حدود سه سال پیش، پروژه تولید شاسیبلند سایز متوسط دو دیفرانسیل سایپا سروصدای زیادی به پا کرد. در آن زمان سایپا با انتشار تصاویری از یک خودروی شاسیبلند جذاب در فضای آنلاین، ورود خود را به عرصه خودروهای آفرودی اعلام کرد.
بعدها مشخص شد که شاسیبلند آفرودی سایپا، همان فودی لندفورت (Foody Landfort) چینی است. اگر به حوزه خودرو علاقهمند بوده و به طور خاص عاشق خودروهای آفرود هستید، احتمالاً نام فودی یا فودای را قبلاً شنیدهاید. دایون Y5 در بسیاری از بازارهای شرقی با نام فودی شناخته میشود. لندفورت، نسخه دیگری از این دایون Y5 است که سایپا در نظر داشته آن را تحت برند زامیاد و با نام تیوان روانه بازار کند.
به گفته سایپا، فودی لندفورت قرار بوده با درصد بالای بومیسازی و داخلیسازی قطعات و باتکیهبر توان و دانش فنی مهندسین گروه سایپا ساخته شود. به همین خاطر سایپا به خود حق داده لندفورت چینی را با نشان ایران تیوان به عرضه درآورد. البته ادعای سایپا مبنی بر بهرهگیری از دانش فنی مهندسین داخلی جهت مونتاژ یک محصول خارجی تا مدتها مورد سوژه رسانههای مختلف قرار گرفت. چراکه تغییر نام فودی لندفورت به تیوان زامیاد، در اساس یک فرایند بازنشانی برند (Rebranding) است که به دانش مهندسی خاصی احتیاج ندارد. در واقع بازنشانی و تغییر نام برند توسط بسیاری از شرکتهای مطرح در جهان انجام میشود، ولی هیچیک از آنها تاکنون ادعای تزریق دانش متفاوت در محصول را نکردهاند.
بههرحال مدتها گذشت و خبری از تیوان یا همان فودی لندفورت نشد، تا اینکه در آذرماه سال ۱۴۰۱، زامیاد در نمایشگاه خودرو اصفهان به محصولی به نام تیوان (Tivan) اشاره کرد و گفت این خودرو بهزودی ساخته میشود.
شاسیبلند جدید دارای پلتفرم مشترک با پیکاپ مکث کلوت بوده و شباهت ظاهری بسیاری با این ماشین دارد. این خودرو علیرغم ظاهر خشن و سرسخت خود موفق به کسب تنها ۳ ستاره در ارزیابی ایمنی مؤسسه انکپ چین شده که یک نقطهضعف بزرگ بهحساب میآید. عدم پشتیبانی از سامانه کنترل پایداری (ESP) مهمترین ایرادی بوده که به لندفورت واردشده، هرچند به نظر میرسد زامیاد تغییراتی را در پکیج ترمز و پایداری تیوان اعمال کرده است.
از لحاظ فنی، لندفورت فودای در چین با پیشرانههای متفاوت عرضه میشود. یک نسخه آن دارای موتور ۱.۹ لیتری دیزلی توربوشارژ بوده و دو نسخه دیگر از موتور بنزینی استفاده میکنند. هر سه موتور تحت لیسانس شرکت میتسوبیشی ساختهشدهاند.
نسخههای بنزینی دارای موتور با حجم ۲.۴ و ۲ لیتر هستند. موتور ۲.۴ لیتری از نوع تنفس طبیعی بوده و میتواند ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور به گیربکس ۵سرعته دستی متصل بوده و قوای حرکتی را به دو محور چرخها انتقال میدهد. سایپا بدون شک مورد تحسین قرار میگیرد اگر از این موتور روی محصول آفرودی خود استفاده کند. بااینحال، عرضه تیوان با پیشرانه ۲ لیتری محتملتر است.
پیشرانه ۲ لیتری بهکاررفته در فودای لندفورت و بهاحتمال زیاد، زامیاد سایپا به فناوری توربوشارژ مجهز بوده و قادر به تولید ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است. این مشخصات از طریق جعبهدنده ۶سرعته دستی یا اتوماتیک به هر چهارچرخ وارد شده و خودرو را به حرکت وامیدارد. طبق گزارشهای متعدد، مصرف سوخت خودرو با موتور توربوشارژ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹.۵ لیتر بنزین بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
تیوان در صورت عرضه باید شامل تجهیزات و امکانات متعدد رفاهی، ایمنی و آفرودی باشد تا بتواند با سایر ماشینهای پرآپشن در بازار رقابت کند. البته سایپا با قیمتگذاری مناسب نیز میتواند شانس موفقیت خود را در برابر رقبای قدری همچون جک S5، هایما S7، فوتون ساوانا و بی وای دی S7 افزایش دهد.
در لیست امکانات و آپشنهای زامیاد Tivan میتوان به مواردی همچون سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، فرمان هیدرولیک، چهار کیسه هوا، دوربین عقب، نمایشگر لمسی ۸ اینچی اطلاعات – سرگرمی، درگاه USB، قابلیت اتصال به بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به ۸ عدد بلندگو، فرمان هیدرولیک، چراغهای مهشکن جلو و عقب، دی لایت، رینگ ۱۷ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمهای، سانروف، سیستم تهویهمطبوع دوکاناله، اتولایت، کروز کنترل، آینههای تاشو برقی گرم شونده، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت متفاوت، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم دستی در ۴ جهت متفاوت، سیستم مسیریابی و نویگیشن و… اشاره کرد.
دیدگاهتان را بنویسید