مقدمه
فرمول یک در ابتدا یک باشگاه ورزشی بود که در سال ۱۹۴۶ به وجود آمد. در این باشگاه، برخی از بهترین خودروسازان جهان برای اولینبار با یکدیگر وارد مسابقه شدند تا برتری ماشینها و رانندگان خود را نسبت به رقبا ثابت کنند. این رقابت در پیست تورین ایتالیا برگزار شد. با مرور زمان، این باشگاه ورزشی به بالاترین کلاس مسابقات بینالمللی برای خودروهای ویژه فرمول ۱ تغییر یافت و پس از تأیید توسط فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی، نخستین رقابت جهانی در سال ۱۹۵۰ برگزار شد. از آن زمان به بعد، تیمهای متعددی باهدف دستیابی به مهمترین جام قهرمانی جهان در عرصه موتور اسپرت با یکدیگر رقابت میکنند و در همین حین، از خودروهای شگفتانگیز رونمایی میشود. در این مقاله شما را با لیست ۵تایی سریعترین خودروهای فرمول ۱ در تمام ادوار آشنا میکنیم.
ردبول RB7 در سال ۲۰۱۱
خودروهای کمی در جهان وجود دارند که موفقتر از ردبول RB7 هستند. در اواخر دهه ۲۰۰۰، ردبول با رانندگانی همچون سباستین وتل و مارک وبر، بهعنوان تیم غالب در مسابقات فرمول یک شناخته میشد. سباستین وتل پشت فرمان RB7 توانست با کسب ۱۸ از ۱۹ پول پوزیشن و ۱۲ پیروزی در سال ۲۰۱۱، مقام قهرمانی خود را برای چهارمین سال متوالی به دست آورد و تیم ردبول را بهعنوان قدرت پیشرو در فرمول یک معرفی کند. بدون شک RB7 بهترین خودرو در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۱ بهحساب میآید. این ماشین به موتور ۲.۴ لیتری ۸ سیلندر تنفس طبیعی رنو و گیربکس نیمه اتوماتیک ۷سرعته مجهز بود و از سیستم بازیابی انرژی جنبشی KERS استفاده میکرد. این سیستم، انرژی ترمز را ذخیره کرده و آن را برای تقویت نیروی موتور به کار میبرد. ناگفته نماند که موفقیتهای ردبول RB7 به دلیل وجود دیفیوزر EBD تا حدودی با بحث و جدل همراه بود. این قطعه در مسابقات جهانی بعد ممنوع شد. دیفیوزر EBD از گازهای خروجی برای ایجاد دانفورس استفاده میکند. باقی تیمها با مشاهده چنین ابتکار بهسرعت به تقلید از ردبول روی آوردند، اما RB7 بهاندازهای قوی و منحصربهفرد بود که بتواند جای خود را در صدر جدول نگه دارد و قهرمان سال ۲۰۱۱ شود.
مک لارن Mp4-4 در سال ۱۹۸۸
تاریخچه فرمول یک زمانی نوشته شد که آلن پروست و آیرتون سنا در مسابقات قهرمانی جهان سال ۱۹۸۸ پشت فرمان خودروهای مک لارن Mp4-4 نشستند. اگرچه خبرگی آنها زبانزد خاص و عام بود، ولی این ماشین بود که صحنه را از آن خود کرد و از بین ۱۶ مسابقه، برنده ۱۵ تای آنها شد. مدل Mp4-4 محصول طراحی استیو نیکولز، به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۶ سیلندر هوندا مجهز بود که تنها ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. باک سوخت نیز تنها ۱۵۰ لیتر گنجایش داشت. ولی کوچکی موتور و باک بنزین با کاهش وزن همراه بود و اثر مثبت در رقابتپذیری و عملکرد خودرو در مسیر مستقیم گذاشت. باظرافت فنی جزئی، مک لارن Mp4-4 بیشتر شبیه به یک خودرو کارتینگ بود که گویی استروئید خالص وارد رگهای آن شده است. این ماشین الهامبخش رانندگان بسیاری از جمله لوئیس همیلتون شد. سنا در سال ۱۹۸۸ با کمک مک لارن Mp4-4 توانست لقب راننده قهرمان فرمول یک جهان را به دست آورد. پروست دوم شد و مک لارن چهارمین جایزه سازنده قهرمان فرمول یک جهان را از آن خود کرد. متأسفانه آیرتون سنا طی یک حادثه رانندگی در سال ۱۹۹۴ جان خود را از دست داد و این دوران طلایی مسابقات موتور اسپرت فرمول یک برای همیشه به پایان رسید.
ردبول RB18 در سال ۲۰۲۲
پس از کسب نخستین عنوان قهرمانی در سال ۲۰۱۰، ردبول هر سال قوی و قویتر شد. ولی پس از سال ۲۰۱۴ ردبول زیر سایه حریف قدر خود یعنی مرسدس قرار گرفت. بالاخره در سال ۲۰۲۲، ردبول پس از ۸ سال توانست رقیب المانی خود را از تخت پادشاهی پایین بکشد. پیروزی ردبول به لطف دو راننده قابل یعنی مکس ورشتاپن و سرجیو پرز و البته خودرو RB18 حاصل شد. فیا برای فصل ۲۰۲۲ قوانین جدیدی را در خصوص آئرودینامیک وضع کرد. آدرین نیوی طراح از این ضوابط به نفع ردبول بهره گرفت و نتیجه کار، تولید یک خودرو با دانفورس شگفتانگیز شد. مدل RB18 همانند چسب به زمین پیست چسبید و این مشخصه در کنار تعلیق بهبودیافته، منجر به هندلینگ فوقالعاده و شتاب بینظیر در پیچها شد. ردبول RB18 همچنین به لطف موتور هوندای کوچک ولی قدرتمند خود، بسیار قابلاطمینان و چابک بود. آربی ۱۸ باهدف پیروی پا به میدان میگذاشت. ورشتاپن با کمک این خودرو توانست در ۱۶ مورد از ۲۲ مسابقه جایزه بزرگسال ۲۰۲۲ به مقام نخست برسد. تقریباً برای همه به جز هواداران مرسدس، ردبول برنده جدید سازنده قهرمان فرمول ۱ جهان بهحساب میآمد.
فراری SF70H در سال ۲۰۱۷
با اینکه مرسدس و ردبول از سال ۲۰۱۰ سلطه کامل روی فرمول ۱ دارند، ولی فراری همیشه عرصه رقابت را برای این دو غول تنگ میکرد و شانس خوبی داشت تا در سال ۲۰۱۷ و با کمک مدل SF70H بهعنوان سازنده قهرمان فرمول یک جهان دست پیدا کند. با دو راننده قهرمان جهان، یعنی کیمی رایکونن و سباستین وتل، SF70H توانست در پیست مسابقه بدرخشد و برق از سر تماشاگران بپراند. این ماشین به موتور ۱.۶ لیتری ۶ سیلندر بهره مجهز بود که در دور موتور ۱۹۵۰ محدود شده و حداکثر ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت آزاد میکرد. خودرو مسابقهای فراری ۵ متر طول و ۲ متر عرض داشت، ولی شاسی فیبر کربنی و ساختار کامپوزیت لانهزنبوری باعث شد وزن SF70H به سبکی ۸۲۷ کیلوگرم برسد. گیربکس نیمه اتوماتیک شامل ۸ دندهجلو و یک کوئیک شیفتر میشد و ترمزهای دیسکی نیز از جنس فیبر کربن بودند. با کسب ۲۰ سکو در ۲۰ مسابقه در سال ۲۰۱۷، فراری SF70H در لیست پرسرعتترین خودروهای فرمول ۱ قرار میگیرد.
مرسدس W11 در سال ۲۰۲۰
مرسدس W1 یا همان مرسدس آامگ F1 W11 EQ Performance یکی از بهترین خودروهای فرمول ۱ در سالهای اخیر است. در حین ورود به فصل ۲۰۲۰، مرسدس تحتفشار زیادی از سوی رقبای قدری همچون ردبول بود. اگر مرسدس میخواست در ششمین سال متوالی نیز عنوان بهترین خودروساز اسپرت را به خود اختصاص دهد، میبایست محصولی شایسته را در اختیار رانندگان این فصل خود، یعنی لوییس همیلتون والتری بوتاس قرار دهد. بدین ترتیب، W11 به عالیترین شکل ممکن با شاسی، گیربکس و پیشرانه ۶ سیلندر ۱۰۲۵ اسب بخاری مرسدس بهینهسازی شد و توانست برای بیشتر فصل از تیم ردبول پیشی بگیرد. خودرو W11 حتی به جورج راسل، ستاره جدید مرسدس فرصت درخشش داد تا بهجای همیلتون، سریعترین دور را در مسابقات ساخیر (بحرین) به ثمر برساند. مرسدس W11 با ثبت رکوردهای متعدد در پیستهای مختلف در سال ۲۰۲۰، اغلب بهعنوان پرسرعتترین خودروی فرمول ۱ در تمام ادوار معرفی میشود.
دیدگاهتان را بنویسید