ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
1 سال پیش
.
2 بازدید

صنعت خودرو در متاورس

صنعت خودرو در متاورس

در حال حاضر متاورس تجسم فضایی دیجیتال اولیه‌ای است که بر مبنای محاسبات فضایی و واقعیت تعمیم‌یافته (XR) عمل می‌کند. واقعیت تعمیم‌یافته، ترکیبی از واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی(MR) است. هنوز حداقل پنج تا ده سال دیگر تا رسیدن به نسخه  کاملاً دربرگیرنده، پیوسته و یکپارچه متاورس زمان نیاز است.

همان‌طور که می‌دانیم، رانندگی یک تجربه کاملاً فیزیکی است. از گرفتن فرمان با دست و فشردن پدال گاز با پا تا تکان‌هایی که در حین حرکت با آن مواجه می‌شویم، همگی تجربیاتی کاملاً فیزیکی هستند. حال تصور کنید افراد بدون آنکه مکان فعلی خود را ترک کنند، در فضایی کاملاً دیجیتال غوطه‌ور شوند و  همین حس‌ها را تجربه کنند. این تعریف متاورس آینده است که خودروسازان و شرکت‌های وابسته‌شان در تلاش رسیدن به آن هستند.

اما تا آن زمان، فعلاً این شرکت‌ها با انجام ابتکاراتی در حال بهره‌گرفتن از امکانات فعلی متاورس در بخش‌های مختلف تولید، فروش و تعمیرات و نگهداری هستند.

بسیاری از خریداران خودرو در حال حاضر ترجیح می‌دهند قبل از خرید، به‌صورت آنلاین به بررسی انواع مختلف آن بپردازند. از زمان همه‌گیری کووید-19 که زنجیره تأمین دچار اختلال شد، دیگر مشتریان کمتر به نمایشگاه‌های اتومبیل سر می‌زنند؛ چون شانس کمی وجود دارد که خودروی موردنظرشان را آنجا پیدا کنند. برای حل این مشکل، خودروسازان با کمک متاورس، تجربیات دربرگیرنده مجازی را برای مشتریان خود ایجاد کردند تا این کمبود جبران شود.

وب‌سایت‌های فروش خودرو، تنها به مشتری این امکان را می‌دهند که با کلیک‌کردن روی مدل موردنظر خود، اطلاعاتی در مورد امکانات آن به همراه عکس‌های نسبتاً با کیفیتی از آن را ببیند. اما فناوری‌های جدید پا را بسیار فراتر گذاشته‌اند و تجربیات دربرگیرنده‌ای را برای خریداران خودرو فراهم کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، شرکت ژاپنی Acura در پلتفرم Decentaland، فضایی را راه‌اندازی کرده تا مدل Integra 2023 خود را نمایش دهد. افراد می‌توانند از طریق ابزارهای پوشیدنی، به طور مجازی وارد یکی از نمایندگی‌های این شرکت شده، در اطراف آن قدم بزنند و به تماشای خودرو از نزدیک بپردازند و حتی رانندگی مجازی با آن را تجربه کنند. یا شرکت Skoda فضای دیجیتالی‌ای را به نام Skodaverse طراحی کرده که کاربر در آن می‌تواند رانندگی مجازی را با مدل‌های مختلف خودروهای این شرکت به‌صورت یک بازی ویدئویی تجربه کند. یا بعضی شرکت‌ها مانند Porsche، برای جذب مشتری، شروع به خلق آواتارهایی به‌عنوان نماینده فروش، اینفلوئنسر و یا سفیر برند کرده‌اند. یا برخی شرکت‌ها، رخدادهایی مانند مسابقه اتومبیل‌رانی در یک پیست جنگلی را در فضای متاورس طراحی کرده‌اند تا هم بتوانند تعامل بیشتری با مشتریان داشته باشند و هم بتوانند شعارهای زیست‌محیطی و توسعه پایدار شرکت خود را برجسته کنند.

این تلاش‌ها برای اتصال دنیای واقعی و دنیای مجازی ممکن است به ایجاد تجربیات دربرگیرنده فراتری نیز منجر شود. پیشرفت در زمینه XR به همراه ظهور گجت‌های پوشیدنی لمسی که حتی لمس‌کردن را شبیه‌سازی می‌کنند، می‌توانند در ایجاد تجربیاتی نزدیک‌تر به واقعیت برای افراد در فضای مجازی کمک کنند. مثلاً فرد بتواند درهای خودرو را باز کند یا حتی نشستن روی صندلی‌های خودرو و رانندگی با آن را واقعی‌تر تجربه کند. با آمدن حسگرهای بدن، افراد می‌توانند انجام چند کار توام را در حین رانندگی مجازی نیز تجربه کنند. در حال حاضر انجام چنین تجربیاتی به دلیل گران‌بودن تجهیزات XR در منزل امکان‌پذیر نیست و انجام آن تنها در نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌های شرکت‌های خودروساز شدنی است. اما با پذیرش بیشتر تجهیزات XR توسط افراد و در نتیجه ارزان‌تر شدن آنها به‌مرور، امکان انجام این آزمایش‌ها حتی در منازل هم در دسترس خواهد بود.

تعداد کمی از خودروسازان هستند که از امکانات متاورس در سامانه‌های همیار راننده محصولات خود استفاده می‌کنند و خیلی از شرکت‌ها هنوز حتی برنامه‌ای برای استفاده از آن در آینده هم ندارند. مثلاً شرکت مرسدس‌بنز، دیگر در تمام محصولات جدید خود از فن آوری هد آپ استفاده می‌کند. این فن آوری، اطلاعات مختلف مانند سرعت خودرو، اطلاعات ناوبری و… را به‌صورت هولوگرافیک روی شیشه جلوی راننده به نمایش می‌گذارد. یا شرکت فن آوری HERE با همکاری شرکت Unity Technologies در حال طراحی نمایشگری برای نصب روی داشبورد جلوی خودرو هستند تا نقشه 3 بعدی اطراف خودرو را به همراه اطلاعات مکانی و همین‌طور هشدارهای اطراف مربوط به رانندگی را نمایش دهد.

متاورس

بسته‌های اطلاعات – ‌سرگرمی[1]، فن آوری نوظهوری است که می‌تواند تجربیات فرادربرگیرنده‌ای (hyper immersive) را برای سرنشینان خودرو به وجود آورد. شرکت Holoride یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی بسته‌های اطلاعات‌ – سرگرمی فعالیت دارد. یکی از بسته‌هایی را که طراحی کرده، الان در اختیار شرکت Audi است و از یک هدست و یک بازی رایانه‌ای تشکیل شده است. سرعت حرکت در این بازی با سرعت خودرویی که سوار آن هستید برابر است، هرچه سرعت ماشین بیشتر شود، اشیا مجازی سریع‌تر به سمت فرد می‌آیند.

 

شرکت WayRay در حال طراحی و ساخت خودرویی به نام Holograktor است که به‌زودی به بازار تجاری خودروهای جابه‌جایی مسافر وارد خواهد شد. در طراحی این خودرو از متاورس، هم در سامانه‌های همیار راننده و هم در ایجاد سرگرمی برای سرنشینان استفاده شده است. این خودرو می‌تواند اطلاعات مکانی محیط اطراف خود را از طریق دوربین‌ها و حس‌گرهای اطراف خودپردازش کرده و روی شیشه پنجره‌ها، اطلاعاتی مانند شرایط آب‌وهوایی، رستوران‌ها و مراکز خرید اطراف را نمایش دهد و یا حتی مسافران می‌توانند از طریق هولوگرام‌های AR به بازی ویدئویی بپردازند. پدر و مادری را تصور کنید که از سرکار به منزل برمی‌گردند، سر راه باید فرزندان خود را نیز از مدرسه بردارند و برای این کار از این خودروها یا روبوشاتل‌ها استفاده می‌کنند، در طول مسیر، هم والدین و هم بچه‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات اطلاعات – سرگرمی، وقت خود را به نحوی مطلوب بگذرانند؛ بچه‌ها می‌توانند با استفاده از برنامه‌های کاربردی درسی، کارهای مربوط به تکالیف خود را انجام دهند و پدر یا مادر می‌توانند برای شام شب برنامه‌ریزی کنند. در خودروهای خودران بحث از این هم فراتر است، وقتی فرد مسیر طولانی را تا سرکار باید طی کند، می‌تواند به کمک تجهیزات VR به‌صورت مجازی در جلسات کاری هم شرکت کند.

 امکانات جدید اطلاعات – سرگرمی، می‌توانند نحوه گذران وقت سرنشینان خودرو را تا رسیدن به مقصد به طور کامل متحول کند، به‌خصوص اگر خودروهای خودران به‌صورت فراگیرتر مورداستفاده مردم قرار بگیرند. به نظر می‌رسد آینده پیشرو بسیار شبیه به آنچه در فیلم‌های علمی – تخیلی تاکنون دیده‌ایم باشد که با سرعتی باورنکردنی در حال ادغام‌شدن با دنیای فیزیکی فعلی ماست.

[1] Infotainment

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0