ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
6 روز پیش
.
4 بازدید

سوپر کارهایی که امروزه به ماشین‌های کلاسیک تبدیل شده‌اند

سوپر کارهایی که امروزه به ماشین‌های کلاسیک تبدیل شده‌اند

مقدمه

تعیین سن دقیق یک خودرو جهت تخصیص لقب کلاسیک به آن کار چندان ساده‌ای نیست. در ایالات متحده، به خودروهایی که حداقل ۲۵ سال از تاریخ تولید آن‌ها می‌گذرد، خودرو کلاسیک گفته می‌شود. از طرف دیگر طبق ضوابط بیمه در کشورهای متعدد، حداقل سن یک ماشین برای کلاسیک بودن، ۲۰ سال است. در اکثر مواقع، ماشین‌ها پس از ۲۰ سالگی قدیمی بودن خود را نشان می‌دهند. خواه از لحاظ استایل و پرفورمنس یا خواه از لحاظ فناوری و تکنولوژی، ماشینی که حداقل دو دهه از تولید آن می‌گذرد، تناسب چندانی با جاده ندارد. اما این واقعیت در مورد تمام خودروها صادق نیست، به‌ویژه اگر بحث سوپر کارها در میان باشد. ما در این مقاله شما را با سوپر کارهایی آشنا می‌کنیم که امروزه لقب کلاسیک را بر دوش می‌کشند. بدون شک از مشاهده نام برخی از این ماشین‌های مدرن و جذاب با پرفورمنس فوق‌العاده در لیست کلاسیک‌ها متعجب خواهید شد.

استون مارتین DB9 (از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶)

برخی طراحی‌ها جاودانه و همیشگی هستند. کافی است نگاهی به پورشه ۹۱۱ یا مرسدس G-Wagon بیندازید تا صحت این واقعیت را مورد تأیید قرار دهید. اگرچه این ماشین‌ها در طول سال‌ها ارتقایافته و به‌روزرسانی شده‌اند، ولی استایل اصلی آن‌ها متمایز و قابل‌تشخیص است. استون مارتین DB9 نیز جزو این دسته از خودروها به‌حساب می‌آید. این ماشین نسخه بهبودیافته DB7 (محصول سال ۱۹۹۴) بوده و به نحوی طراحی شده که تناسب آن با مدل‌های مدرن‌تر برابری می‌کند. باوجود پیشرانه ۱۲ لیتری بزرگ در زیر کاپوت با تولید ۵۱۰ اسب بخار قدرت، استون مارتین DB9 در دسته سوپر کارهای کلاسیک قرار می‌گیرد. در نگاه اول به‌سختی می‌توان باور کرد که بیش از ۲۰ سال از تاریخ تولید این ماشین می‌گذرد.

شورولت Corvette C6 (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳)

شورولت C6 ‌ کوروت به‌خاطر شتاب شگفت‌انگیز و قیمت اقتصادی، یکی از محبوب‌ترین ماشین‌های اسپرت پرفورمنس به شمار می‌آید. البته نخستین مدل‌های این ماشین متعلق به دو دهه قبل هستند و این موضوع، قیمت اقتصادی C6 را توجیه می‌کند. نمونه‌های اولیه کوروت C6 به پیشرانه ۴۰۰ اسب بخاری LS2 مجهز بودند، ولی مدل‌های جدیدتر مثل Z06 از موتور ۷ لیتری ۸ سیلندر ۵۰۵ اسب بخاری استفاده می‌کنند. مدل ZR1 به پیشرانه سوپر شارژ ۶.۲ لیتری مجهز بوده و با ۶۳۸ اسب بخار در جاده جولان می‌دهد. اگرچه مدل‌های ZR1 و Z06 هنوز حرف بسیاری برای گفتن دارند و در دسته سوپر کارهای های‌تک قرار می‌گیرند، اما مدل‌های اولیه کوروت C6 پا به خانه سالمندان کلاسیک‌ها گذاشته‌اند.

فورد GT (از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶)

فورد GT به‌عنوان ماشینی که یک طراحی کلاسیک را گرفته و آن را مدرن‌سازی کرده، به‌تازگی به لیست سوپر کارهای کلاسیک اضافه شده است. این خودرو باهدف ادای احترام به GT40 طراحی شده تا به فراری یادآوری کند که در هر زمان می‌تواند برنده بازی باشد. فورد به همان شیوه دهه ۶۰ میلادی فراری را به رقابت دعوت کرد. درحالی‌که مدل ۴۳۰ فراری با پیشرانه ۴.۳ لیتری ۸ سیلندر خود از لحاظ فنی در جایگاه بالایی قرار داشت، ولی مدل ۲۰۰۵ فورد GT با پیشرانه ۵.۴ لیتری ۸ سیلندر سوپر شارژ وارد میدان شد و در نبرد شتاب، از رقیب ایتالیایی پیشی گرفت. فورد GT ‌ تنها به ۳.۵ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که شتاب‌گیری صفر تا صد فراری ۴۳۰ در مدت‌زمان ۴ ثانیه اتفاق می‌افتد. پس از گذشت بیست سال، ارقام پرفورمنس این دو سوپر کار هنوز هم ستودنی و قابل‌تمجید در نظر گرفته می‌شود، بااین‌وجود برچسب کلاسیک روی هر دو آن‌ها نقش می‌بندد.

فراری F430 (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰)

مدل F430 فراری یک ماشین با طراحی جاودانه است که استایل بدنه آن با الگوهای مدرن امروزی مطابقت دارد. با اینکه پیشرانه ۸ سیلندر F430 از تقویت توربوشارژ محروم مانده، ولی به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پرفورمنس و سرعت خودرو را زیر سؤال برد. فراری F430 دارای یکی از خوش‌صداترین اگزوزها است. بااین‌حال گیربکس تک کلاچه اتوماتیک، نشان از قدیمی بودن ماشین دارد که در مقایسه با سیستم‌های دوکلاچه مدرن، عملکردی کند و ضعیف را از خود نشان می‌دهد. البته تعدادی از مدل‌های F430 به جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی مجهز هستند که هم‌اینک جزو ماشین‌های کلکسیونی در نظر گرفته می‌شوند. قدرتمندترین موتور به‌کاررفته در F30 قادر به تولید ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور است و سرعت خودرو را در عرض ۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

کونیگزگ CCR (از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶)

در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، کونیگزگ یکی از تازه‌واردان به حوزه سوپر کارها به‌حساب می‌آمد. این شرکت در سال ۲۰۰۲ نخستین محصول تولیدی خود به نام CC8S را روانه بازار کرد و سپس CCR را به‌عنوان جانشین به عرضه درآورد. پرفورمنس CCR در مخیله نمی‌گنجد. به دلیل فقدان سیستم چهارچرخ محرک، شتاب‌گیری صفر تا صد CCR ‌در مدت‌زمان ۳.۷ ثانیه اتفاق می‌افتد. ولی حداکثر سرعت ۳۸۸ کیلومتر بر ساعت برق از سر تماشاگر می‌پراند. پیشرانه توئین سوپر شارژ ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری با ۸۰۶ اسب بخار قدرت و ۹۲۱ نیوتن متر گشتاور، چنین پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را برای سوپر کار سوئدی رقم زده است. مدل‌های بعدی کونیگزگ نیز از زبان طراحی مشابهی پیروی می‌کنند و این موضوع باعث شده سن‌وسال CCR چندان به چشم نیاید. تنها ۱۴ دستگاه CCR ساخته شده و به فروش رسیده است.

لامبورگینی Gallardo (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳)

یکی دیگر از سوپر کارهایی که کلاسیک شدن آن به‌سختی در باور می‌گنجد، گالاردو است. گالاردو جزو نخستین لامبورگینی‌هایی است که تحت‌نظر آئودی ساخته شده و ترکیبی از دقت آلمانی و مهارت ایتالیایی را به نمایش می‌گذارد. این خودرو حدود ۱۱ سال روی خط تولید قرار داشت و هر سال به‌روزرسانی می‌شد تا بتواند جایگاه رقابتی خود را حفظ کند. ولی سرانجام اوراکان به‌عنوان جانشین مدرن‌تر، گالاردو را از خط تولید پایین آورد. هر دو ماشین از نوع موتور وسط هستند از پیشرانه ۱۰ سیلندر استفاده می‌کنند. گالاردو با ۵۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور در جاده حرکت می‌کند. این خودرو همچنین آخرین‌مدل لامبورگینی با گیربکس دستی به‌حساب می‌آید.

مازراتی MC12 (از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵)

مازراتی برای شرکت در مسابقات قهرمانی FIA GT، مدل MC12 را بر اساس سوپر کار فراری انزو و در تیراژ محدود تولید کرد. به‌طورکلی ۵۰ خودروی جاده‌ای و ۱۲ مدل مسابقه‌ای از MC12 ساخته شده است. سوپر کار مازراتی کشیده‌تر و عریض‌تر از انزو بوده تا بتواند پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر ۶۲۱ اسب بخاری را در خود جای دهد. البته قدرت این موتور حدود ۳۰ اسب بخار کمتر از پیشرانه انزو فراری است. بااین‌حال، سرعت و شتاب MC12 جای هیچ انتقادی را باقی نمی‌گذارد. این ماشین به لطف تعلیق اصلاح‌شده و بدنه کشیده، هندلینگ بهتری را نسبت به انزو از خود نشان می‌دهد. صرف‌نظر از کابین قدیمی، MC12 کماکان به سوپر کارهای امروزی شباهت دارد و به‌سختی می‌توان تخصیص لقب کلاسیک را به این ماشین پذیرفت.

مرسدس‌بنز SLR McLaren (از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰)

مرسدس‌بنز SLR McLaren بر اساس مدل اصلی 300 SL ساخته شده و شامل قابلیت‌های تکنولوژیکی مک‌لارن می‌شود. با نظر به فلسفه‌های مختلف، SLR به‌جای اینکه یک ماشین مسابقه‌ای با پرفورمنس بالا باشد، به یک سوپر کار گرن تورر تبدیل شده است. پیشرانه ۸ سیلندر سوپر شارژ این خودرو ۶۴۱ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و اگرچه به گیربکس‌اتوماتیک متصل است، ولی به ماشین اجازه می‌دهد در عرض ۳.۶ ثانیه از حالت توقف به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. پس از عرضه SLR McLaren، شرکت انگلیسی به دنبال ساخت ماشین‌های اسپرت قدرتمند انحصاری خود رفت و SLR به الگویی برای ساخت مدل‌های AMG، مثل SLS و GT ‌تبدیل شد.

پاگانی Zonda (از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹)

زوندا نخستین سوپر کار پاگانی به شمار می‌آید و به نظر می‌رسید شرکت ایتالیایی قصد توقف تولید این ماشین را ندارد. اگرچه زوندا در برهه‌ای بیست‌ساله از جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی ارتقا پیدا کرده، ولی خطوط تداعی‌کننده جت‌های جنگنده به‌عنوان مشخصه‌ای ثابت روی هر ۱۴۰ دستگاه مشاهده می‌شود. تمام ماشین‌های زوندا به پیشرانه ۱۲ سیلندر مرسدس مجهز هستند، هرچند حجم آن‌ها در طول سال‌ها بیشتر شده و قدرت جدیدترین پیشرانه تقریباً دوبرابر نمونه‌های نخستین است. زوندا چهره‌ای جاودانه دارد و حتی اگر امروزه به‌عنوان مدل ۲۰۲۵ رونمایی شود، باز هم یک ماشین جذاب و مدرن به نظر می‌رسد.

پورشه Carrera GT (از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶)

بیست سال زمانی بسیار طولانی است، به حدی طولانی که فناوری تایر به طور قابل‌توجهی ارتقایافته و به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دو دهه پیش نیست. زمانی که کاررا جی‌تی در سال ۲۰۰۳ به عرضه درآمد، هندلینگ آن مورد انتقاد قرار گرفت. تایرهای کاررا GT ‌ از پس پرفورمنس ماشین برنمی‌آمدند! بعدها پورشه از تایرهای جدید پایلوت اسپرت کاپ ۲ میشلین رونمایی کرد و با نصب آن‌ها روی کاررا GT، تعهد خود نسبت به مشتریان را به اثبات رساند. تایرهای جدید به طور خاص برای کاررا جی‌تی طراحی شده و پرفورمنس این سوپر کار را از همه جهت افزایش دادند. پورشه نشان داد که گاهی اوقات یک ماشین قدیمی تنها به دو جفت تایر جدید احتیاج دارد تا به پتانسیل کامل برسد. کاررا GT به لطف موتور ۵.۷ لیتری ۱۰ سیلندر خود با ۶۰۳ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور در جاده جولان می‌دهد و شتاب صفر تا صد را در عرض ۳.۹ ثانیه برآورده می‌کند. بااین‌حال، بیش از ۲۰ سال از تولید ماشین می‌گذرد و پیرمرد جذاب آلمانی راهی خانه کلاسیک‌ها شده است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0