خودروهای مفهومی معمولاً باهدف نمایش روند طراحی و فناوری آینده خودروسازان طراحی و رونمایی میشوند. اگرچه تضمینی در عرضه قطعی خودروهای کانسپت به بازار نیست، ولی خودروهای آینده ممکن است وجوه اشتراک متعددی با طرح مفهومی داشته باشند. برخی مواقع کانسپتها ذوق و آیندهنگری طراح را به نمایش میگذارند و ساخت آنها با فناوریهای فعلی مطابقت ندارد. تویوتا جزو خودروسازانی است که تاکنون کانسپتهای عملی و غیرعملی متعددی را طراحی کرده که برخی آنها بسیار جالب و درعینحال عجیب هستند و هرگز به فاز تولید نرسیدهاند. در این مقاله شما را با عجیبترین مدلهای مفهومی تویوتا آشنا میکنیم.
کانسپت CS&C
در سال ۲۰۰۳، زمانی که خودروهای هیبریدی هنوز بهعنوان فناوریهای نوین در نظر گرفته میشدند، مهندسین ژاپنی کانسپت CS&C را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی کردند. یک رودستر کانورتیبل که موتور بنزینی چرخهای عقب و موتوربرقی چرخهای جلوی آن را حرکت میدادند. خودروی CS&C ظاهری برگرفته از سفینههای فضایی داشت و شامل فناوریهای غیرضروری همچون کنترلهای هولوگرافیکی برای سیستم اطلاعات سرگرمی و تهویه و همینطور صندلیهای تاشوی غلاف مانند میشد. جالب اینکه تویوتا وعده اتصال اینترنتی را در CS&C داده بود، باوجوداینکه در آن زمان گوشیهای هوشمند رواج خاصی نداشتند. ارتفاع CS&C نسبت به سطح زمین به حدی کمبود که اگر این خودرو به فاز تولید میرسید، به یک کابوس واقعی در شهر و حومه تبدیل میشد.
کانسپت PM
یکی دیگر از عجیبترین خودروهای مفهومی تویوتا که هرگز وارد صحنه نشد، متعلق به سال ۲۰۰۳ بوده و PM نام دارد. این وسیله نقلیه تکنفره در نمایشگاه خودرو توکیو و بهعنوان «خودروی شخصی» به نمایش گذاشته شد. کابین تخممرغی PM از غلاف چرخهای ماشین جدا بود و بسته بهسرعت و شرایط دیگر میتوانست بالا و پایین برود. چراغهای این ماشین شبیه به آنتن بودند و چرخهای آن بهصورت مستقل از یکدیگر حرکت میکردند. بدین ترتیب، PM میتوانست بهصورت درجا بچرخد. این ماشین مفهومی به یک موتوربرقی روی محور عقب مجهز بود که بهوسیله یک غربیلک عجیب کنترل میشد. به بیان بهتر، این غربیلک وظیفه هدایت ماشین، شتاب گیری و ترمزگیری را بر عهده داشت. سیستم کامپیوتری در قلب PM امکان برقراری ارتباط با سایر PMها را در جاده فراهم میآورد. بدین ترتیب راننده یک PM میتوانست سایر رانندگان را به سمت فروشگاهها و رستورانهای موردعلاقه خود دعوت کند.
کانسپت FJ Bruizer
کانسپت FJ Bruizer در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و بسیاری از طرفداران تویوتا بهخاطر استفاده از نام FJ روی این خودروی عجیبوغریب از شرکت شکایت کردند. افجی بروزر دارای خطوط برجسته لندکروزر FJ45 بود و نسخه خاصی از پیشرانه هشت سیلندر بهکاررفته در خودروهای مسابقات ناسکار را در زیر کاپوت خود مخفی کرده بود. این ماشین مفهومی از سیستم انتقال قدرت 2WD و 4WD بهره میگرفت و قادر بود با سرعت ۱۹ کیلومتر بر ساعت در جاده بخرامد و یا با سرعت ۲۶۶ کیلومتر بر ساعت روی مسیر به پرواز درآید. اگرچه تویوتا ایمنی این خودرو را تضمین میکرد، ولی از دیدگاه بسیاری افراد و کارشناسان آن زمان، راندن خودرویی با تایرهای ۴۲ اینچی در سرعت ۲۶۶ کیلومتر بر ساعت نوعی خودکشی بهحساب میآمد.
کانسپت Tundrasine
تویوتا در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه SEMA از کانسپت ۸ متری تاندراسین رونمایی کرد که حقیقتاً ترکیبی از خودروهای توندرا و لیموزین بود. این خودرو میتوانست اعضای دو تیم بسکتبال را در خود جای دهد. بااینحال به نظر میرسید طراحان ژاپنی در حین ساخت این ماشین توجهی به نکاتی همچون یافتن جای پارک مناسب برای این خودرو نداشتند. بهعلاوه، مصرف سوخت تاندراسین فاجعهآمیز، و حفظ پاکیزگی داخل و خارج آن طاقتفرسا بود.
کانسپت Future High Performance
به یکی دیگر از عجیبترین خودروهای مفهومی تویوتا میرسیم که متأسفانه هرگز ساخته نشد. در سال ۱۹۸۹، خودروساز ژاپنی از کانسپت اسپرت فیوچر های پرفورمنس رونمایی کرد که ظاهری تماشایی و آئرودینامیک باورنکردنی داشت. جلوپنجره ماشین بسته، و چرخهای جلو کاملاً پشت بدنه مخفی شده بودند. البته راننده با فشردن یک دکمه میتوانست جلوپنجره را بازکرده و موتور را در معرض هوا قرار دهد تا دمای آن کاهشیافته و خنک شود.
کانسپت سایون NYC
کانسپت سایون NYC بهعنوان یک خودروی شهری مقرونبهصرفه در سال ۲۰۰۰ طراحی شد و ظاهری عجیب و فانتزی داشت. چراغهای خودرو بهصورت عمودی در چهار طرف بدنه جاسازی شده و کابین با آن سقف بلند و شیشههای کدر، شباهت بسیاری به گلخانه پیدا کرده بود. جالب اینکه دو سرنشین جلو در صورت اضافهشدن دو سرنشین دیگر، عملاً وادار به ایستادن روی پاهای خود میشدند! جای تعجبی ندارد که این ماشین هرگز رنگ تولید را به خود ندید.
کانسپت Baby Lunar Cruiser
تویوتا در سال ۲۰۲۳، لونار کروزر را به بازار معرفی کرد و مدتی بعد، کانسپت بیبی لونار کروزر را با الهام از این خودرو به نمایش گذاشت. بیبی به معنی کوچک است و بیبی لونار کروزر تجسمی از آفرود آیندهنگرانه در سال ۲۰۲۳ را به تصویر میکشید. البته خودروی مفهومی تویوتا بهمنظور کاوش روی سطح ماه طراحی شده و چرخهای آن مجهز به موتور داخلی بودند. در داخل کابین، یک دسته کنترلی برای فرماندهی، ترمزگیری و گاز دادن وجود داشت. بیبی لونار کروزر همچنین از هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام مسیرهای خطرناک استفاده میکرد و روی تایرهایی سوار بود که نیازی به بادکردن نداشتند.
کانسپت X86D
طراحان کالتی با الهام از سایون FR-S که در حال حاضر با نام تویوتا GR86 شناخته میشود، کانسپت X86D را به وجود آوردند. این خودروی مفهومی از فرم بدنه شوتینگ بریک پیروی میکرد، چهاردرب داشت و قدرت موتور آن روی چهارچرخ اعمال میشد. موتور ۴ سیلندر تخت و کابین راننده محور که جزو مشخصات سایون هستند، در کانسپت X86D نیز به چشم میخورد. این ماشین در ظاهر چهرهای خلاقانه و مشخصاتی مقبول داشت، ولی تویوتا ترجیح داد آن را در حد یک طرح مفهومی نگه دارد.
کانسپت الکتریکی بدون نام
یکی دیگر از عجیبترین خودروهای مفهومی تویوتا که هرگز به تولید نرسید، کانسپت بدون نام است. پیش از اینکه تویوتا به فکر ساخت پریوس بیفتد، یک هاچبک تمام برقی دوستداشتنی دو درب بهعنوان خودروی مفهومی به نمایش درآمد. این ماشین طراحی بسیار سادهای داشت و بدنه صاف و مسطح آن، آئرودینامیک عالی را به وجود میآورد. این کانسپت بینام همچنین دارای تایرهای بسیار باریکی بود که مقاومت در برابر چرخش را کم میکرد.
دیدگاهتان را بنویسید