روغن موتور روانکاری مهم و تاثیرگذار در پیشرانههای درونسوز است که به همراه مایع خنک کننده، فعالیت سالم و بدون مشکل موتور خودرو را ضمانت میکنند. همگام با توسعه موتورهای درون سوز جدید و تبدیل سیستم سوخت رسانی از کاربراتوری به انژکتوری، روغن موتورها نیز توسعه پیدا کردند. در این مقاله به معرفی و بررسی انواع روغن موتور مناسب موتورهای مدرن خواهیم پرداخت، روغنهایی که وظیفهای بیش از روانکاری برعهده دارند.
روغن موتور مدرن، همه کاره پیشرانه خودرو!
همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، روغن موتورهای امروزی وظایفی بیش از روانکاری برعهده دارند. روغن موتور مناسب موتورهای مدرن، روغنی است که چند قابلیت را به طور همزمان ارائه دهد. این قابلیتها شامل مواردی همچون تمیزکاری قطعات درونی موتور، مقاومت در برابر خوردگی و رسوب، جلوگیری از ناک زدن و جذب مواد زائد هستند. بدیهی است هرچه روغن موتور از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
.
[inline_related_posts title=”شاید این مطالب هم جذاب باشند…” title_align=”right” style=”list” number=”3″ align=”none” ids=”” by=”categories” orderby=”rand” order=”DESC” hide_thumb=”no” thumb_right=”no” views=”no” date=”yes” grid_columns=”2″ post_type=”” tax=””]
درجه ویسکوزیته پایین، نخستین نشانه یک روغن موتور مدرن
میزان کارایی یک روغن موتور با درجه ویسکوزیته آن مشخص میشود. این شاخص یک کد عددی است که بر مبنای سیستم معرفی شده از سوی انجمن مهندسان خودرو یا SAE تعیین میشود. برای مثال در روغن 10W40 که یکی از روغنهای مرسوم برای خودروهای داخلی است، دو عدد 10 و 40 درجه ویسکوزیته در دمای پایین و دمای فعالیت را نشان میدهند.
روغنهایی که درجه ویسکوزیته بالاتری داشته باشند، در دماهای بالاتر حالت خود را حفظ میکنند و همچنان سفت هستند. در سوی مقابل روغنهایی با درجه ویسکوزیته کم همچون 5W30 با افزایش دما به حالت رقیق در میآیند. به همین دلیل هرچه درجه ویسکوزیته یک روغن پایینتر باشد، قیمت آن بالاتر است و از فناوری ساخت پیچیدهتری بهره میبرد.
شاخص گرانروی یا API بالا
یکی دیگر از معیارهای شناخت کیفیت روغن موتور مناسب موتور مدرن، شاخص گرانروی یا API آن است. این شاخص ترکیبی از دو حرف انگلیسی است که حرف اول به نوع پیشرانه و حرف دوم به درجه گرانروی اشاره دارد. حرف نخست در خودروهای بنزینی S است، در حالی که روغن موتور خودروهای دیزلی با حرف C شناخته میشود. این شاخص توسط موسسه نفت آمریکا یا American Petroleum Institute معرفی شده است.
حرف دوم نیز یکی از حروف الفبای انگلیسی (از A تا Z) است. هرچه شاخص گرانروی روغن بالاتر باشد، حرف در نظر گرفته شده برای آن به Z نزدیکتر است. نخستین روغن موتورها با شاخص SA شناخته میشدند، در حالی که هماکنون روغن موتورهایی با شاخص SM یا SN در بازار فراوان هستند.
پایداری در دماهای بالا
یکی از مزایای مهم روغن موتور مدرن و مرغوب، پایداری ساختار در دماهای بالا است. یک روغن موتور مدرن و مناسب باید خودرو را به راحتی در دمای پایین استارت بزند و در دماهای بالا نیز ساختار خود را حفظ کند. در صورتی که گرانروی روغن موتور در دمای بالا بیش از حد باشد، قطعات موتور به شدت ساییده میشوند و آسیب میبینند.
مقاومت در برابر اکسید شدن
در نهایت آخرین ویژگی روغن موتور مدرن، مقاومت در برابر فرآیند اکسید شدن است. روغن موتورهای مدرن به راحتی با اکسیژن واکنش نمیدهند. در صورتی که روغن موتور مرغوب نباشد و با اکسیژن واکنش دهد، محفظه داخلی موتور از لجن انباشته خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید