ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
19 بازدید

سیستم کمکی BOS چیست و چه‌کار می‌کند؟

سیستم کمکی BOS چیست و چه‌کار می‌کند؟

مقدمه

سیستم‌های ترمز قبلاً مکانیزم ساده‌ای داشتند. هنگامی که راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌داد، یک سیستم مکانیکی از کفشک‌های ترمز برای توقف چرخ‌های خودرو استفاده می‌کرد. با اینکه هنوز هم ترمزگیری به اصطکاک لنت‌های ترمز بستگی دارد، ولی پیشرفت‌های الکترونیکی همچون ABS، BA و سیستم BOS، فرایند ترمزگیری و اتفاقاتی که از لحظه فشردن پدال ترمز تا توقف خودرو رخ می‌دهند، را تغییر داده‌اند. با وجود این سیستم‌ها، لزومی به وجود ارتباط مستقیم بین پای روی پدال و لنت روی چرخ نیست.

سیستم BOS چیست؟

سیستم BOS یا همان سیستم کمکی ترمز در واقع مخفف عبارت Brake Override System است. سیستم BOS به‌عنوان پدال هوشمند (Smart Pedal) نیز شناخته می‌شود. در این نوع سیستم ترمز، از چند سنسور برای تشخیص فشردن هم‌زمان پدال گاز و پدال ترمز استفاده می‌شود. در هنگام رانندگی، مواقعی پیش می‌آید که راننده از روی دستپاچگی هر دو پای خود را روی پدال گاز و ترمز قرار می‌دهد. سیستم BOS ‌ به‌وسیله سنسورهای خود، چنین رفتار متناقضی را شناسایی کرده و تشخیص می‌دهد که راننده مرتکب اشتباه شده است. این اطلاعات به سمت کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) فرستاده شده و ایسیو به روش‌های مختلف و امن، سرعت ماشین را کاهش می‌دهد.

فناوری BOS نخستین‌بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ در خودرو BMW 750 و به‌عنوان ابزاری جهت بهبود عملکرد رانندگی در سبک مسابقه‌ای پاشنه و پنجه به کار گرفته شد. در سبک پاشنه و پنجه، راننده از پاشنه و پنجه یک پا برای کنترل هم‌زمان دو پدال استفاده می‌کند. پس از آن، BOS ارتقا پیدا کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۱ تمام ایرادات آن برطرف شد. از آن زمان به بعد، تمام محصولات BMW به سیستم BOS مجهز شدند. پس از ب‌ام‌و، کرایسلر در مدل‌های سال ۲۰۰۳ از سیستم BOS استفاده کرد. در حال حاضر بسیاری از خودروسازان، سیستم BOS را روی محصولات خود نصب می‌کنند.

فناوری سیستم کمکی ترمز BOS

دستاورد تکنولوژیکی که سیستم BOS را فراهم ساخته، همان دستاوردی است که بسیاری از سیستم‌های ایمنی را امکان‌پذیر کرده است؛ یک سیستم الکترونیکی کاملاً یکپارچه. هنگامی که ب‌ام‌و این سیستم را برای دریچه گاز الکترونیکی محصولات به کار گرفت، به‌راحتی توانست قابلیت BOS را به آن اضافه کند، چراکه نیازی به سیم‌کشی و کامپیوتر اضافی نبود.

به گفته نیک کاپا، سخنگوی واحد مهندسی و تکنولوژی کرایسلر، کنترل‌های الکترونیکی به خودروسازان فرصت داده تا از طریق تنها یک عمل، چندین سیستم را به کار بیندازند. به‌عنوان‌مثال اگر یک خودروساز بخواهد، می‌تواند محصول خود را به نحوی طراحی کند که با فعال‌شدن رادیو، چراغ سقفی نیز روشن شود. سنسورهای به هم متصل که اطلاعات را به سمت کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کنند، انجام چنین عملی را امکان‌پذیر می‌کنند. هنگامی که راننده به طور هم‌زمان پدال ترمز و گاز را فشار می‌دهد، سنسورهای متعدد مشکل را تشخیص داده و به ایسیو اطلاع می‌دهند تا به شیوه امن، سرعت خودرو را کاهش دهد.

در مورد سیستم BOS باید گفت که این سیستم متشکل است از سنسورهای متعدد در پدال‌های گاز و ترمز، یک کامپیوتر برای تصمیم‌گیری در مورد عملکرد خودرو و همین‌طور سیم‌کشی برای اتصال این اجزا به یکدیگر. اگر سیستم BOS از طریق سنسورهای خود وضعیت غیرعادی را شناسایی کند، مثل زمانی که راننده به طور هم‌زمان در حال سرعت‌گیری و ترمزگیری است، مشکل را به کامپیوتر اطلاع می‌دهد. کامپیوتر نیز به شیوه‌های مختلف مثل تغییر موقعیت دریچه گاز، کاهش میزان سوخت وارده به موتور و یا تغییر زمان‌بندی، قدرت موتور را کمتر می‌کند تا حرکت ماشین کُند شود.

تصمیم‌گیری ایسیو در هنگامی که سیستم BOS فشردن هم‌زمان پدال گاز و ترمز را تشخیص می‌دهد، به طور مستقیم به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط شرکت سازنده بستگی دارد. البته صرف‌نظر از روش انتخابی ایسیو برای کاهش قدرت موتور، نتیجه همیشه یکسان است؛ سرعت خودرو کم می‌شود. به‌عنوان‌مثال، تویوتا از سنسورهای پدال گاز، مدار سوئیچ چراغ‌ترمز و سنسورهای سرعت خودرو برای تشخیص زمانی که ماشین از کنترل خارج می‌شود، استفاده می‌کند. اگر خودرو با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت یا بیشتر در حال حرکت باشید و پدال گاز برای بیش از نیم ثانیه یا بیشتر فشرده شود، قدرت موتور توسط سیستم کاهش پیدا می‌کند تا سرعت ماشین کم شود. جواز نیم ثانیه، سیستم را از تلاش برای متوقف‌ساختن خودرو حین استارت‌زدن در سربالایی یا حرکت خودرو جهت یافتن کشش مناسب در برف یا گل، بازمی‌دارد.

مزایای سیستم BOD

اگر خودرویی به دلیل نامعلوم شروع به شتاب‌گیری کند، اکثر رانندگان به یک واکنش طبیعی، پدال ترمز را فشار می‌دهند. این کار، یک واکنش غریزی است و برنامه‌نویسان از آن برای ایجاد سیستم BOS استفاده کرده‌اند. بدون شک افزایش ایمنی، بارزترین مزیت سیستم BOS است. خواه اشتباه الکتریکی باشید خواه از سوی راننده، سیستم می‌تواند به‌عنوان یک محافظ عمل کرده و احتمال تصادف در سرعت بالا را کاهش دهد.

در سیستم BOS، کامپیوتر تلاش می‌کند تا متوجه شود راننده می‌خواهد چه کاری انجام دهد و آن را با کاری که در حال انجام آن است، مقایسه می‌کند. اگر سنسورها ارتباطی میان منظور و عملکرد راننده پیدا نکنند، مثلاً وقتی که خودرو در حال افزایش سرعت و راننده در حال ترمزگیری است، کامپیوتر شروع به کاهش سرعت خودرو می‌کند. اکثر خودروها برای تنظیم سرعت به دریچه گاز الکترونیکی تکیه می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که اضافه‌شدن یک سیستم الکترونیکی برای اصلاح مشکلات به‌وسیله دست‌کاری دریچه گاز، یکی دیگر از مزایای BOS شمرده می‌شود.

با نگاهی به عملکرد خودروهای فاقد BOS نیز می‌توان به مزیت این سیستم پی برد. به‌عنوان‌مثال، فراخوان خودروهای تویوتا در سال ۲۰۱۰ را در نظر بگیرید. از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۰، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌ها بیش از ۴۳ شکایت در مورد تصادفات مرگبار به‌وسیله خودروهای تویوتا دریافت کرد. این تصادفات موجب ۵۲ مرگ و ۳۸ جراحت جدی شده بود و به عقیده قانون‌گذاران، اگر این خودروها به سیستم BOS ‌ مجهز بودند، چنان فجایعی به وجود نمی‌آمد. باتوجه‌به اهمیت سیستم BOS در حفاظت از جان انسان، قانون‌گذاران در تلاش هستند تا این سیستم را به یک استاندارد اصلی در تولید خودرو تبدیل کنند.

جمع‌بندی

سیستم BOS یکی از تجهیزات کمک‌راننده است که در هنگام فشرده‌شدن هم‌زمان پدال گاز و پدال ترمز وارد عمل می‌شود. رانندگی در سرعت بالا زمان واکنش‌دهی در برابر رویدادهای مختلف را کاهش می‌دهد و بسیاری از رانندگان با مشاهده هر نوع مانع، دستپاچه شده و درحالی‌که پای خود را روی پدال گاز نگه داشته‌اند، پدال ترمز را فشار می‌دهند. سیستم کمکی ترمز یا همان BOS چنین شرایطی را به‌وسیله سنسورها تشخیص داده و از نیت واقعی راننده مطلع می‌شود. سپس کامپیوتر مرکزی با دخالت در عملکرد موتور، سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف می‌سازد. اهمیت BOS در جلوگیری از تصادفات مرگبار و حفظ جان سرنشینان خودرو قابل‌چشم‌پوشی نیست و در آینده نزدیک، این سیستم به‌عنوان یک استاندارد در تمام خودروها نصب می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0