ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
3 بازدید

سیستم هشداردهنده نقاط کور

سیستم هشداردهنده نقاط کور

اکثر خودروهای جدید و امروزی به سیستم‌های دستیار راننده متعددی مجهز هستند که موجب افزایش ایمنی سرنشینان شده و رانندگی را ساده‌تر می‌کنند. یکی از رایج‌ترین سیستم‌های کمک‌راننده، سیستم هشداردهنده نقاط کور یا سیستم تشخیص نقاط کور (BSD) است که وجود خودرو، موتورسیکلت یا عابر پیاده را در نواحی که از چشم راننده پنهان است، تشخیص می‌دهد. اما منظور از نقاط کور چیست و سیستم هشداردهنده نقاط کور چگونه عمل می‌کند؟

نقطه کور چیست؟

شیشه‌ها و آینه‌های خودرو معمولاً به نحوی طراحی می‌شوند که راننده بتواند بیشترین دید را نسبت به پیرامون خود داشته باشد. بااین‌حال باز هم نقاطی هستند که از دید راننده پنهان بوده و این ناآگاهی موجب بروز تصادف می‌شود؛ بنابراین نقاط کور وسایل نقلیه به مناطقی گفته می‌شود که حتی به‌وسیله آینه‌های جلو و جانبی در معرض دید راننده قرار نمی‌گیرند.

در هنگام رانندگی، هیچ ناحیه‌ای نباید از دید راننده مخفی بماند. در غیر این صورت حرکت به سمت این ناحیه می‌تواند موجب بروز حوادث رانندگی شود. سیستم هشداردهنده نقاط کور در چنین شرایطی به کمک‌راننده می‌آید تا وجود خودرو، موتورسیکلت، عابرین پیاده یا هر مانع دیگری را در نقاط کور تشخیص و به راننده اطلاع دهد. خطرناک‌ترین نقاط کور برای یک خودرو در محدوده سپر عقب و اطراف آن قرار دارند.

سیستم هشداردهنده نقاط کور

سیستم هشداردهنده نقاط کور روی نقاط پنهان از دید راننده مشرف بوده و وجود هرگونه وسیله نقلیه، عابر پیاده یا مانع را در این نواحی به وی اطلاع می‌دهد. بدین ترتیب راننده با کمک آینه‌ها، پنجره‌ها و همین‌طور سیستم هشدار نقاط کور با خیال راحت می‌تواند در مسیر حرکت کرده و در صورت نیاز، با هوشیاری نسبت به پیرامون خود تغییر مسیر دهد.

سیستم BSD که نام آن در لیست تجهیزات و آپشن‌های اکثر خودروهای امروزی به چشم می‌خورد، شامل یک یا چند دوربین می‌شود. این دوربین‌ها معمولاً در اطراف سپر نصب شده و از میدان دید وسیعی برخوردار هستند. سیستم BSD با استفاده از این دوربین‌ها، موانع موجود در نقاط کور را تشخیص و به راننده اطلاع می‌دهد. این سیستم نقش مؤثری در کاهش تصادفات و جلوگیری از آن‌ها داشته و ایمنی راننده و خودروهای دیگر را تضمین می‌کند. اما عملکرد سیستم هشداردهنده نقاط کور چگونه است؟

 

سیستم هشداردهنده نقاط کور با کمک سنسور، دوربین و رادارهای اولتراسونیک، موانع موجود در نواحی مخفی از دید راننده را تشخیص می‌دهند. این تجهیزات معمولاً روی آینه‌های بغل و سپر عقب نصب می‌شوند و روی نقاط کور تسلط دارند؛ بنابراین اگر حین رانندگی، وسیله نقلیه دیگری اعم از سواری، موتورسیکلت، دوچرخه و… از کنار یا پشت به خودروی شما نزدیک ‌شود، تجهیزات BSD آن‌ها را تشخیص داده و به شکل‌های مختلف (صوت، لرزش فرمان، نمایش گرافیکی، علامت نوری روی آینه‌بغل و…) به شما هشدار می‌دهد.

سیستم BSD در سرعت‌های بالای ۵۰ کیلومتر بر ساعت عمل می‌کند و به همین خاطر در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به کار می‌آیند. این سیستم در برخی خودروها تنها زمانی فعال می‌شود که راننده پیش از تغییر مسیر، راهنما زده باشد، چراکه در غیر این صورت ضرورتی برای هشدار وجود ندارد؛ بنابراین رانندگانی که عادت به استفاده از راهنما ندارند، نمی‌توانند از مزیت سیستم BSD بهره‌مند شوند و می‌بایست به‌تنهایی با خطرات نقاط کور دست‌وپنجه نرم کنند.

ناگفته نماند که اکثر سیستم‌های هشداردهنده نقاط کور علاوه بر نظارت روی نقاط مخفی از چشم راننده، به نحوه هدایت خودرو در مسیر نیز کمک می‌کنند. اگر حین رانندگی تغییر لاین داده و احتمال برخورد با خودروی کناری وجود داشته باشد، سنسور نقطه کور با علامت نوری (چراغ چشمک‌زن روی آینه‌بغل) یا لرزش فرمان به شما اخطار می‌دهد.

سیستم‌های هشداردهنده پیشرفته همچنین در مواقع ضروری با تنظیم فرمان یا فشاردادن ترمز از بروز حادثه جلوگیری می‌کنند. بعضی سیستم‌ها امکان سفارشی‌سازی دارند، بدین صورت که راننده می‌تواند نحوه هشداردهی و میزان حساسیت را تعیین کند. ترجیح اکثر افراد، هشدارهای نمایشی و صوتی بلند است.

مزایا و معایب سیستم هشداردهنده نقاط کور

سیستم هشدار نقاط کور، آگاهی راننده از محیط پیرامون را افزایش داده و احتمال بروز سانحه حین پیچیدن به سمت راست یا چپ و تغییر لاین را کاهش می‌دهد. این سیستم به راننده کمک می‌کند تمرکز بیشتری حین راندن خودرو داشته باشد، چراکه دیگر نیازی نیست برای چرخش یا تغییر لاین، دائماً اطراف خود را نگاه کند.

بااین‌وجود همانند هر سیستم دیگری، BSD نیز با معایبی همراه است. ازآنجاکه این سیستم در سرعت‌های بالا فعال می‌شود، در جاده‌های درون‌شهری و پرازدحام که سرعت خودرو پایین است، به کار نمی‌آید. در ضمن، اگر روی سنسور تشخیص‌دهنده به هر دلیلی پوشانده شود (مثل گل‌ولای) آنگاه سیستم قابلیت خود را ازدست‌داده و نمی‌تواند روی نقاط کور نظارت داشته باشد. در ضمن، اکثر سیستم‌های هشداردهنده نقطه کور با زدن راهنما توسط راننده فعال می‌شوند؛ بنابراین اگر راننده‌ای عادت به زدن راهنما نداشته باشد، این سیستم عملاً بلااستفاده خواهد ماند.

جمع‌بندی

سیستم هشداردهنده نقاط کور یا همان BSD یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین دستیاران رانندگی به‌حساب می‌آید که در هنگام چرخش به سمت راست یا چپ یا تعویض لاین، راننده را از وجود وسایل نقلیه در نقاط کور مطلع می‌سازد. سیستم BSD با بهره‌گیری از سنسورهای متعدد، هرگونه مانع مثل خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و… را در نواحی مخفی از دید راننده شناسایی کرده و با ارسال هشدار به شیوه‌های مختلف، راننده را از خطر تصادف نجات می‌دهد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0