یکی از رویاهای بلندپروازانه صنعت خودرو ایران طی دو دهه اخیر، افزایش سهم از بازار خودرو منطقه بوده است. این رویا با صادرات خودروهایی همچون پژو 405 و پراید به عراق و سوریه آغاز شد و بعدها خودروهای ایرانی در لبنان، ارمنستان و آذربایجان نیز به فروش رسیدند. بااینحال خودروسازان ایرانی به دلیل تحریمها قادر نبودند تا با سایر برندهای معتبر رقابت کنند و حتی دامپینگ قیمتی نیز نتوانست بازار آنها را حفظ کند.
علاوه بر صادرات خودرو، شرکتهای ایرانی در چند کشور منطقه نیز خط تولید راهاندازی کردند. آخرین مورد از آنها کارخانه خزر در جمهوری آذربایجان بود که پژو پارس LX و دنا را با برند خزر به بازار عرضه میکرد. بااینوجود تمام سرمایهگذاریهای انجام شده برای تولید خودروهای ایرانی در آذربایجان، عراق، ونزوئلا و آفریقا به شکست منجر شدهاند.
درحالیکه خودروهای ایرانی از نظر فناوری با خودروهای روز جهان چند نسل اختلاف دارند، بار دیگر صحبتهایی مبنی بر صادرات خودرو به ارمنستان مطرح شده است. این صحبتها در حالی مطرح میشود که خودروسازان داخلی توان پاسخگویی به بازار داخلی را ندارند، خودروهای اقتصادی و پرفروش را به بهانه استاندارد نبودن از چرخه تولید خارج میکنند و قادر به تحویل خودروها با موعد فوری نیستند.
در چنین شرایطی خبر صادرات خودرو به ارمنستان، تنها باهدف گفتاردرمانی منتشر شده است. بدیهی است که مصرفکنندگان خودرو در ارمنستان تمایلی به خرید دنا یا پژو پارس در سال 2022 نخواهند داشت، چرا که خودروهای کارآمدتر، ایمنتر، مدرنتر و مقرونبهصرفهتر با برندهای مطرح در بازار ارمنستان موجود هستند.
درصورتیکه مسئولان امر صادرات خودرو به ارمنستان را محقق کنند، رخدادی همانند سایر تجربیات آنها به وقوع خواهد پیوست. خودروهای ایرانی در تعدادی محدود به بازار این کشور عرضه میشوند و ممکن است حتی یک خط تولید نیز در ارمنستان راهاندازی شود. اما آنچه در نهایت نصیب صنعت خودرو ایران میشود، یک شکست دیگر با هزینههای گزاف خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید