ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
11 ماه پیش
.
88 بازدید

زشت‌ترین خودروهای جهان که تاکنون ساخته شده‌اند

زشت‌ترین خودروهای جهان که تاکنون ساخته شده‌اند

مقدمه

طراحی خودروها همواره یکی از عوامل تأثیرگذار بر فروش یا عدم فروش اتومبیل‌ها است. البته مخاطبان نسبت به سبک طراحی خودروسازان واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. گاهی اوقات خودروهایی که آن‌ها را زشت‌ترین خودروهای جهان می‌نامیم، مورد تمسخر کاربران قرار می‌گیرند و گاهی به محصولاتی پرفروش تبدیل می‌شوند؛ بنابراین در نهایت واکنش کاربران به خودروهای زشت یا زیبا نامشخص است و نمی‌توان آن را از قبل پیش‌بینی کرد. به همین بهانه، نگاهی داریم به زشت‌ترین خودروهای جهان که طی سالیان گذشته به بازار عرضه شده‌اند. برای تهیه این لیست، از مقالات مجلات معتبر خودرویی کمک گرفته شده است.

کرایسلر PT کروزر

برخلاف بسیاری از خودروهای این لیست، کرایسلر PT کروزر پس از عرضه چندان مورد تمسخر قرار نگرفت. در واقع این خودرو فروش خوبی داشت و حتی نشریه آمریکایی موتور ترند آن را خودروی سال خود نامید. اما مشکل اصلی آن عدم موفقیت در جذب مشتریان جوان‌تر بود. طراحان پی‌تی کروزر عناصر طراحی کانسپت کرایسلر پرانتو کروزر را با بدنه‌ای زشت ترکیب کردند. جلوپنجره خیلی بزرگ و قوس چرخ‌های برآمده، یادآور مدل‌های دهه پنجاه بودند. بدتر از همه، نسخه کروکی بود که با و بدون سقف همچنان زشت و ناموزون به نظر می‌آمد.

پونتیاک آزتک

پونتیاک آزتک مخصوص کسانی بود که از گشت‌وگذار در طبیعت لذت می‌بردند. در این مدل امکانات زیادی از جمله یک خنک‌کننده نوشیدنی و یک کیت کمپینگ شامل یک چادر قابل اتصال قرار داشت. البته ظاهر خودرو به‌هیچ‌وجه موردپسند نبود و به همین خاطر نام Aztek در لیست زشت‌ترین خودروهای جهان قرار می‌گیرد. این مدل عمداً جسورانه و تهاجمی طراحی شده بود، اما در سطح جهانی مورد تمسخر قرار گرفت. آزتک حتی به‌عنوان خودروی شخصی والتر وایت در سریال معروف برکینگ بد (Breaking Bad) استفاده شد و استعاره از مردی بود که زندگی او طبق برنامه پیش نرفت. اگرچه ظاهر آزتک باعث شد به‌عنوان یک خودروی خاص در نظر گرفته شود، اما این چیزی از زشت بودن آن کم نکرد.

فیات مولتی‌پلا

فیات Multipla یک خودرو نوآورانه بود و با وجود کوچک‌تر بودن نسبت به رقبای خود، قادر به حمل شش سرنشین بود. اما مولتی‌پلا راه اشتباهی را در پیش گرفت. از مشکلات ظاهری آن می‌توان به قطعه کروی فلزی در پایین شیشه جلو و شیشه‌های خیلی بزرگ اشاره کرد. فیات برای افزایش فروش این مدل مجبور شد ظاهر آن را تغییر دهد و یک کاپوت جدید طراحی کند. کاپوت جدید به طور مستقیم به شیشه جلو وصل شد و البته که نتیجه این کار، یک خودرو با قابلیت تمایز کمتر بود، اما حداقل مشتریان را در نگاه اول آزرده‌خاطر نمی‌کرد.

میتسوکا اوروچی

میتسوکا Orochi که اولین‌بار در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۰۱ در معرض دید عموم قرار گرفت، توسط سازنده ژاپنی به‌عنوان یک “ابر خودروی مد روز” توصیف شد. در آن زمان قرار بود این مدل یک کانسپت تک باقی بماند. اما متأسفانه در سال ۲۰۰۳ و سپس ۲۰۰۵ نسخه‌های جدیدی از این کانسپت معرفی شد، تا اینکه میتسوکا اعلام کرد تولید این خودرو در سال ۲۰۰۶ و تحویل آن از سال ۲۰۰۷ آغاز خواهد شد. اوروچی با الهام از اژدهای هشت‌سر افسانه‌ای طراحی شده و با وجود این منبع الهام پرابهت، در لیست زشت‌ترین خودروهای جهان قرار دارد. شرکت ژاپنی گفته بود که تولید این خودرو را به ۴۰۰ نسخه محدود خواهد کرد، ‌ اما ظاهراً تا زمان توقف تولید آن در سال ۲۰۱۴، تعداد کمتری از این خودروی زشت به مشتریان تحویل داده شده است.

آلفا رومئو SZ

به نظر می‌رسد زاگاتو برای طراحی آلفا رومئو SZ فقط از خط‌کش T استفاده کرده باشد. هیچ انحنایی در این خودرو دیده نمی‌شود و SZ شبیه ترکیبی از لبه‌ها و صفحه‌های صاف است که با استفاده از پنل‌های بدنه کامپوزیتی به یکدیگر متصل شده‌اند. گویا SZ یک نمونه اولیه بوده که مهندسین آلفا رومئو با استفاده از تکنیک طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) آن را طراحی کرده بودند. اما این مدل زشت به چشم برخی از مشتریان زیبا به نظر رسید و بیش از ۱۰۳۶ نسخه از آن به فروش رفت.

مارکوس مانتیس

مارکوس یک خودروساز کوچک انگلیسی است که تمام مدل‌های آن لیاقت حضور در لیست زشت‌ترین خودروهای جهان را دارند، از جمله مدل مانتیس ۱۹۷۰ بدترکیب که در جلب نظر علاقه‌مندان به خودروهای خاص دهه ۱۹۷۰ شکست خورد. تنها نکته مثبت درباره Mantis بی‌روح و نامتناسب این بود که چرخ‌های آلیاژی خوبی داشت. جالب اینکه مارکوس موفق به تولید و فروش ۳۲ دستگاه مانتیس شد. نسل بعدی آن که با نام مارکوس مانتیس GT در سال ۱۹۹۷ احیا شد، در زمینه زیبایی‌شناسی کمی بهتر عملکرد، هرچند گویی عناصر طراحی دوج وایپر با نقاشی‌های یک کودک پنج‌ساله ترکیب شده‌اند.

فورد اسکورپیو MkII

نسل دوم فورد Scorpio شامل مشکلات فراوانی در طراحی بود. از کاربرد بیش از حد تزیینات کرومی گرفته تا درب صندوق‌عقب و چراغ‌های سبک آمریکایی، اسکورپیو به خودرویی شباهت داشت که می‌خواست خودش را زیر یک نقاب پنهان کند. همانند آلفا رومئو SZ، اسکورپیو نیز نخستین خودرویی بود که فورد طراحی آن را به طور کامل با استفاده از تکنیک CAD انجام داد. زشت‌ترین عنصر به‌کاررفته در اسکورپیو، جلوپنجره سبک «قورباغه دهان‌گشاد» بود که به چراغ‌های افتاده جلو منتهی شده و چهره خودرو را غمگین و وارفته نشان می‌داد.

سانگ یانگ رودیوس

خودروسازان آسیای شرقی عمدتاً به طراحی زیبا و متناسب محصولات شهرت دارند، ولی Rodius جایگاه ویژه‌ای در لیست زشت‌ترین خودروهای جهان پیدا کرده است. به نظر می‌رسد این ماشین توسط سه فرد با سلایق مختلف ساخته شده که در طول فرایند، هیچ صحبتی با یکدیگر نکرده‌اند. ولی در حقیقت این ظاهر فاجعه‌آمیز حاصل  دسترنج تنها یک نفر با نام کن گرینلی بوده است. مطبوعات انگلیسی به‌محض عرضه رودیوس، لقب «نفرت‌انگیز» را به خودرو نسبت دادند، درحالی‌که یکی از منتقدان برجسته معاصر، خودروی کره‌ای را به یک «اسب آبی شگفت‌زده» تشبیه کرد. نکته جالب این است که علی‌رغم ظاهر ناخوشایند، نسل اول رودیوس حدود ۱۰ سال در بازار باقی ماند و سپس نسل دوم با چهره‌ای بهبودیافته توانست رضایت بیشتر خریداران را به خود جلب کند.

استوت اسکاراب

استوت Scarab نخستین مینی ون تاریخ، احتمالاً نخستین ماشین با بدنه یکپارچه آلومینیومی و بدون شک زشت‌ترین خودروی جهان است. ظاهر عجیب‌وغریب اسکاراب به‌خاطر کاربرد موتور ۸ سیلندر فورد در قسمت عقب و بدنه پهنی که اقتضای آن زمان بود، تا حدی توجیه‌پذیر است، ولی به‌غیراز بی‌سلیقگی طراح، دلیل دیگری نمی‌توان برای نمای تخت و مسخره جلو پیدا کرد. اسکاراب نام خود را از یک سوسک سرین مصری گرفته است، ولی کاش به همان اندازه زیبا بود. مینی ون آمریکایی با اختلاف زیاد نسبت به سایر مدل‌های معرفی‌شده در این مقاله، در صدر لیست زشت‌ترین خودروهای جهان قرار می‌گیرد، هرچند دستاورد بزرگی در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0