ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
1 ماه پیش
.
6 بازدید

سیستم اگزوز لوله مستقیم چیست؟ مزایا و معایب

سیستم اگزوز لوله مستقیم چیست؟ مزایا و معایب

مقدمه

بسیاری افراد شکایتی از صدا و عملکرد وسیله نقلیه خود ندارند. ساعت‌های بی‌شماری صرف مهندسی خودرو و قطعات مختلف آن از جمله موتور، اگزوز، دریچه ورودی و سیستم تعلیق شده است و جای تعجبی ندارد که محصول نهایی بدون کمبود و نقص در دسترس مشتری قرار گیرد. در واقع طراحی یک خودرو بین یک الی پنج سال به طول می‌انجامد. با تمام این اوصاف، برخی از خودرو دوستان مایل به تغییر جنبه‌های مختلف ماشین از جمله صدا و پرفورمنس آن هستند. این تغییر معمولاً از طریق اعمال برخی اصلاحات روی ورودی، تعلیق، شارژر(ها) و به‌ویژه اگزوز صورت می‌گیرد. سیستم اگزوز لوله مستقیم یکی از این نوع تغییرات است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اگزوز یک خودرو دارای وظایف و اهداف متعددی است. حذف سریع گازهای خطرناک ناشی از احتراق جهت ایجاد فضای لازم برای ورود هوا به داخل سیلندرها، کاهش سروصدا و کاهش آلایندگی، وظایف اصلی سیستم اگزوز هستند. یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین تغییراتی که روی وسیله نقلیه اعمال می‌شود، استفاده از سیستم اگزوز لوله مستقیم است. اما معنی اگزوز لوله مستقیم چیست، چرا محبوب است و چه مزایا و معایبی دارد؟

اگزوز لوله مستقیم به چه معنی است؟

بسته به دانش پرسشگر، سیستم اگزوز لوله مستقیم (Straight Pipe Exhaust System) می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. در بیان کلی، اگزوز لوله مستقیم فاقد مافلر، لوله H، مبدل کاتالیستی و رزوناتور است. به بیان دیگر، با برداشتن تمام مؤلفه‌های اگزوز به روش سریع، ساده و مقرون‌به‌صرفه و تبدیل آن‌ها به لوله‌کشی مستقیم و دراز، سیستم اگزوز لوله مستقیم به وجود می‌آید. علاقه‌مندان به فرهنگ خودروهای مدرن به سیستم اگزوز لوله مستقیم، «حذف مافلر» می‌گویند. البته برداشت اجزایی که باعث کاهش آلایندگی شوند در بسیاری از کشورها غیرقانونی بوده و اکثر تعمیرکاران و فروشگاه‌های معتبر علاقه‌ای به تبلیغ و انجام آن ندارند.

نحوه پیاده‌سازی اگزوز لوله مستقیم روی یک خودرو چگونه است؟

یک روش درست و یک روش غلط برای مستقیم سازی لوله‌اگزوز وجود دارد. خودروهای قدیمی دارای فضای کافی برای لوله‌کشی اگزوز هستند و خمیدگی چندانی در لوله‌کشی‌ها دیده نمی‌شود. در این ماشین‌ها به‌راحتی می‌توان سیستم اگزوز لوله مستقیم را پیاده‌سازی کرد.

اما خودروهای امروزی شامل اجزای خمیده در اگزوز و البته فضای تنگ‌تری هستند؛ بنابراین اعمال سیستم اگزوز لوله مستقیم به انتخاب دقیق قطر لوله‌ها و خمیدگی‌های مناسب احتیاج دارد. بسته به خودرو، معمولاً می‌توان روشی برای حذف مبدل‌های کاتالیستی، لوله H، رزوناتورها و مافلرها و تعبیه لوله‌های مستقیم 10 الی 12 اینچی به‌جای آن‌ها پیدا کرد. این لوله‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های قطعات یدکی خودرو خریداری کرد و نصب آن‌ها نیازمند گیره و جوشکاری است. استفاده از حداقل یک گیره اگزوز، امکان جداسازی آسان اجزای اگزوز را فراهم می‌آورد. بااین‌حال، جوشکاری برای جلوگیری از نشت اگزوز ترجیح داده می‌شود. بخشی از پیاده‌سازی سیستم اگزوز لوله مستقیم شامل مراحل زیر می‌شود.

  • بالابردن خودرو به‌وسیله جک
  • تعیین مکان مافلرها
  • استفاده از کاتر اگزوز یا اره برای حذف مافلرها
  • تعبیه لوله به‌جای مافلرها
  • روشن‌کردن ماشین و بررسی سیستم برای تشخیص و برطرف‌کردن نشتی‌ها

مزایا و معایب سیستم اگزوز لوله مستقیم

پیش از قطعه‌قطعه کردن سیستم اگزوز خودرو و جاسازی اجزای آن با لوله‌های مستقیم بهتر است نگاهی به مزایا و معایب اگزوز لوله مستقیم بیندازید.

مزایا اگزوز لوله مستقیم چیست؟

افزایش جریان خروجی

موتورها با کاهش فشار برگشتی و افزایش جریان، به حداکثر کارایی و راندمان می‌رسند. در مقابل، فشار بیش از حد، لوله‌های محدودکننده و صداخفه‌کن‌های محدودکننده، سرعت خروج گازها را کاهش می‌دهند. این موضوع باعث کاهش پرفورمنس اگزوز می‌شود. با حذف برخی محدودیت‌ها می‌توان نرخ جریان سیستم را افزایش داد و قدرت بیشتری از موتور دریافت کرد. البته سیستم اگزوز با جریان آزاد در برخی شرایط موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

بهبود پاسخ‌دهی

با افزایش جریان خروجی، پاسخ‌دهی وسیله نقلیه تا حدودی بیشتر می‌شود. البته چنین اختلافی در برخی خودروها قابل‌چشم‌پوشی و در برخی دیگر قابل‌ملاحظه است. دانش فراوانی صرف مهندسی سیستم اگزوز می‌شود تا یک تعادل عالی میان سرعت، فشار برگشتی و پاک‌سازی به وجود آید. بسته به کاربرد، اگزوز لوله مستقیم می‌تواند همان چیزی باشد که خودروی شما برای احساس «زنده‌بودن» بیشتر به آن نیازمند است.

صدای گوش‌نواز

با پیاده‌سازی سیستم اگزوز لوله مستقیم، صدای جذابی از لوله‌اگزوز خارج می‌شود. این موضوع جای تعجبی ندارد، چون مافلرها که مسئول خفه کردن صدا هستند، از سیستم حذف می‌شوند. با سیستم اگزوز لوله مستقیم، تنها کافی است پای خود را روی پدال گاز فشار دهید تا با صدایی پرابهت و گوش‌نواز مواجه شوید.

توجه داشته باشید که شنیدن صدای جذاب برای تمام خودروها صادق نیست. به‌عنوان‌مثال، موتورهای چهارسیلندر ممکن است صدای وزوزمانند خشنی را به وجود آورند. حذف مافلرها برای موتورهای شش‌سیلندر می‌تواند به شنیدن صدایی شبیه به پهپاد از لوله خروجی اگزوز منتهی شود. پیاده‌سازی سیستم اگزوز لوله مستقیم برای پیشرانه‌های هشت سیلندر نیز احتمالاً صدایی بلندتر از حد انتظار را به گوش اطرافیان می‌رسانند.

معایب اگزوز لوله مستقیم چیست؟

آلودگی صوتی

اگرچه بسیاری افراد برای شنیدن صدای اگزوز اقدام به مستقیم سازی لوله می‌کنند، ولی این ویژگی می‌تواند یک عیب بزرگ در نظر گرفته شود. برخی استان‌ها، شهرها و محله‌ها دارای قوانین خاصی هستند که در آن، حداکثر میزان آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه مشخص شده است. به همین خاطر صدای بلند اگزوز ممکن است به جریمه و مجازات مالک ختم شود.

ردشدن در مراحل بازرسی خودرو

وجود مافلر یکی از الزامات ماشین است. اگر این مؤلفه از سیستم اگزوز جدا شود، وسیله نقلیه در این بازرسی‌ها شکست می‌خورد. به‌علاوه در برخی کشورها، حذف مبدل کاتالیستی برای سیستم اگزوز لوله مستقیم نوعی مخالفت با قوانین محیط‌زیست بوده و جرم محسوب می‌شود.

افزایش انتشار گازهای آلاینده

با حذف مبدل کاتالیستی، گازهای آلاینده بیشتری توسط وسیله نقلیه به اتمسفر وارد می‌شوند. خودروهای جاده‌ای فاقد مبدل کاتالیستی اجازه تردد ندارند، در بازرسی‌ها با شکست مواجه می‌شوند و به لایه اوزون آسیب وارد می‌کنند.

چه ماشین‌هایی به اگزوز لوله مستقیم مجهز هستند؟

اکثر خودروهای تولیدی می‌بایست دارای اجزای کامل سیستم اگزوز باشند تا آلایندگی را به حداقل برسانند. بااین‌وجود، برخی وسایل نقلیه که به طور خاص برای جولان در پیست‌ها ساخته شده‌اند، نیازی به مؤلفه‌های کاهنده آلودگی نداشته و به سیستم اگزوز لوله مستقیم مجهز هستند. پاگانی هوایرا R، استون مارتین والکری AMR Pro، مک لارن سولوس GT، فورد کبرا جت و شورولت COPO کامارو از جمله ماشین‌هایی هستند که از سیستم اگزوز لوله مستقیم بهره می‌گیرند.

آیا پیاده‌سازی اگزوز لوله مستقیم ارزش پرداخت هزینه را دارد؟

باتوجه‌به محدودیت‌ها و ضوابط قانونی در مورد اگزوز لوله مستقیم، کاربرد این سیستم در ماشین‌های معمولی تا حدودی با ریسک همراه است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم به سیستم اگزوز قانونی وسیله نقلیه خود اکتفا کرده و صرف‌نظر از مزایای اگزوز لوله مستقیم، به سراغ دردسر نروید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0