساخته شده است.

مهندسین واحد پرفورمنس فورد به‌جای اینکه فوکوس RS500 را به‌عنوان یک پروژه نمادین به حال خود بگذارند، تصمیم گرفتند روی موتور ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر آن کارکرده و قوای بیشتری استخراج کنند و البته که ماحصل این تصمیم‌گیری، به یکی از جذاب‌ترین خودروهای ۵ سیلندر در تمام ادوار تبدیل شد.

با اینکه مهندسان از نتیجه به‌دست‌آمده از موتور کوچک راضی بودند، ولی باور داشتند قدرت و گشتاور موتور باز هم جای بهبود دارد. به همین خاطر به سراغ یک اینترکولر بزرگ‌تر رفتند تا به خنک‌شدن موتور تحت فعالیت سنگین کمک کند و امکان تولید قوای بیشتر را فراهم آورد. آن‌ها همچنین از جعبه فیلتر هوای بزرگ‌تری استفاده کردند تا جریان هوا در موتور را افزایش دهد.
پمپ سوخت نیز ارتقا پیدا کرد تا با جریان هوای بهبودیافته، مطابقت داشته باشد. یک سیستم اگزوز با قطر بیشتر نیز به این پکیج اصلاحی اضافه شد. مهندسان همچنین نرم‌افزار موتور را تغییر دادند تا بتواند قدرت اضافی حاصل از اصلاحات انجام‌شده را تقبل و به آن رسیدگی کند.

برای تضمین اطمینان‌پذیری موتور، پیستون‌ها و شاتون‌ها بادوام‌تر و سرسیلندر جدیدی به خودرو اضافه شد و قطر گردی سیلندرها افزایش پیدا کرد. این تغییرات، نتیجه مطلوبی به همراه داشت. قدرت موتور از ۳۰۰ اسب بخار به ۳۴۵ اسب بخار افزایش پیدا کرد و لبخند رضایت را روی لب‌های مهندسان نشاند. چرا که با این موتور تقویت‌شده، فوکوس RS500 به‌عنوان یک سدان دیفرانسیل‌جلو می‌توانست در عرض ۵.۶ ثانیه از حالت سکون و به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

باوجود استخراج ۱۵ درصد توان بیشتر از موتور RS، فورد ترجیح داد دست به اساس و پایه خودرو نزند. بدین ترتیب، فوکوس RS500  با همان تعلیق، سیستم ترمز و شاسی به‌کاررفته در نسخه استاندارد ساخته و روانه بازار شد. در حقیقت فورد از قبل قابلیت‌های فوکوس RS را سنجیده بود و می‌دانست این خودرو تحمل نیروی بیشتر موتور را دارد.

تجهیزات فراوان فوکوس RS500

جدای از رنگ خاص بدنه و پلاک شماره‌دار، RS500  با تریم داخلی ویژه‌ای تزیین شده که شامل بخیه‌دوزی قرمزرنگ و کنسول مرکزی کربنی می‌شود. صندلی‌های ریکارو با روکش چرمی قرمزرنگ نیز به‌عنوان آپشن برای خودرو قابل سفارش است. صحبت از آپشن شد. بد نیست بدانید آپشن‌های چندانی برای فوکوس RS500 ارائه نشده، چون فورد اکثر تجهیزات را به‌صورت استاندارد در سدان قدرتمند و اسپرت خود جاسازی کرده است. شیشه جلو باقابلیت گرم‌شوندگی، سیستم تشخیص نقص در تایر، چراغ‌های جلو خودکار و شیشه‌پاک‌کن‌های اتوماتیک جزو ویژگی‌های استاندارد فوکوس RS500 هستند. صندلی‌های ریکارو چرمی و سیستم اطلاعات سرگرمی انحصاری فورد با نمایشگر لمسی و پشتیبانی از DVD  تنها آپشن‌های موجود برای RS500 شمرده می‌شوند.

فوکوس RS500 در سال ۲۰۲۴

فوکوس RS500 یک مدل خاص و منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آید و به‌عنوان قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو دنده دستی، جای تعجبی ندارد که حتی باوجود گذشت ۱۴ سال، برچسب قیمت بالایی داشته باشد.

بر اساس گزارش Classic.com که یک سایت حراج برای خریدوفروش خودروهای کلاسیک در سراسر جهان است، میانگین قیمت RS500  به ۹۰ هزار دلار می‌رسد. ارزان‌ترین نمونه در سال ۲۰۲۳ باقیمت ۶۴ هزار دلار در نروژ فروخته شد. در مقابل، گران‌ترین نمونه در اوت سال ۲۰۲۴ در انگلستان باقیمت ۱۳۰ هزار دلار به فروش رسید.

هوندا سیویک Type R FL5 یک اسلحه دیفرانسیل‌جلو قدرتمند دنده دستی دیگر

این‌طور نیست که تنها فورد به فکر ساخت یک ماشین فوق‌العاده با ویژگی‌های خاص باشد. پس از فوکوس RS500، هوندا سیویک تایپ آر FL5 قدرتمندترین خودرو دیفرانسیل‌جلو دنده دستی به‌حساب می‌آید که قیمت آن بسیار پایین‌تر از رقیب آمریکاییش است.

همانند RS500، هوندا سیویک تایپ R ‌ نسخه FL5 با گیربکس ۶سرعته دستی عرضه شده است، ولی قوای محرکه خود را از منبع دیگری دریافت می‌کند. پیشرانه به‌شدت مطمئن و معتبر K20C1 مسئول تأمین انرژی این ماشین است. این موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر با فناوری توربوشارژ ادغام شده و ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور به وجود می‌آورد. به لطف این قوای محرکه، سیویک FL5 می‌تواند شتاب‌گیری صفر تا صد را در عرض ۴.۹ ثانیه مدیریت کند و نهایت سرعت خود را به ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت برساند.

سیویک Type R FL5 نیز برای بهبود کنترل روی تایرهای جلو، از دیفرانسیل لغزش محدود پیشرفته بهره می‌گیرد. این ماشین همچنین به تعلیق جلو مک فرسون دومحوره مجهز است که باعث بهبود هندلینگ و کاهش تورک استیر می‌شود. بر خلاف هاچ‌هچ فورد، تایپ R از موهبتی همچون دمپرهای انطباقی برخوردار است که در حین شتاب‌گیری یا حرکت در پیچ‌ها، چرخش و لغزش خودرو را کنترل می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، سیویک تایپ R خودروی ارزان‌تری نسبت به RS500 است و حتی نمونه‌های جدید آن باقیمت پایه ۴۵۵۹۵ دلار به فروش می‌رسند. مدل‌های ۲۰۲۳ دست‌دوم را می‌توان باقیمت ۴۱۵۰۰ نیز خریداری کرد. به بیان بهتر، دومین خودروی قدرتمند دیفرانسیل‌جلو دنده دستی در تمام ادوار، با نصف قیمت فورد فوکوس RS500 در بازار یافت می‌شود. این ماشین شتاب بهتری نسبت به رقیب آمریکایی داشته و احتمالاً در پیست مسابقات از آن جلو می‌زند. بااین‌وجود، مقام طلای قدرت بر گردن فوکوس RS500 است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0