مقدمه
خودرو، مجموعهای از قطعات مختلف است که به سبب همکاری آنها، شروع به حرکت میکند. عامل اصلی حرکت ماشین، فعل و انفعالاتی است که در موتور رخ میدهند. انفجار ترکیب سوخت و هوا در سیلندرهای موتور، چرخهای ماشین را به حرکت میاندازد و خودرو به حرکت میافتد. چنین انفجاری مسلماً دمای موتور را نیز بهشدت افزایش میدهد و در این میان قطعهای به نام رادیاتور وارد عمل میشود تا با خنکسازی موتور مانع آسیبدیدگی اجزای آن شده و عملکرد موتور را در سطح بهینه حفظ کند.
بااینحال، خودرو یک کالای مصرفی است و تقریباً تمام اجزای آن دارای چنین خاصیتی هستند. بخشهای مختلف ماشین میتوانند به دلایل متعدد عملکرد صحیح خود را ازدستداده و خراب شوند. رادیاتور نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت بروز مشکلی همچون سوراخشدن، نمیتواند عملیات خنکسازی موتور را به طور مؤثر انجام دهد. اما رادیاتور چرا باید سوراخ شود؟ پیش از پاسخ به این سؤال بهتر است نگاهی به ماهیت رادیاتور و عملکرد آن بیندازید.
رادیاتور چیست و چه کاری انجام میدهد؟
یکی از مهمترین اجزای خودرو، رادیاتور است که به سیستم خنککننده تعلق دارد. این سیستم، دمای موتور را در سطح امن و بیخطر نگه داشته و مانع دفرمه شدن اجزای موتور بر اثر گرما و همینطور خاموششدن ناگهانی خودرو و جوشآوردن آن میشود. این کار از طریق انتقال حرارت میان مایع درون رادیاتور و هوای خارج از سیستم انجام میشود. به بیان بهتر، رادیاتور با خنککردن مایعی که وارد موتور شده و گرمای اجزای آن را میگیرد، طول عمر مفید موتور را افزایش داده و راندمان آن را بهبود میبخشد.
سیستم خنککننده که رادیاتور جزو اصلی آن است بر اساس یک قاعده کلی عمل میکند. مایع خنککننده درون سیستم جاری است که ابتدا وارد اجزای موتور شده، حرارت و گرمای آنها را میگیرد و داغ میشود. این مایع داغ به سمت رادیاتور هدایت میشود. رادیاتور در معرض هوای خنک قرار داشته و دمای مایع داغ را پایین میآورد و آن را خنک میکند. سپس این مایع خنک را مجدداً به سمت موتور میفرستد تا عملیات خنکسازی موتور انجام شود. این چرخه به همین منوال ادامه پیدا میکند و موتور در دمای مطلوب باقی میماند.
حال فرض کنید که رادیاتور سوراخ شود. بدون شک این قطعه در خنکسازی و حتی نگهداری مایع خنککننده با مشکل مواجه شده و متعاقباً سیستم خنکسازی موتور عملکرد بهینه خود را از دست میدهد. دمای موتور بهتدریج بالا رفته و در بهترین حالت ممکن، ماشین جوش میآورد. اما دلایل سوراخشدن رادیاتور ماشین چیست؟
دلایل سوراخشدن رادیاتور چیست؟
دلایل متعددی وجود دارد که باعث سوراخشدن و نقص در رادیاتور میشوند. مهمترین دلیل سوراخشدن رادیاتور، عدم توجه به کاهش میزان آب رادیاتور است. بااینحال دلایل دیگری نیز در ایجاد حفره در رادیاتور ایفای نقش میکنند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
ایراد در ترموستات
ترموستات جزوی از سیستم خنککننده ماشین است که وظیفه کنترل دما را بر عهده دارد. در واقع ترموستات تشخیص میدهد که آب درون موتور تا چه اندازه داغ شده و آن را به سمت رادیاتور هدایت میکند. اگر این قطعه مهم به هر دلیلی عملکرد صحیح خود را ازدستداده و خراب شود، مایع جاری به سمت رادیاتور میتواند بدنه را تحتفشار قرار داده و با ایجاد حفره، به خارج رادیاتور نشت پیدا میکند.
فرسودگی رادیاتور
یکی دیگر از دلایل سوراخشدن رادیاتور، فرسودگی آن است. رادیاتور با مایع خنککننده و هوا درگیر بوده و باگذشت زمان به طور اجتنابناپذیر دچار زنگزدگی، خوردگی و رسوب میشود. هر یک از این موارد، نتیجهای به جز سوراخشدن رادیاتور و نشتی آب به همراه نخواهند داشت؛ بنابراین بهتر است با انجام سرویسهای دورهای، رسوبات به وجود آمده در رادیاتور را از بین برد تا با کاهش احتمال فرسودگی، عمر مفید این قطعه مهم حفظ شود.
خرابی درب رادیاتور
درب رادیاتور تأثیر مستقیم در عملکرد این قطعه مهم دارد. اگر درب رادیاتور به هر دلیلی خراب شود، سرعت تبخیر آب درون رادیاتور افزایش، و سطح آب موجود در آن کاهش پیدا میکند. همانطور که قبلاً گفته شد، کاهش میزان آب رادیاتور دلیل اصلی سوراخشدن و ایجاد حفره در این قطعه است. آب رادیاتور در واقع ترکیب آب و مایع خنککننده بوده که با گردش در رادیاتور، خنک شده و سپس به سمت موتور فرستاده میشود. اگر سطح آب رادیاتور کم شود، گردش در بلوک رادیاتور چندان تأثیرگذار نخواهد بود و آبی که بهاندازه کافی خنک نشده به سمت موتور هدایت میشود. واضح است که در چنین شرایطی، مایع خنککننده نمیتواند دمای موتور را کاهش دهد و اگر این مشکل مورد رسیدگی فوری قرار نگیرد، هزینه هنگفتی بر دوش مالک خودرو تحمیل خواهد شد.
ایراد در منبع انبساط
منبع انبساط جزوی از سیستم خنککننده موتور است که با هدایت تجمع حبابهای هوایی در آب رادیاتور به سمت خارج، کیفیت آب رادیاتور را در سطح مطلوب نگه میدارد. منبع انبساط تأثیر مستقیم روی ثابت نگهداشتن دمای موتور دارد. اگر این قطعه مهم به هر دلیلی خراب شود، حبابهای هوایی درون آب رادیاتور از بین نمیروند. این موضوع باعث کاهش کیفیت آب رادیاتور و تبخیر زودهنگام آن میشود. در نتیجه این امر، سطح آب رادیاتور کاهش پیدا کرده و رادیاتور سوراخ میشود.
عدم هواگیری رادیاتور
رادیاتور ماشین نیز همانند تمام رادیاتورهای دیگر نیاز به هواگیری دورهای دارد. توصیه میشود سالی یکمرتبه رادیاتور خودرو را هواگیری کنید تا جلوی مشکلاتی همچون کاهش سطح آب و در نتیجه سوراخشدن رادیاتور گرفته شود. این اقدام ساده به طور قابلتوجهی عمر مفید رادیاتور را افزایش میدهد و کارای آن را در سطح مطلوب حفظ میکند.
کیفیت پایین ضد یخ
ضدیخ تنها در زمستان کاربرد ندارد. این مایع به آب رادیاتور اضافه میشود تا از بخارشدن زودهنگام و کمشدن سطح آن جلوگیری کند. در صورت استفاده از ضدیخ بیکیفیت در آب رادیاتور، اثربخشی خنکسازی چه در داخل رادیاتور و چه در داخل موتور از بین میرود و سوراخشدن رادیاتور تنها یکی از پیامدهای ناگواری است که میبایست هرچه سریعتر مورد رسیدگی قرار گیرد. پس چهبهتر که در ازای پرداخت هزینه بیشتر، ضد یخ باکیفیتتری خریداری کنید تا مبادا بعدها متحمل صرف بودجه هنگفت برای تعمیرات شوید.
نشتی بخاری خودرو
شاید بیربط به نظر برسد، ولی یکی دیگر از دلیل سوراخشدن رادیاتور، نشتی بخاری خودرو است. این مشکل باعث کاهش میزان آب رادیاتور شده و ورود فشار بیش از حد، بدنه رادیاتور را سوراخ میکند.
جمعبندی
سوراخشدن رادیاتور خودرو یک مشکل بزرگ و مهم بهحساب میآید که هر چه سریعتر میبایست مورد رسیدگی قرار گیرد. دلایل متعددی باعث سوراخشدن رادیاتور میشوند که مهمترین آنها، کاهش سطح آب رادیاتور است. صدای غیرعادی موتور، جوشآوردن سریع خودرو، تغییر رنگ آب رادیاتور، نشتی و خیس شدن رادیاتور بدیهیترین نشانههای سوراخشدن و اختلال در عملکرد رادیاتور هستند که با مشاهده هر یک از آنها توصیه میشود دراسرعوقت، خودرو را به یک تعمیرگاه ماهر برسانید.
دیدگاهتان را بنویسید